Zadelmaker vindt alle zadels te smal

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

donchicka

Zadelmaker vindt alle zadels te smal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-09 08:08

Laatst was er een zadelmaker bij ons op stal. Hij heeft alle zadels nagelopen en had ook een heel goed verhaal. Wat ik zelf alleen wel typisch vind (was er helaas zelf niet bij) was dat alle zadels volgens hem te smal waren en ofwel de boom moest worden verbreed ofwel de kussens achter opgevuld of beide zodat het zadel anders kwam te liggen (a 200 euro). Daarnaast was hij helemaal niet enthousiast over Kieffer, Hulsebos en Fryso.
Dat terwijl ik toch dacht dat Fryso en Hulsebos DE zadels waren voor Friese paarden en Kieffer ook wel zo'n beetje het leidend merk voor KWPN??!

Boommaat medium of 32 leek mij het meest geschikt voor een beetje KWPN (een jazz van 1.63) maar blijkt nu ook te klein.

Wat is julle mening?
Laatst bijgewerkt door donchicka op 14-07-09 08:31, in het totaal 1 keer bewerkt

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 08:15

Helaas loopt het gros van de Nederlandse paarden allemaal met te smalle zadels. Wij hebben 4 doodgewone KWPN'ers van max. 1.68 maar die hebben ook allemaal minimaal boomwijdte 33. Een brede Tinker van 1.48 kan wel een 35 nodig of meer hebben terwijl een smalle volbloed van 1.70 met een 31 toe kan. Hoogtemaat zegt dus niks over de boomwijdte.
Er is geen "merk" zadel speciaal voor Friezen of wat voor ras dan ook, je moet een passend zadel kopen, ongeacht het merk. Ook een Stubben o.i.d. kun je met de goede boomwijdte kopen, gewoon op maat bestellen.
€ 200,= voor het verbreden van de boom is wel errug duur zeg!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 08:26

Ben het met deze zadelmaker eens
De zg maatzadels passen vaak helemaal niet goed
Smalle schoften worden niet geboren maar gemaakt!
Bij een paard dat vanuit zijn schoft kan bewegen groeien de spieren ook op die plek
Qua breedte zal zijn "maatzadel" dus al snel niet meer passen
Met een (te) smal zadel groeit het zadel als ware in het paard en blijft het paard smal in de schoft (weggevallen spieren)
Dat is soms best moeilijk op te lossen voor een zadelmaker

Daarom ben ik ook voor een zadel wat verstelbaar is en dus ook makkelijk aanpasbaar!! 8-)

Dat oudere paarden niet meer zullen veranderen is ook niet helemaal waar
Mijn paard 8 jarige paard is in een half jaar tijd 2 boommaten gegroeid !! (was door ziekte een half jaar niet onder zadel geweest)

Mijn paarden/pony's hebben boomaat 33 en 34

Mag ik vragen welke zadelmaker het is? (mag ook via pm)

donchicka

Re: Zadelmaker vindt alle zadels te smal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-09 08:33

Ja doe ik even via PB want ben niet zo'n voorstander van negatieve reclame... Maar wellicht weet iemand een goede, betrouwbare zadelmaker in Friesland?

donchicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-09 09:11

Hoi Unamie,

ken je de zadelmaker die ik je net stuurd ofg weet je missch. een betere?

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 09:34

Boommaat 32 is voor het gros van de kwpn paarden écht te smal :j
Ik ga helemaal mee met unamie :j

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 09:43

donchicka schreef:
Daarnaast was hij helemaal niet enthousiast over Kieffer, Hulsebos en Fryso.
Dat terwijl ik toch dacht dat Fryso en Hulsebos DE zadels waren voor Friese paarden en Kieffer ook wel zo'n beetje het leidend merk voor KWPN??!

Die zadelmaker kon wel eens aardig gelijk hebben. En hoezo Kieffer het leidende merk voor KWPN'ers? Ze worden veel ver-/gekocht idd, maar veel Kieffers liggen helemaal niet goed en zijn vaak of te groot of te klein voor de ruiters vanwege de zeer beperkte keus in zitmaat. Ik persoonlijk vind ze meer het lijdende merk ;)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 09:48

Is er voordat deze zadelmaker kwam al eerder een zadelmaker bij de zadels geweest of zijn ze gewoon zo gekocht in de winkel?

