advies dressuurzadel minder dwingende zit

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

advies dressuurzadel minder dwingende zit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 14:45

Ik ben me aan het orienteren op een ander dressuurzadel. Ik heb op dit moment een kieffer, ik denk een lusitano, met veel kniewrong en een behoorlijk gedwongen zit. Omdat ik van mezelf een behoorlijk holle rug heb en dit zadel je ook nog wat naar voren duwt, is het voor mij erg lastig om netjes rechtop te zitten en krijg ik tijdens het rijden wat last van mijn rug. Mijn instructeur zei ook dat het voor mijn houding echt beter zou zijn om voor een ander zadel te gaan kijken. Dus daarom hier de vraag: welk dressuurzadel heeft een minder dwingende zit en is er niet op gebouwd om je "naar voren" te duwen? Alle adviezen en ervaringen zijn welkom. Het spreekt voor zich dat ik tzt een zadelmaker laat langskomen om vanalles te passen, maar om alvast een idee te hebben van wat iets zou kunnen zijn en vooral ook wat niet plaats ik dit topic :-)

Inujojo

Re: advies dressuurzadel minder dwingende zit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 14:48

Wintec's hebben vaak een vrij vlakke zit, hetzelfde geld voor Thorowgood's en Knight Rider's.
Ik heb zelf jarenlang op een Wintec gereden ( Type Isabell Werth, zonder cair )en momenteel heb ik een Thorowgood en een Knight Rider ( Neptunes ) op twee paarden liggen en ik vind het erg fijne zadels. Geen grote kniewrongen en er zit ook geen diepe, dwingende zit in.

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 14:48

Je kunt ook kijken naar een volledig op maat gemaakt zadel.
Bijv. http://www.zadelatelier.nl

Dan krijg je alles zoals je hetzelf wilt hebben. Zijn vaak net zo duur als de standaard merk zadels.

Paul11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 14:50

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 14:50

Wij hebben zelf een anky zadel dat duwt je ook niet zo in een houding zoals bijv. een euroriding kan doen.. manlief die ook snel last van zijn rug kan het hier goed op uithouden.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 14:51

ik ben heel tevreden over mijn stubben zadel met vlakke zit.. is al wel een wat ouder zadel, maar misschien dat de nieuwere zadels ook zo'n vlakke zit hebben.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 14:51

Sowieso de wat oudere zadels meestal. Stubben heeft een heerlijke ongedwongen zit, mijn massimo heeft het ook en wintecs hebben het ook zeker.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 14:53

Ik had ook last van de te veel dwingende zit van mijn vorige zadel. Ik ben overgestap naar een Wow zadel en ben daar enorm tevreden over. Ik heb de versie met flexibele wrong, je kunt kiezen of je met wrong of zonder rijdt, en waar je hem precies plaatst. Er zijn verschillende types zitting verkrijgbaar, van extra diep tot vlak. Het grappig is dat ik, nu ik een zadel heb waar je zelf op moet bepalen hoe je zit, ik ineens veel netter ben gaan zitten. :)

Behalve de voordelen die het voor jezelf heeft maak je je paard er wss ook heel gelukkig mee. Kijk maar eens op http://www.zadelmakerijboer.nl

Foto's van mijn zadel zie je denk ik wel in mijn profiel.
Laatst bijgewerkt door Ir111 op 15-06-09 15:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 14:54

KN Symphonie heeft ook geen diepe zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 15:02

Bedankt voor de snelle reacties! Een wintec gaat het niet worden, ik wil toch echt een zadel van leer. Volgens mijn instructeur duwt een Anky je ook naar voren, misschien minder dan mijn huidige zadel, maar een Anky gaat het dus ook niet worden.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 15:04

[***] schreef:
KN Symphonie heeft ook geen diepe zit.

Vind ik ook! Heb voor een aantal jaar terug ook een nieuw zadel moeten aanschaffen en deze zit heel ongedwongen maar toch ook weer hartstikke fijn. Ik wil nooit meer anders. :D

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 15:08

Stübben, KN, Albion K2 zijn zoweizo (top)zadels zonder een dwingende zit. Er zijn er nog veel meer, ook in een prijsklasse die (iets) lager valt, o.a. Lemetex, Grande CS, Rossner, Bates Caprillie.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 15:16

aslo schreef:
Stübben, KN, Albion K2 zijn zoweizo (top)zadels zonder een dwingende zit. Er zijn er nog veel meer, ook in een prijsklasse die (iets) lager valt, o.a. Lemetex, Grande CS, Rossner, Bates Caprillie.

