welk bit, bij hele sterke pony?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

xxxkimmxxx

welk bit, bij hele sterke pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-09 10:26

Ik heb een vraagje, ik wil vanmiddag even een nieuw bit gaan halen.
Het oude bit is een dubbel gebroken redelijk dik bit.
Nu wou ik een dubbel gebroken smaller bit halen, of raden jullie mij iets anders aan?
Het is een vlugge pony en daarbij nog heel sterk ook!
Graag advies

Groetjes kim

Flowq

Re: welk bit, bij hele sterke pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 10:29

huu, als hij heel sterk is zou ik een enkelgebroken halen, dat werkt iets scherper in de mond, ik zou dan enkelgebroken bustrens, bustrens is ook net weer ietsjes scherper dan watertrens

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 10:30

probeer eens een ongebroken trens
mijn ervaring is dat juist snelle pony's daar heel goed op reageren
rust in de mond en op druk zakken ze met het hoofd netjes naar beneden

geen enkel gebroken nemen :n
daarbij prikt de trens juist in het verhemelte bij gebruik en zal je paard het hoofd omhoog brengen en de onderhals gebruiken om door te drammen

Aeris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 10:32

Probeer het rijtechnisch op de lossen, op kracht win je het werkelijk nooit van een pony/paard.
Laat eventueel een tandarts komen, om te zien welk bit er qua dikte goed in de mond past. Een dik bit is niet persé scherper dan een dun bitje, als het paard weinig plaats in de mond heeft.

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 10:33

Aeris schreef:
Probeer het rijtechnisch op de lossen, op kracht win je het werkelijk nooit van een pony/paard.
Laat eventueel een tandarts komen, om te zien welk bit er qua dikte goed in de mond past. Een dik bit is niet persé scherper dan een dun bitje, als het paard weinig plaats in de mond heeft.

daar vraagt ze toch niet om?
ze moet gewoon een nieuw bit, niet omdat haar pony zo sterk is.
en daarom vraagt ze welk bit....

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 10:34

Zoek de oplossing niet in een ander bit! :n Dit is wellicht een medisch of rijtechnisch probleem. Ik zou eerst eventuele medische problemen uitsluiten en dan onder goede begeleiding leren met je pony om te gaan.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 10:35

spatter schreef:
daarbij prikt de trens juist in het verhemelte bij gebruik en zal je paard het hoofd omhoog brengen en de onderhals gebruiken om door te drammen

Hmm, die van ons lopen altijd op enkel gebroken bitjes en ze vliegen de klasses door in de dressuur, zal toch vast niet komen omdat ze het hoofd omhoog brengen, onderhals erop zetten en door drammen ;)

Everytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 10:39

Waarom een scherper bit erin :) ?
Neem les, zet hem lekker aan het werk.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 11:57

aslo schreef:
spatter schreef:

Hmm, die van ons lopen altijd op enkel gebroken bitjes en ze vliegen de klasses door in de dressuur, zal toch vast niet komen omdat ze het hoofd omhoog brengen, onderhals erop zetten en door drammen ;)

beetje domme opmerking niet? >;) :roll:

er lopen tig paarden goed op een gebroken trensje
maar een aantal heeft er een hekel aan en een aantal lopen er waardeloos op
vooral pony's en paarden die de nijging hebben zich sterk te maken op het bit of loperig zijn hebben een hekel aan een enkel gebroken trensje en reageren precies verkeerd

ik snap nooit waarom ieder paard er standaard een stom trensje in de mond geschoven krijgt
bekijk de hals van je paard, bekijk de binnenkant van de mond, de dikte en grote van de tong en kijk hoe je paard reageert op het bit
soms is een dunner bitje juist fijner omdat er weinig plek is in de mond
het ééne paard heeft liever geen druk op de tong de andere geeft er niks om en de andere reageert super
zoveel paarden zoveel bitten
vaak geeft zelfs een lichter bit een beter effect, puur omdat het anders inwerkt, op de lagen bijvoorbeeld

en het bit is zo sterk als de hand van de ruiter!

