Ze krijgt wondjes van het bit

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

Ze krijgt wondjes van het bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-09 21:07

Ik heb mijn paard als 3 jarige gekocht. Ze was toen alleen zadelmak en je kon erop zitten. Ik heb toen voor haar een dubbelgebroken bustrens gekocht. Waar ik nu 2 jaar mee rij. Ik merkte toen al dat ze het niet fijn vond als ik de teugels op nam. Ze liep altijd heel erg te rommelen met het bit. En ging lopen stuiteren. Ben toen met losse teugel gaan rijden. En was er niks aan de hand. Ook bitloos hebben we geprobeerd. Dat gaat ook vrij aardig.
Sinds 4 maanden ben ik echt serieus aan het dressuren. Ik krijg dan ook heel veel hulp van ijn instrictrice. En toen kwam het bit-probleem weer. Weer veel rommelen, vast houden, trekken enz. Ben toen met mijn instructrice haar gaan longeren met hulpteugel. Dat heeft wel geholpen ze is wel iets rustiger geworden. Maar nog steeds niet goed. Toen viel me op dat ze steeds wondjes kreeg van het bit in haar mond. Echt gaatjes. Denk dat het bit schuurt in haar mond dat ze daar blaren van krijgt en die weer open gaan zodat ze gaatjes krijgt. Elke keer weer laten genezen. En ben ik andere bitten gaan proberen. Maakte geen verschil of het rubber, enkel, dubbel of water of bustrens was.

Nu rij ik sinds een weekje op een kneveltrens. En jawel ze loopt de sterren van de hemel. Ik heb een constante aanleunig, ze pakt niet meer vast, ze trekt niet meer ze loopt er echt fijn op.
Wel controleer ik nog steeds na het rijden der mond. Nu heeft ze geen wondjes meer. Maar wel een rood plekje aan beide kanten van der mond waar het bit ligt.

Dat lijkt me dus weer niet goed. Maar weet niet meer zo goed wat ik er nog aan kan doen. Ze loopt verder op dit bitje super.
Ook elk halfjaar komt de tandarts dus daar kan het echt niet aan liggen.

Hebben jullie misschien een idee hoe het komt en wat ik nog zou kunnen proberen?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 22:00

Als ze op de kneveltrens verder goed loopt zou ik die voorlopig blijven gebruiken :) Verder zou ik de mondhoeken, of waar ze de wondjes ook krijgt, voor het rijden even insmeren met iets van vaseline ofzo, zodat de boel wat minder stroef is.

Anoniem

Re: Ze krijgt wondjes van het bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 22:04

Het nadeel is dat je met knevel niet mag starten, mocht je dit willen. Ik zou als ik jou wa eens een happy mouth bitje proberen, deze liggen heel zacht in de mond.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 07:31

Je mag gewoon met kneveltrens starten hoor, er mogen alleen geen knevelriempjes aan zitten (dus knevels aan het bakstuk vast). Ik zou tijdelijk insmeren met vaseline en anders met zinkzalf.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 07:45

Misschien bitringen een optie bij mijn paard hielp dat volgens mij is dat ook niet toegestaan of anders enkel in de b

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 09:47

Mizora schreef:
Je mag gewoon met kneveltrens starten hoor, er mogen alleen geen knevelriempjes aan zitten (dus knevels aan het bakstuk vast). Ik zou tijdelijk insmeren met vaseline en anders met zinkzalf.

Toch geen dressuurwedstrijden??

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 10:32

ja dressuur wel dacht ik tot de m1 of m2 dat wete ik niet zeker
maar b en l zeker

is het geen optie om eerst tijdje met trainen bitloos te doen en als het echt goed genezen is weer met knevel gaan rijden

maria_62

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 10:37

Sommige paarden zijn allergisch voor het materiaal waar het bit van gemaakt is. Misschien kun je daar eens naar kijken. RVS schijnt weinig reacties te geven integenstelling tot aurigan of koperlegering.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 10:44

Joolien schreef:
Mizora schreef:

Toch geen dressuurwedstrijden??

Je mag met een kneveltrens ook dressuur starten.. zeker in de lagere klasses.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 10:49

felicity schreef:
Hebben jullie misschien een idee hoe het komt en wat ik nog zou kunnen proberen?

Hoe het komt lijkt me wel duidelijk, die wondjes zijn drukplekken, en die komen er omdat er teveel gewicht op de mondhoeken staat.
Oplossing: lichtere handen, en bij voorkeur ook het bit er uit. Of weer zonder teugelcontact gaan rijden.

diesels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 13:20

Met een kneveltrens mag je als enkel bit in de dressuur in alle klassen starten. Het mag pas niet meer als je het als onderlegtrens in stang-trens combinatie wilt gaan gebruiken.

