Bitkeuze

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Udo2001

Bitkeuze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-09 07:42

Ik heb mijn paardje bijna 2 jaar (is inmiddels 5 jaar), sinds dat hij zadelmak is rijdt ik hem met een enkelgeborken bustrens.
Iets wat in de volksmond een vriendelijk bitje is. Alleen heeft hij sinds kort aan de binnenzijde van de mondhoeken steeds kleine
wondjes, het heelt heel erg snel (2a3 dagen). Heb het idee dat hij op zijn wang bijt (tandarts is pas geweest). Daarnaast steekt hij dus af en toe met vwnw zijn tong eruit, niet over het bit maar erlnaast. Erg vervelend dus, doe ik mijn paard plezier met een ander bit?? Maar waar moet ik dan voor kiezen. Heb een myler level 1 geprobeerd, hier durft hij niet mee te lopen en is dus geen optie. Ik wil dus een dunner bit, maar is het verstandig een enkelgebroken of dubbelgebroken te nemen. Welke bitdikte is toegestaan bij de KNHS??
Graag jullie raad en ervaringen

8nnemiek

Re: Bitkeuze

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 09:13

Enkelgebroken bitten kunnen in het gehemelte prikken. Grote kans dus dat je paard daardoor de tong uit zijn mond laat hangen.
Kun je misschien van iemand een paar bitten lenen om te testen? Sommige paarden lopen super op ongebroken trensjes, sommige lopen juist fijner op dubbelgebroken. Maar een dubbelgebroken bit trekt (net zoals een enkelgebroken bit) de mondhoeken naar elkaar toe, waardoor je paard dus inderdaad de binnenkant van de mondhoeken kan kapotschuren.
Dus in theorie zou hij fijner moeten lopen op een ongebroken bustrens.
Je zou ook een billy allen kunnen proberen. Die werken als dubbelgebroken bitten (ringen kunnen los van elkaar bewegen), maar kunnen niet dubbelklappen :)

Suzannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 09:18

misschien een happy mouth bitje??

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 13:29

Zelf ben ik voorstander van de dubbel gebroken watertrenzen. Zijn erg fijne en zachte bitjes in de mond, tenzij je de juiste breedte hebt.

waldoalpha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 15:06

ik heb voor mijn eigen paardje een dubbelgebroken bustrens van argentaan.
maar weet je zeker dat je de goede maat voor je paardje hebt? want ze kunnen wondjes krijgen aan de mondhoeken als het bit te klein is. een ongebroken trens ( stang )zou ik niet nemen, dat is monder vriendelijk voor je paard. de dubbelgebroken bitten zijn er ook met tonglepel die de tong dus op hun plek houdt. en verder kun je met een watertrens nog altijd bitringen proberen. ik zou ook niet voor een te dun bit gaan, die hebben een scherpere inwerking.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 15:15

Een ongebroken trens is geen stang ;) En dat is het vriendelijkste bit.

Dat een dun bit scherper is dan een dik bit is al lang achterhaald. De dikte van het bit moet je uitkiezen naargelang de ruimte in de mond.

Met een tonglepel los je de oorzaak niet op.. dus dat zou ik zeker niet gebruiken.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 16:16

een bit is pas een stang wanneer er een kinketting en volgens mij ook scharen aanzitten (scharen weet ik niet zeker) Veel mensen noemen een ongebroken trens dus onterecht een stang. Ik gebruik nu zelf een ongebroken trens van happymouth en ben heel tevreden en de pony ook. Dubbelgebroken is ook fijn, maar werkt wel meer op de lagen, de ongebroken werkt op de tong

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 16:19

Ik ken het euvel. Ook mijn paard kreeg een inscheuring van 1 mondhoek.
Bleek te komen door het gebruik van gebroken bitjes. Hij heeft een heel kleine mondspleet, waardoor een gebroken bit als een notenkraker gaat werken op de mondhoek.

Sinds kort overgegaan op een lvl 2 MB32 myler en super.
Je moet wel een zachte hand hebben, maar die van mij loopt er heerlijk op.

bibi1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 20:16

misschien is een rollertjes bit iets? :D

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 20:22

bibi1994 schreef:
misschien is een rollertjes bit iets? :D

Een roller bitje is om het vast pakken tegen te gaan.. geloof niet dat dit hier aan de orde is.
Ik zou gaan voor een HH gold brass bustrens. Het is een bustrens waardoor deze stabieler in de mond ligt als een watertrens, hij is dubbel gebroken en heeft een dunner mondstuk.

Ik heb er diverse paarden mee gereden, en niks dan lof eigenlijk :o

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-09 21:11

Ruud_O schreef:
Bleek te komen door het gebruik van gebroken bitjes. Hij heeft een heel kleine mondspleet, waardoor een gebroken bit als een notenkraker gaat werken op de mondhoek.

Ik heb dus ook de myler gebrobeerd, mijn paard durfde niet meer te lopen. Ik vond het dus niets, zeker omdat hij normaal gezien
vrij voorwaarts is.

