doet een anti-slipmatje het ook bij zwaardere mensen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

AlexandraM

doet een anti-slipmatje het ook bij zwaardere mensen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-09 21:40

de titel zegt het al... is een anti-slipmatje ook functioneel als je zelf wat flinker bent en geen smalle/slanke of normale dame zoals de meeste ruiters ;)

zal er even bijzetten dat dit niet echt is voor een discussie over het wel of niet gebruiken van een slipmatje..maar puur de vraag of hij ook functioneel is voor een wat flinkere tot zwaarlijvige ruiter ;)
Laatst bijgewerkt door AlexandraM op 09-08-09 22:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 21:41

Waar wil je het voor gebruiken?

AlexandraM

Re: doet een anti-slipmatje het ook bij zwaardere mensen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-09 21:44

onder het zadel omdat elk zadel (ze passen gewoon!) van de rug glijd met opstappen... er niet altijd de mogelijkheid is voor een opstapje (plus hij nog moet leren dat dat echt niet eng is)

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 21:48

Ik denk niet dat het een goed idee is. Het blijft symptoombestrijding en nog eens een slechte voor de rug van je paard ook. Dan zou ik toch eerder wat tijd steken in het oefenen met opstappen met een krukje er bij, is dat ook meteen geleerd en ontlast je voortaan de rug een heel stuk!

ps. Ik kan soms ook een eind lopen voordat ik weer op mijn pony kan komen, mijn barefoot schuift ook nogal op mijn ronde pony.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 21:49

Wat voor zadel heb je? Met of zonder boom? Ik leg mijn boomloze altijd expres wat meer naar rechts, na het opstappen ligt hij dan goed :o .

Hoe stap je op? Kan je er op eigen kracht opkomen of is het paard zo groot dat je echt moet hijsen? Het is ook niet meer dan redelijk om jezelf eens af te vragen in hoeverre je paard nu schade ondervind. Ik denk namelijk dat een slippad rechtstreeks op de rug niet goed/lekker is voor de huid van je paard en dat een pad tussen sjabrak en zadel niet gaat werken.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 21:51

Krukje gebruiken?

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 21:53

Er bestaat van Eurostar een opklapbaar krukje, niet heel hoog maar het is te proberen. Omdat je hem kan inklappen is hij superplat en past makkelijk in de kast.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-09 21:54

nouja ik doe dit meer naar aanlijding van mn andere topic! ik wil ook zeker daar waar het kan opstappen met opstapje ;) alleen buiten kan het soms echt niet, tevens is hij als hij echt bang is voor iets beter de houden op dan ernaast.

voor mij is hij wel wat groter ik kom dr dus niet met eigen kracht op... het probleem nu is dat ik er dus gewoon niet meer mee kan rijden en ik van de eigenaren MOET rijden... er gaat nog wel wat aan vooraf totdat hij met zn dominante en nerveuze karakter begrijpt dat het allemaal niet eng is.

Alé maar dit ging eigenlijk niet op een discussie maar puur de vraag of het voor een zwaarder persoon wel werkt ;)

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-09 21:55

o we hebben western engels met boom.. en western engels boomloos ;)

op een vage reden was het nieuwe western boomloze zadel de eerste keer opeens goed.. hij schoof niet!! (althans ben er eerst met hulp en na wat stappen zonder hulp opgestapt) miss door het zweten??? dat alles wat stroever gaat ofzo... alle andere keren *zadel hem elke keer wel weer op om iets te proberen) glijd het gewoon ...

tis een draver, rug redelijk recht enzo.. altijd voor de sulky gelopen en erna omgeschoolt tot normaal rijpaard.. maar erna niet veel meer gereden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 22:00

Om dan antwoord te geven, zo'n pad gaat niet werken. Daarvoor zou je hem tussen sjabrak en rug moeten leggen en dan krijg je geheid verzet, omdat het gewicht dan voor een deel aan de huid komt te hangen.

Wat misschien wel een oplossing is voor jou is een uitklapbare stijgbeugel. Bijvoorbeeld de HS opstapbeugel
http://divoza.com/shop/a.visit/4a7f391a01bf6982273fc0a8c064070c

Dan hoef je minder te hijsen, omdat je jezelf met meer kracht kan afzetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 22:03

AlexandraM schreef:
(plus hij nog moet leren dat dat echt niet eng is)

Tip: ga met poetsen ook op een krukje naast hem staan.
Op deze manier wennen de meeste paarden er heel snel aan.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 22:05

Zo'n uitklapbare beugel heb ik ook bij Amoroso, dat is opzich wel handig maar het is wel ontzettend klimmen :+ (tenminste als we het over dezelfde hebben, je link doet het niet hij begint bij startpagina)
Omdat in principe je beugel een stuk langer hangt dus het is wel altijd lastig om dan alsnog makkelijk op te stappen. Maar je kan het altijd proberen voor hetzelfde geld bevalt het juist hartstikke goed!