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 10:18

Ik denk dat de zadelmaker gelijk heeft. Een zadel wat mooi lijkt aan te sluiten naast de schoft is over het algemeen te smal. Je moet je vingers ertussen kunnen steken, ook als je erop zit. Anders zit je ook continu op de monikskapspier te drukken.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 11:15

Ik kan me ook wel vinden in de mening van deze zadelmaker, al heb ik het natuurlijk niet zelf gezien...
Maar veel paarden hebben inderdaad te smalle zadels op, die mooi lijken te passen door de weg gevallen schoft/rugspieren...

De merken die jij noemt zijn de meningen ook nog wel eens verdeeld over... 8-)

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 11:17

donchicka schreef:
Ja doe ik even via PB want ben niet zo'n voorstander van negatieve reclame... Maar wellicht weet iemand een goede, betrouwbare zadelmaker in Friesland?

Ik denk dat dit helemaal geen negatieve reclame is voor de zadelmaker in kwestie. Deze meneer is waarschijnlijk 1 van de weinige die de problemen, veroorzaakt door te krappe zadels, erkent!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 11:18

Somebody_ schreef:
donchicka schreef:

Ik denk dat dit helemaal geen negatieve reclame is voor de zadelmaker in kwestie. Deze meneer is waarschijnlijk 1 van de weinige die de problemen, veroorzaakt door te krappe zadels, erkent!

ben ik het ook wel mee eens, klinkt eerder positief dan negatief!
(dus mag best bekend gemaakt worden)

donchicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-09 13:44

Hmmm iedereen positief dus? Wilde nog wel een second opinion... maar twijfel daar nu weer over.
Als van de 6 paarden er 6 zadels verkeerd zitten is wel typisch, maar ik moet wel eerlijk zeggen dat voor 5 van de zadels er nooit iemand was langs geweest (zadelmaker). Het 6e zadel was op maat gemaakt maar nu ook niet meer goed. Maar dat kan natuurlijk ook met het ouder wordende paard te maken hebben, en met de groei van spieren dus...
Tja de discussie over welk merk zadel goed is gaan we hier maar niet voeren, dat wordt op bokt al voldoende in andere berichten gedaan...

Overigens kan ik de vingers bij mijn zadel er wel onder steken als ik erop zit hoor! kein problem! En nooit ergens last van gehad maar 200 euro voor verbreden is wel een boel geld. Het is natuurlijk eerlijker voor het paard maar er is nog nooit wat ah handje geweest....
lastige beslissing vind ik, zonder de zadelmaker was ik uberhaupt nooit gaan twijfelen over mn zadel.

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 13:52

Vergeet niet dat als je paarden correct traint, dat ze blijven veranderen qua bespiering.

Ik heb 2 jaar terug een zadel laten aanmeten op mn friese merrie.
Hij kwam meten en begon met boommaat 32. De merrie stond net een paar week bij mij in training maar geen zadel die er lekker op lag.
Toen hij na 10 week mijn zadel kwam brengen.. Was ze gegroeid naar boom 33. Dus zadel paste niet meer.
Inmiddels heb ik een zadel met boommaat 34. En dat ligt goed.
Niet omdat ze zo brede schoft heeft, maar omdat ze zo ontzettend gegroeid is in de spier massa.

Ik vind persoonlijk Hulsebos fijne zadels op friesen, maar vaak inderdaad te smal waardoor de spieren in verdrukking komen.

Je kan evt een second opinion doen als je gevoel daar beter bij is moet je dat gewoon doen.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 13:59

die op maat gemaakte zadels van Hulsebosch heb ik geen goed woord over , spreek helaas uit eigen ervaring ,
Ik wil die zadelmaker van je wel eens uitnodigen om mijn paard en zadel te komen bekijken , heb zelf al een breed zadel maat 4 is een 34 boombreedte , en ben op zoek naar een nieuw zadel , zit al aan boomloos te denken ,
juist omdat er al 3 zadelmakers geweest zijn en die zeggen dat een medium kamer voldoende moet zijn .. pas als ze er een medium opleggen , twijfelen ze , ooh maar als ie aangesingeld is zakt ie er mooi omheen .. jaah daaag
als ik TS zou ik de zadelmaker die ze op de stoep heeft gehad gelkoven , want het gros van onze NL paarden zijn niet medium , ze worden medium gehouden door krappe zadels :(
Maar als je een second opinion wilt , moet je het zeker doen ,
zou wel graag naam en telefoonnummer via pb hebben van de zadelmaker die bij jou is geweest .. Eindelijk iemand die ziet en erkend dat veel zadels te krap zijn ..