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 12:38

[quote="spatter
beetje domme opmerking niet? [/quote]

Tja, weet niet of het zo dom is. Deze opmerking zegt dus m.i. meer over jou dan over mij ;) Ter info: Mijn mening is gebaseerd op jarenlange ervaring, lezen van onderzoeksverslagen, diverse bitten uitproberen, overleg met tandarts en tot slot: een bit is zo scherp als de ruiterhand. Als een paard zich sterk maakt, nooit terug gaan trekken/vasthouden, dus dan kan ook een enkel gebroken bit niet prikken (als dit al waar is). Er gaan veel 'waarheden' rond op bokt, waar ik grote vraagtekens bij heb, dit is er dus 1 van.

drupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 12:44

ligt niet alleen aan de hand van de ruiter.dat vind ik zo kort door de bocht!

elk paard/pony is anders gebouwd en heeft een andere hoofd hals verbinding/bespiering, en elke mond is verschillend.
ook weet je de geschiedenis niet van de pony!
en zonder dit alles te weten kun je nooit iets zinnigs zeggen hierover!

ik zou een deskundige vragen om even mee te kijken en advies te vragen en misschien zn tanden is na laten kijken.

xxxkimmxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-09 15:15

okee maar ik vroeg hier niet om!
bedankt voor sommige goeie reacties:)
En laat de onzin aub weg!

maar Ik heb haar nog niet zolang, en heb net gebeld wanneer ze voor het laatst naar de tandarts is geweest (of andersom).
Maar dat is pas half jaar geleden, en er was NIKS aan de hand met haar gebit!

Mijn pony heeft vroeger 'z' gesprongen (vorige eigenaar) Dit was uit de hand gelopen, en ze werd helemaal gek, ging niet meer over de hindernis en rende alleen maar!

Ik zit met haar op les al een tijd! en het gaat wel beter, en mijn instructrice (met verstand) heeft gezegt dat ik een ander bitje aan moest schaffen, een iets scherper bitje (klein beetje maar).
Dus mensen die zeggen" NEEM LES EN ZET HEM AAN HET WERK'' of '' onder goede begeleiding leren met je pony om te gaan''
zeg iets waar ik aan heb, of hou je mond ;)

toch bedankt voor sommige reacties!:)
heb trouwens ook alles uitgelegd aan die vrouw bij divoza, en die heeft mij een enkelgebroken iets smallere bustrens gegeven!

tiffclaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 15:21

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 15:24

goed les nemen, een bit is zo scherp als de hand van de ruiter, als je er een scherper bit inhangt helpt dat een paar weken, tot je paard er gewend aan is, dan heb je weer hetzelfde probleem. Als dit niet is wat je wilt horen, jammer dan, als jij niet beter leert rijden, blijft het een probleem.

xxxkimmxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-09 15:36

Ik weet echt wel wanneer ik moet loslaten en wanneer niet!

Aeris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 15:39

xxxkimmxxx schreef:
okee maar ik vroeg hier niet om!
bedankt voor sommige goeie reacties:)
En laat de onzin aub weg!

maar Ik heb haar nog niet zolang, en heb net gebeld wanneer ze voor het laatst naar de tandarts is geweest (of andersom).
Maar dat is pas half jaar geleden, en er was NIKS aan de hand met haar gebit!

De reden waarom ik schreef een tandarts te laten komen, was niet om haar gebit te laten controleren (hoewel dat ook handig is, maar volgens jou nog maar net gebeurd), maar eerder om te kijken hoeveel plaats er in haar mond is.
Je vraagt om eventueel een dunner bitje te kopen, maar dit werkt niet noodzakelijk scherper in, als de pony wat minder plaats heeft in haar mond bvb, dan zal je er haar zelfs een plezier mee doen.

Verder mag je wel wat vriendelijker zijn, mensen plaatsen goed bedoelde berichten om je te helpen.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 15:40

xxxkimmxxx schreef:
aub zeg maar niks!
wie zegt dat ik niet kan rijden!
Mijn instructrice heeft haar aangevoelt, en heeft mij verteld wat ik het beste kan doen!
Dus please hou je smoel met je domme opmerkingen!
bedankt ;)

Pardon :')
Je maakt een topic en mensen reageren erop, niet zo aardig om vervolgens zo te gaan doen of wel soms..

Ik hoop dat je alsnog goed bit/andere oplossing vind, onze pony heeft trouwens een stangetje, reageert ze erg goed op eerst had ze enkelgebroken..

xxxkimmxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-09 15:42

Ik vind sommige informatie ook wel heel fijn,
maar mensen moeten niet zomaar gaan oordelen over mijn manier van rijden!
dat slaat gewoon nergens op ;)
Maar ik zou het er over hebben, en binnenkort wel de tandarts bellen voor wat je zegt!
wel bedankt ;)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 15:45

Ik zou toch wat rustiger reageren als ik jou was, zo nodig je mensen dus niet uit om te reageren. Anyway ik ben het met de rest eens, probeer het rijtechnisch op te lossen ipv een ander bit te pakken. Een westerntrainer zei gister nog, een paard moet eerst alle oefeningen op een snaffle (trensje) kunnen, voordat je er een scherper bit in hangt. En dan zeg je mss, ja maar dat is western, maar de basis lijkt ontzettend veel op het engelse rijden.

