zadelmaker : boom verbreden onmogelijk?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Vuyatela

zadelmaker : boom verbreden onmogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-09 15:28

Ik ben benieuwd naar jullie mening ivm dit probleem.

Afgelopen week liet ik de zadelmaker bij me op stal langskomen : Ik kocht ongeveer 1,5 jaar geleden een passier Patron zadel en liet dat op mijn paard volledig aanpassen. Ik had niet het gevoel dat het zadel niet meer goed lag of dat mijn paard er last van had, maar omdat een paard op 1,5 jaar zo erg kan veranderen ( qua bespiering) wilde ik graag weten of het zadel zou moeten aangepast worden. En ik was er wel van overtuigd dat hij aanpassingen zou moeten doen. Ik wilde gewoon een zadel dat goed zou passen...

Ik ben 100% tevreden van mijn zadel en toen ik het kocht pastte dit perfect ( ook de boom!) en bovendien was dit zadel een hele investering.
De zadelmaker, waarvan ik overtuigd ben dat die persoon veel kennis van zadelmakerij ed heeft, die ik liet langskomen legde mijn zadel erop en gaf me meteen 2 keuzes : ofwel nieuw zadel ofwel nieuw paard kopen waarbij dit zadel wel zou passen.
Natuurlijk was dat een hele schok.
De boom van het zadel bleek opeens te smal. En die zou niet kunnen aangepast worden. En dit kon volgens hem bij geen enkel lederen zadel enkel bij Bates of Caprilia (?)

hij raadde me wel aan om een kunststof zadel te kopen bij hem : dit omdat de bomen hierbij steeds aangepast kunnen worden.

Ondertussen zou ik dan moeten rijden met een gelpad + zadelbontje ( om de ruimte in de boom te verhogen, en nu krijg ik er zeker een hele hand tussen). Dit ben ik aan het doen ondertussen en ik moet zeggen dat mijn paard hierdoor wel veel beter loopt sinds ik met beide hulpmiddelen onder mijn zadel rijd. Ook mijn instructrice beaamt dit. Hij heeft meer schoudervrijheid en zijn bewegingen zijn nog net iets ruimer geworden. Maar persoonlijk ben ik geen fan van bontjes ed.

Nu is mijn vraag :
1. Klopt het inderdaad dat lederen zadels niet meer aangepast kunnen worden vooraan aan de boom? Want waarom kopen mensen dan nog dergelijke zadels? of worden deze nog verkocht? Ik heb mijn zadel toen gekocht en gedacht ik laat hem binnen bepaalde tijd als het nodig is aanpassen, maar nu blijkt dat niet mogelijk...
Zijn er mensen die wel reeds een boom laten verbreden hebben bij een lederen zadel? bij voorkeur passier? Zo ja ervaringen? Is het mogelijk?

2. Voor mensen met een Wintec: Is dat echt een voordeel dat je zelf die bomen kan verwisselen? Is dat makkelijk om dat zelf te doen? Of moet je hiervoor ook steeds iemand laten komen?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 15:36

Vuyatela schreef:
1. Klopt het inderdaad dat lederen zadels niet meer aangepast kunnen worden vooraan aan de boom?

Ik heb een lederen zadel, een wow met oa een verwisselbare boom waar ik zeer tevreden over ben. Ze bestaan dus wel. Van het bewerken van een normale -vaste- boom heb ik geen verstand.

HelgaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 15:36

Volgens mij kan bij mijn Kieffer zadel (leer) ook de boom verwisseld worden.. Maar dat weet ik niet zeker.
Ik weet wel dat het echt een voordeel is dat je de boom kunt verwisselen. Je kunt dan ontzettend lang met zo'n zadel doen doordat hij steeds aangepast kan worden. Vorige week was toevallig de zadelpasser op bezoek bij een paard wat ik aan het inrijden ben. Hij kwam oa aanzetten met een Wintec en een Thorowgood. Gekeken naar de kwaliteit van het zadel vond ik de Thorowgood een stuk beter ogen dan de Wintec...
De boom verwisselen kun je heel simpel zelf doen. Je moet een paar imbus boutjes losdraaien waarna je de boom er zo uit kunt halen om er een nieuwe in te zetten. Zo'n nieuwe boom kost ongeveer €20,-.

Ir111

Re: zadelmaker : boom verbreden onmogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 15:40

Ik bedenk me nu dat ik 1x een kieffer gezien heb die verbreed is. Die had sindsdien ongelijke kussens.

