Merano Toronto

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Oonax

Merano Toronto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 15:48

Ik ben aan het overwegen om een Merano te kopen ondanks dat ik weet dat er veel mensen ontevreden over zijn.
Waarom dan toch? Ik ben op zoek naar een dressuurzadel voor mijn bijrijdfjord. Aangezien het een bijrijdpaard is, en er binnen een paar jaar wel een eigen paard komt wil ik daar geen 1000 euro aan geven. Vooral omdat hij een wijde boommaat nodig heeft, die niet op een warmbloed past. Momenteel rijd ik hem dagelijks met een Merano van de eigenaar, en ik merk nergens drukplekken of iets dergelijks op, zadel lijkt ook mooi recht.

Ik heb hier in de buurt alle ruitershops al bezocht, en nergens kunnen ze me aan een dressuurzadel met wijde boom helpen onder de 1000 euro. Behalve bij zadelmarkt dan, de Merano Toronto. En stilaan lijkt dat toch de laatste optie te gaan worden. Tweedehands is ook niks te vinden.

Moest ik dit zadel kopen zou ik het onmiddellijk laten heropvullen door een zadelmaker, zodat ik zeker ben dat dat in orde is.

Afbeelding
Compleet met :
-Leren Beugelriemen
-RVS Beugels
-Leren Singel met elastiek
Leverbaar in 17 en 18 inch
Beugelriemen kunnen onder het zweetbald bevestigt worden. Speciaal gemaakt voro friezen, haflinger, fjorden en andere brede paarden. Dikke kussens voor een stabiele ligging. Fijne en zachte zit. Door de fijne kniewrongen word u been goed op de plaats gehouden.
2 JAAR GARANTIE

Nu mijn vraag, zijn er mensen die wél tevreden zijn met hun Merano?

Anoniem

Re: Merano Toronto

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 15:55

Ik wás tevreden met mijn merano, tot dat na 1 ½ jaar op onverklaarbare wijze de boom onder het zitvlak gebroken bleek te zijn er was nooit wat mee gebeurt :n . Omdat ik garantie had maar ze de merano die ik had niet meer verkochten (was niet bij zadelmarkt) hebben we o.a de toronto op mijn haf gehad. Nou die lag voor geen meter veels te smal en mijn haf is echt niet heel breed :n

Heb er nu pfiff op liggen, is onder de 1000 euro en is met wijde boom. Zadel past op beide haflingers.

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 15:57

En een zadel met een verstelbare boom? Die kan je nu aanschaffen en passend maken op de fjord, en als je besluit een ander type paard te kopen kan dit zadel zo aangepast worden.
Ik heb zelf liever een goede tweedehands A merk zadel dan zadelmarktpruts.

En heel toevallig... ik heb er tweedehands een te koop :D :
[EA-TK-AP] Ainsley Vanguard Optima met verstelbare boom

Edit: sorry, ik zie net dat ik al in je topic onder 'gezocht' heb gereageerd.

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 16:04

De breedste boom van wintec (witte) is te smal, dus dan vallen de 'standaard' dressuurzadels met verwisselbare boom ook al weg :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 16:10

De breedste van wintec is breder dan dan deze merano ;)

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 16:20

In een ander topic, waar naar de kwaliteit van zadelmarkt zadels werd gevraagd heb ik ook al gereageerd, maar zal dat hier ook nog even doen.

Ik heb, als tweede zadel voor mijn tinker, een Merano (volgens mij een Toronto... maar dat weet ik niet uit mijn hoofd). Ik heb die nu een jaar of 2/3 en deze ziet er nog goed uit. Als voornaamste zadel heb ik een westernzadel, maar als er een keer iemand op wil met dressuurzadel kan dat ook. In eerste instantie is het zadel wel als hoofdzadel gebruikt. Ik ben er eigenlijk best wel over te spreken, ondanks alle slechte kritieken. Het is geen topkwaliteit, maar voor die prijs is dat logisch. Tot nu toe zitten er wel wat beschadigingen op de bovenlaag, maar dat is alleen voor het uiterlijk wat minder.

