Hoe zadel kiezen voor jong paard

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

nsh

Hoe zadel kiezen voor jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-09 10:58

Over een paar maanden ga ik beginnen met mijn paard inrijden. Hiervoor heb ik wel een oud zadeltje, maar deze is meer bedoelt om gewoon zadelmak te maken. Het is niet echt haar maat. Maar hoe kan ik een passend zadel voor haar vinden. Ik kan wel een zadelpasser erbij halen maar waarschijnlijk veranderen haar spieren straks zo snel dat ze het na een paar maanden al niet meer past. Is het dan verstandig om bijvoorbeeld gewoon een tweedehands wintec zadel met verstelbare boom te kopen, en wanneer ze een beetje spieren ontwikkeld heeft en wat minder snel veranderd een zadelpasser erbij halen voor een echt goed passend zadel?
Of is het niet verstandig om wanneer de rug zich nog ontwikkeld te rijden met een zadel wat "waarschijnlijk" niet helemaal perfect zal zitten. Het gaat wel om maar 2 a 3 keer in de week rijden in het begin.

SkyMarian

Re: Hoe zadel kiezen voor jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 11:07

een rug blijft zich de hele leven van het paard ontwikkelen :)
De keuze van het zadel hangt a van je budget af, b de vorm van de rug van je paard en c of je in 1 x klaar wilt zijn ( :$ ) of dat je bijv regelmatig goedkopere tweedehandszadels koopt.

nsh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-09 11:12

Ik weet wel dat de rug zich blijft ontwikkelen, maar de eerste paar jaren is die ontwikkeling het grootste. Dan ontwikkeld de rug zich nog tot het 6e jaar en daarna alleen de spieren, volgensmij.. Daarnaast heeft ze nu nog amper spieren, en die zal ze met rijden allemaal wat sneller opbouwen denk ik. Wat ik bedoel is meer of het de moeite waard is om een perfect passend zadel te zoeken als het misschien na 2 maanden al niet meer goed zit.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 11:14

Ik persoonlijk zou voor het zadelmak maken ook al een passend zadel nemen. Niets is slechter dan een niet passend zadel.... Hier in de regio worden wintecs gebruikt ivm makkelijk de boom aanpasen. Ik zou pas aan een ander zadel gaan denken als het paard volledig in de lengte en breedte is uitgegroeid (jaar of 6).

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 11:22

nsh schreef:
Ik weet wel dat de rug zich blijft ontwikkelen, maar de eerste paar jaren is die ontwikkeling het grootste. Dan ontwikkeld de rug zich nog tot het 6e jaar en daarna alleen de spieren, volgensmij.. Daarnaast heeft ze nu nog amper spieren, en die zal ze met rijden allemaal wat sneller opbouwen denk ik. Wat ik bedoel is meer of het de moeite waard is om een perfect passend zadel te zoeken als het misschien na 2 maanden al niet meer goed zit.

Als ik kijk naar het afgelopen half jaar dan hebben onze 4 en 6 jarige géén aanpassingen aan hun zadel gehad. De 18 en 26 jarige al meerdere malen...ook al een bredere boom :)

Tootz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 11:55

Ik heb voor mijn vorige paard met inrijden een zadel op maat gekocht en deze om de paar weken/maanden aan laten passen. Omdat ik geen risico wilde lopen dat de spieropbouw/ruggebruik belemmerd zou worden door een verkeerd zadel. Als ik mijn huidige paard ga inrijden ga ik het weer zo doen. :j (gelukkig heb ik nog 2 jaar om te sparen :P )

Zou in elk geval naar zadels kijken die makkelijk aanpasbaar zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 19:22

Een wintec zou kunnen maar deze boom moet wel op zichzelf al passen, ja kan namelijk alleen het kopijzer verbreden als het nodig is. Het is onverstandig om zelfs voor het zadelmak maken en niet goed passend zadel te gebruiken. Je wilt natuurlijk ten alle tijden voorkomen dat je paard vanaf het begin al een negatieve associatie gaat krijgen met het zadel.

