Paard tikt benen aan in zwaardere bak. Welke beschermers?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Kwal

Paard tikt benen aan in zwaardere bak. Welke beschermers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 10:02

Hallo!

Ik heb een paar weken geleden mijn elleboog gebroken en ik heb nu weer les op de manege. Alleen is de buitenbak daar veel zwaarder dan de binnenbak en mijn eigen bak. Ik hoorde haar gisteren aantikken. Dit probleem had ze al eerder, maar toen ook thuis. Daar is ze doorheengegroeid (geen dikke kogels meer), maar nu in zo'n zware bak heeft ze er toch weer last van.

Nou is mijn vraag, welke beschermers moet ik kopen? Peesjes, 3 in 1? Bandages liever niet (al heb ik het idee dat ze daar gewoon doorheen strijkt) en ik spring daar ook in de les. Bandages dus NIET. ;)

Alvast bedankt voor jullie hulp!

PS Het is dus niet de bedoeling dat ik haar elke keer ga volhangen met beschermers, maar alleen daar als we les hebben in de buitenbak.

PPS Ik zoek dus voor de voorbenen en de achterbenen ;)
Laatst bijgewerkt door Kwal op 12-08-09 10:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Arielle_

Re: Paard tikt benen aan in mul zand. Welke beschermers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 10:20

Gewoon peesbeschermers en strijklappen.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 10:22

Ehm.. gewoon niet in rijden voor het heel houden van je paard..?

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 10:24

Beetje moeilijk les krijgen he ;)

Ze is het zware niet gewend, dus daarom tikt ze aan.

Ik zat zelf een beetje te denken aan 3 in 1, of is dat niks? :)

Arielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 10:25

3 in 1 kan ook, maar denk dat gewone peesbeschermers (harde buitenkant) beter zullen helpen :j

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 10:26

Dacht ik al :)

Maar ook omdat ze het zware niet gewend is, misschien de 3 in 1 voor meer steun? Dat ik die om de voorbenen doe, en strijkjes achter? :)

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 10:30

xDonja schreef:
Beetje moeilijk les krijgen he ;)

Ze is het zware niet gewend, dus daarom tikt ze aan.

Ik zat zelf een beetje te denken aan 3 in 1, of is dat niks? :)

Je zegt het verkeerd.. het is te zwaar, waardoor ze niet op tijd weg komt.. een te grote belasting voor de pezen..
Die dikke kogels die ze eerder had komen zo geheid weer terug.. daarom zeg ik dat je daar niet moet rijden..

Of je les belangrijker vind dan je paardje moet je zelf weten..

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 10:31

Ik ga mee met Femmefatale.

Een mulle bodem zorgt voor een te grote belasting op de pezen, met alle gevolgen van dien. Ik zou ervoor kiezen om hier niet te rijden!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 10:33

als je gaat springen ook denk ik dat peesbeschermers beter zijn, maar als je paard echt last heeft met de zware ondergrond zou ik er zeker niet op springen, dus dan maakt het niet zoveel welke beschermers je neemt. Meer steun betekent ook dat je paard z'n pezen en spieren minder sterk gaan worden uit zichzelf

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 10:35

Er worden springwedstrijden gereden, en het is een los rijterrein voor dressuurwedstrijden. Het lijkt me dat ze wel weten wat ze doen.

Ik denk dat ik mezelf verkeerd verwoord heb. De bak is zwaarder dan thuis (hier hebben we gewoon aarde) en dan de binnenbak daar (aangestampt, dus gewoon vlak. Vergelijkbaar met gewone aarde) dus dit is zwaarder voor haar. De andere paarden hebben hier geen last van. Mijn paard is het niet gewend.

Ik denk dat ik iets anders versta onder mul dan jullie. Sorry daarvoor, ik zal kijken of ik het nog kan aanpassen. :)

[EDIT] Ik heb het aangepast :)

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 10:37

xDonja schreef:
Er worden springwedstrijden gereden, en het is een los rijterrein voor dressuurwedstrijden. Het lijkt me dat ze wel weten wat ze doen.

Ik denk dat ik mezelf verkeerd verwoord heb. De bak is zwaarder dan thuis (hier hebben we gewoon aarde) en dan de binnenbak daar (aangestampt, dus gewoon vlak. Vergelijkbaar met gewone aarde) dus dit is zwaarder voor haar. De andere paarden hebben hier geen last van. Mijn paard is het niet gewend.

Ik denk dat ik iets anders versta onder mul dan jullie. Sorry daarvoor, ik zal kijken of ik het nog kan aanpassen. :)

[EDIT] Ik heb het aangepast :)

Maar dan nog steeds is het voor jouw paard te zwaar, anders zou ze niet zomaar aantikken..
En zeker met die dikke kogels eerder moet je waakzaam zijn..

petitparis

Re: Paard tikt benen aan in zwaardere bak. Welke beschermers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 10:38

en ga er niet blindelings van uit dat omdat een bodem gebruikt wordt voor wedstrijden hij überhaupt goed is

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 10:39

Heb je misschien een foto van de bodem?