Vuyatela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-09 15:43

Volgens die man was het bij elke kieffer absoluut ONMOGELIJK!!
Stalgenoot van mij had een Kieffer exclusiv vz zadel dat ook niet goed pastte ( te smalle boom) , zij hebben dan de dag nadien een wintec gekocht, en achteraf bleek dat bij de Kieffer in kwestie de boom wel verwisseld zou kunnen worden maar dat had de zadelmaker niet vermeld!? Volgens hem omdat de kans dan bestaat dat de boom zou breken als je hem gaat verbreden.

Hoe weet je dat je een verwisselbare boom hebt? Ik vermoed dus niet dat ik dat zal hebben.

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 15:45

Echt pure onzin!!
Bij alle zadels kan de boom worden verbreed!
Hangt er natuurlijk wel vanaf of het meer dan 3cm. is... dan zou ik inderdaad eens kijken voor een ander maat zadel omdat anders de zitting ook anders wordt.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 15:46

Het advies van een bontje tussen je zadel kan ik niet helemaal plaatsen, namelijk een zadel wat al te smal is ga je juist nog meer versmallen door een bontje. Doordat je hem van voren ophoogt, gaat ie achter veel meer drukken en verplaatst je het zwaartepunt van je zadel, waardoor je wellicht daar weer problemen mee gaat krijgen.

Ik heb een prestige gehad die door de fabriek zelf is verbreed. Sommige zadelmakers verbreden zelf, maar uit ervaring weet ik dat dat soms niet helemaal goed kan gaan (lees: scheve zadels). Ik zou adviseren; bij de fabriek laten verbreden, of een nieuw zadel.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 15:48

Ik zou aan dat soort verbouwingen van je zadel niet beginnen. :n Je zadel wordt daar niet beter van.
Het zadel van mijn vorige paard was te smal voor mijn schimmel, de zadelmaker wilde hem wel aanpassen maar ik heb toen voor een nieuw zadel gekozen.
Bij een WOW kan je de boommaat wel makkelijk aanpassen.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 15:49

boom verbrede van een vaste boom is niet aan te raden hierdoor wordt de boom ook zwakker en breekt snel.

wat je wel kan doen is een andere ernaar laten kijken
vind het erg vreemd dat je met gelpad/bontje moet gaan rijden omdat de boom te smal is. doordat je dat eronder gaat leggen wordt de ruimte bij de boom alleen maar smaller. als je nou te brede boom hebt gaat het wel dan wordt de ruimte opgevuld en gaat het wel passen. vergelijk het met een spijkerbroek. als die normaal beetje krap zit en je doet er een bontje tussen wordt hij alleen maar smaller. en dus krapper.

(zie net dezelfde reactie hierboven)

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 15:50

Bomen verbreden kan :j Echter maar een enkele keer en niet veel. Feit is dat veel zadels scheef trekken na het verbreden, het zadel is immers niet op die bredere boom gebouwd. Een gehele nieuwe boom erin zetten wordt ook wel eens gedaan, zo voorkom je een zwakkere/scheve boom, en behoud je garantie. Echter is het nog duurder, en ook hier; de boom kan niet heel veel breder zijn dan normaal.

Verwisselbare bomen zijn ideaal. Echter ben je er met een boom vervangen alleen nog niet. Het tussenkanaal kan ook te smal zijn, daarnaast is de vulling van een goedkoper zadel zo goed als prut :+ Kies ervoor het zadel met mooi wol te laten vullen, kost je wat, maar paard heeft er veel meer plezier van.

Kieffer werkt met kunststof bomen en deze kun je doormiddel van verhitting verbreden. Hiermee voorkom je dingen als het risico dat een boom breekt. Het nadeel is dat je vaker scheve zadels treft. Mensen gaan op concour met zadel in hete auto, zadel gaat op paard, zadel vormt zich opnieuw, zadel is scheef..

Als je echt de voordelen van een verstelbaar zadel wil ervaren zul je opzoek moeten naar een zadel die dit kan. En dan kom je idd op de Wow uit :)

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 15:50

Mijn zadel (county) kon ook alleen aangepast worden door de kussens op te vullen maar van dit zadel is de boom eigenlijk iets te breed. Vandaar dat ik ook met bontje eronder moet rijden. De boom aanpassen gaat ook volgens mijn zadelmaker niet.

In mijn geval raadde hij aan met bontje te rijden voorlopig omdat mijn paard nog jong is en er nog wat bespiering op moet komen. Wanneer ze dan uitgegroeid is kan ik een nieuw zadel voor haar aanschaffen.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 15:51

Wintec heb ik, en ja je kan zelf de boom verwisselen, maar het is ook niet zaligmakend vind ik.