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-09 22:06

valt te proberen maar het zijn hun kosten dus tja... verder denk ik niet dat dit de oplossing is... elk zadel glijd gewoon echt heel snel.. ze hebben zelfs al zadelmakers laten komen en alles glijd gewoon erg... dus ook stel het dier word gek in zn hoofd en hij leunt in een poging erop te blijven zitten meer naar links of rechts dan ook glijd hij.. als het nu heel minimaal was maar het is echt tot aan zijkant van het paard.

iig wel bedankt voor de tip.

en ja ga ik eens proberen :P wel een krukje zoeken hebben alleen stoelen en het andere paard die er tussendoor loopt sloopt echt alle dingen..
dat is ook een probleem met een opstapje :S ze moeten eigenlijk het gewicht van een belgisch trekpaard aankunnen:S want die is er erna vast weer mee bezig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 22:08

Pistasche schreef:
(tenminste als we het over dezelfde hebben, je link doet het niet hij begint bij startpagina)

Klopt, andere pagina's hebben geen eigen link. Dus even doorklikken naar zadels en dna naar beugels. Staat op de eerste pagina.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-09 22:11

oke maar om dus even terug te komen op de vraag of het nu betrekking heeft met mij of niet ;)

antislip werkt dus niet voor een persoon die geen maatje 36 heeft:P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 22:15

Nope. En als het wel zou werken ben ik bang dat het alleen maar ongemak geeft voor je paard. De weerstand om het tegen te houden moet natuurlijk wel ergens vandaan komen ;) .

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 22:15

Juliette86 schreef:
Pistasche schreef:
(tenminste als we het over dezelfde hebben, je link doet het niet hij begint bij startpagina)

Klopt, andere pagina's hebben geen eigen link. Dus even doorklikken naar zadels en dna naar beugels. Staat op de eerste pagina.

Ja ik heb 'm gevonden! Had al gezocht op HS beugels, had ze gevonden :D

http://94.100.116.105/675000001-675050000/675037401-675037500/675037451_5_51CG.jpeg

Als je goed kijkt kan je hem op deze foto zien!
Ts, ik zou toch een ander krukje proberen te vinden. Evt. zelf misschien een houten bouwen. Wij hebben op de manege gewoon een soort houten blok met aan de bovenkant een handvat erin. Dat is erg handig, moet je natuurlijk wel ergens kwijt kunnen.

Edit: Oja, bij een Fjord op stal die ik ook weleens rijd (vooral buiten) waar ik nogal vaak moest afstappen buiten en dan zonder opstapje op moest komen had ook dat het zadel weleens schoof. Toen heb ik er een bontje onder gedaan en kon ik gewoon normaal opstappen. (zadel past wel, uiteraard.. maar aansingelen is heel moeilijk omdat de fjord echt heel rond is)
Laatst bijgewerkt door Pistasche op 09-08-09 22:17, in het totaal 1 keer bewerkt

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-09 22:17

plaats zat ;) dus dat is het probleem niet sta namelijk prive op wei met stallen en kantine ... is niemand dan ik of de eigenaren van mn paardjes.

anders had ik zowieso af en toe een ander kunnen vragen het zadel aan de andere kant tegen te houde (rare is... veel kracht hoeft de ander helemaal niet te zetten met tegenhouden:S)

maargoed voor een westernzadel is het dan nog niet opgelost ;) (je hebt dr geen westernbeugels van zeker)

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 00:07

Ik ben 1.76 en heb normaal gewicht, en stap áltijd als het mogelijk is met krukje op, voor zowel mijn paard de rug als mn zadels.
En voor mijn rug is het ook een stúk beter.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 00:25

yep maar zoals al aangegeven dit gaat niet om de discussie wat beter is en welke optie's er zijn (althans eigenlijk niet) maar PUUR om de vraag iemand die wat zwaarder is of zwaar helpt daar een anti-slipmatje ook of is het gewicht dan gewoon teveel bv tot welk gewicht doet het matje zn werk

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 00:33

Volgens mij helpt dat niet echt hoor. ;)
Had er ook altijd 1, maar het verschil er is niet/nauwelijks.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 11:24

Een kennis van mij gebrukt zo'n antislipmatje op haar heel erg ronde, schoftloze paard, ook omdat de boel anders schuift met opstappen. En dat werkt prima :j Het zadel past goed, het heeft alleen weinig houvast op dat paard. De dame in kwestie heeft ook geen maatje 36 overigens. Dat een paard last zou krijgen van het matje omdat het onder het sjabrak ligt is onzin, het paard van mijn kennis heeft nergens last van, en mijn paard had dat ook niet toen ik nog een antislipmatje gebruikte. Overigens moet zo'n matje ook niet onder een sjabrakje, dan heb je namelijk te veel spul onder je zadel. Gewoon alleen zo'n matje onder je zadel, al heb je voor een boomloos geval natuurlijk een pad met inlages nodig. Die antislipmatjes kosten hooguit 20 euro dus ts, dat zijn nauwelijks de kosten. Wat let je om het eens te proberen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 12:14

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 12:18

Mijn zadel schuift ook met opstappen vanwege een rond paard, met rijden echter helemaal niet.
Ik stap gewoon altijd via het hek of krukje op en dan ben ik maar 60 kg o.i.d.
Met zo'n matje hang je gewoon aan de huid van je paard en dat lijkt mij niet echt fijn voor je paard.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 12:28

moonfish13 schreef:
Met zo'n matje hang je gewoon aan de huid van je paard en dat lijkt mij niet echt fijn voor je paard.

Nee, het is veel fijner voor je paard wanneer het hele zadel opzij schuift :+

Mijn paard heeft nooit raar gereageerd op het matje. Hij ging er niet anders van doen en ook aan zijn vacht was niks merkwaardigs te zien.