Recreatieruiters: Met wat voor zadel rijden jullie?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Recreatieruiters: Met wat voor zadel rijden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 18:46

Vraag aan de recreanten onder ons:
Met wat voor zadel rijden jullie en waarom? Heb je bewust voor dit zadel gekozen? Of kwam het zo uit?

De reden dat ik dit vraag:
Mijn paard staat al sinds april stil vanwege een peesblessure, reed toen net weer 2 jaar dressuur, heb daarvoor 3 jaar western gereden.
Western ging niet ivm gebrek aan instructie.
Mijn paard gaat nu de goede kant op, en het ziet er naar uit dat ze met de tijd volledig hersteld. Ik zit nu heel erg: Ok, wat gaan we dan doen? En ik wil eigenlijk kijken of het mogelijk is om gewoon lekker te gaan buitenrijden met haar (moet getraind worden aangezien ze slecht alleen kan zijn).
Op mijn dressuurzadel zie ik dat geloof ik niet zo zitten, maar een (goed) westernzadel aanschaffen zit er op het moment financieel niet in.
Zit een beetje richting boomloos oid te denken.

Maar goed, concreet: Waar rijden jullie mee?

shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 18:48

Wintec 2000, omdat ik veel op dit zadel heb gereden bij de stal waar ik les heb. Vooral op de haflingers van daar zat het erg goed. Ik heb het dus laten passen op mijn hafje en dat paste (ik ben ook erg blij met de verwisselbare boom omdat haar breedte wel wisselt in het jaar).
Laatst bijgewerkt door shetties op 20-08-09 18:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Anouk94

Re: Recreatieruiters: Met wat voor zadel rijden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 18:49

Een Ghost, boomloos! :)
(www.buitenzinnig.nl )
Geweldig ding, eindelijk iets dat op m'n pony past en hij zit heerlijk! :D

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 18:50

Ik had ook een wintec 2000, rijdt prima!
Ben nu langzaamaan over aan het stappen naar western rijden en heb momenteel als soort van tussenfase een Barefoot Arizona, vind ik zelf ook erg lekker zitten.

edit: western op een recreatieve manier dus :Y)
Laatst bijgewerkt door Delaja op 20-08-09 18:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Zirkonia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 18:50

Dressuur, prestige venus.
Maar meer omdat ik dat zelf fijn vind zitten.

marieke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 18:51

wij doen meestal enkel buitenritten en dat doen we met ons dressuurzadel die we vroeger gebruikten voor de dressuur. Het is een zadel zonder grote kniesteunen enzo, dus dat lukt wel zeer goed.... We hebben ook een westernzadel liggen, maar dit wordt minder gebruikt.

lammie2701

rossner amerika dressuur...heb ook een wintec 2000 vzh maar de rossner zit lekkerder...

chocobroodje

Ik heb vandaag mijn nieuwe barebackpad gekregen en ben ontzettend benieuwd hoe dat rijd, we gaan hem morgen uitproberen! Ik zal je laten weten hoe het was.

Valerie_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 18:52

Ik rijd met een rossner amerika veelzijdigheid echt een heerlijk zadel!

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 18:53

Ik had eerst een barefoot cheyenne, maar daarmee kon ik niet uit de kant.. mijn poown heeft een platte rug, en is rondgeribt,
Ik zat zo breed dat ik mijn benen niet goed kon aanleggen en ik vond het ook een beetje een stoelzit geven.

Nu heb ik een hidalgo venice in bestelling, wel boomloos, maar meer het dressuurzadel model..
edit:
http://www.hidalgo-sattel.com/products/en/Dressage-Saddle/HIDALGO-VENICE-Flexible-Leather-Tree-Saddle-detach-panels.html?XTCsid=f753c9da9a21ed62cfbc0cace825915c

ships.. ik zie nu dat ie in de aanbieding is..
ga er eens achteraan bellen, heb hem nog niet binnen..

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 18:54

barebackpad zit ook lekker maar niet echt ideaal voor lange buitenritten, aangezien je benen hangen en dan zwaar aan gaan voelen en je door dat gehang last van je heupen/bekken kan krijgen (ervaring van mijn instructrice na 20km gereden te hebben)

ja_nee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 18:56

Voor dressuur en het boscrossen ons dressuurzadel, ik meen dat het een Kieffer Malmo is. Voor het springen hebben we een veelzijdigheidszadel (ik meen een Rocky) en dan heb ik nog mijn barebackpack voor de leukk 8-)

De endurancerit heb ik gewoon met het dresuurzadel gemaakt, zit heerlijk om uuuuren mee rond te crossen! :D

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 18:57

Barefoot Cheyenne, ideaal voor lange ritten en zeer gemakkelijk in onderhoud

00peetje00
Woonplaats: Ik in gouda en Barney op de beijersche hoeve in stolwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 18:58

Ik heb een euroriding jade dressuur zadel. Zit heerlijk!