Mijn wintec ligt nu al 4 jaar op een brede haflinger, ik kan er wel weer een smallere boom inzetten maar het zadel is toch 'vervormd' naar de rug van mijn paard. De kussens vormen zich toch op een bepaalde manier. Alleen de voorkant van het zadel verbreed of versmal je met een andere boom, niet de rest van het zadel.

Bovendien heeft wintec standaard maten, als je paard tussen twee boommaten in zit pas het nog niet.

Dan kan je beter een WOW zadel hebben, die kan constant aangepast worden vanwege de lucht in de kussens.

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 16:00

@ Marieke, het zadel kan zich vervormen naar je paard maar dat is juist vaak niet gunstig aangezien veel paarden aan het begin scheef zijn en in ontwikkeling zijn..

Vuyatela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-09 16:05

Blij dat ik topic open...
Ik krijg hier veel reacties , ook via pb, die de zadelmaker niet eens suggereerde. Het was een wintec of niet.

Kijk ik wil graag eerst iets duidelijk maken : ik ben GEEN fan van bontjes en andere spullen. Ik vind het niet mooier, ik vind het niet goed zitten en ik voel mijn paard er niet beter door. Bij voorkeur gebruik ik het dus NIET!
Maar...feit is wel dat sinds ik beide spullen eronder heb gelegd mijn paard wel pakker vrijer en ongedwongener ( oké geen wereldverschil) is gaan bewegen. Dus ik hou het daar nog even bij.
Maar in de nabije toekomst wil ik daar wel vanaf!! die bontjes hoeven voor mij echt niet hoor!

Persoonlijk dacht ik eigenlijk dat mijn zadel gewoon zou moeten worden opgevuld: echt ik had overal ruimte genoeg. Als ik zelf zo'n beetje ging voelen en ik hield de steekkaart ernaast met punten waarop je moest gaan letten scoorde mijn zadel eigenlijk behoorlijk goed. Overal was het redelijk ruim. Maar die boom dus niet ruim genoeg...

Ik ga eerst een tweede opinie ( onafhankelijke zadelmaker ) vragen.
Ik heb echt geen idee of hij meer dan 3cm zou moeten verbreed worden. Ik zou het wel jammer vinden om een nieuw zadel te moeten aankopen. Misschien inderdaad naar de fabrikant sturen : maar is dit dan rechtstreeks naar Passier? Of hebben zij verdelers?

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 16:31

De meeste goede zadelmakers verbreden niet meer dan 1 a 1,5 cm. Maar 3 cm is ook erg extreem hoor, dan past je zadel voor geen meter meer :)

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 16:32

Je zult in het begin inderdaad verschil voelen bij je paard omdat door het bontje de druk van de schouders afkomt. Maar met een week of een maand (afhankelijk van hoe gevoelig je paard is) zul je merken dat het steeds minder goed gaat.

Vuyatela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-09 16:37

Ik heb zelf kleine handen maar als ik het zadel kaal op de paardenrug leg kan ik 3 vingers tussen de paardenrug & boom krijgen.
( rechtopstaande hand dan hé).
Maar dat is allemaal relatief want die man had natuurlijk veel grotere handen dan mij.
Dus 3cm gaat volgens mij teveel zijn...Ik ga niet tegenspreken dat de boom inderdaad wat smal is en dat die breder zou mogen. Maar ik zou eerst willen bekijken wat mijn opties zijn met dit zadel : het zadel ziet er nog uit zoals de dag dat het uit de winkel kwam er is geen kras of vlek op te zien, ik rijd er enorm graag mee en bovendien was het toen een enorm duur zadel.
Vandaar dat ik graag dit zadel nog wil behouden.
Lukt het niet , ja dan moet ik wel een nieuw zadel kopen natuurlijk...

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 16:42

Je hebt het nu over de hoogte tussen zadel en schoft, maar dat wil nog niets over de breedte zeggen ;) Daar ligt zo te horen het probleem, en juist daardoor komt de voorkant hoger te liggen, waardoor je meer ruimte krijgt :)

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 16:43

Ik zou opzoek gaan naar een andere, goede, zadelmaker.
Kijken wat die ervan zegt.
Vind het raar: of niet of een wintec.
Zo zaligmakend is de wintec nou ook weer niet.
En wellicht kan je oude zadel als inruil voor een nieuw zadel gebruikt worden.

Vuyatela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-09 16:54

Nou volgens deze zadelmaker telde dat als enige :
hoeveel vingers je tussen paardenrug en boom kreeg dat was alles wat telde :?

Terwijl ik meestal toch heel wat meer punten zie staan bij zo'n checklist? Ik vroeg hem dat dan ook en hij antwoorde dat je enkel naar de 'breedte'' van de boom moest kijken.
Ik heb me verkeerd uitgedrukt dan...het ging erom dat hij niet genoeg ruimte had onder die boom...

