[WN] Welk bit.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

koetjeboe

Welk bit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 10:59

Ik ben een recreatie ruiter.
Ik rij altijd gewoon engels.
Met dressuur rijden rij ik met een myler comford snaffle.

Buiten is dit helaas nogal een ramp.
Ze rent onder me vandaan, zodra ze ergens andere paarden ziet.
Ik heb haar begin dit jaar gekocht, en had toen drie jaar alleen en afgezondert gestaan.
Als ze nu andere paarden ziet wil ze er gelijk heen en is ze niet meer te houden.

Om deze reden rij ik nu zo af en toe met een pelham, niet altijd maar alleen als ik al merk dat ze weer in zo'n bui is doe ik de pelham in.

Ik ben alleen helemaal niet gek van de stomme pelham.
Het is harstikke scherp in haar mondje.
Het gaat wel goed, ook omdat ik deze niet door de mond trek en dat had ik met een gewoon trensje wel.
Ook ben ik niet steeds bezig met trekken, ze had met een trensje soms wel eens scheurtjes in de mondhoeken, omdat ze dan met een noodgang naar andere paarden rent.
Met de pelham heb ik dat niet.

Nu vindt ik alleen dat mondstuk van die pelham niet echt fijn.
Ik heb liever iets wat wat meer naar de mond is gevormt.
Nu moest ik dus gelijk aan wester bitten denken.
Die zijn wat meer gevormt naar de mond.

Maar welk bit kan ik dan het beste kopen.
Ik zoek iest met niet te lange scharen, die van de pelham vond ik te scherp in werken.
En heb je met een shank, ook een kinketting of kan dat ook iets anders zijn.

Of vinden jullie dat ik het anders aan moet pakken.
Ik weet het namelijk even niet meer.
Ik krijg van iedereen te horen, ga eerst in de bak rijden, zorg dat ze daar luistert.
Nou dat doet ze dus wel. Alleen buiten is het probleem.
Ik heb ook al heel veel gewandelt met haar maar dat lost ook niks op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 11:03

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 11:16

Anoniem

Re: Welk bit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 11:26

Nou, imo is het nooit de bedoeling om een shank te gebruiken voor buitenritten etc. De shank is een bit voor ruiters die showen en hun hulpen willen verfijnen.

Als jij nu weer een scherper bit koopt dan een trens, dan zal je paard ook weer wennen aan dat bit en moet ie later weer een scherper bit. Zo blijf je dan bezig.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 11:32

Niels schreef:
Nou, imo is het nooit de bedoeling om een shank te gebruiken voor buitenritten etc. De shank is een bit voor ruiters die showen en hun hulpen willen verfijnen.

Als jij nu weer een scherper bit koopt dan een trens, dan zal je paard ook weer wennen aan dat bit en moet ie later weer een scherper bit. Zo blijf je dan bezig.

Nou geef me dan gewoon dat antwoord dat weet ik dat toch.
Ik vindt dit een leuker antwoord dan die kinderachtige opmrking hierboven.
Maar dan zal ik een andere oplossing moeten vinden.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 11:46

Een scherper bit is inderdaad niet de oplossing, je moet je paard - zeker tijdens een buitenrit - gewoon onder controle hebben. MAAR: het kan wel dat beetje meer veiligheid en controle bieden. Daarbij heb je shanks en shanks, er is ook nog een mondstuk...

Ik train mijn paard altijd bitloos, een buitenrit in stap kan ook zo. Maar als het een buitenrit met galop wordt, dan gebruik ik mijn hoofdstel met billy allen shank. Negen van de tien keer kan ik hem na een galop op zit en stem terugkrijgen, maar die ene keer dat hij net een beetje fanatieker is... dan is het bit wel zo veilig, voor ons beiden. Dat wil niet zeggen dat ik dan ontzettend moet trekken, integendeel.

Het is lastig te zeggen of dit voor jou de juiste 'oplossing' is. Ik vind het persoonlijk nogal heftig klinken en dan zou het, zoals als Niels zegt, inderdaad kunnen dat ze na een tijdje weer iets anders/scherpers nodig heeft.

