Nieuwe neusriem

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

billionache

Nieuwe neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-09 17:15

Al sinds we haar hebben loopt onze merrie met een lage neusriem, beter bekend als africhtingsneusriem. Dit vooral omdat ze in het begin nogal aan de pittige en onzekere kant was? Momenteel gaat het al vele beter, ze is gehoorzamer geworden en het vertrouwen staat op punt. Mijn vader liet haar in het begin na het rijden altijd schuren met haar neusriem tegen de muur dus nou is ie helemaal afgesleten, en ik overweeg om er een nieuwe te kopen. Ben aan het twijfelen tussen de africhtings- (diegene die ze nu heeft en altijd gedragen heeft) en een gecombineerde neusriem. Zelf gaat mijn voorkeur uit naar de gecombineerde omdat ik die persoonlijk mooier vind staan, maar heb er nog nooit mee gereden dus ik weet er eigenlijk niet echt veel van. Beauty geeft beter na op rechts, maar links durft ze nog wel macht te nemen over het bit. Ik hoop dus dat ik correcte raad krijg van jullie :)

Mizora

Re: Nieuwe neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 18:04

Een gecombineerde neusriem heeft de voornaamste functie de mond dicht te houden, een lage neusriem heeft de voornaamste functie het bit stil te houden. Zelf ben ik een groot voorstander van een lage neusriem en anders een hoge. Beide vrij los en vrij hoog.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-09 19:01

Mijn vraag was dus eigenlijk welke jullie denken dat het beste zou passen bij mijn merrie, maar toch bedankt voor de informatie ;)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 19:04

Pardon, verkeerd geformuleerd. :o
Ik raad nog steeds eigenlijk een lage neusriem aan omdat deze de het bit dus stabieler laat liggen en minder kans geeft om het bit over te nemen. Anders een hoge neusriem, een gecomb. is prut.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 07:42

Oke dankje, nog iemand ? :)

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 14:44

Bijkomende vraag : welk merk van neusriem vinden jullie het beste en van welke prijsklasse zijn ze ? :)

1_Daphne_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 06:28

Mijn paarden lopen allebei met een gecombineerde neusriem al sinds ze zijn beleerd.
Ik denk dat je met jouw paard ook best over kunt gaan naar een gecombineerde neusriem.
Je paard is inmiddels al wat verder geschoold en wat meer vertrouwd.

ik heb altijd complete hoofdstellen gekocht van het met Imperial en de prijs/kwaliteit is goed en de pasvorm ook.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 11:26

Mizora schreef:
Ik raad nog steeds eigenlijk een lage neusriem aan omdat deze de het bit dus stabieler laat liggen en minder kans geeft om het bit over te nemen. Anders een hoge neusriem, een gecomb. is prut.

Daar sluit ik me helemaal bij aan :j

Over de tweede vraag: ik heb een hele mooie lage neusriem van Topreiter :+: Maar ik vraag me af in hoeverre jij daar wat aan hebt :+

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 20:30

hestejente schreef:
Mizora schreef:

Daar sluit ik me helemaal bij aan :j

Over de tweede vraag: ik heb een hele mooie lage neusriem van Topreiter :+: Maar ik vraag me af in hoeverre jij daar wat aan hebt :+

Gewoon om eens te kijken wat jullie de beste kwaliteitsneusriem vinden (:

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 21:37

Die van Ástund, maar die past je paard ook niet en mijn portemonnee was het er niet mee eens toen ik er eentje wilde :+

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 22:49

Ja inderdaad zag al dat ie enkel voor IJsjes paste :D
heb even gegoogled, en qua gecombineerde neusriem ben ik zeer geïnteresseerd in de schockemöhle. zeer mooi hoofdstel ook en volgens verschillende bronnen is hij qua kwaliteit echt helemaal in orde. Heb de prijs ook even gekeken en toen was m'n vreugde naar de knoppen :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 22:53

O... wil je nou toch een gecombineerde?

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 12:41

hestejente schreef:
O... wil je nou toch een gecombineerde?