Er zijn genoeg wedstrijdterreinen waar ik niet wil starten door de bodem, hoor! Dat andere mensen ervoor kiezen om er wel te starten is een ander verhaal!

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 10:41

Ze heeft het een jaar of twee terug gehad. (Ze is nu 6) Toen heb ik een tijdje met strijkjes gereden, omdat ze dikke kogels kreeg van het aantikken. Zelfs op de wei tikte ze aan. De hoefsmid heeft haar een beetje korter bekapt aan de binnenkant en de is beter gaan staan. Het ging al een hele tijd goed, geen getik en geen dikke kogels. Nu, in de zwaardere bak loopt ze toch weer anders. Ze loopt wel gewoon haar oefeningen, van een volte tot schoudervoor. Geen moeite mee. Met springen wordt ze verschrikkelijk heet, al gaat het nu weer beter. Het lijkt me dat ze er weinig last van heeft dan? :)

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 10:42

Nee sorry ik heb geen foto van de bodem.

Nee, daar ga ik ook niet blindelings van uit hoor ;) Maar omdat de andere paarden er geen last van hebben (Twee van 4, de mijne van 6 en een van 8 ;) )

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 10:45

ook niet elk paard heeft dezelfde beweging, dus het ene paard heeft meer kans om aan te tikken als een ander.
Ik zou toch voorzichtig zijn, zeker met langdurig rijden of springen in die bak. Ik heb zelf een "slap paard" en die tikt zelden aan in zware losse zandgrond, zij zal eerder op harde bodem tikken en daar pas ik mijn trainingen en eventueel bescherming op af.
succes

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 10:47

Daarom vraag ik ook naar welke bescherming ik het beste kan gebruiken.

Ik denk dat peesjes en strijkjes het beste zijn? Heeft er iemand nog een bepaald merk dat goed is? Goede ervaringen mee? Norton Pro ofzoiets? :)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 10:48

Er tijdens het rijden geen last van hebben wil niet zeggen dat de pezen niet overbelast worden hoor. Een peesblessure (behalve peesklap) sluipt er veelal geleidelijk in!

Als je paard zich soms aantikt, waarom doe je dan niet gewoon achter strijklappen om? Voorkomen is beter dan genezen!

Waarom peersbeschermers voor, of tikt hij zich voor ook aan?

Featherlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 10:55

ik zou idd peesjes omdoen als er op die grond gereden wordt.
maar als ze last krijgt toch proberen zo min mogelijk daar te rijden;)

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 10:55

Dat weet ik dus niet zeker, ik hoor tijdens her rijden haar benen/hoeven tegen elkaar tikken. Ik weet dat ze het in het verleden achter deed, maar of ze voor doet weet ik niet. ;) En voorkomen is beter dan genezen, staat hierboven ook ;)

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 10:57

Als je zelf al zo overtuigt bent van de 3 in 1, waarom stel je de vraag dan nog.
Als je toch perse wilt rijden in deze zware bodem, zou ik voor normale peeskappen en strijklappen gaan.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 10:58

als je het hoort is het meestal achter dat voor aantikt, en he je misschien springschoenen nodig, wat volgens mij nog zwaarder loopt op een losse bodem, maar dat ter zijde.
Ik denk niet dat er tegenwoordig nog veel verschil zit op de verschillende peesjes op de markt, tenzij je naar de hele dure gaat met verluchting etc.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 10:59

Je was me net voor met plaatsen,...

Als je hoort dat ze op elkaar klappen, kun je beter springschoenen om doen.

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 11:01

Het lijkt mij ook dat springschoenen zichzelf vastzuigen, dus dat peesjes en strijkes de beste oplossing zijn.

@Suzan_bobar: Ik ben er helemaal niet van overtuigd hoor. Ik vraag naar jullie mening en ik was zelf al aan het zoeken naar 3 in 1. N.a.v. jullie mening, ben ik er nog eens over na gaan denken. De meeste van jullie denken dat peesjes en strijkjes het beste zijn, dus dan ga ik daar naar opzoek.

Nog wat anders. Dan gewoon strijklappen of hoge beschermers voor achter? :)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 11:07

ik heb korte strijklappen (hetzelfde materiaal als m'n peesbeschermers) en denk dat in de meeste gevallen dit voldoende is voor achteraan.
verder heb je ook springschoenen uit neopreen en die zuigen zich minder vast, dan moet je al echt in de blub zitten.
Maar je gaat aan je beschermers kunnen zien of je paard strijkt of tikt en waar, maar het kan ook door de beschermer zelf komen, ze "verdikken" het been van je paard waardoor de benen "dichter" langs elkaar passeren.