Daaleman, Wow, Msfc of een ander zadel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

lauret

Daaleman, Wow, Msfc of een ander zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-09 19:49

Sorry als dit verkeerd staat, ook als hier al iets over is maar ik kon niet echt een antwoord op mijn vraag krijgen met eerdere topics.

Hallo,

Voor mijn 5 jarige ruin ben ik opzoek naar een nieuw zadel. Afgelopen maandag is Divoza geweest en heb ik een Kn en een Msfc zadel gepast die alle twee echt heerlijk zaten. Toch ging mijn voorkeur uit naar Msfc. Ik heb het zadel nog niet besteld maar nu zei er iemand vanavond ik zou een zadel op maat laten maken. Wat raden jullie aan? Het gaat om een 5 jarige Kwpn ruin van ong. 1,73m.

Groetjes Lauret

Mri

Re: Daaleman, Wow, Msfc of een ander zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 20:03

mits buget toereikend is zou ik echt voor een WoW gaan.
Je hebt een jong paard wat zeker nog zal groeien. Ook bespiering zal flink veranderen.
Met een WoW heb je eengeweldige aanpasbaarheid waardoor je een zadel voor het leven hebt.
Als je paard (flink) veranderd in bespiering, afvalt door ziekte oid kan het zadel gemakkelijk aangepast worden waardoor je toch weer een correct passend zadel hebt.

Ik heb een WoW en wil echt niet anders meer...
dr zit wel 1 (flink) nadeel aan... mijn billen zijn echt verwend nu... op een ander zadel zit ik dus echt NIET lekker meer :=

Ik zweer bij WoW. Heb zelf mijn zadel gekocht bij Arie Boer, geweldige vent die echt weet wat hij doet.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 20:11

Ook ik adviseer een wow..

Een WOW is helemaal naar smaak en goed passend voor ruiter en paard te maken, en als je paard groeit (wat hij zeker nog zal doen!) is het wel fijn dat je met een kleine aanpassing weer verder kan zonder dat je op zoek moet naar een nieuw zadel..

Het kost wel wat, maar dit zadel is wel voor langere tijd :o
Bovendien heb je met dit zadel veel meer gevoel, en je paard kan vrijer bewegen omdat de lucht in de kussens kan verplaatsen. Je krijgt dus niet zomaar drukplekken.
Ook je eigen achterwerk zal verwend worden door een heerlijke zachte zit :D

En merk je dat het niet helemaal lekker meer ligt, bel je Arie Boer op, en dan past hij em ter plaatse aan..
Ik kan het je echt aanraden... :o

lauret

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-09 20:11

ma_rie_tje schreef:
mits buget toereikend is zou ik echt voor een WoW gaan.
Je hebt een jong paard wat zeker nog zal groeien. Ook bespiering zal flink veranderen.
Met een WoW heb je eengeweldige aanpasbaarheid waardoor je een zadel voor het leven hebt.
Als je paard (flink) veranderd in bespiering, afvalt door ziekte oid kan het zadel gemakkelijk aangepast worden waardoor je toch weer een correct passend zadel hebt.

Ik heb een WoW en wil echt niet anders meer...
dr zit wel 1 (flink) nadeel aan... mijn billen zijn echt verwend nu... op een ander zadel zit ik dus echt NIET lekker meer :=

Ik zweer bij WoW. Heb zelf mijn zadel gekocht bij Arie Boer, geweldige vent die echt weet wat hij doet.

Bedankt voor je reactie! Ik ga is even kijken op de site van WoW. Ik heb al erg verwende billen dus dat moet dan wel goed komen. :o

lauret

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-09 20:13

femmefatale1 schreef:

Een WOW is helemaal naar smaak en goed passend voor ruiter en paard te maken, en als je paard groeit (wat hij zeker nog zal doen!) is het wel fijn dat je met een kleine aanpassing weer verder kan zonder dat je op zoek moet naar een nieuw zadel..

Bovendien heb je met dit zadel veel meer gevoel, en je paard kan vrijer bewegen omdat de lucht in de kussens kan verplaatsen. Je krijgt dus niet zomaar drukplekken.

En merk je dat het niet helemaal lekker meer ligt, bel je Arie Boer op, en dan past hij em ter plaatse aan..

Bedankt voor je reactie. Maar wat jij zegt over de luchtkussens, dat is toch ook zo bij een msfc zadel?