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 19:01

Milka met een Torsion boomloos zadel. Dat is vergelijkbaar met de Barefoot (grotere kans dat je die kent). Mijn zadel is van Cordura en suede. Het is een heel erg fijn zadel.

Nilay heb ik met een continental equiflex 131 (western in endurance uitvoering) gereden. Dat zadel is echt gemaakt voor buiten rijden en langere afstanden. In de bak vond ik het minder fijn en daarom gebruikte ik het niet veel. Het staat nu te koop.

Sinds kort heb ik voor Nilay een Montana butterflyskirt westernzadel. dat is zowel in de bak als buiten een heel prettig zadel.

bosmonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 19:07

sinds het weekend ben ik trotse bezitter van een barnsby raven vzh. dit vzh zadel heeft wat langere zweetbladen en fijne wrongen, waardoor mijn lange bovenbenen eindelijk prettig tegen het zadel liggen en niet voorbij de wrongen schieten. t heeft ook een heel zachte zit. echt een aanrader, vooral voor diegene die wat langer zijn (ong. 1,80m met lange benen).

zie: www.barnsby.com

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 19:11

Barefoot Chyenne en FreeForm Enduro (welke overigens te koop staat wegens niet perfect passen op mijn slanke merrie).

swoeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 19:17

zaldi new kent dressuur.
waarom? kwam zo uit, en ik heb er laatst anderhalf uur mee in de bossen gereden en het zit heerlijk, en dat zegt iemand die eerder nooit op dressuurzadels reed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 19:21

De Haf een dressuurzadel Kieffer Athen Olympic omdat die het beste past.
De Tink een Westernzadel, roper type.

Verder rijd ik tegenwoordig zelf niet fijn meer op vzh-zadels, dus vandaar een van deze twee.

Boomloos heb ik ook geprobeerd maar bleek niet goed uit te vallen qua drukverdeling.

Het maakt in feite echt niet zo uit wat voor soort zadel erop ligt, als het maar goed past, en jij er lekker op zit.

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 19:26

Heb 2 zadels liggen voor mijn Tinker: een JC Saphir Dressuur en een Barefoot Arizona.
De eerste zit te hard, waardoor ik de volgende dag altijd gigantisch stijf ben in mijn rug.

De tweede zit ook niet lekker, kan mijn benen niet goed aanleggen omdat mijn Tink aardig rondgeribt is.

Kortom, ben ook op zoek naar wat anders, maar wil eerst beide zadels verkopen. En die moet ik dus eerst te koop zetten voordat iemand uberhaubt weet dat ik ze verkoop. Ben daar nog wat laks in :o

Dus ik lees even mee, want ik ben meer van de buitenritjes door het bos dan van het bakwerk. Zit te denken aan iets VZH.

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 19:29

Ik heb voor mijn ouderwetse Haflinger een Kieffer Munchen veelzijdigheidszadel, met een lekkere diepe zit. Heeeerlijk !! Ik heb wel een koudbloedzadel, een Haflingerzadel past vaak al niet op een standaard Haf dus laat staan op een zwaar type. Hiervoor had ik een wintec 500 cair, verschrikkelijk !! Ding is zo hard als een plank, dekjes pasten niet goed eronder omdat het tussen vzh en dressuur in zat, singelstoten gingen stuk en doen pijn aan je handen en hij paste ook niet goed. Heb er niet lang mee gereden, hooguit 3 maanden en toen terug gebracht naar de winkel. Ik ben geen wintec fan. Ik vind Kieffer, Kentaur, en Hulsebos erg lekkere zadels. KN en Stubben vind ik minder, te plat.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 19:29

Barefoot Cheyenne (dry-tex).
Heeerlijk zadel! Ik rij momenteel vrijwel alleen buitenritten en dat gaat héérlijk met dit zadel, ben echt verliefd op dat ding en mijn kont ook. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 19:30

Ik rijd met een veelzijdigheidszadel of met een dressuurzadel, lig er ne aan wat ik wil gaan doen met rijden ;)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 19:31

Maya schreef:
Het maakt in feite echt niet zo uit wat voor soort zadel erop ligt, als het maar goed past, en jij er lekker op zit.

Precies.

Ik rijd trouwens met een continental equiflex westernzadel.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 19:32

Mijn Draver rijd ik met een kunstof westernzadel merk pfiff heerlijk zadeltje vind ik zelf. En mijn D pony rijd ik met een stockzadel een kunstof van het merk Norton ook een heerlijk zadeltje.