Heb je een instructeur, zoja; wat zegt die ervan?

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 12:16

Toekie schreef:
Een scherper bit is inderdaad niet de oplossing, je moet je paard - zeker tijdens een buitenrit - gewoon onder controle hebben. MAAR: het kan wel dat beetje meer veiligheid en controle bieden. Daarbij heb je shanks en shanks, er is ook nog een mondstuk...

Ik train mijn paard altijd bitloos, een buitenrit in stap kan ook zo. Maar als het een buitenrit met galop wordt, dan gebruik ik mijn hoofdstel met billy allen shank. Negen van de tien keer kan ik hem na een galop op zit en stem terugkrijgen, maar die ene keer dat hij net een beetje fanatieker is... dan is het bit wel zo veilig, voor ons beiden. Dat wil niet zeggen dat ik dan ontzettend moet trekken, integendeel.

Het is lastig te zeggen of dit voor jou de juiste 'oplossing' is. Ik vind het persoonlijk nogal heftig klinken en dan zou het, zoals als Niels zegt, inderdaad kunnen dat ze na een tijdje weer iets anders/scherpers nodig heeft.

Heb je een instructeur, zoja; wat zegt die ervan?

Nou ik heb eens in de week les, en dan is ze poes lief.
In het begin deed ze ook dit soort dingen in de bak.
Dan reed ik op de volte, en sloeg ze ineens rechts af terwijl ik links wilde.
Dan moest ik van haar net zo lang haar blijven dwingen om naar links te gaan tot ze dat deed.
En dat heeft dus ook geholpen en ze doet het nu dus ook bijna nooit meer.
Maar ja toe nzat ik wel een een afgesloten bak waar ze nergens heen kan.

Buiten kan ik oneerbiedig gezegt trekken wat ik wil, ik kan me zwaarder maken enz.
Niks helpt, ze rent tot ze bij het paard is en dan is het goed.
Vervolgens stap ik er dan af neem har aan de hand mee tot ik een eind verder ben. doe een poging er weer op te komen, wat meestal niet lukt omdat zodra ik 1 voet in de beugel zit mw er al weer in galop vandoor gaat terug naar het paard.

Ze doet dit ook alleen maar bij bepaalde paarden, en weet nu ook precies waar ze het doet.
Maar ik kan er niks tegen beginnen, als ik weet dat ze het gaat doen en ik drijf haar even flink voorwaards, en dan weet ze wat ik wil en begint ze te stijgeren.

Ben ik op de terug weg is er niks meer aan de hand dan weet ze dat ze naar de weide maatje gsaat en is het goed.

Moet wel zeggen dat ik een hele rustige ruiter ben.
En als ik met de pelham rij, rij ik de hele weg met een los teugeltje, tot zij moeilijk gaat doen, dan pak ik het even korter, spoer ik haar aan en als het dan ook weer goed is laat ik de teugels ook weer langer.

Oja ik heb nu wel een soort manier gevonden om haar beter te kunnen sturen.
Ik stuur nu met de teugels tegen de hals.
Als ik links af wil en ze wilt niet dan druk ik de rechter teugel stevig tegen de hals en dat wil nog wle eens helpen.
Maar niet op het moment.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 12:18

Ik rij overigens ook het liefste bitloos.
Met mijn vorige haflinger, maakte ik gewoon buitenritje met een touwhalster.
En ook met deze pony ben ik bezig met NH maar dat wil nog niet echt

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 12:37

Dat wat ze in de bak doet, ineens op de volte 'uitbreken', heeft denk ik bijna ieder paard wel in een bepaalde fase. Ik heb het er in ieder geval al heel wat zien doen, inclusief die van mijzelf. :D Maar met de juiste begeleiding is dat vaak vrij snel weer opgelost.

koetjeboe schreef:
Buiten kan ik oneerbiedig gezegt trekken wat ik wil, ik kan me zwaarder maken enz.
Vervolgens stap ik er dan af neem har aan de hand mee tot ik een eind verder ben. doe een poging er weer op te komen, wat meestal niet lukt omdat zodra ik 1 voet in de beugel zit mw er al weer in galop vandoor gaat terug naar het paard.