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-09 21:15

Ben vandaag begonnen met een H&M 2-in-1 enkelgebroken trens. Deze is 16 mm, dus hij heeft zijn mond een stuk minder vol. Hij liep er erg goed op, dus ik hoop dat dat zo blijft. Tot vandaag dus positief. Zijn mond is al 2 dagen niet stuk geweest met rijden.

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 08:05

Udo2001 schreef:
Ruud_O schreef:

Ik heb dus ook de myler gebrobeerd, mijn paard durfde niet meer te lopen. Ik vond het dus niets, zeker omdat hij normaal gezien
vrij voorwaarts is.

Dat kan, want ook onze arabier vond het 3x niks.
Je zal daarom ook ieder paard als een apart geval moeten bekijken.

Overleg desnoods eens met een goede paardentandarts, vaak hebben die net even wat meer kijk op het gebruik van bitten en de plaatsing in de mond.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 12:13

trustHim schreef:
een bit is pas een stang wanneer er een kinketting en volgens mij ook scharen aanzitten (scharen weet ik niet zeker) Veel mensen noemen een ongebroken trens dus onterecht een stang. Ik gebruik nu zelf een ongebroken trens van happymouth en ben heel tevreden en de pony ook. Dubbelgebroken is ook fijn, maar werkt wel meer op de lagen, de ongebroken werkt op de tong

Een bit is een stang wanneer het een hefboomwerking (scharen) heeft. Combinatiebitten zoals de pelham en kimblewick hebben wel een kinketting maar zijn geen stang ;)

Ts, als je een dubbelgebroken bit gaat proberen zou ik een bustrens kiezen. Dubbelgebroken is wiebeliger in de mond dan enkelgebroken, en door de losse ringen van de watertrens wiebelt het alleen maar nog meer. Ik zou als ik jou was ook gaan voor een ongebroken bustrens, ik zoek er ook een, en tot die tijd modderen we door met een dubbelgebroken exemplaar :+

zonneke1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 13:56

Hier ook een haf met een dubbelgebroken bustrens.

TeSSa_NiKimA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 14:38

Een enkelgebroken bit kan een notenkrakereffect hebben

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 14:46

TeSSa_NiKimA schreef:

Dubbelgebroken net zo goed.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 14:57

Ruud_O schreef:
TeSSa_NiKimA schreef:

Dubbelgebroken net zo goed.

Inderdaad, en een dubbelgebroken bit geeft meer druk op de tong. Er zijn paarden die dat helemaal niet prettig vinden.

Ik heb ook niet niet hét perfecte bit gevonden, hij lijkt prettig te lopen op een kimblewick, en nu wil ik eens een ongebroken bustrens proberen. Geen stang, gewoon het zachtste mondstuk ;)

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 15:08

De myler MB32 bus is ook een ongebroken bit, maar de bitringen kunnen onafhankelijk van elkaar bewegen.
Ging bij mijn paard nog net weer prettiger dan met een ongebroken bustrens.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 15:16

Hoe ziet zo'n bit eruit?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 15:16

Ik heb voor de dressuur een ongebroken Happy Mouth watertrens. Ben er super tevreden mee! Alleen helaas werd paardje door buiten rijden hier een beetje opgewonden dus hij heeft er een paar keer flink in gebeten. (wat dan weer resulteerd in een half uur priegelen met een mes om de scherp gebeten kantjes er af te halen :') ) Dus nu gebruik ik voor buiten een ander bit maar voor de dressuur is de HM nog steeds prima en hij loopt er goed op. Dat zegt trouwens veel want ik ben vaak van bit veranderd, heb enkel/dubbel/bus-trens/D-trens al geprobeerd en hier loopt hij het beste op.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 15:19

bitloos?

al over nagedacht? ik ben hier zelf zeer positief over, ik rijd dresuurmatig en recreatief.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 15:21

joyfordogs schreef:
bitloos?

al over nagedacht? ik ben hier zelf zeer positief over, ik rijd dresuurmatig en recreatief.

Denk er wel aan dat bij ambitie voor wedstrijdrijden er een probleem ontstaat. ;) Ook al is de KNHS nu aan expirimenteren met het toelaten van bitloze combinaties is nog niets echt zeker. Maar desalniettemin is er niets mis met bitloos en kan het de oplossing zijn voor sommige combinaties.

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 15:34

hestejente schreef:
Hoe ziet zo'n bit eruit?

Afbeelding

Volledige naam Myler MB32 mullen Eggbut

Astridhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 15:35

Ik rijd ook met een happy mouth bitje eerst een ongebroken watertrens (die wat te groot was), maar ook daar liep mijn paard wel fijn op. Die is alleen een keer op buitenrit doormidden geknapt.
Nu heb ik een zelfde bit alleen dan een bustrens. En voor eventueel met springen dezelfde maar dan een knevel trens. Dus allemaal ongebroken en 'happy mouth' en mijn paard vind dat ook het fijnste spul om in zn mond te hebben.