tongvrijheid: goed of toch scherp?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

tongvrijheid: goed of toch scherp?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-09 21:10

Ik heb sterk het vermoeden dat mijn aard zijn huidige bit niet echt fijn vindt: hij heeft een behoorlijk dikke tong en maar een klein mondje (hoe kun je dat eigenlijk vaststellen?) en mijn huidige bit is bij nader inzien misschien wel te dik voor hem. Nu ben ik wat aan het rondkijken naar een ander bit en leun nu naar de Mylers. Maar: nu kwam er in mij op; is tongvrijheid eigenlijk wel zo gewenst? Het klinkt fijn, vrijheid voor de tong, maar dat houdt toch ook in dat er elders (op de lagen?) dan meer inwerking ontstaat? Kan iemand mij hier meer over vertellen? Extra info (en ervaringen) over Myler-bitten zou ook fijn zijn!

Ik besef dat het van het paard afhangt welke inwerking op welke plaats het fijnst is, maar ik ben erg benieuwd naar de theoretische onderbouwing van inwerkingen en eventueel advies (voor zover mogelijk) wat voor bit goed zou zijn voor mijn paard.

Ik heb nu een dubbelgebroken watertrens met plat tussenstukje. Wat ik merk aan mijn paard is dat hij zich gauw opkrult, en ondanks mijn actieve voorwaarts rijden en van het bit afblijven verbetert het nog niet echt. Hij onttrekt zich echt aan mijn hulpen, hoewel ik eerder een te zachte hand heb dan een strenge... Wie kan mij meer vertellen?

Vudress

Re: tongvrijheid: goed of toch scherp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 21:15

Probeer eens een dubbelgebroken onderlegtrens van Sprenger. Let er wel op dat je met een rond tussenstukje neemt, die met een platte zijn een stuk scherper.

De ruimte die je bij de tong creeert gaat natuurlijk wel ten koste van de ruimte ergens anders, zoals je zelf al zegt is dat bij de lagen.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 21:15

Ik heb ook een paard met een dikke tong. Ze heeft een gevoelige mond. Ik rijd haar op een tamelijk scherp dubbelgebroken bit met dik tussenstukje.
Vanwege de beperkte ruimte vindt ze nl. een dunner trensje prettiger dan zo'n dik ding.

De tandarts heeft dit idd bevestigd en gezegd dat dit (anatomisch gezien) een goed bit voor haar is.

Een tongvrijheid betekent dat er meer druk op de lagen komt, wat in principe dus scherp is. Maar net als in mijn geval zou het kunnen dat een bit wat oha scherper is, voor jouw paard juist beter uitpakt. Het is denk ik verstandig om te kijken of je zo'n bit eens kunt proberen voordat je er veel geld aan uitgeeft, want Myler is niet goedkoop.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-09 21:20

@ Vudress: Een onderlegtrens is toch eigenlijk bedoeld voor gebruik bij S&T? Ik lees op Agradi al wel dat hij ook gebruikt kan worden bij paarden met weinig ruimte, maar is er verder nog verschil tussen een gewone trens en onderlegtrens?

@Beantsje: Daar heb je een punt! Hoeveel mm is jouw bit?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 21:29

volgens mij is hij 13 mm.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 21:30

Ik weet niet uit mijn hoofd hoe dik een trens in de lagere klasses minimaal moet zijn. Maar volgens mij mag je wel gewoon met een onderlegtrens rijden.
Voor jouw paard kan het een voordeel zijn dat het minder ruimte in neemt.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 21:31

Een onderlegtrens heeft toch ook kleinere ringen?

Overigens heb ik persoonlijk een bustrens, vind ik prettiger.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 21:33

wat dacht je van de sprenger kk dynamic is een heel dun anatomisch gevormd bit. Erg mooi gevormd en is zeer dun en toch een gewone trens. Uit mijn hoofd is de dikte 14mm

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 07:55

Ja, een ondertrens heeft ook wat kleinere ringen maar dat maakt voor de inwerking niet heel gek veel uit volgens mij.

