Bit juist bevestigd aan hoofdstel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Stephanie_W

Bit juist bevestigd aan hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-09 10:39

(Excuus als hierover al een topic is. Ik kon het zo 1,2,3 niet vinden)

Lang verhaal kort:
Hoe moet het bit aan het hoofdstel vastgemaakt worden. Moet de bolle kant voor (dus daar hapt hij het eerste in) of moet de rechtere kant voor?

Kort verhaal lang:
Ik ben laatst naar het Drunens Ruiterhuis gegaan om een nieuw hoofdstel en bit te kopen. Omdat ik zelf niet echt veel verstand van bitten heb, had ik om hulp gevraagd in de winkel. Er kwam iemand helpen en die leek erg veel verstand ervan te hebben (ze kon een kwartier volpraten over de voor en nadelen van een enkele en dubbele breuk). Uiteindelijk een dubbele breuk gekocht en bij de kassa vroeg ze me of ze het bit alvast moest vastmaken aan het hoofdstel. Prima! Minder werk voor mij.
Op stal aangekomen, bit in de mond, ff gekeken of ie goed lag, opgestapt en ermee wegreden. Paard lief bleek het echter toch niet echt prettig te vinden. Ik vond dit vreemd, hij is een enkele breuk gewend, maar ik dacht dat een dubbelebreuk juist prettiger zou zijn. Nouja… het zal wel wennen zijn, dacht ik. Uurtje volgereden en weer afgezadeld. Komt stalgenoot benieuwd kijken naar mijn nieuwe aanwinst, vraagt ze of het bit wel goed is bevestigd? Goede vraag :\ :\ :\ … Ikke kijken… de bolle kant was zeg maar waar hij het eerst in hapt en de rechtere kant het dichts bij zijn tanden.
Het lijkt mij nu ook dat het bit verkeerd is bevestigd, maar ik ben er niet zeker van. Hopelijk snapt iemand wat ik bedoel en kan ik geholpen worden.
Bij voorbaat dank!

Utixo

Re: Bit juist bevestigd aan hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 10:44

Ik snap je verhaal niet echt, een foto is misschien wat duidelijker :+. Maar als je het bit vast hebt, moet je beide uiteinden tegen elkaar kunnen drukken.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 10:49

De bolle kant hoort naar de voortanden te wijzen. De rechte kant naar de kiezen.

Danique07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 10:51

Inderdaad, je moet hem omdraaien ;)

Lien2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 10:59

Het bit dubbelvouwen. Als je het bit tegen elkaar kan leggen is het goed, als je een V vorm krijgt is het verkeerd.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 11:02

Met dubbelvouwen, vouw je het bit dan denkbeeldig naar de mondhoeken of richting de neus?
Ik naam aan richting de mondhoeken maar het staat er niet bij.

Lien2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 11:08

Richting mondhoeken. Als je het bit goed kan dubbelvouwen (dus geen V vorm) bevestig je het zo aan het hoofdstel.

Stephanie_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-09 12:15

Bedankt voor de snelle reactie! Ik ga het vanavond meteen proberen. Hopelijk accepteert hij het bit nu beter tijdens het rijden. Anders weer terug naar mijn oude vertrouwde enkele breuk bitje.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 12:28

Je moet "in" in het bit kunnen kijken als het dubbelvouwt. Je krijgt dan zo'n vorm /__\ als ie zichzelf klem zet krijg je zo'n vorm \_/ . Je moet hem zeg maar dubbel kunnen duwen. En dan hang je hem zo in je hoofdstel.

Nog even over je opmerking over als ie vanavond het bitje niet accepteerd. Bij een nieuw bit (en helemaal van enkel naar dubbel gebroken) moet je echt een week uittrekken om hem te laten wennen. Vaak dan begin je pas te merken of ie het fijn vind of niet.

Lien2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 12:35

#Ymke# schreef:
Je moet "in" in het bit kunnen kijken als het dubbelvouwt. Je krijgt dan zo'n vorm /__\ als ie zichzelf klem zet krijg je zo'n vorm \_/ . Je moet hem zeg maar dubbel kunnen duwen. En dan hang je hem zo in je hoofdstel.
Kijk, dat is nog eens een heldere uitleg!! +:)+

Arnyek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 14:09

En daarnaast kan het ook een wereld van verschil maken om een bit een gaatje hoger of lager te hangen. Niet ieder bit heeft even grote bitringen en dan kan het bit dus opeens hoger of lager hangen in de mond van je paard. Ook dit kan bij je paard een vervelend gevoel geven...