Hier gaan mijn nekharen dus best een beetje van overeind staan. :o Zeker niet l*llig bedoeld hoor, want ik begrijp dat dit een groot en frustrerend probleem is. Maar dit klinkt als een paard wat telkens haar zin heeft gekregen en nog steeds krijgt, en eens goed aangepakt moet worden. Niet met geweld, maar wel met een consequente aanpak. Het is rot voor haar dat ze zo lang afgezonderd heeft gestaan en daardoor is haar gedrag ook te verklaren. Maar ze heeft natuurlijk wel te luisteren en respect voor je te hebben. Een scherper bit zal hier weinig aan veranderen denk ik. Behalve dan dat je met een flinke ruk misschien een soort van noodstop kan maken maar dat lijkt me niet de bedoeling. Rijd je eigelijk alleen buiten? En is ze dan, als ze geen paarden ziet, wel relaxed en happy?

Kan je instructrice niet een paar keer met je mee op buitenrit?

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 13:10

Tja, buiten rijden doe ik met een ongebroken pelham. Dan is het letterlijk zijn bekje of mijn nekje... Jammer dan maar als ik buiten ga rijden wil ik dat veilig doen, zeker nu ik vooral langs de weg rij. Ik heb een aantal jaren endurance gereden en dan ging er ook gewoon een goede rem in. Dan kon ik heerlijk met losse teugels rijden maar indien nodig kon ik remmen. In de bak en op wedstrijden rijd ik gewoon met een billy allen snaffle. Ooit geprobeerd om tijdens een endurance hiermee te starten maar 2 km voor het eind ben ik afgestapt, ik had inmiddels de teugels om mn handen gedraaid, kop opzij getrokken maar nog gingen we met een noodgang op een 100 km weg af omdat er in de verte paarden liepen. Dus dat was de laatste keer. Het is altijd makkelijk gezegd, je moet op je zit je paard stoppen, trainen etc etc maar zo werkt het niet altijd.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 13:40

Toekie schreef:
Dat wat ze in de bak doet, ineens op de volte 'uitbreken', heeft denk ik bijna ieder paard wel in een bepaalde fase. Ik heb het er in ieder geval al heel wat zien doen, inclusief die van mijzelf. :D Maar met de juiste begeleiding is dat vaak vrij snel weer opgelost.

koetjeboe schreef:

Hier gaan mijn nekharen dus best een beetje van overeind staan. :o Zeker niet l*llig bedoeld hoor, want ik begrijp dat dit een groot en frustrerend probleem is. Maar dit klinkt als een paard wat telkens haar zin heeft gekregen en nog steeds krijgt, en eens goed aangepakt moet worden. Niet met geweld, maar wel met een consequente aanpak. Het is rot voor haar dat ze zo lang afgezonderd heeft gestaan en daardoor is haar gedrag ook te verklaren. Maar ze heeft natuurlijk wel te luisteren en respect voor je te hebben. Een scherper bit zal hier weinig aan veranderen denk ik. Behalve dan dat je met een flinke ruk misschien een soort van noodstop kan maken maar dat lijkt me niet de bedoeling. Rijd je eigelijk alleen buiten? En is ze dan, als ze geen paarden ziet, wel relaxed en happy?

Kan je instructrice niet een paar keer met je mee op buitenrit?

Ja het is inderdaad een heel frusterend probleem.
En ja ze krijgt inderdaad regelmatig haar zin, Ik ben zelf heel goed bewust hiervan en wil haar ook consequent aanpakken.
Ik was hier al mee begonnen, door met haar te gaan wandelen en dan langs al die probleem plekken op te wandelen.Maar dan is er niks aan de hand.
Ik loop gewoon voor op en dan is er niks aan de hand.