Een bustrens kan voor veel paarden fijn werken, het is maar net wat je zelf voor gewoonte hebt. Soms heb je echter paarden die niet zo fijn aanpakken op een gewone bustrens en moet je wat andere dingen proberen.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 10:33

Tongvrijheid klinkt zo vriendelijk, maar niet ieder paard reageert er even goed op. Je werkt idd alleen nog maar in op de lagen, ipv dat de druk over de tong en de lagen verdeeld wordt. Met myler zelf heb ik geen ervaring, maar misschien kun je een bitje van iemand lenen? Ze zijn nogal prijzig om zomaar aan te schaffen vind ik.
Ik rij zelf met een dunne enkelgebroken sprenger watertrens. Een dubbelgebroken trens geeft bij mijn pony te veel storing, 't is te veel gerommel in die mond. Met een dik bit is ze helemaal niet te rijden, ze gaat er op hangen en krijg haar niet normaal door de bak gestuurd.
Het laatste punt wat je aangeeft mbt opkrullen lijkt me toch voornamelijk een rijtechnisch probleem, maar misschien dat een ander bit wel fijner is voor de aanleuning.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 12:03

Interessant topic. De afgelopen maanden heb ik een stuk of 7 bitten bij mijn paard geprobeerd, 1 enkelgebroken, maar dat was niks, deed 'm pijn (hij heeft ook een klein mondje, waar net als bij het paard van de TS een dikke lap vlees in hangt) Dubbelgebroken heb ik een watertrensje met plat tussenstukje geprobeerd, door de combinatie beweeglijke ringen + dubbelgebroken vond hij het veel te wiebelig in zijn mond (mijn paard zit ernstig vast in zijn orale fase, echt álles wil hij met zijn mond vastpakken, en overal wil hij aan zitten. Met dit mondstuk had hij veel en veel te veel afleiding) Kneveltrens met plat tussenstukje vond hij ook niet prettig, ik weet niet of dat door het gewicht kwam of door het mondstuk. Ondertussen had ik eens een kimblewick (met dun mondstuk en lage tongboog) voor 'm geprobeerd, daar loopt hij tot nu toe het beste op maar ik vind het zo'n "dierenbeulenbit". Ik wil hem gewoon op een trensje kunnen rijden. Door deze kimblewick had ik wel het idee gekregen dat een gebroken mondstuk te veel gewiebel voor 'm was, de ongebroken bustrens die er vervolgens kwam was echter veel te zwaar (van gewicht) voor hem, evenals de dubbelgebroken bustrens met bol tussenstukje die er daarvoor was. Daar gaat hij vreselijk van hangen. Nu heb ik een holle bustrens, ook dubbelgebroken, voor hem, heb er nog niet mee gereden en dat ga ik later vandaag voor het eerst doen... bit krijgt een ritje of 10 de kans, als het niet werkt ga ik ook voor een mylertrens sparen.

Goed, heel verhaal :+ Waar het op neerkomt is dat in mijn beleving mijn paard het beste loopt op een ongebroken bit met tongvrijheid. Of dat komt door de tongboog of doordat het ongebroken bit minder wiebelt zou ik echt niet weten, we gaan er achter komen nu hopelijk met de nieuwe bustrens. Ik wil liever geen bit met tongboog omdat dat inderdaad meer druk geeft op de lagen, maar het is wel het bit waar hij tot nu toe het beste op loopt. Overigens kun je bij de betere ruitersportwinkel vaak een stuk of 5 mylerbitten met verschillende mondstukken lenen of huren, zodat je thuis eens kunt uitvogelen welk mondstuk (wat voor barrel, wel of niet tongboog, enz) het beste bij je paard past.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 19:49

Hier hetzelfde probleem. Klein mondje dikke tong.
Ik heb een enkel gebroken watertrens, dubbelgebroken watertrens met bol stukje, dubblgebroken bustrens met plat en bol stukje, dubbelgebroken kneveltrens met plat anatomisch gevormd stukje geprobeerd. Bij al deze bitten liep ze ontzettend te klooien. Vast pakken, tong eroverheen, met der tong eruit proberen te drukken, tong uit der mond. Viel echt niet mee te rijden. Door dat ze zo liep te rommelen ging ze ook tactfouten maken. Ze lette niet meer op hoe ze der voeten weg zetten.
Ik heb toen advies gevraagd aan een andere tandarts en die raadde mij een ongebroken bitje, danger bitje of myler level 2 aan. Ik ben bij mij op stal gaan vragen wie zo'n bitje had en of ik die mocht proberen. Ik heb nu een correctie bit te leen. Ik heb er nu 4x mee gereden. En ze loopt er heerlijk op. Ze loopt nu niet meer met het bit te rommelen en heeft de aandacht beter bij mij. Ik rij haar met een licht contact teugeltje omdat dit toch wel een scherp bit is.
Nu wil ik zelf een africhtingstrens gaan kopen. Omdat dit ook een ongbroken is met tongvrijheid en je met dit bit ook wedstrijden mag starten.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 21:15

Duidelijke ervaringen allemaal, kan ik zeker wat mee....en sprenger kom ik ook steeds tegen in de verhalen....hmmmm, ook maar eens over nadenken....
maar kan iemand mij misschien ook nog vertellen hoe je precies kan vaststellen of je paard een klein mondje heeft? Of is dat iets dat alleen de tandarts je kan vertellen? Die komt namelijk in het najaar pas weer....