Rossner?? Dat zadel biedt absoluut geen ongedwongen zit.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 15:23

dejavu schreef:

Tja, meningen verschillen ;) Kan de Rossner (Amerika in dit geval, Montreal geen ervaring mee) nou niet echt gedwongen noemen.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 17:30

Ik zou eens wat massimo's gaan proberen. Er zijn diverse versies, de 1 meer gedwongen dan de ander. Ik ben zelf uiteindelijk op een Trail versie uitgekomen. Laat je niet weerhouden door de geblokte zit, je ziet het niet als je erop zit en het zit heel erg comfortabel.

Wulensa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 17:36

Knightrider Kight. Fijne zit en absoluut niet gedwongen.
Mocht je interesse hebben weet ik nog een adres waar ze deze verkopen voor een gunstige prijs.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 17:42

Die Knight heb ik ook gehad, erg fijn zadel.
Maar ik zweer nu toch bij de KN

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 17:43

De Rossner Amerika is ABSOLUUT ONgedwongen qua zit.

De Ainsley, die dwingt je in een houding. (heel naar)
Normaal vind ik de Hulsebos ook erg dwingend, maar de Hulsebos WB3 valt daarin heel erg mee.

KN zit ook erg lekker.
De Anky zit ook fijn, maar schijnt dat het leer niet z'n hele goede kwaliteit heeft.

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 17:47

Ik had een kieffer europe dressuur. Heerlijk zadel geen gedwongen zit, maar dat zadel heb ik afgelopen week verkocht... Dus ik lees even mee omdat ik dus op zoek ben naar een ander dressuurzadel.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 17:56

aslo schreef:
dejavu schreef:

Tja, meningen verschillen ;) Kan de Rossner (Amerika in dit geval, Montreal geen ervaring mee) nou niet echt gedwongen noemen.

Dat heeft niks met meningen te maken.
Leg eens een Rossner naast een Stübben of een KN en kijk hoe het zadel gevormd is. Bij een Stübben of KN zul je zien dat je minder in het zadel wordt geplant dan bij de Rossner, die overduidelijk een kuipje voor je vormt.

[***] schreef:
Die Knight heb ik ook gehad, erg fijn zadel.
Maar ik zweer nu toch bij de KN

Ik wil ook nooit meer anders. :)

daantjuhhh schreef:
De Rossner Amerika is ABSOLUUT ONgedwongen qua zit.

De Ainsley, die dwingt je in een houding. (heel naar)
Normaal vind ik de Hulsebos ook erg dwingend, maar de Hulsebos WB3 valt daarin heel erg mee.

KN zit ook erg lekker.
De Anky zit ook fijn, maar schijnt dat het leer niet z'n hele goede kwaliteit heeft.

Hulsebos vind ik ook erg dwingend, net als de Rossner trouwens. Ik begrijp niet zo goed wat mensen er ongedwongen aan vinden?? Ik vond het juist hartstikke dwingend.

Flitzz - Kieffer vind ik zeer dwingend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 18:02

Veel merken hebben verschillende type zadels. Hulsebos heeft zadels met een extreem diepe zit, maar ook met een minder diepe zit.

Je kan dus niet zeggen dat een bepaald merk dwingend is of niet, want ze hebben verschillende type's.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 18:03

Een WOW is aan te passen zoals je em zelf wilt hebben, en je kan ook alles proberen voordat je beslist.
Type zitting, type zweetblad, veel wrong of juist weinig, het kan allemaal.. Het kost wel wat, of je moet em 2e hands kopen.

Qua reguliere zadels heb ik hele fijne ervaringen met een Rossner Amerika..

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 18:09

[***] schreef:
Veel merken hebben verschillende type zadels. Hulsebos heeft zadels met een extreem diepe zit, maar ook met een minder diepe zit.

Je kan dus niet zeggen dat een bepaald merk dwingend is of niet, want ze hebben verschillende type's.

Niet helemaal, hoor. Ik heb echt op veel Kieffers gereden en ik vond er niet een niet dwingend, evenals Hulsebos. Als ik weinig ervaring zou hebben met een bepaald merk, dan zou ik dit hier ook niet neerzetten. ;)

Edit - Daarbij gaat het niet enkel om de diepte van de zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 18:17

Onzin. Dan heb je gewoon niet op de goede type zadels gezeten. Je kan mij niet vertellen dat je ze allemaal geprobeerd hebt.

_Fieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 18:20