Ik vind dus dat het voor een bijrijdpaard een prima zadel is, maar controleer het regelmatig en denk niet dat je het jaren als belangrijkste zadel kunt gebruiken, want dat trekt ie niet! ;)

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 17:46

Tja wat zal ik er van zeggen.

Waarom blijf je niet gewoon rijden met zadel waar je nu mee rijd?
Je geeft zelf al aan dat je er niet veel geld aan uit wil geven. Dan zou ik liever die paar honderd euro in mijn zak houden in plaats van een zadel te kopen wat je toch niet meer verkocht krijgt.

Of koop een leuk tweedehands merkzadel wat tegen die tijd misschien wel aangepast kan worden aan je eigen paardje of wat je tenminste nog kan verkopen. Zadelmarkt zadels zijn bijna niet aan te passen, weinig zadelmakers die daar aan durven te beginnen.

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 17:50

Ik heb zelf een Merano, dan wel een vzh model. Hij kostte 180 euro compleet met beugels, riemen en singel. Ik heb hem nu een jaar of 2 en alleen op het zweetblad is ie wat minder (bovenlaag eraf) maar dat komt mede omdat ik hem niet vaak genoeg heb ingevet. Als je hem gewoon vaak genoeg invet, heb je volgensmij een prima zadel. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 17:59

Het leer is niet het enige he ;) , denk ook maar aan de vulling de boom etc.

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 20:29

Ik heb mijn Merano dus ong. 2 jaar en de vulling is nog prima! Mooi dik nog, zeker na een jaar intensief gebruik nog mooi dik. Wel naar de rug gevormd natuurlijk :)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 20:41

Kent and Masters zadels, 900 euro, verstelbare boom.
Dat zijn tenminste wel goede zadels en de boom is recht (simatree)

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 20:56

Chocotof schreef:
Tja wat zal ik er van zeggen.

Waarom blijf je niet gewoon rijden met zadel waar je nu mee rijd?
Je geeft zelf al aan dat je er niet veel geld aan uit wil geven. Dan zou ik liever die paar honderd euro in mijn zak houden in plaats van een zadel te kopen wat je toch niet meer verkocht krijgt.

Of koop een leuk tweedehands merkzadel wat tegen die tijd misschien wel aangepast kan worden aan je eigen paardje of wat je tenminste nog kan verkopen. Zadelmarkt zadels zijn bijna niet aan te passen, weinig zadelmakers die daar aan durven te beginnen.

Dat is evengoed een Merano, en dat is ook niet mijn zadel. Doordat ik er zo vaak mee rijd begin je hier en daar slijtage te zien, en aangezien dat niet mijn zadel is zou ik dat willen vermijden. Het is ook een 18inch dus daar zit ik niet makkelijk in (met m'n 47kg heb ik héél wat plek over :D).

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 07:28

Nou zo te horen gaat deze dus niet passen omdat hij te smal is...

Is een Wintec Wide anders niks ? Er moet trouwens zat te vinden zijn hoor onder de 1000 euro :j

Denk ook eens aan Massimo zadels , die gaan erg breed en zijn niet zo heel duur. Of gewoon boomloos , dat neem je ook makkelijker mee naar een ander paardje :)

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 09:30

Ja, ik weet niet of het niet gaat passen... ik heb iig een Merano (weet alleen echt niet meer welk type, maar ziet er precies tzelfde uit als je foto..) op mijn errug brede tinker en die past prima.

Is het een idee om met een spin naar de winkel te gaan en te kijken of het zou passen? En spin is zo'n metalen 'gaasachtig' ding die je op de rug van het paard legt en zo verbuigt dat je een afdruk van de rug hebt. Die neem je dan mee en legt die onder zadels, zodat je een beetje een idee hebt of het past.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 09:42

ik snap niet zo goed waarom mensen evengoed nog een topic starten over ZM en merano endergelijke.. even de zoekfunctie gebruiken.. Zegt al genoeg..