Stephanie_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-09 14:46

#Ymke# schreef:

Nog even over je opmerking over als ie vanavond het bitje niet accepteerd. Bij een nieuw bit (en helemaal van enkel naar dubbel gebroken) moet je echt een week uittrekken om hem te laten wennen. Vaak dan begin je pas te merken of ie het fijn vind of niet.

Thanks! Dit is erg helder

Stephanie_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-09 14:50

Arnyek schreef:
En daarnaast kan het ook een wereld van verschil maken om een bit een gaatje hoger of lager te hangen. Niet ieder bit heeft even grote bitringen en dan kan het bit dus opeens hoger of lager hangen in de mond van je paard. Ook dit kan bij je paard een vervelend gevoel geven...

Bedankt! Zo uit mijn hoofd lijken de ringen even groot als mijn oude bit, maar hebt ze niet echt tegen elkaar aangehouden. Ik zal hier ook naar kijken.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 14:52

Zo zou het bit in de mond moeten hangen, met het 'ronde' gedeelte naar beneden.
Afbeelding

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 14:54

Ik kon niet zo snel een plaatje vinden, maar zo is ie idd ook duidelijk. Vond mijn haakjes en streepjes wel creatief _O-

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 14:59

#Ymke# schreef:
Ik kon niet zo snel een plaatje vinden, maar zo is ie idd ook duidelijk. Vond mijn haakjes en streepjes wel creatief _O-

daarom ook zitten twijfelen of ik die foto zou plaatsen of niet :D

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 00:11

Als je paard trouwens goed loopt op een enkelgebroken trens, zou ik niet wisselen naar een dubbelgebroken. Het is helemaal niet gezegd dat alle paarden goed lopen op een dubbelgebroken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 00:22

Ik heb ook de overstap gemaakt van enkelgebroken naar dubbel gebroken en mijn paard loopt er super op! Net even wat zachter in de mond (minder notenkraker effect) en mn groene paarden beleer ik dus ook gelijk al met een dubbelgebroken bitje.

Ze loopt ook super op enkelgebroken en ik rijd altijd met losse teugel dus geen druk erop, en toch heb ik de overstap gemaakt naar een zachter bitje, bij mij komen er ook echt geen enkel gebroken bitje's meer in! Dus waarom zou je de overstap naar een zachter bitje niet maken? Niet geschoten is altijd mis nietwaar? En als het niet werkt is de stap naar een enkelgebroken en dus scherper bit zo gemaakt ;)

Danique07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 11:06

idd, mijn pony jaar gereden met enkel en nu loopt ze fijner op dubbel!

diesels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 13:13

Niet alle ponies of paarden lopen fijner op een dubbelgebroken, maar in principe geldt dat wel voor het grootste deel omdat het veel meer naar de mond gevormd is.
Wel slordig dat ze het er in de winkel verkeerd om aan hebben gehangen zeg, voor 't zelfde geld had het weet ik hoe lang geduurd voor je er achter gekomen zou zijn, met de conclusie dat het geen goed bit is terwijl dat helemaal niet hoeft!
Heb je het teruggekoppeld naar de verkoopster?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 16:40

ik hang mijn dubbelgebroken meestal wel langs 1 kant een gaatje korter dan m'n enkele gebroken trens, gewoon omdat het anders in de mond ligt. Maar dat kan ook gewoon het idee zijn natuurlijk

Nikkivdnberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 16:45

je moet kijken heo je hem het verste om kan buigen zegmaar,
en daarmee zo in de mond leggen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 18:44

Hij moet inderdaad zoals Ymke het uitlegt. Kijk, zoals petitparis al meldt, wel goed of hij nog op de juiste hoogte hangt. Een dubbelgebroken bit hangt al iets anders (hij ligt platter in de mond) en ook de ringgrootte wil nogal eens verschillen. Als een bit te hoog of te laag hangt is het ook niet prettig voor het paard.

Stephanie_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-09 20:05

arash schreef:
Wel slordig dat ze het er in de winkel verkeerd om aan hebben gehangen zeg, voor 't zelfde geld had het weet ik hoe lang geduurd voor je er achter gekomen zou zijn, met de conclusie dat het geen goed bit is terwijl dat helemaal niet hoeft!
Heb je het teruggekoppeld naar de verkoopster?

Ja dat vind ik dus eigenlijk ook. Ik ben nog niet terug gegaan naar de winkel, maar ben zeker van plan dit binnenkort toch even te melden.
Vandaag en gisteren met het bit gereden zoals ie hoort te liggen. Ging prima! Paard ontrok zich helemaal niet meer zoals voorheen.
Nogmaals bedankt (ook namens mijn paard :o )

diesels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 11:35

Fijn dat het toch goed bevalt!
Welk type bit is het overigens? Bij sommige is het gewoon een stuk lastiger te zien als bij anderen.