Welk dressuurzadel heb jij op je (halve) arabier?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Wat voor arabier heb jij?

Een volbloed arabier (100%)
16 (25%)
Een halve arabier(50%)
29 (46%)
Een gedeeltelijke arabier (minder dan 50%)
8 (12%)
Geen arabier
9 (14%)

Totaal aantal stemmen: 62

Binckydenice

Welk dressuurzadel heb jij op je (halve) arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 12:37

Hallo Bokker,

Ik heb een arabisch probleempje... Ik kan geen geschikt dresuurzadel vinden voor mij halver arabier.
Het grootste probleem is dat zijn schouder te ver naar achteren ligt dus ieder zadel komt daar eigenlijk op terecht. Daarnaast heeft hij een redelijk rechte rug waardoor er een hoop zadels zijn die gaan "klapperen" Ook is hij pas drie maanden onder het zadel, dus wil ik eigenlijk geen zadel van 2000 euro aanschaffen omdat de mogelijkheid bestaat dat het over drie maanden niet meer past....
Wat heb ik geprobeerd?
- Kn met een voorsingel
- Kn gewoon
- Passier
Helaas weet ik alle types niet meer hoor! Ik heb op dit moment wel 20 zadels geprobeerd waar er geen 1 van goed lag...

Welk dressuurzadel hebben jullie?

Dit is mijn halve arabier:
Afbeelding

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 12:42

Ik heb op mijn NRPS-er (98% ox) een kieffer lusitano. En heb een springzadel op maat laten maken. Kost wel een hoop geld en ik heb het ook pas gedaan dat hij uitgegroeid was. Maar misschien is zo'n WOW zadel wat voor je. Die schijn je iedere keer aan te kunnen passen.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 12:46

gr_roos schreef:
Ik heb op mijn NRPS-er (98% ox) een kieffer lusitano. En heb een springzadel op maat laten maken. Kost wel een hoop geld en ik heb het ook pas gedaan dat hij uitgegroeid was. Maar misschien is zo'n WOW zadel wat voor je. Die schijn je iedere keer aan te kunnen passen.

Hoe ligt die kieffer? Drukt deze niet aan de voozijde, of is hij misschien wat meer naar achteren uitgesneden?

Binckydenice

Re: Welk dressuurzadel heb jij op je (halve) arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 13:07

zijn er zoweinig mensen met een dressuurarabier hier op bokt?

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 13:31

Wij hebben een half Arabier gehad (rechte ronde rug zonder schoft), hierop lagen prima de Bates Caprillie, de Klimke Miller en Stübben. Kieffer lag voor geen meter.
Klimke is nog wel 2e hands te verkrijgen, maar worden inmiddels niet meer gemaakt.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-09 13:32

aslo schreef:
Wij hebben een half Arabier gehad (rechte ronde rug zonder schoft), hierop lagen prima de Bates Caprillie, de Klimke Miller en Stübben. Kieffer lag voor geen meter.
Klimke is nog wel 2e hands te verkrijgen, maar worden inmiddels niet meer gemaakt.

Bedankt, hier ga ik mij eens in verdiepen :D

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 14:29

Binckydenice schreef:
Hoe ligt die kieffer? Drukt deze niet aan de voozijde, of is hij misschien wat meer naar achteren uitgesneden?

De Kieffer is wat terug gesneden en drukt niet aan de voorzijde.

Mijn zadel ligt trouwens ook heel goed op mijn paard, wat een totaal ander type is, op mijn pony ligt ie bijna niet meer. Hij staat al langere tijd met een blessure in het land.

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 15:29

ik heb een welshXarabier. Zij is overbouwd en schommelt heel veel in gewicht.
Ik heb een jaar geleden een barefoot london gekocht, het dressuurmodel. En ligt best goed op mn pony.

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 15:34

Ow ik herken je probleem helemaal..
Ik heb ook wel 20 zadels op mijn halve arabier gehad (nrps 56% arabier). Waarvan ik er zelfs 7 heb gekocht en weer verkocht.. Daar word je niet rijker van zeg maar.. Probleem bij mij was dat alle zadels naar voren schoven. Ik hoef de 'standaard' merken niet meer te proberen, deze liggen in het midden van de rug los doordat ze te 'recht' zijn en hebben zo geen houvast op de rug. Ik heb geprobeerd: KN, Kieffer, Stubben, Bates, uhm en nog meer ;)

Ik heb nu al 2 jaar naar alle tevredenheid een County dressuurzadel. Deze schuift niet naar voren en heeft kussens die aande achterkant meteen omhoog lopen, dus niet van die souflekussens die nog eens naar achteren uitsteken. Dan wordt het zadel te lang voor de korte rug van mijn paard.