Nee hoor, staat helemaal nog niet vast, was gewoon maar wat aan het googlen (:

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 12:45

Gecombineerde neusriem vinden veel mensen mooier staan, maar inderdaad heeft deze weinig functie behalve de mond dicht houden van je paard. Ik vind persoonlijk een lage neusriem daarom ook te verkiezen boven een hoge omdat deze inderdaad zorgt voor een stabielere ligging van het bit in de mond. Helemaal als ze nog wel eens vast wil pakken, zoals al verteld door Mizora.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 13:53

Ik vind gecombineerde 10x mooier, maar mijn paard geeft aan dat ie een lage veel fijner vind, dus wij hobbelen door met een lage neusriem. Waarom veranderen als je paard er fijn mee loopt?

BiancaMilan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 17:09

Mijn paard heeft altijd een gecombineerde neusriem gedragen. Ik zelf wilde liever alleen een hoge neusriem, maar dat gaat helaas niet. Mijn paard trekt dan zijn mond heel ver open!

Misschien kan je een gecombineerde neusriem eens proberen. Ik vind een lage neusriem niet echt mooi staan. Ik ben het er wel mee eens als je paard er goed mee loopt waarom overstappen maar dan kan je dus nooit overstappen.

Kijk eens hier op bokt of op marktplaats naar een gecombineerde tweedehandsneusriem voor weinig geld, het hoeft ook niet van een merk te zijn dan kan je het voor weinig geld altijd eens proberen toch. Blijkt dan dat je paard er echt niet fijn op loopt is het niet zoveel geld dat je weggooit en kan je altijd nog een lage neusriem aanschaffen toch?

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-09 11:26

@ BiancaMilan : Ik ga zeker eens rondhoren op de manege of er ergens een oude gecombineerde neusriem ligt en daar dan een tijdje mee proberen (:

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-09 12:10

Nog bijkomend (jaja ik wil alle gebieden aftasten :p) : Hoe zit het met een Mexicaanse neusriem? Heb mijn laatste maand met mijn leasepony met Mexicaanse gereden en vond hem prettiger rijden dan met een lage, ondanks zijn jonge leeftijd en pittige karakter.

Mariska_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 13:28

Een Mexicaanse neusriem werkt scherper in,om het zo maar even te zeggen :)

Heb zelf een gecombineerde,Döbert,en heb hem altijd los zitten,hij lijkt vanaf een afstand aangesloten,maar je kan hem van achter nog goed heen en weer bewegen.
Hij moet de kans hebben lekker zijn bit aan te kunnen nemen.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-09 16:29

Mariska_R schreef:
Een Mexicaanse neusriem werkt scherper in,om het zo maar even te zeggen :)

Heb zelf een gecombineerde,Döbert,en heb hem altijd los zitten,hij lijkt vanaf een afstand aangesloten,maar je kan hem van achter nog goed heen en weer bewegen.
Hij moet de kans hebben lekker zijn bit aan te kunnen nemen.

& wat bedoel je dan met scherper? Dat het een groter effect heeft op het paard, en is dat dan beter of slechter dan een gecombineerde of lage?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 16:36

Ik heb een gecombineerde, maar als ik de sperriem er af haal is het niets meer als een hoge neusriem.
De sperriem zit er bijna voor de sier op zo los als ik hem heb.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 20:16

Het werkt pas in als het paard zijn mond open doet, maar werkt dan wel harder in. Beter dan een gecombineerde, dat nooit duidelijke signalen geeft, maar anders dan een lage, die een hele andere inwerking heeft als deze goed gebruikt wordt. (die is immers niet om de mond dicht te houden)

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-09 23:28

@ Mizora : dus een mexicaanse is met andere woorden beter dan een gecombineerde en zou dus eventueel ook een optie zijn voor mijn paard? Vind het namelijk nogal vreemd dat, als deze zo'n duidelijke en correcte signalen doorgeeft, je hem maar weinig of nooit ziet in de dressuursport?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 07:05

Deze stabiliseerd het bit geheel niet en is dus voor jouw paard geen geweldige optie. Dat is dus voor sommige ruiters een voordeel en voor sommige een nadeel.

Mariska_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 18:15

Het was al uitgelegd zie ik,bedankt :D

Inderdaad,hij heeft,als het paard zijn mond wat verder spert,een duidelijke inwerking,maar stabiliseerd het bit niet..