Touwhalster..?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vlinderx

Touwhalster..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-09 17:10

Hallo,

Ik ben even benieuwd wie van jullie een touwhalster gebruikt en hoe jullie deze gebruiken.

Ik zit erover te denken er zelf een aan te schaffen.

Groet,

Annemarie

IneV

Re: Touwhalster..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 17:13

Wij gebruiken touwhalsters..
Wat bedoel je precies met hoe we deze gebruiken?
Ikzelf vind ze erg handig, maar ik zou nooit aanraden om het te gebruiken in de weide ofz. Het halster kan namelijk niet breken.. Als ze ergens achter blijven hangen ofz, je weet maar nooit!
( Onze staan overigens nooit met een halster op de weide )

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 17:15

Ik gebruik ze tijdens grondwerk, longeren, wandelen of onder mijn hoofdstel als we op lange buitenrit gaan.
Altijd handig ;)
Idd niet mee vastzetten en ook niet op de weide....

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 18:11

Hier ook inderdaad voor grondwerk, wandelen en onder het hoofdstel op lange buitenritten. En af en toe om mee te rijden.
Ik heb eigenlijk niet eens meer een normaal halster.. Alleen voor in de trailer.
En vastzetten doe ik nooit, gewoon leren stilstaan is makkelijker :D

Zicootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 18:18

even ander vraagje mbt touwhalster..
vanaf welke leeftijd kun je gebruiken ? Al vanaf veulen of pas later ?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 18:26

Kan prima, maar niet om te leren vaststaan enzo. Alleen om te wandelen en grondwerk te doen :)

Zicootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 18:31

dus tijdens vast staan of vervoer in trailer liever gewoon veulenhalster doen en als ik met veulen aan de wandel wil of idd beginnen met grondwerk dan kan ik wel touwhalster gebruiken ?

Misty_MMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 18:33

Kan ik dan misschien ook even vragen wat jullie als teugels gebruiken? Ik zie altijd heeeeele lange (halster?) touwen, maar kun je ook gewone teugels eraan vastmaken?

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 22:52

ik heb deze van de week binnen gekregen.100 % mohair, handgemaakt, onbreekbaar. wel duur.halter/neusriem/leadrope en get-down in 1 .ga ik gebruiken tijdens ritten. vind ik zelf mooier als een halster.
Afbeelding

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 23:55

waarom kun je met een touwhalster je paard niet vastzetten?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 23:56

Een touwhalster heeft geen gespen, en het touw zelf kan een paar duizend kilo hebben. Het kan niet knappen. Daarnaast is het vrij dun en scherp dus.
Een paard wat eraan gaat hangen of schrikt en zich probeert los te trekken kan zich dus flink verwonden of erger..

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 12:52

of, ze gaan vooruit en komen er achter dat de druk verminderd. mijn paard heeft aan dr gewone halster ook wel gehangen. ik laat dr altijd maar hangen. ze doet het zelf en leert echt wel dat het halster het wint van haar. lijkt me met een touwhalster ook zo te werken.

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 15:22

Wat is de meerwaarde van een touwhalster?

Je kan een paard er blijkbaar niet aan vast zetten. Wat maakt ze anders dan gewone halster dat je deze zou willen gebruiken voor grondwerk e.d.?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 15:26

Geeft de signalen beter doordat deze dunner is.
Vind ze trouwens ook erg handig voor te laten rollen in de bak, geen musketons die vast komen te zitten :)

ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 17:39

Drukpunten zijn beter gescheiden.
Bij een gewoon halster zet je snel overal druk en niet alleen achter de ooren of op de neus enz.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 20:07

Je kan inderdaad je signalen zuiverder doogeven.
Ik zet mijn paard overigens wel vast met touwhalster, als ze dit kennen is het geen gevaar. Ik vind dat je trouwens zowiezo je paard in het oog moet houden als het vast staat (uitgezonderd op de trailer natuurlijk), met touwhalster of gewoon halster maakt niet uit.
Ik rijd ook met een touwhalster, natural hackamore heet dat dan. ;) Hier zitten de teugels aan het touwhalster geknoopt en je hebt er ook meteen een leadrope aan.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 20:18

ik zet mijn paard ook gewoon vast met een touwhalster, ik heb wel eens meegemaakt dat een paard ging hangen en helemaal in paniek was met een gewoon halster en dat brak toen ook niet, ik heb uitijndelijk het touw toen doorgesneden omdat zelfs de veiligheidsknoop die er echt wel in zat zo stak zat dat je die ook niet losgetrokken kreeg.
ik heb een touwhalster omdat je over je paard een helehoop meer te vertellen hebt dan met een gewoon halster en soms zelfs meer dan met een hoofdstel, ik rij er echter niet mee ik gebruik het gewoon als halster.

Kallandso

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 20:23

Mijn touwhalster gebruik ik om te wandelen, rijden, grondwerken en longeren.
Vind het echt ideaal, omdat ik veel fijnere hulpen kan geven dan met een gewoon stalhalster.
En mijn paard zonder bit veel meer ontspannen loopt dan met bit, en een touwhalster voor mij een mooie goedkope manier was om dat te ontdekken.
Ik rij met touwteugels die ik bij mijn halster besteld heb.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 20:31

MysticTinker schreef:
Een touwhalster heeft geen gespen, en het touw zelf kan een paar duizend kilo hebben. Het kan niet knappen. Daarnaast is het vrij dun en scherp dus.
Een paard wat eraan gaat hangen of schrikt en zich probeert los te trekken kan zich dus flink verwonden of erger..

uhm.... mijn doel is juist dat mijn tack het houd als een paard eraan gaan hangen ed.... moet er niet aan denkne wat er kan gebeuren als ie zich lostrekt (niet alleen dan maar ook alle andere keer erna als ie het weer doet want het lukte....)

dus dat zou dan voor mij eerder een reden zijn hem juist wel daarmee vvast te zetten.

ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 20:33

Dat vindt ik een heele foute reden.
Dit omdat een touwhalster heel scherp is en als je paard gaat hangen kunnen er heele ernstige verwondingen ontstaan doordat het touw in de huis van het paard snijdt

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 20:34

Als ik het goed begrijp is een touwhalster dus bedoeld om met minder 'kracht' meer druk te kunnen uit oefenen?

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 20:36

ik weet niet of hij daar voor bedoeld is maar dit is wel de uitwerking.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 20:37

HumbleTalent schreef:
Als ik het goed begrijp is een touwhalster dus bedoeld om met minder 'kracht' meer druk te kunnen uit oefenen?

Nee, de drukpunten zijn kleiner als bij een halster, dus zo kan je gewoon preciezere hulpen geven.

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 20:38

Wat gebeurd er bijvoorbeeld als een paard schrikt? Dan heeft hij met een touwhalster toch veel meer 'pijn', waardoor je de schrik reactie alleen maar meer bevestigd?

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 20:41

Een gewoon stalhalster heeft brede banden, een touwhalster is de dikte van het touw ( 8)7 ), dus de druk wordt bij het stalhalster op een groter oppervlak verdeeld waardoor je minder 'kracht' kan uitoefenen.
Een touwhalster is iets waar je mee moet werken, waar je je paard aan moet laten wennen. Je moet ze rondom het hoofd leren wijken voor druk. Wijken voor neusdruk is hierbij zeer belangrijk!