Verder rij ik ook regelmatig in het bos samen met iemand van de manege en zijn paard.
Ik rij dan gewoon met een trensje.
Ik ben toen nog nooit een paard onder weg tegen gekomen.
Ze ze is heel lief dan en heeft de hele rit de oren naar voren.
Ze lijkt het in elk geval erg leuk te vinden.
Dus ik geloof dat ze het rijden op zich heel leuk vindt.
Ik heb in juni ook mee gedaan met de eper paarden vierdaagse.
De eerst dag heb ik met een trensje gereden, dit was geen doen.
Ik had na het rijden zulke verkrampte handen dan ik me handen niet eens meer kon openen.
De rest van de dagen heb ik met de pelham gereden, dit ging goed.
Als ze begon te trekken gaf ik even een ophouding, als ze weer normaal deed gaf ik haar weer ruimte dit werkte goed uit eindelijk kon ik redelijk relaxt rijden.

Me instructrise wilde ik inderdaad al mee vragen op buiten rit, of ik wilde haar er op zetten.
Heb ook al zitten denken om haar te laten '' heropvoeden'' door haar.

Ik wordt gewoon gek nu.
Ik sta echt op een punt dat ik denk ik verkoop haar een koop een makkerlijker paardje terug.
Overingens zou ik het nooit kunnen om haar te verkopen.
Al zou ik niet meer kunnen rijden met haar.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 13:45

cornelie schreef:
Tja, buiten rijden doe ik met een ongebroken pelham. Dan is het letterlijk zijn bekje of mijn nekje... Jammer dan maar als ik buiten ga rijden wil ik dat veilig doen, zeker nu ik vooral langs de weg rij. Ik heb een aantal jaren endurance gereden en dan ging er ook gewoon een goede rem in. Dan kon ik heerlijk met losse teugels rijden maar indien nodig kon ik remmen. In de bak en op wedstrijden rijd ik gewoon met een billy allen snaffle. Ooit geprobeerd om tijdens een endurance hiermee te starten maar 2 km voor het eind ben ik afgestapt, ik had inmiddels de teugels om mn handen gedraaid, kop opzij getrokken maar nog gingen we met een noodgang op een 100 km weg af omdat er in de verte paarden liepen. Dus dat was de laatste keer. Het is altijd makkelijk gezegd, je moet op je zit je paard stoppen, trainen etc etc maar zo werkt het niet altijd.

Nou inderdaad ik denk dat jij aardig weet wat ik bedoel.
Ik ben ook van plan om in augustus mijn eerste kennismakings rit endurance met haar te gaan rijden.
Lopen wilt ze wel, ze kan hele einden draven.
Heb er dan ook harstikke zin in.
Maar ik wil wel een rem hebben.
En ik wil dat we beide plezier hebben in de wedstrijd.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 13:48

Staat je paard nu met andere paarden in een kudde? Maw kan hij zijn behoefte aan contact met andere paarden goed bevredigen? Want dat lijkt me toch de eerste stap.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 13:56

troi schreef:
Staat je paard nu met andere paarden in een kudde? Maw kan hij zijn behoefte aan contact met andere paarden goed bevredigen? Want dat lijkt me toch de eerste stap.

Ja ze staat met een ruin en een merrie allemaal in 1 wei.
Als ze alleen staat eet ze ook niet van eenzaamheid, dus ze moet wel bij andere paarden staan.
Vooral met de ruin kan ze het erg goed vinden, en ze staan regelmatig lekker te kroelen met elkaar.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 14:16

koetjeboe schreef:
Ik ben ook van plan om in augustus mijn eerste kennismakings rit endurance met haar te gaan rijden.

Dan is het toch simpel... met een gewone trens wordt het een gevecht en hebben jullie allebei geen plezier. Met een strenger bit kun jij duidelijk aangeven wat de bedoeling is en rijden jullie een stuk gezelliger samen rond :-) En zeker bij endurance.. halverwege ( bij klasse I) heb je de p/a dus continu lopen er paarden langs je heen, een groot stresspunt voor velen.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 14:20

cornelie schreef:
koetjeboe schreef:

Dan is het toch simpel... met een gewone trens wordt het een gevecht en hebben jullie allebei geen plezier. Met een strenger bit kun jij duidelijk aangeven wat de bedoeling is en rijden jullie een stuk gezelliger samen rond :-) En zeker bij endurance.. halverwege ( bij klasse I) heb je de p/a dus continu lopen er paarden langs je heen, een groot stresspunt voor velen.