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 20:14

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 20:16

lauret schreef:
femmefatale1 schreef:

Bedankt voor je reactie. Maar wat jij zegt over de luchtkussens, dat is toch ook zo bij een msfc zadel?

Volgens mij heeft die toch een iets ander concept.
Het flair systeem heeft nl patent erop geloof ik..
Maar dan nog is een msfc zadel niet zo aanpasbaar als een wow... een wow kan je nl helemaal zelf naar eigen smaak samen stellen.. :D

lauret

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-09 20:20

Volgens mij heeft die toch een iets ander concept.
Het flair systeem heeft nl patent erop geloof ik..
Maar dan nog is een msfc zadel niet zo aanpasbaar als een wow... een wow kan je nl helemaal zelf naar eigen smaak samen stellen.. :D[/quote]

Wat bedoel je met "Het flair systeem heeft nl patent erop"?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 20:28

De wow heeft flair (flair = wow= lucht) kussens eronder.. en daar hebben ze patent op.. niemand anders mag die dus namaken... Wel lees ik op de site van msfc dat ze de zadels wel met flair kunnen leveren..

Maar dan nog is een wow veel makkelijker aan te passen als je paard groeit...

lauret

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-09 22:20

femmefatale1 schreef:
De wow heeft flair (flair = wow= lucht) kussens eronder.. en daar hebben ze patent op.. niemand anders mag die dus namaken... Wel lees ik op de site van msfc dat ze de zadels wel met flair kunnen leveren..

Maar dan nog is een wow veel makkelijker aan te passen als je paard groeit...

Oke dankjewel, ik zal het nog is even goed doorlezen.

lauret

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-09 21:19

Verder nog iemand?

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 22:39

Ik heb een 'op maat gemaakte' Daaleman gehad voor m'n Arab. Alleen bleek die dus al van in't begin niet te passen! Helaas had meneer Daaleman er geen oren naar... Het zadel moest nog ingereden worden en dan zou de wol in de kussens gaan inzakken zodat het zadel wel goed komt te liggen. Nu ik kan je onderhand wel vertellen dat dit larie is en dat een niet passend zadel nooit wel zal gaan passen door het even 'in te rijden'. Als meneer Daaleman nu nog eens tot die conclusie zou komen...

Om een lang verhaal kort te maken: ik heb voor mijn paard op amper 4 jaar tijd meer dan 6 zadels gehad. En dan heb ik het nu alleen nog maar over de zadels die ik gekocht heb. Hoeveel ik er gepast heb?? Geen idee, die tel ben ik al lang kwijt! Mijn paard veranderde door training, goede voeding en eigen groei praktisch ieder half jaar van bouw. Gevolg? Na een half jaar pasten mijn nieuwe zadels niet meer én ze konden ook niet eens meer passend gemaakt worden. Kotsbeu was ik het... Ik wil nog niet eens nagaan hoeveel geld ik al weggegooid heb aan zadels... Totdat ik me ging verdiepen in de WoW-zadels. Het leek een oplossing voor mijn probleem: een zadel dat eindeloos aangepast kan worden aan je paard. Wordt hij breder? Geen enkele probleem, luchtvulling en event. de boombreedte aanpassen en je kan weer verder. Geen gedoe meer met zadels trachten te verkopen en weer een nieuwe aanschaffen.
Je kan het vast wel al raden; ik ben erg gelukkig met mijn WoW. Er zullen vast paarden zijn voor wie de zadels niet geschikt zijn (het is tenslotte geen wonderzadel!), maar voor mij en mijn paard was het wél de oplossing.

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 08:49

Ik heb een MSFC zadel van happyhorseadvies.nl deze is ook met flair leverbaar. Ben er erg blij mee en ligt super op mijn paard.
Word helemaal aangemeten en kan daarna nog eventueel aangepast worden. Was totaal €1750 kwijt met aanmeten, leenzadel en nacontrole. Super service!

Ik heb zelf geen WOW gekozen om de looks van het zadel, de prijs en omdat mijn paard 9 is en niet meer zo dusdanig van bouw gaat veranderen dat een zadel niet meer pas te maken is.

Billy12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 09:46

Ik heb een Wow in bestelling.
Na in totaal 5 zadels (bij 2 verschillende paarden) in 2 jaar tijd te hebben gehad (wintec, barefoot, massimo, kieffer, Schumacher) was ik het spoor bijster met al die zadels. En een commerciele zadelmaker als daaleman, bestfit ed zal ik je afraden.