Waar zitten de wondjes precies?
Aan de binnenkant van de lip, aan de buitenkant, daar waar al wat haren zitten, op het kale buitenste van de mondhoek?

Ieder probleem heeft een andere oplossing, dus het is wel zaak inderdaad eerst duidelijk te krijgen wat het veroorzaakt... Is het het materiaal, zijn het schuurplekken, drukkingen, pas als je dat weet kun je een oplossing vinden.

Feetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 14:08

Een GOEDE tandarts erbij halen.
Mijn oude tandarts vond ook altijd dat alles wel prima in de mond lag, totdat ik begin dit jaar Anke Oerlemans erbij heb gehaald. (http://www.equidental.nl)
Zij vertelde me dat het bit eigenlijk veel te groot is voor mn paard en hierdoor ook de mondhoeken tegen de kiezen aan geduwd worden en mn paard er zelfs een wondje van op zn tong had en aan de binnenkant van de mondhoeken!

Mijn paard was ook vaak best vervelend in de aanleuning maar dat is nu echt stukken verbeterd en alle wondjes zijn mooi genezen.
Ook heeft Anke bit-seats aangebracht zodat het bit nog beter in de mond ligt.
Aanrader hoor!!

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 16:36

Heb je al eens ongebroken geprobeerd? En dan eventueel met knevels eraan als ze dat fijn vind (stabiel).

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-09 18:08

Ik ben vandaag begonnen met de mondhoeken insmeren met vaseline. Ik weet nog niet of dit gaat helpen.
Ik heb het al opgezocht en er mag gewoon gestart worden met een kneveltrens in de dressuur.
Bitloos vind ik leuk voor de afwisseling. Niet om dagelijks mee te trainen. Heb toch het idee dat de hulpen dan niet helemaal fijn doorkomen. Ze snapt het ook niet helemaal. En heb verschillende bitloze optomingen geprobeerd. En het mag niet met wedstrijden. Als ze wondjes heeft laat ik die wel eerst genenzen voordat ik er weer een bit in leg. Meestal is het na een paar dagen weer zo goed als weg.

Of ze alergisch is weet ik niet. Ik heb wel zo'n speciaal bitje geprobeerd. Van een ander soort metaal. Was een dubbelgebroken watertrens maar dat is echt een ramp eigenlijk alle watertrens uitvoeringen. Daar loopt ze helemaal niet fijn op.

@Bandida Jij zegt dus dat het drukplekken zijn. Het bit hangt gewoon goed in der mond niet te hoog of te laag en het is de goede maat. Hoe krijgt ze dan drukplekken als het bit goed hangt?

De tandarts komt tussen de 6 en 9 maanden voor controle en als ik eerder iets merk komt ie natuurlijk eerder. Ze is ook net weer geweest. Ze had weer kleine haakjes die weer bijgeveild zijn. Ik had nog nooit van bit seats gehoord. Heb gegoogled en klinkt een stuk fijner voor een paard. Ga ik toch eens na vragen bij mijn dierenarts.

Ze heeft nog 1 wondje aan de binnenkant van haar lip aan de linkerkant. Ben er vandaag ook achter gekomen dat dat stokje aan die kant steeds onder de neusriem schuift. Misschien dat ze daarom daar nog een wondje heeft. Laat eerst het wondje weer genezen en dan maar zonder neusriem proberen. Kijken of dat beter werkt.
Ze heeft nog 2 kleine rode puntjes in haar mond.

Ongebroken heb ik nog niet geprobeerd. Ze loopt nu ook super op de dubbelgebroken kneveltrens. Dat wil ik eigenlijk niet meer veranderen. Tenzij ze van een ongebroken bitje geen plekjes meer krijgt. Maar dat zal dan toch uitproberen worden.

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 18:44

mijn paard had ontzettend mond problemen, ook qua acceptatie van het bit.

hij heeft gewoon erg weinig ruimte in zijn mond, een "lekker zacht dik dubbel gebroken bit" is daarom geen oplossing omdat het gewoonweg amper past.

