Hulsebos zadels

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Diesel54

Hulsebos zadels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-09 22:43

Morgen zal ik een Hulsebos zadel proberen. Ik heb een heel fijn Kieffer zadel, alleen rijd ik sinds 3 maanden een ander paard en daar ligt dit zadel niet mooi op. Nu kan ik van een vriendin een Hulsebos kopen en daar heb ik heel veel zin in. Morgen zal ik het erop leggen en er mee gaan rijden. Wat is jullie mening over Hulsebos zadels?
Ligging, levensduur, comfort, enz.

rockydublin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 08:27

De hulsebos wb 4 vind ik persoonlijk het fijnst zitten. Diepe zit en met goede kniesteun. Ik heb de lange beenwrongen. voor niet te grote mensen (ik ben 1.72m) zit die gewoon erg prettig. En ook anatomisch gevormd. d.w.z. ze zijn dik en lopen schuin met je bovenbeen mee naar beneden. Kalfsleren zit , zit wel lekker maar is meestal na een paar jaar intensief gebruik door gesleten. Kan wel makkelijk vervangen worden bij hulsebos. Normaal rundleer wordt ook gebruikt voor de "zit" en is vele malen sterker. Ik heb 2 wb 4 zadels. 1 met kalfsleer zit uit 2006 en 1 met rundleerzit uit 2001. het zadel uit 2006 is al bijna doorgereden en het zadel uit 2001 ziet er nog perfect uit. Beide zadels worden veelvuldig gebruikt. De Ultimate D vind ik meer een mannen zadel. Beetje plat op de voorboom en minder kniesteun. Ik heb kieffer en passier grand gilbert gehad maar vindt de Hulsebos zadel een rolce royce onder de zadel qua zit.
Als Ik weer een nieuw zadel koop, koop ik zeker weer een Hulsebos. Let wel op de voorboom, die is van hout en wil nog wel een scheuren/breken. Dat kunnen ze wel repareren met een ijzeren plaatje. Veel succes met het rijden. ;) ;)

Liselot

Re: Hulsebos zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 09:00

ik heb ook de WB4 en ik vind hem echt goddelijk :)

pasvorm en ligging is goed, de zit is heerlijk. ik heb stroef leer op de zit en kniewrongen en dat bevalt heel erg goed. je zit ook echt in het zadel waardoor je houding veel beter wordt.
die van mij heeft een vrij diepe zit en een lange dikke wrong. deze is boven dik en onder smal zodat je je bovenbeen er perfect tegenaan kan leggen.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 09:20

Tja de meningen zijn er erg over verdeeld, de een vind ze vreselijk of beweren dat je je paard ermee naar de knoppen rijd etc etc

Maargoed ik kan er kort over zijn, ik vind ze heerlijk :D
En als hij gewoon goed past, dan rij je je paard er echt niet stuk mee, 'stukrijden' kan net zo goed met een slecht passend zadel van een ander merk.
Maargoed wij hebben op stal een stuk of 5 hulsebos zadels.
Heb zelf een Wb3, zit super fijn gewoon boterzacht, je hebt wel steun maar zit niet opgesloten.

Verder heb ik op al heel wat modellen gezeten, oa de Ultimate II en D, Wb3 en 4, Dynamic dressage etc.
En toch springt daar de Wb3 of Wb4 ver bovenuit :D

Ik vind dat ze kwa levensduur ook zeer goed zijn, soms zadels van meer dan 10 jaar oud zien er nog supergoed uit en totaal niet af of versleten.
Ze blijven gewoon heel lang mooi, en ook dat is erg belangrijk.
Verder heb ik trouwens gewoon rundleer, kalfsleer zit ook heerlijk maar slijt in de loop der jaren idd wel sneller, rundleer niet zo zeer.
De ligging van het zadel is ook prima, tuurlijk moet hij wel goed op je paard passen, anders zal de ligging ook niet goed zijn ;)

Oranette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 15:39

Ik heb een Hulsebos WB4 in bestelling. Heb gekozen voor schrumpfleer op het zitvlak en kniestuk, omdat dit slijtvaster is als kalfsleer. Ben helaas tot nu toe een beetje teleurgesteld in de service.
Het zadel is nl. op 11 mei aangemeten. Dat is nu dus 15 weken geleden. De levertijd zou 8 tot 12 weken zijn, maar daar zitten we dus al ver overheen. Heb al diverse keren telefonisch contact gehad met de firma Hulsebos, maar niemand kan mij vertellen hoe het ervoor staat. Ook beloven ze elke keer om terug te bellen, maar helaas.
Ik weet niet of meer mensen dit hebben gehad, maar ik zie het een beetje somber in.

