Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
En dat is het vriendelijkste bit.bibi1994 schreef:misschien is een rollertjes bit iets?
Ruud_O schreef:Ik ken het euvel. Ook mijn paard kreeg een inscheuring van 1 mondhoek.
Bleek te komen door het gebruik van gebroken bitjes. Hij heeft een heel kleine mondspleet, waardoor een gebroken bit als een notenkraker gaat werken op de mondhoek.
Sinds kort overgegaan op een lvl 2 MB32 myler en super.
Je moet wel een zachte hand hebben, maar die van mij loopt er heerlijk op.
Udo2001 schreef:Ruud_O schreef:Ik ken het euvel. Ook mijn paard kreeg een inscheuring van 1 mondhoek.
Bleek te komen door het gebruik van gebroken bitjes. Hij heeft een heel kleine mondspleet, waardoor een gebroken bit als een notenkraker gaat werken op de mondhoek.
Sinds kort overgegaan op een lvl 2 MB32 myler en super.
Je moet wel een zachte hand hebben, maar die van mij loopt er heerlijk op.
Ik heb dus ook de myler gebrobeerd, mijn paard durfde niet meer te lopen. Ik vond het dus niets, zeker omdat hij normaal gezien
vrij voorwaarts is.
trustHim schreef:een bit is pas een stang wanneer er een kinketting en volgens mij ook scharen aanzitten (scharen weet ik niet zeker) Veel mensen noemen een ongebroken trens dus onterecht een stang. Ik gebruik nu zelf een ongebroken trens van happymouth en ben heel tevreden en de pony ook. Dubbelgebroken is ook fijn, maar werkt wel meer op de lagen, de ongebroken werkt op de tong

Ruud_O schreef:TeSSa_NiKimA schreef:Een enkelgebroken bit kan een notenkrakereffect hebben
Dubbelgebroken net zo goed.
) Dus nu gebruik ik voor buiten een ander bit maar voor de dressuur is de HM nog steeds prima en hij loopt er goed op. Dat zegt trouwens veel want ik ben vaak van bit veranderd, heb enkel/dubbel/bus-trens/D-trens al geprobeerd en hier loopt hij het beste op. joyfordogs schreef:bitloos?
al over nagedacht? ik ben hier zelf zeer positief over, ik rijd dresuurmatig en recreatief.
Ook al is de KNHS nu aan expirimenteren met het toelaten van bitloze combinaties is nog niets echt zeker. Maar desalniettemin is er niets mis met bitloos en kan het de oplossing zijn voor sommige combinaties.