Zelf heb ik dat mijn paard erg in bespiering is afgenomen door blessure. Nu wil ik dat langzaamaan weer opbouwen wat een Wow voor mij een geweldig zadel maakt. Ik heb erop gezeten en door het enkele zwaatblad en de boom die veel minder ver doorloopt heeft het paard veel meer bewegingsvrijheid en kun je je hulpen heel subtiel doorgeven.

Het enieg nadeel is dat je er 8 weken op moet wachten ;) maarja na die 8 weken heb je dan ook wat :D

_Merato_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 09:53

Ik zou ook voor Wow gaan, spreek uit ervaring ;)
Besteld bij Arie. Duurt wel ff, maar dan heb je ook wat!
Niets is zo erg als een slecht passend zadel en een daarmee gepaard gaande slecht gaand paard.
Wow is altijd aanpasbaar, headplate wordt dan veranderd, waardoor het voor ieder type paard passend te maken is.
Ter vergelijk: mijn Wow dressuurzadel lag op een kwpn-er van 1.81m met brede schoft en schouders.
Hetzelfde zadel ligt nu, na pasmaken, op mijn smalle volbloed.
Sterker nog: het dressuurgedeelte (zweetbladen) gaan er vandaag af (Arie komt vandaag met zijn boes!) en worden vervangen door springbladen, aangezien ik cross ga rijden.
Als ik het zadel echt niet meer gebruik voor hem, laat ik het zo omzetten naar een leuk zadel voor mijn Fries met boommaat 34 :P . Bovenstaande geeft dus aan hoe ongelooflijk veelzijdig een Wowzadel is.
Ik gebruik het zadel nu 4x per week en het blijft ook mooi, in tegenstelling tot mijn oude KN zadel, waarop de sporen veel duidelijker te zien zijn.
Bovendien ben ik erg gecharmeerd door het close contact d.m.v. het enkelvoudige zweetblad.
Succes met je keuze!

lauret

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-09 10:08

Iedereen bedankt voor de reacties.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 10:16

Romeo2007 schreef:
Ik heb een MSFC zadel van happyhorseadvies.nl deze is ook met flair leverbaar. Ben er erg blij mee en ligt super op mijn paard.
Word helemaal aangemeten en kan daarna nog eventueel aangepast worden. Was totaal €1750 kwijt met aanmeten, leenzadel en nacontrole. Super service!

Ik heb zelf geen WOW gekozen om de looks van het zadel, de prijs en omdat mijn paard 9 is en niet meer zo dusdanig van bouw gaat veranderen dat een zadel niet meer pas te maken is.

Hier ben ik het niet mee eens Romeo2007
Er zijn genoeg paarden die met slechts een paar maanden een wow op hun rug al een grotere headplate nodig hebben ivm verbeterde bespiering op de rug en dus een grotere boommaat nodig hebben.
Met een conventioneel zadel zou je dan dus al een probleem hebben (of juist niet, want dan komt die bespiering er niet omdat er geen ruimte voor is := ) en een ander zadel moeten kopen.
En dan heb ik het niet alleen over jonge paarden, maar ook paarden (ruim) boven de 10

Billy12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 10:20

ma_rie_tje schreef:
Romeo2007 schreef:

Hier ben ik het niet mee eens Romeo2007
Er zijn genoeg paarden die met slechts een paar maanden een wow op hun rug al een grotere headplate nodig hebben ivm verbeterde bespiering op de rug en dus een grotere boommaat nodig hebben.
Met een conventioneel zadel zou je dan dus al een probleem hebben (of juist niet, want dan komt die bespiering er niet omdat er geen ruimte voor is := ) en een ander zadel moeten kopen.
En dan heb ik het niet alleen over jonge paarden, maar ook paarden (ruim) boven de 10

Ook ik ben het hier niet mee eens.. ik heb een 9 jarige ruin. Deze is in zijn bespiering gezakt doordat hij heeft stilgestaan om een wondje aan het been te laten herstellen. Dit heeft een klein maandje geduurd, maar toch is zijn bespiering dusdanig veranderd dat het zadel niet meer past.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 10:26

Romeo2007 schreef:
I\

Dat vind ik echt onzin :o . Mijn 10 jarig paard is dusdanig gegroeit door zijn wow dat ie al 1 boommaat is gegroeit en onderweg is naar zijn 2e boommaat. Met een gewoon zadel had ik nu alweer een nieuw zadel moeten kopen, bij m'n wow gaat er een nieuwe headplate in en voila!