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 14:20

Arie Boer is ook een goede zadelmaker :)

blizzard2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 14:27

Moet zeggen, had op mijn erg slanke fries een Fryso met een boom 4 en op mijn forse Fries een Boom 5. Moet zeggen dat dit erg goed beviel.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 15:39

van arie boer heb ik ook al veel goeds gehoord , alleen jammer dat zo,n WOW zadel zo prijzig is ....
ik bedoel ruim 2200 euro is toch iets waar je voor moet sparen en goed moet overdenken :)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 15:46

Of dat de merken die jij opnoemt inderdaad de betere zijn, daar spreek ik mij niet over uit, niet elk zadel is passend te maken op elke paardenrug, dus uiteindelijk bepaald niet het merk of de prijs dat een zadel goed of slecht is.
Ik kan mij ergens wel vinden in de uitleg van die zadelmaker, MAAR vind het persoonlijk wel frappant, dat hij bij ALLE zadels EN/OF zou de boom verbreden EN/OF achteraan opvullen. Er hadden toch wel enkele zadels moeten bijzitten die wel goed lagen. Statistisch gezien dan toch

donchicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-09 16:15

Ja dat bedoel ik dus.... ze zijn allemaal te smal.....

Theoretisch zou dat ook wel kunnen maar wel heel toevallig dat ze allemaal te smal zijn...

Vind ik dan

Tja en 200 euro uitgeven terwijl er eigenlijk helemaal geen klachten zijn en het paardje braaf doet wat er gedaan moet worden....lastig.

En zeker als de zadelmaker dan uitlegt dat ze haar oren plat doet als ik met het zadel aankom omdat ie niet past. Maar dat deed ze bij mijn vorige zadel ook en die had een verstelbare boom. Sorry maar dat ligt echt aan het karakter van mn paardje, ik ken haar lang genoeg en als ze weet dat ze moet werken doet ze altijd even nukkig tot ik erop zit. (ze lijkt een beetje op mij want ik moet me er ook altijd even toe zetten, tot ik erop zit en alles om me heen vergeet en lekker ga rijden, die drempel heeft zij ook (hoe bedoel je antropomorfisme...))

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 18:08

Het ene paard toont pijn en ongemak meer dan het andere...
De mijne raakt al in paniek als er bij wijze van een haar verkeerd zit en sommige andere paarden lopen voor je door als ze pijn hebben of hun zadel helemaal niet fijn ligt , puur op hun karakter en wil om goed te doen, dus het wil niet altijd zeggen dat alles in orde is als je paard braaf z'n best doet vervelend genoeg...

vfrgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 20:13

ff een ander vraagje over zadelbomen.... zijn engelse zadelbomen smaller dan andere merken. ik ben namelijk op zoek naar een zadel met boom 3, nu heeft iemand een zadel opgemeten en daar kwam 29 cm uit ???
kan dit kloppen?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 20:31

op mijn oude werkplek lieten ze een bepaa,de ruitersportzaak komen om de zadels te checken, zo 1 keer in het jaar, die gasten hielden stug vol dat de zadels prima waren en pastten
terwijl ik van 6 van de 8 dieren al direct kon zien dat het niet pastte
het frappantste was de fjord die ik reed daar, dat zadel was minstens 2 maten te smal ,, maar lag prima volgens hen :roll: wist ook gelijk waar ik nooit een zadel ging halen :+

maar ja, vaak zijn zadels te smal... als jij twijfelt, zou k idd nog een ander laten komen , maar hij zou best gelijk kunnen hebben

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 21:11

Ja dat kan kloppen VFRgirl..

@ Donchicka, ik was er bij en met uitleg van de zadelmaker zag ik toch inderdaad echt dat al die zadels te smal zijn..
Ik besteed voor mij zelf zo makkelijk 200,- aan nieuwe laarzen.. Dus vind het mijn zadel en mijn paard zeker ook waard ;)
Als je je paardje toch voor altijd wil houden, doe haar een plezier en maak het zadel lekker op maat ;)

Volgens mij mogen ze in dit topic wel weten over wie je praat hoor ;) haha

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 21:15

Kan me er wel in vinden, als ik kijk bij mij op stal kijk denk ik ook dat er zo 80% een te krap zadel heeft bij de schoft. Klinkt als een goede zadelmaker. Mensen denken ik laat een zadel aanmeten op de maat van mijn paard en daar moet het paard dan zijn gehele leven onder lopen, maar zeg nou zelf jij past waarschijnlijk ook niet meer in de spijkerbroek die je gegoten zat toen je 16 was... Ik bedoel maar... Een paard ontwikkelt zich in bespiering en zodoende wordt hij breder en het zadel dus te smal.