Edit: Wat verstaan jullie onder een stang? Want ik zeg net een bit dat stang genoemd wordt en dat is volgens mij gewoon een ongebroken bit? Want er zitten geen scharen aan :)

xxxkimmxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-09 15:48

begrijp ik, maar ik vind het ook niet nodig dat mensen dit gaan zeggen:
''als jij niet beter leert rijden, blijft het een probleem''
maar ik heb ook geen reacties meer nodig,
dus dit mag wel weg!

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 16:17

Jammer dat je niet volwassen kan reageren, als er iets niet lekker gaat met rijden is dat altijd de fout van de ruiter, alleen met les los je dit op, of niet als je niet wilt veranderen. Schreeuwen en tieren in dit topic verandert daar niets aan.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 17:31

Jeetje wat reageer jij heftig op goed bedoelde tips zeg! Niet echt netjes...

xxxkimmxxx schreef:
Ik zit met haar op les al een tijd! en het gaat wel beter, en mijn instructrice (met verstand) heeft gezegt dat ik een ander bitje aan moest schaffen, een iets scherper bitje (klein beetje maar).
Dus mensen die zeggen" NEEM LES EN ZET HEM AAN HET WERK'' of '' onder goede begeleiding leren met je pony om te gaan''

Tuurlijk kan je met een scherper bit rijden, maar denk je dat je dan de oorzaak van het probleem oplost? :n
Je pony zal juist harder in de mond worden, en wat is dan de volgende stap? Een nog scherper bit zeker?

LovesHerPony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 18:13

Een goed bit voor als je serieus iets eraan wilt doen is bitloos. Hiermee kom je vaak je eigen problemen tegen en hier lopen vele paarden meer ontspannen op (ook de rennerigere).

Voorzover je in dit topic reageer is zeer agressief. Als je zo ook met je paard omgaat is dat niet positief. Verder kan ik moeilijk adviseren om te zeggen pak een Pelhalm een mexicaanse neusriem snoer het hard aan. Ik weet zeker dat je daar ieder paard mee rustig en kalm krijgt, maar ofdat iedereen het daarmee eens is is een andere vraag.

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 18:17

spatter schreef:

Bij een enkelgebroken KAN de trens in het verhemelte prikken inderdaad.
Maar dit doordrammen en de onderhals flink gebruiken zal bij een vriendelijke en rustige ophouding niet gebeuren denk ik ;)

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 18:22

Daan_Ordeal schreef:
Jeetje wat reageer jij heftig op goed bedoelde tips zeg! Niet echt netjes...

xxxkimmxxx schreef:

Tuurlijk kan je met een scherper bit rijden, maar denk je dat je dan de oorzaak van het probleem oplost? :n
Je pony zal juist harder in de mond worden, en wat is dan de volgende stap? Een nog scherper bit zeker?

Helemaal mee eens Daan! Wat vriendelijker mag wel... maar zoieso, een standaard bitje is echt niet alleen maar slecht hoor. Je kunt alles wel aan gaan passen (zoals hier dan een scherper bit) maar hier los je voor het paard niet echt veel mee op (mijn mening!).
Als het voor een tijdje is en daarna weer terug wordt gedraaid, vind ik het al beter. Net als hulpteugels, worden zij voor eventjes bedoelt om er goed mee te trainen oké, maar voor altijd om wat rond te rijden (bijvoorbeeld omdat het niet fijn is als je paard met zijn hoofd omhoog loopt en je er dus maar een hulpteugel aanhangt) vind ik het maar vreemd. Daar heb je toch niks aan?
Sorry voor dit off-topic gaan ;)

Je kunt anders (als je écht een ander bitje wilt..) misschien ook voor een dubbelgebroken met een ander soort middenstukje gaan? Er zijn geloof ik 5 verschillende middenstukjes met alle vijf een andere werking qua zachtheid en ruimte. Voor de preciese werking moet je ff zoeken op bokt, er is een topic over.