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 12:41

Oranette schreef:
Ik heb een Hulsebos WB4 in bestelling. Heb gekozen voor schrumpfleer op het zitvlak en kniestuk, omdat dit slijtvaster is als kalfsleer. Ben helaas tot nu toe een beetje teleurgesteld in de service.
Het zadel is nl. op 11 mei aangemeten. Dat is nu dus 15 weken geleden. De levertijd zou 8 tot 12 weken zijn, maar daar zitten we dus al ver overheen. Heb al diverse keren telefonisch contact gehad met de firma Hulsebos, maar niemand kan mij vertellen hoe het ervoor staat. Ook beloven ze elke keer om terug te bellen, maar helaas.
Ik weet niet of meer mensen dit hebben gehad, maar ik zie het een beetje somber in.

Hmm dat is niet fijn.

WilmaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 12:43

ik zou zeggen gebruik de zoekfunctie even dan kom je genoeg voor en tegenstanders tegen.

fienaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 14:39

Ik vind ze als hemeltje zitten :D

Adjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 14:48

zijn geen fijne zadels !

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 14:50

Adjeee schreef:
zijn geen fijne zadels !

Verklaar je nader :7

Zelf ben ik zeer goed te spreken, de mijne is 10 jaar oud (ruim) en ziet eruit als nieuw :D

CD28

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 17:01

Ook hier geen positieve reactie. Ik heb 3 jaar geleden een Hulsebos gekocht. Netjes onderhouden en op tijd op laten vullen. Toch na 3 jaar een paard met enorme rugproblemen. Dit werd veroorzaakt door het aangemeten hulseboszadel.

Service van nul. Voor mij nooit meer een Hulsebos zadel.
En nee, terugbellen staat niet in hun woordenlijst.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 17:24

Ik ben met je wens CD28 dat service bij hun echt slecht te noemen is. Jammer dat je paard rugproblemen heeft gekregen door een "verkeerd" aangemeten zadel, zelf heb ik deze problemen niet en mijn zadel heb ik sinds 1998!!! Heb op beide paarden hulsebos liggen en ben er goed over te spreken :P

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 17:47

Ik heb er 3 gehad (Ultimate D en VSD), ze zaten wel erg comfortabel en zacht. Maar ik mis een close-contact gevoel, het zadel zit echt tussen je paard en jezelf. Met dressuur vind ik dat niet prettig, voor een veelzijdigheidszadel is het prima. Ik heb alleen best veel scheve Hulsebossen gezien, bijv. links meer ingezakt door het op- en afstijgen (denk ik). Het (kalfs)leer voelt lekker, maar gaat ook snel uitzakken, dan krijg je die golfjes op de zitting.
Al met al moet je wel kritisch naar die zadels kijken.
Mijn ervaring is positiever over de oudere modellen dan de nieuwere (beter leer), maar daarin in Hulsebos niet anders dan andere zadelmerken.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 17:52

Ik ben altijd heel tevreden geweest over mijn HB. Maar sinds ik nu 8 jaar op een springstal werk en amper nog in een dressuurzadel heb gezeten, ben ik mijn zit erin kwijt. Dus tot mijn spijt ga ik hem aangezien hij er nog super uitziet toch maar verkopen en er een veelzijdigheidszadel voor terug kopen.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 17:53

ik heb juist bij mijn hulsebos het gevoel dat ik veel meer IN mijn paard zit dan erop.

ik heb die van mij trouwens 2e hands gekocht en laten opvullen door een andere zadelmaker dan hulsebos.
het leer bij die van mij is nog perfect, ook op de zitting terwijl ik daar toch echt zacht leer heb

CD28

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 17:54

Ik ben van mening dat Hulsebos vroeger veel beter bekend stond. Maar sinds de zaak is overgenomen door de zoon gaat het hard achteruit. Het probleem van scheve zadels is mij ook bekend. Ken zelfs iemand waarbij ze bleven beweren dat het rijtechnisch was.. uiteindelijk na verschrikkelijk veel bellen en zeuren en bezoeken is er wat aan gedaan. Ook mijn zadel kreeg de neiging om scheef te trekken. Eerst niet maar naarmate hij ouder werd ging hij slechter liggen.

Wat ik zo lees is dat de oudere zadels veel beter zijn dan wat de huidige heer Hulsebos nu produceert. En dat vind ik een zeer kwalijke zaak. Zeker als ik kijk naar de prijs die je moet betalen voor zo'n zadel.