Ik ben dus ook wowfan en mijn paard ook! In aanschaf zijn ze duur, maar de zadels zijn hun geld dubbel en dwars waard. :D

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 10:40

Als het goed is komt mijn Wow binnenkort binnen en ik zal heeeel benieuwd zijn. Zelf heb ik ook een jonge pony van 4 die, hoop ik, nog flink groeit en uit gaat dijen ;) Daarom heb ik voor wow gekozen. IK heb geen problemen gehad met 10tallen zadels gepast te hebben maar ik had nu een KN die lag 4 maanden geleden nog goed nu niet meer. Ik had geen zin om een zadel te kopen wat minimaal aangepast kon worden en het na maanden niet meer zou passen.
Ik wilde zekerheid dus heb voor wow gekozen bij Arie boer. Geweldige vent en weet wat hij doet en als je denkt dat het ff niet goed ligt of je hebt er vragen over.. kun je hem zo bellen.

De prijs is 3 ribben uit mijn lijf, ben ook maar een arme student maar ik heb er verschrikkelijk hard voor gespaard omdat ik nu al weet dat het het zeker waard is!! :D

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 10:45

Ik heb een zadel van Ninon Schutte. Ze is heel vakkundig, en heeft veel ervaring.

www.zadelatelier.nl

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 10:49

@Roemeo2007 ik ben het ook echt niet met je eens :n
Ik heb een 10jarig paard, toen ik mijn wow kreeg ging er een headplate 3 in, nu 4 maanden later een 5 :o
Paarden veranderen altijd, ongeacht de leeftijd!
Dat een rug van een paard niet meer veranderd als het ouder is, is echt de grootste onzin!

Ik zweer dus ook bij m'n WoWtje :)

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 11:50

Ja... Wat kan ik hier nu nog aan toevoegen.. :P

Ik denk dat je een erg mooie keus aan zadel voor jezelf hebt samegesteld. Goed aangemeten zullen deze je allemaal een boel plezier geven :j

Maar als je paard groeit is het finito. Tuurlijk kan het een en ander aangepast worden, maar onderschat de ontwikkeling van een paard (zeker met een goedpassend zadel op de rug) niet..

Je moet de afweging maken of je voor een iets goedkoper zadel gaat, met het risico (en naar mijn mening is dat risico 99%) dat je met een jaar, of 2 of misschien 'zelfs' 5 toch aan een nieuw zadel moet.. Of je investeert wat meer en gaat voor een wow :j Flair zou ik sowieso nemen, vrijwel iedereen die er mee rijd (uitzonderingen zijn er altijd) vind het een verbetering. Ik ben er zelf ook weg van. :D

Ik heb gekozen voor de Wow (zoals de rest hier :+ ) en ben er ontzettend blij mee. Hopelijk de komende 20 jaar geen nieuw zadel :D :D

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 08:59

Haha ik kan me er echt niet druk om maken dat niemand het met me eens is hoor. Ik vind gewoon dat WOW weer een hype is. Terwijl er ook andere goede oplossingen zijn die minder kosten. Maargoed ik heb geen zin in een wel of niet WOW discussie :Y)

Nog even, ik zeg niet dat een rug van een paard niet veranderd omdat ie ouder is. Tuurlijk veranderd een rug van een paard, maar ik vind gewoon dat als je een zadel laat aanmeten door iemand die er echt verstand van heeft (ik bedoel dus alleen een MSFC) dat dat zadel bijna altijd nog passend te maken is. Ook omdat ze kijken naar de eventuele ontwikkelingen die het paard gaat doormaken qua bespiering.

Maar zoals ik al zei ik vind WOW gewoon een (dure) hype, net zoals de bontjes onder het zadel, alle paarden die een maagzweer hebben door te veel voer, elk paard dat vastzit in zijn rug, bandages die zelfs slecht zouden zijn wanneer je ze goed gebruikt (hitte) etc etc }>
Laatst bijgewerkt door Romeo2007 op 11-07-09 09:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 09:03

Waarom zou je een discussie uit de weg gaan als je er van overtuigd bent dat er beter(e) oplossingen zijn?
WoW ís gewoon een uniek concept, juist door de aanpasbaarheid wat tot nu toe geen enkel ander zadel heeft... :))

Romeo met alle respect maar een zadel met een gewone boom kan maximaal 1 keer verbreed of versmald worden (anders wordt de boom te kwetsbaar) en dan max 1 cm.. dus zoveel is dat niet, dus hoe wil je het zadel dan vaak laten aanpassen?