Ja de Wintec was het enige goede zadel en Bates ook , maar ja da's gewoon een wintec int leder. en ik vind die echt wel duur...

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 16:55

als het een vaste boom is kan deze verbreed worden, op eigen risico. De boom kan hier of daar zijn stevigheid verliezen en breken. Mijn zadelmaker wou het ook niet doen!

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 16:57

ik zou ook voor en second opinion gaan. Op zich heeft de zadelmaker echter wel gelijk, bomen verbreden kun je beter niet doen. Kleine verschillen kunnen met vulling overbrugt worden.
Een Wintec (Bates) is natuurlijk heel leuk, maar als de zadelvorm niet goed aansluit bij je paard dan heb je aan die verwisselbare boom ook niks ;) Op zich vind ik Bates wel goede zadels leveren hoor.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 16:58

Vuyatela schreef:
Ja de Wintec was het enige goede zadel en Bates ook , maar ja da's gewoon een wintec int leder. en ik vind die echt wel duur...

Eh... andersom, Bates maakt dus de Wintec.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 17:33

Nou , die zadelmaker kletst wel een eind in de rondte zeg !

Zoals hierboven ook al gezegd : zadels kunnen vaak wel breder gemaakt worden aan de voorkant. Of je het moet doen is een tweede , het kan goed uitpakken maar je hebt ook een beste kans dat je zadel er niet van opknapt.

Daarnaast kan er ook nog wat met de kussenvulling gerommeld worden natuurlijk.

Zadels met een geheel verwisselbare boom bestaan er maar weinig. De boom IS het zadel , de rest van het leder en singelstoten e.d. wordt allemaal aan de zadelboom bevestigd , dus het is sowieso al maf om over een verwisselbare boom te praten.

Wat wel vaker komt zijn zadels met een verwisselbaar kopijzer.
Zoals dus o.a. de Wintecs van Bates Australia.
Dan kun je dus de voorkant van het zadel wat breder of smaller maken naarmate de schoft / schouders breder of smaller worden.

Voordeel : als de bespiering van je paard veranderd dan kun je het kopijzer vervangen door een beter passende maat.

Minpunt : je bent altijd te vroeg of te laat met de aanpassing. De bespiering verandert geleidelijk , dat gaat niet van het ene op het andere moment. Tussen het wisselen van 2 maten kopijzers zit er dus altijd een periode waarin het zadel te strak of te los heeft gezeten.

Daarnaast is de voorkant van het zadel natuurlijk niet het enige punt dat moet passen. Ook op de rest van de rug moet een zadel goed aansluiten en precies met de vorm van de rug mee gaan. En dit wordt bepaald door de ronding van de boom en de kussens.

Daarnaast bewegen de rug en schouders van een paar nog tijdens het lopen en dan heb je nog sneller dat een zadel niet optimaal op de rug rust , als je al de mazzel had van een goede zadel-passer die een ècht passend zadel in stilstand aangemeten heeft....

Wat dat betreft is het inderdaad voor je eigen gemoedsrust en het comfort van het paard het beste om een flexibeler zadel te kiezen dat zich tijdens het rijden aanpast en wat met het paard mee kan bewegen. Zoals inderdaad , of een boomloos zadel of een zadel met een flexibele boom. Maar ook dan moet je nog vaak het kopijzer aan de voorkant in de gaten houden. Meestal is dit prima zelf te doen , even een handigheidje :j

Babsie_Flash

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 17:38

JulienSVU schreef:
Echt pure onzin!!
Bij alle zadels kan de boom worden verbreed!
Hangt er natuurlijk wel vanaf of het meer dan 3cm. is... dan zou ik inderdaad eens kijken voor een ander maat zadel omdat anders de zitting ook anders wordt.

inderdaad, mijn Kentaur Artemis is breder gemaakt van boommaat 34 naar 38,5

Vuyatela schreef:
Volgens die man was het bij elke kieffer absoluut ONMOGELIJK!!
Stalgenoot van mij had een Kieffer exclusiv vz zadel dat ook niet goed pastte ( te smalle boom) , zij hebben dan de dag nadien een wintec gekocht, en achteraf bleek dat bij de Kieffer in kwestie de boom wel verwisseld zou kunnen worden maar dat had de zadelmaker niet vermeld!? Volgens hem omdat de kans dan bestaat dat de boom zou breken als je hem gaat verbreden.

Hoe weet je dat je een verwisselbare boom hebt? Ik vermoed dus niet dat ik dat zal hebben.

Echt wel, mijn Kieffer is verbreed. Het is een kunststofboom die m.b.v. infrarood breder of smaller gemaakt kan worden