JC, Wintec, Massimo of ... ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

JC, Wintec, Massimo of ... ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 10:56

Een nieuw zadel voor een ronde pony (wel schoft) met korte rug ..

Gisteren in een winkel advies gevraagd en hij kwam uit op een "gewoon" zadel, namelijk een JC dressuurzadel of Wintec (pro) omdat deze het kortst waren en de rest al meteen een stuk(je) langer. Uiteraard moet dit gepast worden om het weten, zo ver ben ik ook nog wel :+

Eerder werd mij al een Massimo (trail) aangeraden, wat mij ook wat lijkt. Echter zit ik daar een beetje met het probleem dat ze enkel (ver) in Nederland zitten en ik in België woon. Nu heb ik al contact gehad en ze willen best tot hier komen, maar dat kost natuurlijk allemaal leuk wat geld, terwijl je uiteindelijk misschien nog niks hebt ..

Dus daarom dat ik eerder neig om naar een "lokaal" zadel te gaan, niet alleen met het oog op passen wat geld kost (dat heb ik er echt wel voor over om iets goeds te vinden), maar ook naar de toekomst toe. Als er eens wat met het zadel is, of ik heb problemen/vragen (waarvoor mensen eventueel moeten langskomen) of .... dan lijkt het mij toch wel handig dat er iemand wat in de buurt zit die je kan helpen :+

Wie van jullie heeft ervaring met volgende zadels? Waar zou voor jullie de voorkeur liggen tussen deze 3?
Ik ga eerst nog eens naar een andere winkel om te zien wat zij zeggen .. en misschien nog een 3e, en misschien nog een 4e en ... :+ Maar voorlopig gaat het dus tussen deze zadels ;)

TaanStippel

Re: JC, Wintec, Massimo of ... ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 14:49

De wintec pro had ik eerst ook, omdat ze zeiden dat de kussen ingekort konden worden. Wat achteraf nooit gedaan is en naarmate je ermee rijdt worden de kussen platter. Tenminste de mijne had geen car(bah) :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 17:57

En dat kan niet terug "opgevuld" worden?

In de winkel zeiden ze inderdaad ook dat de wintec luchtkussens (dat was het denk ik?) hadden, wat een voordeel zou zijn bij lange wandelingen of endurance? Iemand die me daar wat meer info over kan geven? Want als ze (snel?) platter worden en niet meer op te vullen zijn lijkt me dat net een nadeel ;)

Nog een voordeel van de wintec was het onderhoud .. zeker omdat ik eigenlijk enkel maar buiten rij, en met het geweldige belgische weer nogal wel eens modder en andere vochtigheid tegenkom .. leek me dat wel wat. Maar dat weegt dan natuurlijk niet op tegen nadelen van bv. de kussens ofzo ;)

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 18:05

cair is in elk geval geen luchtkussens, maar schuim (daarin zitten luchtbelletjes), dit is lastiger op te vullen als wolgevulde kussens.

Bear95

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 18:08

haaii
ik ben ook een beetje aan het zoeken heb nu een JC veelzijdig dus die ga ik verkopen ivm ik een wintec dressuur ga kopen ga namelijk de dressuur in met mijn ronde bolle(haflinger)haha:P

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 18:10

Mijn advies: Massimo
100%

Ik zelf heb n vrij brede fjord, iig breed in de schouders, rondgeribt en n korte rug waardoor er dus geen standaard zadels op kunnen ivm met de boommaat.
Ik zit ook een aardig eindje van de Massimo dealers vandaan, maar ik ben er toch voor gegaan.

En tot de dag van vandaag ben ik super blij met deze keuze!

Heb in t begin wat lopen aankloten met wintec zadels, en andere zadels, maar als je echt n rondgeribt paard hebt dan is Massimo de uitkomst! Ik heb de dressuur II en hij zit goddelijk.

Aan mijn reactie te merken ben ik dus super enthousiast! En mn springzadel word dan ook wederom een Massimo. Wintec zou ik absoluut niet aan beginnen, Massimo kost wat meer maar dan heb je ook wat. Servicekosten vind ik trouwens nog best meevallen :j

Toevoeging: Daarbij vind ik wintec zadels verreweg van lekker zitten, helemaal met lange ritten vind ik het verschrikkelijk, de massimo's hebben n lekkere zachte zit.. En dat ik eerst verwoede pogingen met Wintec heb gedaan heeft me uiteindelijk alleen maar meer geld gekost ;) Succes met t vinden van n zadel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 18:17

Het is natuurlijk niet onoverkomelijk ;) Denk dat het 75 euro is als ik het goed begrijp? Als je dan een zadel kan vinden wat echt goed is is dat natuurlijk niks ..