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 14:50

Die van mij heeft sowieso een erg laag hangend gehemelte, dat moet je met een beetje handigheid zelf al kunnen zien.

Salama

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 19:45

Ik weet niet wat je onder scherp verstaat, aan de ene kant is hij met tongvrijheid wel scherp, want hij drukt dan toch meer op de lagen, maar aan de andere kant, zonder tongvrijheid kan je paard nergens heen met zijn tong... Dus het is aan jouw de keus wat jij scherp noemt ;)

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 19:48

Myler bit? Wellicht poging proberen waard.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 23:15

Je kunt zien of je paard een dikke tong heeft door naast hem te gaan staan, zijn lippen aan de zijkant een beetje open te doen.
Als de tong naar buiten piept, op de plek waar normaal het bit ligt heeft je paard een (iets) dikke tong.
Mijn merrie heeft het ook, en ik rij haar met een Myler level 2, met tongboogje (niet zo'n hele hoge)
Zij heeft ook niet zo'n grote mond, dus een wat dunnerbit is juist fijn voor haar. Ik mag er gewoon mee starten, dus dat doen we dan ook.
Als je hier in de buurt gewoond had had je een van mij mogen lenen, ik heb er toch 2 ;) :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 23:20

Ik wil 'm wel van je lenen O:)

Samen met de tandarts heb ik de binnenkant van de mond van mijn paard bestudeerd. En hij heeft, zeker in verhouding tot zijn schedel, een klein bekkie. Er past gewoon geen dik bit in, en mijn instructrice vond ook dat het bit dat ik had veel te zwaar was. Te massaal en te dik voor hem. Inmiddels heb ik een dunner, lichtgewicht trensje, lijkt goed te gaan, of in ieder geval een stuk beter dan wat ik had. Maar ik ben toch ook nog wel benieuwd naar de myler :o

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 07:12

Dabo schreef:
Als je hier in de buurt gewoond had had je een van mij mogen lenen, ik heb er toch 2 ;) :D

hihi dankjewel :j, maar tis niet echt in de buurt helaas....Ik ben er nog niet helemaal uit wat ik zal doen, ook maar eens rondvragen hier en daar naar ervaringen....Enneh, mocht ik een Myler kopen en hij bevalt niet, dan raak ik hem ook wel weer kwijt denk ik, als ik zie hoeveel animo er voor is.....Eerst misschien maar "gewoon" eens een dunner bitje....

En van die dikke tong dat klopt dus: mijn paard zijn tong is ook tijdens het rijden te zien tussen zijn lippen, hij piept idd tussen de tanden en de kiezen door....Laat ik nou ook in een engels tijdschrift hebben gelezen dat bij de "Dutch Warmblood" dit veelvoorkomend is....typisch....

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 21:26

Ik heb bij mijn paard met eenzelfde soort bekkie als de jouwe een paar keer een mylerbit geprobeerd.

Het leek in eerste instantie wel goed te gaan, maar na een paar keer rijden vond ik haar erg rillig worden op de hand.
wat ik dus absoluut niet wilde gebeurde wel.... ze dreigde achter het bit te gaan lopen

het zijn van oorsprong ook western bitten en behoren met een uiterst klein tot geheel los teugelkontakt gereden te worden.
daarnaast vind ik zelf persoonlijk het uitstekende stuk ijzer naast de mondhoeken alles behalve mooi.

De K & K Dynamic is een beetje van de myler afgeleid (heb ik mij laten vertellen).
het bit heeft een anatomische vorm en volgt heel mooi de mond door de lichte boogvorm van het bit.
het ziet er daarbij aan de buitenkant bij de mondhoeken mooier uit en het mondstuk zelf is ook iets dikker als de myler.

ik heb dit bit direct na de myler uitgeprobeerd en was eigenlijk ook direct om.
de merrie is er prima op gaan lopen en doet dat tot de dag van vandaag heel erg goed.
ze neemt het bit aan en heeft een fijne aanleuning gekregen.

mocht je een Dynamic willen proberen, moet je ermee rekening houden dat je een halve tot een hele maat kleiner moet nemen als bij een recht bit.
mijn paard bijvoorbeeld had een watertrens in de maat 13,5 maar heeft van de Dynamic de 12,5 , dit komt doordat het bit nergens "hoeken" maakt en de mond en tong geheel volgt.

Mocht je toch graag voor een myler gaan,
ik heb de mijne hier nog hangen en je mag hem wel overnemen van me ;)

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 23:01

@lolclub welke myler heb jij geprobeerd?
En heeft jou paard ook een klein mondje en dikke tong?

