aurigan bit of hh bit koper?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

iTequilai

aurigan bit of hh bit koper?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-09 12:39

Hallo allemaal,

Ik vroeg me af of een aurigan bit van sprenger te vergelijken is met een koper bit van harry's horse? Een hh bit vele malen goedkoper! Als ze even goed zijn ga ik voor het goedkopere soort.

Mizora

Re: aurigan bit of hh bit koper?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 13:01

De meeste paarden lopen ook goed op de Golden Brass van HH, maar koper is geen legering, zeer zacht, vrij dik en dus niet te vergelijken. De vorm van de Sprengerbitten is gewoon beter en ze zijn van betere kwaliteit maar op zich moet GB van HH het prima doen.

iTequilai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-09 19:46

wat bedoel je met legering?
Als het me geld waard is koop ik liever een sprenger. maar ik vindt dat nogal erg duur eigenlijk

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 20:01

Dat is een combinatie van metalen. Een koperen bit bestaat uit koper, dat is een element (scheikunde). Golden Brass, Aurigan, Argetaan, dit zijn legeringen. Combinaties van metalen om de voordelen van ieder metaal te kunnen gebruiken.

Golden Brass: 86%-90% koper, 8%-12% aluminium, 3% ijzer
Argentaan: 47-64% koper, 12-25% nikkel, 21-51% zink
Aurigan: 85% koper, 4% Silicium, 11% zink

Pyralis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 21:50

Koper is om het paard te stimuleren om op het bit te kauwen en dus ontspanning te stimuleren. De sprengers hebben over het algemeen een zeer goede, anatomisch vriendelijke pasvorm. Over de ingredienten van de sprenger heb ik niks zinnigs te zeggen. :+ Wat is je doel van een nieuw bit?

iTequilai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-09 21:58

Ik wil weer met stang en trens gaan rijden. De bitten die ik nu heb zijn denk ik niet geschikt voor mijn paard. Ze wil de bitten soms niet echt aannemen daarom dacht ik aan een aurigan bit. En ik zag idd dat de bitten van sprenger goede pasvormen hebben.

Pyralis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 22:01

oke, als je paard een moelijke mond heeft zou ik gaan voor de sprenger. (2dehands?) Pasvorm van de HH is niet anders dan de 'gewone' bitten, alleen dus met koper. Misschien heeft HH een sprenger-pasvorm-lookalike?

iTequilai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-09 22:09

Ik heb al gekeken voor 2e hans maar, die zijn er zelden helaas. Ze heeft geen moeilijke mond. Maar die dressuurstang die ik heb voelt ze zich niet happy bij.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 07:30

Pasvorm van HH is gewoon. Meet eens heel precies je dressuurstang op. Dikte bit, lengte onder- en bovenschaar, maat (echt meten, scheelt soms een halve cm met de genoemde maat), materiaal, hoogte tongboog. Dit zijn allemaal belangrijke gegevens. Voor een bit.

Wat is je onderlegtrens trouwens voor materiaal? Materialen kunnen beter gelijk zijn. Was tot de vorige reglementen ook nog verplicht maar ze hebben het weggehaald. Zeker omdat jouw paard gevoelig is zou ik haar niet aan de chemische reactie blootstellen van 2 metalen. (Met legeringen is het anders omdat deze tot 1 versmolten zijn)

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 08:50

Welke maat heb je nodig? Ik heb er nog 1 van 13,5 liggen waar ik niets mee doe.

Ik ben altijd erg tevreden geweest over de Sprengerbitjes.

cavaletti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 08:57

ik moet zeggen dat ik de Gold Brass bitten van HH echt erg fijn en goed vind. Ook eigenlijk alle klanten die bij ons die bitten kopen zijn tevreden. De paarden lopen er goed op en de prijs is natuurlijk erg leuk.

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 11:55

Aurigan van Sprenger en Golden brass van Harrys Horse zijn bijna indentiek qua legering. Alleen Sprenger heeft z'n eigen gepatenteerde vorm van 45 graden gedraaid tussenstukje. Verder zijn de bitten vergelijkbaar. HH is iets goedkoper qua afwerking/vervaardigen, daarom het prijsverschil.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 12:29

Valt mee hoe identiek ze zijn. GB heeft in ieder geval meer koper, het zijn ook vrij zachte bitten. Ook zit er ijzer in en aluminium, geen zink en silicium.

iTequilai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-09 12:59

Ik wil een nieuwe stang en trens combinatie. Natuurlijk kies ik dan 2 dezelfde materialen.
Mijn dressuurstang moet maat 12,5 zijn.

Ik denk dat de dressuurstang die ik nu heb te dik is waardoor ze d'r mond moeilijker dicht kan houden.
Mijn paard heeft een gevoellige huid rondom de mond. Verder is ze opzich niet gevoellig op bitten. Ze houd soms wat lang vast.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 20:16

Als de dikte waarschijnlijk een probleem is zou ik voor de HH GB gaan, als dat het toch niet is kan je altijd nog voor een Aurigan bit gaan.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 22:37

Er is ook een kkoperkleurig bitje dat qua prijs net boven de gold brass zit. Ik heb er een bustrens van, het merk is Everline en mijn paard vindt het een fijn bitje. Ik dacht dat dat het mondstuk ook wat minder dik is dan de gold brass. O ja, het materiaal is kaugan :)

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 18:17

die bustrens heb ik ook van everline 16mm dik- de HH is 13mm dik ;)..maar persoonlijk zou ik gaan voor een sprenger(rij ik nu ook mee en mijn paard reageerd hier vele malen beter op)..vind de kaugan toch minder van kwaliteit

iTequilai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-09 22:05

even sparen dan ;)

Zippo_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 08:02

mag je trouwens met de HH koper of de aurigan sprenger starten op wedstrijden?? :Y)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 11:24

Natuurlijk, geen probleem. Alle metaalregels zijn eraf (zelfs die van de 2-kleurige rolletjes of 2 verschillende metalen bij S&T)

Zippo_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 22:48

Mizora schreef:
Natuurlijk, geen probleem. Alle metaalregels zijn eraf (zelfs die van de 2-kleurige rolletjes of 2 verschillende metalen bij S&T)

dank je ;)

iTequilai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-09 22:19

volgensmij mag dat al wel langer.

Dwyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 22:25

Even sparen en dan een sprenger set kopen... Mijn paard was al best soepel op een simpel RVS bustrensje maar vond der na verloop van tijd wat hard worden en bit ging snel achteruit. Toen een sprenger gekocht, echt mega verschil! Laat de kaak makkelijker los en meer ontspanning en aanleuning. Ze neemt dit bit ook veel liever in der mond dan wanneer ik weer met de RVS aan kom zetten... deze smaakt lekkerder denk ik ;)

iTequilai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-09 11:21

leuk zo iets positiefs te horen! ik denk dat een sprenger het beste is voor mijn paard! Ze heeft en gevoellige huid rondom de mond dus het is echt lastig. ook met bitten wisselen enzo...

Quality_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 15:22

Aurigan is 85% koper, 4% Nikkel, rest zink. Deze combinatie oxideert zeer makkelijk. Dit geeft een lekkere smaak af. Dit bevordert acceptatie van het bit hetgeen weer ontspanning bevordert.

Koper oxideert veel minder snel. Waardoor je deze voordelen niet geniet.

Ik heb zelf koper en Aurigan geprobeerd. Aurigan werkt top!

Je betaalt wat maar je hebt wat!

Aurigan is sterk en solide waardoor dit een bitje voor het leven is! Zeker aan te bevelen!