Ik heb toen een Myler lvl 1 bitje gevonden. die werkt in op de lagen, en is klein waardoor hij niet zoveel ruimte in neemt.
dat werkte goed tot hij 2 sneeën in zijn mond kreeg (niet van het bit) en die gaan niet meer dicht.
Daarom ben ik toch bitloos gaan rijden, en dat had ik nog nooit gedaan, dit beviel super. Hij rommelde niet meer in de aanleuning, en hij kon zich focussen op zijn billen ipv zijn hoofd

Die rode plekken in de mond van jou paard lijken mij plekken van de druk op de lagen, dit is een vrij gevoelige plek in de paardenmond en kan daardoor ook snel irriteren.

wellicht kan je, als je toch niet altijd bitloos wilt rijden, ook ivm. eventueel wedstrijdjes straks, het wel afwisselen.
zo verdeel je de druk een beetje, de ene keer 2 dagen met bit, dan weer 2 dagen bitloos bijv. dan heb je 4 x gereden, en maar 2x die druk op de lagen gehad.

de myler bitjes mag je bij vrijwel elke zaak die ze verkoopt gewoon uitproberen.
http://di1.shopping.com/images/pi/dc/2b/37/39203860-177x150-0-0.jpg
deze heb ik. hij is dus wel dubbelgebroken maar heeft niet ontzettend veel bewegingsvrijheid waardoor hij stiller in de mond ligt. Hij mag ook op de wedstrijden gebruikt worden.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-09 20:38

Een myler wilde ik ook nog proberen. Mijn vorige paard liep er super op. Maar ik wil dan graag een bustrens uitvoering in level 1 maar heb nog geen zaak gevonden waar ze die hebben.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 10:43

felicity schreef:
@Bandida Jij zegt dus dat het drukplekken zijn. Het bit hangt gewoon goed in der mond niet te hoog of te laag en het is de goede maat. Hoe krijgt ze dan drukplekken als het bit goed hangt?

Door aan de teugels te trekken natuurlijk. Sorry, ik weet dat je dat gaat opvatten als kritiek op je rijstijl, maar het is de meest voor de hand liggende conclusie (zeker voor iemand die het paard+ruiter nooit gezien heeft).

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 11:23

als het echt ronde gaatjes zijn kan het ook metaalallergie zijn

diesels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 11:45

Is het het staafje van de kneveltrens die onder de neusriem komt? Hoe kan dat?

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-09 19:20

@Bandida Ik kan wel tegen kritiek zeker als ik mijn paard daarbij geholpen is. Maar ze heeft het dus ook als ik met een licht contact teugeltje rij. Zou dat dan al te veel druk zijn?
@_maaike_D Ik ga eens kijken of ik van iemand een kustof bitje kan lenen. Kijken of het dan weg is. Aan de binnenkant van haar lippen zijn het ronde plekjes.
@ Arash dat vraag ik mij dus ook af. Ik heb een combineerde neusriem. Die ik niet strak aansnoer. En net dat balletje op de knevel komt tussen de neusriem. Maar de neusriem kan niet hoger en het bit niet lager. Ga van de week dus maar proberen zonder neusriem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 09:10

felicity schreef:
@Bandida Ik kan wel tegen kritiek zeker als ik mijn paard daarbij geholpen is. Maar ze heeft het dus ook als ik met een licht contact teugeltje rij. Zou dat dan al te veel druk zijn?
@_maaike_D Ik ga eens kijken of ik van iemand een kustof bitje kan lenen. Kijken of het dan weg is. Aan de binnenkant van haar lippen zijn het ronde plekjes.
@ Arash dat vraag ik mij dus ook af. Ik heb een combineerde neusriem. Die ik niet strak aansnoer. En net dat balletje op de knevel komt tussen de neusriem. Maar de neusriem kan niet hoger en het bit niet lager. Ga van de week dus maar proberen zonder neusriem.

Als je kunststof probeert, kun je het beste een happy mouth bit proberen, die hebben ze in allerlei soorten!

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 09:13

Is je "oude" bit niet gewoon te dik voor de mond?

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-09 15:42

Ja dat weet ik dus niet. Weet ook niet hoe je dat kan zien.

Heb vanmorgen gelongeert met bijzet en der knevelbitje zonder neusriem. En nu was er niks aan de hand. Ze liep ook heel fijn. Maar ik laat er van de week toch nog iemand naar kijken twijfel toch een beetje aan de maat van het bit. Ze had eerst een bus en die was kwa maat helemaal goed en ik heb in dezelfde maat de knevel maar die lijkt een tikkeltje groter te vallen.

esmespitfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 15:48

wat je ook kunt doen is een bit bandage. dat is een soort tape dat je om het bit heen wikkel en ook de hoeken waardoor ze minder last krijgt van die plekjes. is te verkrijgen bij alle paardenzaken. ligt vaak bij de mensport. hierbij een fototje.

http://divoza.com/isroot/DivozaStore/li ... _87850.jpg

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 16:11

felicity schreef:
Ja dat weet ik dus niet. Weet ook niet hoe je dat kan zien.

Dan past de mond niet mooi dicht, mijn paard heeft een echt ponybekje, en dus ook een ponybit. Op een dikker bit wou ze niet fijn lopen, het schuurde in de mondhoeken het pastte gewoon niet ;)