JA ik ken het, heb met mijn verzorg haflinger ook endurance gereden zij trok zich er niks van aan.
Maar weet zeker dat daantje dat niet pikt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 15:04

Ik zie dit probleem toch gewoon als een stukje noodzakelijke opvoeding, waarbij ik totaal geen probleem heb bij het gebruik van een pelhambit. "scherp bit in zijn mondje"? Nee hoor, als hij zich gewoon normaal gedraagt, is er geen enkel probleem.
Ik zou, als de pelham voor jullie goed werkt, dit bit voorlopig gewoon gebruiken tot voor je paard bevestigd is dat het not done is om naar anderen toe te rennen als 'ie andere paarden ziet.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 15:15

Sonja schreef:
Ik zie dit probleem toch gewoon als een stukje noodzakelijke opvoeding, waarbij ik totaal geen probleem heb bij het gebruik van een pelhambit. "scherp bit in zijn mondje"? Nee hoor, als hij zich gewoon normaal gedraagt, is er geen enkel probleem.
Ik zou, als de pelham voor jullie goed werkt, dit bit voorlopig gewoon gebruiken tot voor je paard bevestigd is dat het not done is om naar anderen toe te rennen als 'ie andere paarden ziet.

JA dat is inderdaad ook mijn idee.
Zo lang ze zich gedraagd, heeft ze ook geen last van het bit.
En ik moet haar toch op de een of andere manier duidelijk maken dat ik er niet van gedient ben.

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 15:51

Waar om zitten de antwoorden nu alleen op Bit nivo,hebben jullie dan echt geen hut verstand.
@koetjeboe, als je met haar gaat buiten rijden vraag dan of de mensen van haar weide maatjes met je mee willen gaan, als dat een paar keer goed gaat laat je er onderweg een een ommetje maken, zo dat hij weg gaat en weer terug komt.
Later ga je met z'n twee eropuit en als dat goed gaat, probeer dan of je ze ook voor een tijdje van elkaar af en dan weer bij elkaar kan rijden, dit probeer je vol te houden tot dat ze het niet meer erg vind dat haar vriendje weg gaat, daar na ga je alleen er opuit (10 min.) en dan weer terug(alles in een rustige stap, als dat goed gaat ga je (als je alleen gaat)elke keer 5 minuten langer, dus probeer dan af te wisselen 1 keer alleen 1 keer met vriendje, probeer als anderen je willen helpen ook zo veel mogelijk van vriendje te wisselen.
Voor toch wat kontrole in het begin zou ik dan een knevel trens aan raden die kan je niet door haar mond heen trekken als het een keer niet goed gaat.
verder zou ik ook gaan proberen haar buiten te trainen,door haar om een bosje heen te laten cirkelen, dan moet het paard wat met je mee is op zijn plaats blijven staan, en jij gaat met haar aan het werk,je kan als je met twee of meer paarden naar buiten gaat ook weg draven en op de anderen wachten, als ze onrustig is gewoon cirkelen met een beetje werk tot dat de anderen er weer bij zijn, ze moet leren bij jou te blijven en vertouwen dat ze altijd weer in de kudde terug komt.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 15:55

Ja.... in theorie is het altijd zo simpel......... Totdat...

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 15:56

Totdat WAT?

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 16:06

tsja, theorie he MidnightPSan, daar heb je vaak geen donder aan, het is in de praktijk zo anders!

ik ben het ook met Sonja en koetjeboe eens, als jij met een trensje haar monthoeken uitscheurt en haar niet houd, is dit echt geen oplossing, dan help cirkelen oid ook niet, want je houd haar niet.

al pak je bij wijze van spreken het scherpste bit, als paard en ruiter er goed mee overweg kunnen, is er toch geen probleem?
ik zou lekker met de pelham blijven rijden, an als het goed gaat kun je gewoon weer afbouwen naar een bustrensje oid!

sonja, ik ben het helemaal met je eens! had het niet beter uit kunnen leggen!

