Elastiek: levensgevaarlijk of hebben ze een functie?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo

Elastiek: levensgevaarlijk of hebben ze een functie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 22:27

Hallo,

Ik vroeg me af welke functie stieken hebben. In mijn ogen zijn ze alleen maar gevaarlijk.

Laatst op een springwedstrijd, had ook een pony een stiek om. Pony weigert bij de eerste hindernis en het meisje valt er voorover af, neemt het hoofdstel mee. Hoofdstel hangt nog via het stiek aan de singel, pony schiet er in blinde paniek vandoor, langs mij heen (ik stond te wachten op Marc, superbraaf paardje) en ik allang blij dat mijn paardje er niet achteraan ging, pony rende over een meisje heen (kon hij met geen mogelijkheid zien, was een klein meisje in het wit) rent zo de andere binnenbak in, waar vervolgens andere pony's meerennen. Uiteindelijk is er een instructrice in de teugel gestapt, en is hij daarna gestopt.

Daarom vind ik stieken levensgevaarlijk, en ik was wel benieuwd naar de reden waarom ze het leven in zijn gekomen.

Groetjes, Marjoow!
Laatst bijgewerkt door Judje op 13-07-09 22:54, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 22:29

Dan is een martingaal ook levensgevaarlijk. :)

Ik ben overigens tegen het gebruik van een stiek, zeker met springen.
Maar niet om jou genoemde reden. :)

Marjo

Re: Stieken, levensgevaarlijk of hebben ze een functie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 22:30

dat snap ik wel, maar waarom zijn ze er? Waarom zijn ze bedacht?

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 22:32

Marjoow schreef:
dat snap ik wel, maar waarom zijn ze er? Waarom zijn ze bedacht?

Om een ruiter die niet kan rijden of geen geduld heeft toch zijn paard zijn kop naar beneden te laten krijgen?
Net als de tiedeman en de slof?

ZusJacobs

Zo zit er aan alles wel risico's.. Ik bedoel, elk paard kan op hol slaan of je er nou opgelijmt zit of zonder iets het blijft je eigen risico [of van de ouder]. Maar met springen vind ik een stiek wel raar? :? Vraag me af wat daar de gedachte achter is.

goeroe

Een pony die compleet in paniek in het rond rent is ook altijd gevaarlijk. :P

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 22:34

Origineel is het bedoeld om mee te longeren en niet om mee te rijden. Verder vind ik een correct aangebracht stiek beter dan een jong ruitertje dat met een slof rijd of een pony met weggedrukte rug.

mltex

Vraagt zich af wat een stiek is..iets nieuws ofzo?

goeroe

ZusJacobs schreef:
Maar met springen vind ik een stiek wel raar? :? Vraag me af wat daar de gedachte achter is.

Ik denk ook dat TS misschien iets anders bedoelt dan waar wij aan denken.

Mel1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 22:35

Een stiek doet eigenlijk hetzelfde als bijvoorbeeld een slof. Hij geeft dus druk op het moment dat het paard te hoog loopt met zijn hoofd. De stiek doet voor je wat je met een slof zelf moet doen. Zodra het paard goed loopt is de druk weg, het werkt wat zachter in dan een slof. Ik gebruikte het bij mijn jonge paard en vond dat erg prettig werken. Je kan ook minder snel wat fout doen (slof veels te kort of niet loslaten).

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 22:36

Ik neem aan dat de ts deze bedoeld, ook wel halsverlenger genoemd.

Afbeelding

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 22:37

nouja, het is een manegepony, daar heb ik niets over te zeggen. Ik vind het zoiezo raar dat die paardjes bij ons een stiek hebben (niet allemaal hoor, een paar) maar over sommige zeggen ze dat ie te hard gaat, en dat ze door het stiek afgeremd worden.

Bij anderen is het een compleet mysterie waarom ze stieken hebben.

edit: Ja Annemeik, die bedoel ik :)
Laatst bijgewerkt door Marjo op 12-07-09 22:38, in het totaal 1 keer bewerkt

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 22:38

Mel1987 schreef:
Een stiek doet eigenlijk hetzelfde als bijvoorbeeld een slof. Hij geeft dus druk op het moment dat het paard te hoog loopt met zijn hoofd. De stiek doet voor je wat je met een slof zelf moet doen. Zodra het paard goed loopt is de druk weg, het werkt wat zachter in dan een slof. Ik gebruikte het bij mijn jonge paard en vond dat erg prettig werken. Je kan ook minder snel wat fout doen (slof veels te kort of niet loslaten).