Ik zit alleen een beetje met de beschikbaarheid zeg maar. Ik heb dus al contact gehad en blijkbaar werkt zij alleen overdag, net zoals de standaard werkende mens .. Ik heb dus heel weinig dagen dat ik overdag vrij ben, wat dus ten eerste al een probleem is met het passen, maar later ook als er wat met het zadel is of om weet ik veel welke reden .. Als ik dan telkens een maand ofzo moet wachten totdat zij er naar kan komen kijken? :=

LovesHerPony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 08:02

Persoonlijk zie ik zelden een wintec die helemaal goed past op een pony of paard. Dat is natuurlijk niet zo vreemd. De zadels zijn gemaakt om op vele paarden te passen, maar daardoor passen ze juist nooit helemaal. Zeker als je een bredere boom erin zet. Je verbreed immers de kussens van je zadel niet. En het opvullen, daar zijn ook weinig mogelijkheden in vooral met Cair zadels.

JC heb ik ook niet veel positieve ervaring mee (hoewel de oudere + 10 jaar beter schijnen te zijn). Heb er al vele gezien die na 2 jaar gebroken bomen hadden, bomen die uitbuigen of waarvan het leer gewoon op was. Ze zijn niet geschikt voor dagelijks gebruik.

Massimo heb ik persoonlijk nog nooit in de hand gehad en geen ervaring mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 11:00

Hmm, bedankt voor je reactie.

Dagelijks zal het zadel niet gebruikt worden, maar wel intensief .. wat dus eigenlijk overeenkomt (zo niet "erger" is). Ik rij voornamelijk buiten, endurance & tochten enzo .. Dus 20, 30, 40 km op een dag (en niet alleen stappen) is geen uitzondering ..

Als ik deze reacties allemaal zo lees misschien toch maar richting Massimo gaan .. of zijn er mensen met andere ervaringen?

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 11:01

Mijn advies is JC, heb ik tijden mee buitengereden ook dingen die jij er mee wilt doen. En ze zitten heerlijk,en je krijgt geen pijn aan je kont hahah!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 11:02

En wat is jouw ervaring dan met:
"Heb er al vele gezien die na 2 jaar gebroken bomen hadden, bomen die uitbuigen of waarvan het leer gewoon op was. Ze zijn niet geschikt voor dagelijks gebruik. "

?

JacordeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 11:04

Hallo,

Ik heb nu een JC-zadel erop liggen. Het is de dressuurvariant Saphir van anderhalf jaar oud. Het zit heerlijk en past perfect. Ik ben er erg tevreden mee. Het leer is van goede kwaliteit en vertoont weinig slijtsporen. Kortom, ik ben er erg tevreden mee!!

Maar een zadelkeus blijft heel persoonlijk vind ik altijd. Wat de een super lekker vind zitten vind de andere verschrikkelijk en uiteraard is de pasvorm ontzettend belangrijk. Succes in je zoektocht naar het perfecte zadel :)

DaihyoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 11:05

Ik heb een Wintec gehad, maar die lag inderdaad niet goed.

Nu heb ik een Massimo Trail voor mijn haf. Ligt super, het zit voor mij super. Ook de dressuurzadels lagen goed. Alleen ik zat er niet lekker op.
Als het een optie is zou ik er zeker voor gaan!

Je kan ook eens kijken naar de Fryso of Lusitano zadels. Ik weet niet van welk merk deze zijn. Maar met de zoekfunctie zul je wel wat vinden denk ik. Die zijn ook geschikt voor rondere paarden.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 11:07

Ik heb een torrowgood, ligt super!!! en is prijstechnisch ook erg gunstig!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 11:10

Wat is je budget?
Anders zou je ook nog voor een WOW kunnen gaan.
Schijnt namelijk ook echt heerlijk te zitten...
gewoon even zoeken op bokt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 11:28

Goh, op zich heb ik geen budget .. maar ik vrees dat een WOW toch even wat te hoog gegrepen is. Volgens mij moeten er even goede zadels kunnen te vinden zijn voor wat minder geld?