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 16:09

Het paard heeft verlatings angst waar on zouden we daar niets aan doen, behalve er een scheeps anker in te hangen.

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 16:10

MidnightPSan schreef:
Totdat WAT?

als ze naar die andere paarden toe wil, dan wil ze dat, en met een trensje houd ze haar niet, dus kan ze onmogelijk gaan cirkelen of werken!

als jou paard er vandoor gaat ga je toch ook niet opeens cirkelen, dat maakt dat paard geen donder uit, die gaat er vandoor!
als je dan met een pelham rijd, voel je je zekerder en dat voelt het paard ook. je kunt met dat bit je paard makkelijker houden, dus er is geen gevecht tussen paard en ruiter, dus is het voor alletwee makkelijker en leuker!

gewoon even denken dus voordat je theorie gebruikt!

(zie dit niet als aanval hoor!)

edit:
sheeps anker?

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 16:15

MidnightPSan schreef:
Waar om zitten de antwoorden nu alleen op Bit nivo,hebben jullie dan echt geen hut verstand.
@koetjeboe, als je met haar gaat buiten rijden vraag dan of de mensen van haar weide maatjes met je mee willen gaan, als dat een paar keer goed gaat laat je er onderweg een een ommetje maken, zo dat hij weg gaat en weer terug komt.
Later ga je met z'n twee eropuit en als dat goed gaat, probeer dan of je ze ook voor een tijdje van elkaar af en dan weer bij elkaar kan rijden, dit probeer je vol te houden tot dat ze het niet meer erg vind dat haar vriendje weg gaat, daar na ga je alleen er opuit (10 min.) en dan weer terug(alles in een rustige stap, als dat goed gaat ga je (als je alleen gaat)elke keer 5 minuten langer, dus probeer dan af te wisselen 1 keer alleen 1 keer met vriendje, probeer als anderen je willen helpen ook zo veel mogelijk van vriendje te wisselen.
Voor toch wat kontrole in het begin zou ik dan een knevel trens aan raden die kan je niet door haar mond heen trekken als het een keer niet goed gaat.
verder zou ik ook gaan proberen haar buiten te trainen,door haar om een bosje heen te laten cirkelen, dan moet het paard wat met je mee is op zijn plaats blijven staan, en jij gaat met haar aan het werk,je kan als je met twee of meer paarden naar buiten gaat ook weg draven en op de anderen wachten, als ze onrustig is gewoon cirkelen met een beetje werk tot dat de anderen er weer bij zijn, ze moet leren bij jou te blijven en vertouwen dat ze altijd weer in de kudde terug komt.

Nou ik denk dat jij geen verstand hebt,
Sorry, maar wat jij zegt heb ik al langgggg geprobeerd.
Ik kan alle paarden van stal wel mee nemen maar dan doet ze het nog.
Mischien van die 10 keer dat ze het normaal doet doet ze het met andere paarden er bij nog 8 keer.

Als ik met andere paarden ben krijg ik haar er wel bij uit de buurt alleen, als ik er 10 meter vanaf ben gaat ze stijgeren en draait zo weer om. En voorkomen lukt niet.

Meestal houd ze haar nek stijf naar voren zodat ik niks kan.
Soms lukt het me om haar hoofd naar links of naar rechts te krijgen.
Maar dan loopt ze nog als een kip zonder kop, met haar hoofd opzij naar die paarden toe.
Ze is volgens mij zo stront en stont eigenwijs.
En erg hard leers.

Ik heb het echt geprobeerd met andere paarden erbij.
Weet je wat je dan krijgt dat het paard van mijn vriendin de zelfde kuren begint te krijgen, die draait nu ook al in eens om onder weg.