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 09:48

Persoonlijk zou ik nooit een zadel kopen voor een bijrijdpaard. Wat ik begrijp heeft deze een passend zadel, waarom er dan een bijkopen? temeer omdat je aangeeft straks een eigen paard te willen kopen, het is weggegooid geld.

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 11:29

MissDonna schreef:
ik snap niet zo goed waarom mensen evengoed nog een topic starten over ZM en merano endergelijke.. even de zoekfunctie gebruiken.. Zegt al genoeg..

Geloof me, ik heb alle topics hier op bokt over ZM al tig keer gelezen. Mijn vraag is nu eenmaal net iets specifieker, namelijk hoe jullie erover denken wanneer ik het zadel onmiddellijk zou laten nakijken en opvullen. En ikzelf heb nu eenmaal een andere ervaring met een Merano, dus dat is voor mij toch een reden om er minstens eens over na te denken.

ingvdh schreef:
Persoonlijk zou ik nooit een zadel kopen voor een bijrijdpaard. Wat ik begrijp heeft deze een passend zadel, waarom er dan een bijkopen? temeer omdat je aangeeft straks een eigen paard te willen kopen, het is weggegooid geld.

Ik snap je punt wel, en voor een bijrijdpaard waar ik maar 1 keer per week mee rijd zou ik het ook niet doen. Het paard is van familie, en ik kan en ga hem ook blijven rijden wanneer ik een eigen heb. Er staan ook wedstrijden op de planning... Het zadel is veel te groot voor mij, en begint serieus te verslijten omdat ik er dagelijks mee rijd. En ik voel me nu eenmaal niet goed bij het verslijten van een ander zijn spullen...

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 14:38

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 14:50

Het zou in elk geval al iets zijn, maar dat valt qua maat waarschijnlijk wat zoals de wintec? En dat was te smal...
En om dat nu zomaar te laten verzenden zonder passen vind ik wat riskant :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 14:54

Kan je niet eens naar Pfiff kijken ? Die heb je breder dan wintec en merano..

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 14:57

Senzafine schreef:
Het zou in elk geval al iets zijn, maar dat valt qua maat waarschijnlijk wat zoals de wintec? En dat was te smal...
En om dat nu zomaar te laten verzenden zonder passen vind ik wat riskant :)

Laat gewoon een zadelpasser komen met een partij 2e hands zadels.
Liever een A merk 2e hands als een merano.
Wat een rommel is dat zeg.

Ik heb een eigen zadel voor mijn verzorgpaard en heb daar 500 euro kaal voor betaald.
Nieuw en kunstof, misschien minder mooi maar goed leer is kostbaar en 500 euro was voor mij de max.
2e hands had gekunt, maar dat had ik liever niet.
Deze heeft een verwisselbare boom en is er speciaal voor koudbloeden en gaat tot boommaat 36.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 06:03

ik vind het ook altijd wel grappig. dat mensen altijd zo goed weten hoe zadels er van binnen uit zien. Terwijl ze dat niet weten.. Endat ze het vaak beter weten dan een zadelpasser.. Erg grappig..!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 07:47

ik heb hem van binnen gezien vreselijk hoe dat in mekaar zit...

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 08:58

er was hier op bokt iemand die een ZM zadel uit elkaar had gehaald.........

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 11:33

MissDonna schreef:
ik vind het ook altijd wel grappig. dat mensen altijd zo goed weten hoe zadels er van binnen uit zien. Terwijl ze dat niet weten.. Endat ze het vaak beter weten dan een zadelpasser.. Erg grappig..!

Een beetje minder neerbuigend kan ook wel >;)
Ik doe geen onbedachte dingen, en ik weet niet waar jij leest dat ik het beter denk te weten dan een zadelpasser... Als ik een Merano koop, ga ik dat er zeker ook niet zomaar opleggen en rijden.

Wat ik me afvroeg is of er nog veel risico's aan zo een zadel zijn als ik dat onmiddellijk laat heropvullen, en daar heeft me nog niemand iets kunnen over vertellen?