En ook ik vind een Hulsebos zadel geweldig zitten! Het is heerlijk zacht voor jezelf. Maar uiteindelijk is het vele malen belangrijker dat je paard er goed mee loopt en dat het voor je paard past.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 17:59

Helaas ben ik ook geen fan van hulsebos,heb vele story's [soapwaardig] van dichtbij mee mogen maken .
Zowel service,kwaliteit en pas maken of opvullen laten geregeld te wensen over en mijn conclusie is no hulsebos...

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 18:01

knollentuin schreef:
Helaas ben ik ook geen fan van hulsebos,heb vele story's [soapwaardig] van dichtbij mee mogen maken .
Zowel service,kwaliteit en pas maken of opvullen laten geregeld te wensen over en mijn conclusie is no hulsebos...

Hier exact hetzelfde. De pasvorm van de hulsebos zadels die ik hier en daar langs zie komen ...... Vreselijk!

Priscilla_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 18:07

ik heb ook een hulsebos 2e hands
op me tinker
en het rijd echt heerlijk!

maar hoe bedoel je van scheef liggen etc?
als je aan het rijden ben of zie je het al als je heb aangesingeld?
ben ikwel benieuwd naar

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 18:09

ze bedoelen scheef als in de kussens die niet recht zijn ;)

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 20:23

CD28 Dat zadels tegenwoordig niet meer van die kwaliteit zijn als dan ze vroeger waren kan je niet alleen afdoen met 'een kwalijke zaak'.
Voor een deel is dit namelijk te wijten aan de verschillen in het looiproces.
Vroeger mochten daar middelen voor gebruikt worden die een heel goed looi resultaat hadden, maar niet goed waren voor het milieu en de mensen die er mee werken.
Tegenwoordig zijn die middelen verboden en moeten ze het doen met 'vriendelijker' middelen die helaas niet zo goed looien als de voorgangers.
Hier kunnen zadelmakers niets aan doen. Maar er zijn natuurlijk ook factoren die ze wel in de hand hebben...

indriss

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 21:12

Wat een uiteenlopende reacties!

Ik heb in maart 2009 2 hulsebos zadels aangemeten en gekocht.
Omdat ik op een paard naar voren zat is dit de wb3 geworden en op de ander is dit de Ultimate geworden,want die laat me met een plat zadel beter zitten.
De service was super.Op mijn hengst heb ik zelfs een half uur les gekregen.
Ook ging ik met mijn nieuwe zadel echt veel rechter op mijn paard zitten en het andere paard en ging veel vrijer en makkelijker onder het zadel lopen.
En 23 juli hebben ze op mijn stal alle zadels en hoofdstellen gestolen.Nu kon ik niet meer nieuwe kopen en heb ik Hulsebos opgebeld voor de maten van het zadel.Zodat ik op marktplaats tweedehands kon gaan kijken.
Ze hebben me keurig geholpen.Ook de maten opgezocht voor me en binnen een half uur terug gebeld.
De 2 opvul beurten die ik nog tegoed had,kreeg ik nog.
Dus als ik de zadels weer bijeen heb,komen ze gratis aan huis.
Ze hadden echt met me te doen.

Dus ik ben heel positief! Heb nu zelfs voor mijn andere paarden een een Hulsebos gekocht!

Annemariet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 11:27

Ik heb vorige week maandag een zadel aan laten meten. Ben zeer goed door ze geholpen. Heb 3 zadels mogen testen waar 1 eruit sprong; de WB3 is dus in bestelling. Ik heb een Fries die erg veel beweging in z'n lichaam heeft (enorme welving in de rug en de billen die goed heen en weer klotsen haha) Daardoor werd ik snel uit balans gegooid. Bij de WB3 had ik dat niet. Ik zat rechtop, kon zeer makkelijk met de beweging mee en geeft me de juiste steun. Ik moet natuurlijk de rest nog afwachten, maar hier qua begin-service niets te klagen.

CD28

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 15:03

@Annemariet; over begin service had ik ook niets te klagen... Zal een klein voorbeeldje geven van wat ik heb meegemaakt. Mijn zadel trok scheef dus belde hulsebos. Degene die langs zou komen woont bij mij in de buurt. Dus ik zei tegen die vrouw laat hem dan aan het eind van de dag afspreken dan kan hij het op weg naar huis doen. Ik zou dan met mijn paard naar de manege gaan die ca 2 km van zijn huis is. Hij hoeft dus totaal niet om te rijden maar ik moest het volle pond aan voorrijkosten gaan betalen. Lekker klantvriendelijk!

@Myca; ik praat niet over het materiaal van het zadel maar over de omliggende aspecten.

Annemariet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 16:19

CD28: dat is inderdaad niet netjes. Vind dat ook niet kunnen nee... Maar goed, ik wacht het netjes af. Ik ga nog geen mening neerleggen:-)