Evanescence8

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 15:36

Ik had op mijn volbloed arabier altijd een Ainsley Popular ;) Paste heel goed. Had bij veel zadels ook problemen dat het zadel ging klapperen. Dat was bij de Ainsley het alleminste, en daar deed ik altijd een bontje onder, en toen paste het heel goed. Misschien een goede tip om een bontje te gebruiken? ;)

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 19:37

Ik heb een vzhz van Gaston Mercier op mijn halve arabische merrie liggen.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 15:41

mijn pony is 50% welsh en 50% arabisch
Ik heb er een eurording Jade van 16.5/17 inch op liggen ..

s_spikker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 15:46

Euroriding Jade, Ruitergilde Salto , Boomloos.
Wel dressuur, Veelzijdigheid lukt niet.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 15:53

Ik heb ook een half arabier (iets meer zelfs , pa is volbloed en moeder heeft ook nog een hoop arabisch bloed). Zij heeft ook de schouder ver naar achteren en ze is erg rond en heeft geen schoft. Door een blessure kan ze niet meer intensief gereden worden en ze is nu ook gewoon te dik. Ik had er voorheen een hele oude KN symfonie opliggen. Nu past er echt niets anders meer dan een boomloos zadel.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 11:02

Lianne84 schreef:
Ow ik herken je probleem helemaal..
Ik heb ook wel 20 zadels op mijn halve arabier gehad (nrps 56% arabier). Waarvan ik er zelfs 7 heb gekocht en weer verkocht.. Daar word je niet rijker van zeg maar.. Probleem bij mij was dat alle zadels naar voren schoven. Ik hoef de 'standaard' merken niet meer te proberen, deze liggen in het midden van de rug los doordat ze te 'recht' zijn en hebben zo geen houvast op de rug. Ik heb geprobeerd: KN, Kieffer, Stubben, Bates, uhm en nog meer ;)

Ik heb nu al 2 jaar naar alle tevredenheid een County dressuurzadel. Deze schuift niet naar voren en heeft kussens die aande achterkant meteen omhoog lopen, dus niet van die souflekussens die nog eens naar achteren uitsteken. Dan wordt het zadel te lang voor de korte rug van mijn paard.

Ik heb echt precies hetzelfde probleem....

Het ergste is dat alle naar voren schuift... Doet jou County zadel dat helemaal niet? Welke type heb je precies? Waar kan ik deze zadels krijgen? Want jou verhaal komt aardig overeen met dat van mij :o

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 11:06

Ik heb een Kentaur Penelopa medium boom, die ligt hartstikke goed op 'm :)
Mijn optie staat er niet bij: heb een gedeeltelijke Arabier van meer dan 50%.
Afbeelding
Hier lag het zadel wel teveel naar voren achteraf.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 11:30

Myour schreef:
Ik heb een Kentaur Penelopa medium boom, die ligt hartstikke goed op 'm :)
Mijn optie staat er niet bij: heb een gedeeltelijke Arabier van meer dan 50%.
Afbeelding
Hier lag het zadel wel teveel naar voren achteraf.

Is het zadel van de foto de Kentaur Penelopa?

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 11:34

Yup :)

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 11:39

Ik heb op mijn halve arabier(x kwpn dus wel ietsje voller) een oud model stubben zadel opgehad, deze lag heel netjes, doordat de achterkant bij de oudemodellen sneller en ronder worden ingezet is het draagvlak in lengte iets korter maar ging daardoor niet klapperen. Nu die is uitgedijt(ofzoiets) ligt er een KN symphonie op die helemaal goed ligt.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 12:07

Myour schreef:
Yup :)

Maar deze schuift niet naar voren? Omdat je aangeeft dat deze hier iets te ver naar voren ligt?

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 12:13

Ik had 'm hier zelf te ver naar voren gelegd (gewoon fout, niet op gelet), als ik 'm zelf goed leg dan blijft ie ook goed liggen.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 12:15

Myour schreef:
Ik had 'm hier zelf te ver naar voren gelegd (gewoon fout, niet op gelet), als ik 'm zelf goed leg dan blijft ie ook goed liggen.

Bedankt voor de tip! Ik ga kijken of een stalgenoot dit zadel misschien ook heeft om even te passen ;)

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 12:15

Je woont erg dichtbij (mijn paard staat in Kwadijk), dus je zou eventueel langs kunnen komen? Dan kun je mijn zadel proberen.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 12:17

Myour schreef:
Je woont erg dichtbij (mijn paard staat in Kwadijk), dus je zou eventueel langs kunnen komen? Dan kun je mijn zadel proberen.

Ik stuur je even pb...

dena_mii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 15:59

Mijn pony heeft zo'n 80-90% arabisch bloed en daar ligt een Euroriding op, Diamant om precies te zijn.
Op mijn andere pony van ong. 50% arabisch bloed ligt een Chamberlain. Weet zo niet welk type.