Indien je ervoor open staat is een boomloos ook zeker aan te raden de eerste jaren. En dat hoeft echt niet model barebackpad te zijn. Er zijn tegenwoordig zoveel merken en types dat er voor iedereen wel wat wils is. Voor de meer traditionele modellen kan je kijken naar een trekker of startrek. Deze zijn flexibel genoeg om mee te vormen naar de glooiïng in de rug en ook daar kan je kopijzers vervangen zodra ze breder worden.

nsh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-09 14:27

Een boomloos zadel heb ik liever niet, omdat ik deze altijd midner stevig vind zitten.

nsh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-09 14:28

Maar iig allemaal bedankt voor de tips!

nsh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-09 14:29

Ik denk dat ik dan toch maar eerst een wintec zadel ga proberen, ook voor het zadelmak maken... en dan eventueel gewoon een zadelmaker erbij.

DaihyoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 14:32

Ik heb ook een Wintec gehad met verstelbare boom, voor mijn toen 3,5 jarige haflinger.
Na een paar maanden heb ik van ellende een leren zadel aan laten passen.
Liever 2x per jaar de zadelmaker laten komen voor aanpassingen dan een jong paard met rugproblemen.
Ik ben nu bijna een jaar verder en ben alleen maar heel blij dat ik naar een passend zadel heb gezocht en het ook heb aangeschaft.

TaanStippel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 14:47

Als je budget het toelaat zou ik kijken naar een Wow zadel, deze gaat ten eerste een paardenlevenlang mee en is ten alle tijde op alle punten aanpasbaar. Ook in het ergste geval dat je niet meer op je huidige-nog-in-te-rijden paard kan rijden, kan dit zadel 9 van de 10 gevallen op je volgende paard worden aangepast.

In eerste instantie maken ze hem helemaal op maat voor je paard maar vanuit dat punt is-ie alsnog op ieder punt aan te passen.

Docto

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 14:48

Hoi,

Ik zou eens kijken op de site van Hipica. Zij verkopen thorowgood zadels. Bij deze zadels kan de boom verwisseld worden als dat nodig is en ze zijn niet zo heel erg duur.

nsh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 17:50

Amanda schreef:
Ik heb ook een Wintec gehad met verstelbare boom, voor mijn toen 3,5 jarige haflinger.
Na een paar maanden heb ik van ellende een leren zadel aan laten passen.
Liever 2x per jaar de zadelmaker laten komen voor aanpassingen dan een jong paard met rugproblemen.
Ik ben nu bijna een jaar verder en ben alleen maar heel blij dat ik naar een passend zadel heb gezocht en het ook heb aangeschaft.

Dat is dus ook waar ik bang voor ben. Alleen blijft een zadel altijd aanpasbaar? Als ik nu een goed duur aangepast zadel koop, en dan groeit ze heel erg in de breedte en in spieren. Is het dan nogsteeds mogelijk hem zo aan te passen dat ze het nogsteeds past? Of moet ik dan opnieuw een zadel aan laten passen?
ik heb niet zo'n verstand van zadels.....

nsh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-09 17:51

SusieQ87 schreef:
Als je budget het toelaat zou ik kijken naar een Wow zadel, deze gaat ten eerste een paardenlevenlang mee en is ten alle tijde op alle punten aanpasbaar. Ook in het ergste geval dat je niet meer op je huidige-nog-in-te-rijden paard kan rijden, kan dit zadel 9 van de 10 gevallen op je volgende paard worden aangepast.

In eerste instantie maken ze hem helemaal op maat voor je paard maar vanuit dat punt is-ie alsnog op ieder punt aan te passen.

Een Wow zadel had ik ook al een beetje over an gedacht, maar dat ligt toch eigenlijk wel een beetje buiten mijn budget.. Dus misschien nog als laatste optie..

DaihyoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 17:59

Van mijn pony verwachtten ze dat hij nog 2 boommaten zou groeien. Het zadel wat ik nu heb (Massimo Trail) kan een paar maten verbreed worden, dus dat is geen probleem.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 18:02

Ik zou wel veel waarde hechten aan een goed passend zadel.
De rug is nog volop in ontwikkeling en je zult inderdaad regelmatig aanpassingen moeten doen.
Doordat de rug nog zo in ontwikkeling is, is ie ook extra gevoelig.
Je kunt nu wel gaan rijden met een zadel wat net niet past, om de kosten laag te kunnen houden, maar ik denk dat je nu goedkoper uit bent met een paar aanpassingen, dan als je straks dierenartsrekeningen moet gaan betalen van een paard wat helemaal opgelapt moet worden.

Veel succes ermee.

visiontimes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 12:16

Mijn paard werd drie bij mij, toen had ik m een maand ofz.. Hij was al wel ingereden maar we hebben uiteindelijk voor een licht zadel gekozen een wintec 2000, die zijn makkelijk aan te passen aan een ontwikkelend paardenrug en hij zit ook nog eens lekker:D en ze zijn lekker licht heb er 3 jaar mee gedaan

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 12:26

Ga op zoek naar een 2e hands wow,ze zijn geregeld te koop en je kan er je hele paardenleven mee toe!met een jong dier weet je nooit hoe ie groeit en je kan het geluk hebben dat je 2 jr met je zadel doet maar ook de pech dat je 3 andere in 2 jr moet hebben,wat is dan voordeliger?[geloof me ik spreek na 3 jonge dieren uit ervaring...
Als je niet voor wow gaat is een bates misschien ook een optie,zit dezelfde optie op als wintec verwisselbaar kopijzer .
maar dat blijft alleen het kopijzer. bij de wow kan je echt alles aanpassen kopijzer,boom,kussens,zweetbladen kijk maar ns op de site wowsaddles.com

patserke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 12:36

kan iemand mij vertellen wat zo'n wow zadel kost? ik heb ook een 3 jarige waar ik een zadel voor zoek

armanike

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 17:06

Ik heb altijd wintecs gebruikt voor mijn paarden zadel mak te maken, omdat ze ligt zijn en makkelijk aan te passen.
En niet te duur zijn, nu mijn huidige paard 6 is koop ik haar een ander aan gepast zadel voor haar.

Triquetra3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 19:33

Een wintec met verwiselbare boom is handig, alleen is het niet alleen de boommaat die ervoor zorgt dat je zadel goed op je paardje ligt. Zelf heb ik ook een jong paard, en een nieuw zadel laten aanmeten door de zadelmaker. Ik weet dat ik hem over een jaar, 2 of 3 jaar? zal moeten inruilen voor een ander zadel, maar ik weet in ieder geval zeker dat dit zadel goed ligt!

Ook komt mijn zadelmaker (gratis) om de 3 maanden kijken of het zadel nog goed ligt of wat moet worden bijgevuld of aangepast moet worden.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 22:50

een nieuwe wow kost rond de 2400 euro ,maar ze zijn erg waardevast en staan zo nu en dan tweedehands te koop,je moet dan eigenlijk wel weten welk 'model'voor jouw paard t beste zal passen ,omdat er zoveel verschillende aanpassingen zijn.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 22:56

Ik zou voor een tweedehandszadel gaan die de zadelmaker je aanraad... Het is die mensen hun werk en je hebt een goed advies van een prof...
Niet met een te klein zadel gaan inrijden!!! Een goed passend tweedehandszadel is prima...
Wanneer de bespiering er is en het paard gegroeid is kan je voor een eventueel nieuw zadel gaan...

Groetjes!!!

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 22:44

Ik zag trouwens ook dat je bij hulsebos een zadel op maat kan laten maken...
En tegen de tijd dat je paard meer bespiering heeft gaan ze dit zadel weer aanpassen...

http://www.hulsebos-zadels.com/home.html

Ik zit ook in hetzelfde schuitje als jij en d8 ook aan een tweedehandszadel, maar dit vind ik ook wel een goede optie!!!