Ahh ok, dacht laatst op een foto ook iets 'onverklaarbaars' maar bij nader in zien dus waarschijnlijk een stiek. (dacht aan elastiek/touwtjes oid).
Nog nooit irl gezien, voor mij een nieuwe uitvinding. Mag daar mee gesprongen worden dan? vreemd, dacht alleen martingaal

Delaja

Tja ik ben er ook geen voorstander van, ik denk dat je eigenlijk elk paard actief van achter naar voren kan rijden waarbij je vanzelf ontspanning krijgt... En stiek zorgt er eigenlijk alleen maar voor dat een paard gedwongen in de hoofd/halshouding moet lopen die hij anders met ontspanning zou krijgen. Wat met een stiek alleen maar gepaard gaat met spanning...
Maar voordat ik allemaal mensen over me heen krijg die vinden dat met elastiek rijden prima werkt: dit is mijn mening en ik zal je er niet op aanvallen als je een andere mening hebt...

Ik denk wel dat in dit geval een martingaal of thiedeman teugel ook gevaarlijk zou zijn geweest, die waren ook aan de singel blijven hangen...

ZusJacobs

Maar dat gebruik je toch niet op een springwedstrijd? Lijkt mij dat de ts dus wel iets anders bedoelt, anders is er echt iets niet goed met die eigenaren en de wedstrijd zelf? :?

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 22:39

Mag niet Mltex, maar dit is blijkbaar op een manege gebeurd en niet met een officiele wedstrijd.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 22:41

Niet zo gek dat die pony weigerde in elk geval. :Y)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 22:42

Ik ben het er ook eigenlijk niet mee eens, die stieken, ik gebruik zelf geen hulpteugels, hang deze meestal gewoon weer terug.

Mijn vriendin mag nu met haar verzorgpaard ook zonder stiek starten op de wedstrijdjes en in de lessen rijden

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 22:44

In je profiel zie ik toch wel wat zitten.
Thiedeman of martingaal, zie het zo goed niet.
Maar wel iets. :)

Waarom werd er eerder verplicht tot hulpteugels?
Dat vind ik echt de omgekeerde wereld.
Laatst bijgewerkt door vorame op 12-07-09 22:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Everytime

http://www.huppa.nl/4417.jpg
( staat hier erg strak :\ , je kan zelf bepalen hoe los/strak :) )

Een hulpteugel van elastiek, ook wel halsverlenger genoemd, loopt achter de oren langs, door de bitringen heen en wordt vervolgens tussen de voorbenen of aan de zijkant op de singel vast gezet. Werkt vergelijkbaar met de chambon, maar het nadeel is dat paarden vaak erg taai worden van het hangen op het elastiek. Voor paarden die wat angstig worden van een directe begrenzing is het wel heel nuttig.

edit: Bovengenoemde staat op de wiki ;)
Laatst bijgewerkt door Everytime op 12-07-09 22:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Delaja

Ja dat ze zoiets bij een springwedstrijd gebruiken is voor mij ook een raadsel maar sowieso, waarom zou je op een manege paardje een stiek eraan hangen? En door een stiek word een paard volgens mij toch echt niet afgeremd, het enige verschil voor dat paard is dat hij zijn hoofd niet meer de lucht in kan gooien maar ook met het hoofd omlaag kan een paard toch echt hard gaan...

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 22:47

vorame schreef:
In je profiel zie ik toch wel wat zitten.
Thiedeman of martingaal, zie het zo goed niet.
Maar wel iets. :)

Waarom werd er eerder verplicht tot hulpteugels?
Dat vind ik echt de omgekeerde wereld.

Thiedeman, mijn instructeur vind het niet zo leuk als ik alles eraf haal, en als ik mijn paard overneem kan ik het moeilijk terughangen ;)

Al onze paarden hebben een Thiedemann, vraag me niet waarom!

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 22:51

Heb je wel eens gevraagd waarom dan? Lijkt me iets beters dan hier op bokt over te speculeren >;)

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 22:51

Als je er zelf geen fan van bent gewoon lekker zonder proberen, het is toch jouw paard of vergis ik me? je instructeur kan je niet dwingen om daar een thiedeman aan te hangen als jij dat niet wilt, gewoon duidelijk zeggen!

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 22:53

nee, ik rijd op manegepaarden ;)

Tja, dan voel ik me zo dom als ik dat vraag :P En vroeg me eigenlijk alleen af waar een hulpteugel voor dient. ;)