Ik rij nu met een correctiebit van k & k en dit is het eerste bit waar ze echt fijn op loopt. Maar helaas is dit bit niet toegestaan dus ik hoop nu een bit te vinden die wel mag en waar ze ook fijn op loopt.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 23:55

felicity schreef:
@lolclub welke myler heb jij geprobeerd?
En heeft jou paard ook een klein mondje en dikke tong?

Ik rij nu met een correctiebit van k & k en dit is het eerste bit waar ze echt fijn op loopt. Maar helaas is dit bit niet toegestaan dus ik hoop nu een bit te vinden die wel mag en waar ze ook fijn op loopt.

de meest simpele die ze hebben voor jonge en net beleerde paarden,
comfort level 1 met bustrensringen .

mijn paard heeft een smal mondje, scherp-gekante lagen, een laag gehemelte en een vlezige tong.

ik moest dus echt een bit hebben wat gedragen werd door de tong (vanwege de scherpe lagen), weinig ruimte innam (door de dikke tong en het lage gehemelte) en niet te breed was vanwege haar smalle bekkie .
ze accepteerde geen druk op haar gehemelte dus enkelgebroken was sowiezo al geen optie (hiervan werd ze na 5 minuten al verkeerd :o ).
de K en K ultra watertrens waarop ze is aangereden was ook te straf voor haar, dit bit knijpt toch wat de tong samen en gaf te veel druk op de lagen.

na het proberen van de myler heb ik dus een Dynamic geleend van iemand,
dit bit accepteerde ze meteen en ik heb geen problemen meer gehad.

ze adviseren op de verkoopsites om de Dynamic te gebruiken bij paarden met aanleuningsproblemen,
ik heb geen idee welke aanleuningsproblemen ze bedoelen want dat staat er helaas niet bij.
Ik vind het een fijn en zacht bit met een mooie vorm erin

Ik vind het in ieder geval een heel fijn bit voor paarden met weinig ruimte in de mond en/of scherpe lagen.

Mijn ervaring is inmiddels ook dat de hele jonge en net zadelmakke paarden dit bit makkelijk(er) aannemen als de K & K Ultra of de gewone K & K , blijkbaar vinden ze het fijner dat de druk evenredig verdeeld wordt over de tong en de lagen.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 12:47

Ik vind het heel moeilijk welk bit er fijn zou zijn voo mijn paard.
Heb ook de tandarts om advies gevraagd en die raade een danger bit, ongebroken trens of een myler level 2 aan.
Ik heb dubbelgebroken geprobeerd met plat gevormd of bol stukje ook met verschillende ringen en verschillend materiaal dit was allemaal niets. Ook enkelgebroken vind ze helemaal niks.
Nu dan een correctiebit van een stalgenootje te leen. En daar loopt ze super op. Ze kauwt erop, is ontspannen en heb nu ook geen aanluningsproblemen meer. Bij alle andere bitten die ik heb geprobeerd werd ze heel druk met der hoofd was alleen maar bezig om het bit uit der mond te werken. Ze reageerde dan ook helemaal niet meer op de hulpen die ik gaf als ik been gaf bleef ze in het zelfde tempo door lopen. Gaf je dan een schopje dan leek het net of ze zich dood schrok en schoot ze naar voren. Nu met dat correctiebit loopt ze echt super. Maar helaas niet toegestaan op wedstrijden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 12:51

Ik weet niet waar je start (bij de KNHS?) en wat voor bitten zijn toegestaan, maar het klinkt alsof je paard een bit met tongvrijheid het prettigst vindt. Voor zover ik weet zijn er geen ongebroken trenzen die dat hebben, vandaar dat ik mijn heil in de kimblewick heb gezocht. Het bit dat ik van dabo te leen krijg heeft ook een tongboogje dus ik ben benieuwd! Er zijn wel dubbelgebroken bitten met iets tongvrijheid, heb je die al geprobeerd? En wat is eigenlijk precies het verschil tussen een correctiebit en een africhtingsbit? :o

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 13:16

hestejente schreef:
En wat is eigenlijk precies het verschil tussen een correctiebit en een africhtingsbit? :o

Vroeg ik mij ook al af, en dan kom ik ook nog het scholingsbit tegen, maar dat zal wel hetzelfde zijn als het africhtingsbit.

Ik ga denk ik zaterdag even langs een ruitersportzaak in Dalfsen, die zijn dealer van Myler (als het goed is, ze nemen namelijk de telefoon niet op :P) en dan wil ik me toch eens laten voorlichten.