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 11:34

Ik heb op alle 3 de zadels (wel eens) gereden en rij ik op maar de massimo maar 1 keer dus daar weet ik niet veel van. De wintec is een prima zadel, makkelijk in onderhoud maar het model wat ik ken die was vrij plat, ik vind het niet ideaal om daarmee in de bak te rijden, in het bos prima te doen. De jc rij ik 2 verschillende modellen van en dat vind ik fijne zadels om in te rijden, het ligt ook maar net aan het model, zijn al oudere zadels, vooral de ene, maar als je ziet hoe mooi ze er uit zien, niks kapot aan gegaan en glimt goed (ook goed onderhouden). Ik denk dat je het gewoon eens uit moet proberen.

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 15:38

Als je zou kiezen tussen deze drie zadels dan zou ik voor de Massimo gaan...

Zelf heb ik een WoW en zou niet meer anders willen, maar ik kan niet in jouw portomonee kijken natuurlijk :)

LovesHerPony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 16:19

Ben vergeten advies te geven :o
Ik heb geen flauw idee wat Massimo kost dus even opgezocht en kwam toch op €1300,- daar kun je toch veel voor kopen.
Een goede 2de hands Wow zadel ligt zeker binnen je budget en nog vele meerdere goede merken zoals Passier, Prestige enz.
En nieuwe zadels zijn er ook wel zoals Kieffer, Stubben.

Ik denk dus dat je keus genoeg hebt. A-merken hebben wel 1 voordeel een stubben, kieffer, passier, Wow, prestige enz. zijn zeer waarde vast. JC, Massimo niet. Wintec weer wel.

En tja als je echt goedkoop wilt ik heb ooit een Throwgood zadel gehad (geen verstelbaren boom) en die paste heel goed. Ik weet niet hoe de verstelbaren varianten zijn.

En 1 grote tip vraag een zeer vakkundige zadelmaker om hulp ;) (nadruk op vakkundig, deze zijn zeldzaam)

DaihyoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 17:49

Hoe kom je er bij dat Massimo niet waardevast zou zijn?

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 17:53

Je houdt van lange ritten, wat endurance-werk enzo?
Ga voor de Massimo.
Deze is echt in elke maat leverbaar, en kan perfect aangepast worden aan je pony.

Esther Groen van http://www.greenbalance.nl kan prima je zadel aanmeten en heeft een goede service.

@LovesherPoowney... Waar basseer jij op dat een Massimo niet waardevast is? Heb je nog nooit van het merk gehoord en roep je dus maar wat, of heb je er ervaring mee? Ik ben heel benieuwd!

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 18:15

je zou ook voor een msfc zadel kunnen gaan. ik heb een fjord. voor haar heb ik de extreem icelandic,die officieel voor ijslanders ontworpen is,korte brede paardjes die volwassenen dragen.

mijn zadel heeft een 17 inch kussen en een 17,5 inch zitdeel. hier kan je dus goed bepalen wat het beste is voor de cominatie ruiter paard. Dit zadel heeft mij 1650 gekost. Er zit vast een msfc-er in llimburg die naar belgie kan komen, moet e even hier kijken,

www.msfc.nl

dan bij beroepsvereniging, en dan de ledenlijst aanklikken

LovesHerPony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 18:40

Frank schreef:
@LovesherPoowney... Waar basseer jij op dat een Massimo niet waardevast is? Heb je nog nooit van het merk gehoord en roep je dus maar wat, of heb je er ervaring mee? Ik ben heel benieuwd!

Nou je ziet ze zelden op internet en hebben een minder bekende naam waardoor mensen ze minder snel kopen omdat ze niet bekend zijn met de kwaliteit of kwantiteit (daar kan ik dus niet over oordelen). En tja mensen kopen niet zo snel een duurder zadel als ze er niet mee bekend zijn. Zelfde als jij naar de winkel gaat en ziet een populair t-shirt goed merk en ander t-shirt ook leuk net zo duur alleen onbekend merk en nog niemand draagt ze welke koop je dan :P
Conclusie men moet dalen in de prijs wil iemand anders ze kopen.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 18:45

Quats dus :P

LovesHerPony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 19:53

Puchje schreef:
Quats dus :P

Tja wat een boer niet kent eet hij niet :+
Verder heb ik ook geen sterke bezwaren tegen het zadel hoor :P als je hem tot je dood houdt en het blijkt een topzadel tja wat kan ik er dan tegen zeggen ;)