wondje door bit+neusriem. Oplossing?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

nadie

wondje door bit+neusriem. Oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 08:35

Mijn paardje heeft een wondje dat ontstaan is, doordat haar huid klem komt te zitten tussen de hoge neuriem en de ring van het bit. Voor de duidelijkheid: Het is dus niet mondhoek die tussen het bit en de bitringen komt. Het is de huid achter de mond, die klemt komt tussen bitring en neusriem. Ik rij nu met een enkelgebroken sprenger-watertrens met argentaan mondstuk, in principe loopt ze hier heerlijk op. Hiervoor heb ik altijd mijn handen iets lager gehad en wijder, maar nu zet ik ze iets hoger en dichter bij elkaar voor meer oprichting en hierdoor onstaat blijkbaar dit probleem. Ik zat zelf nu te denken aan een dubbelgebroken bit, misschien dat de positie van de ringen dan iets anders is, of misschien een bus- of D-trens met kleinere ringen ook dubbelgebroken. Heeft iemand hetzelfde probleem gehad en weet de juiste oplossing/bit?

Dan de bitmaat van een dubbelgebroken: kan ik dezelfde nemen als van een enkelgebroken of moet ik voor een andere maat gaan ivm de andere ligging? Of zijn er bontjes/pads die ik onder de neusriem kan doen zodat er wat meer ruimte ontstaat voor haar vel?

Bitringen is overigens geen optie: Ik rij nu L2, daarna zijn ze niet meer toegestaan en ik wil niet alleen een tijdelijke oplossing. De neusriem hoger kan niet, zit dan te dicht op het jukbeen. Lage neusriem vind ik ook niet echt een optie: Mocht ik ooit in de toekomst met S&T gaan rijden, dan loop ik weer tegen hetzelfde probleem aan. Het moet dus echt een structurele oplossing zijn! Wie heeft suggesties?

Anoniem

Re: wondje door bit+neusriem. Oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 08:37

Ik had dit ook , heb toen een tijdje een gelondelegger onder de neusriem gedaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 08:42

Desnoods even zonder neusriem rijden en de huid wat "afharden" met zinkzalf?

nadie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 08:43

Gelpad: Waar heb je die gehaald? Ik heb bij divoza geken, maar kon niet echt iets zinnigs vinden.

Zonder neusriem: kan ik proberen, weet niet hoe ze daar op reageert. Ik ben wel bang dat het probleem dan weer terug komt zodra ik de neusriem er weer aanhang. Ze heeft namelijk wel vrij veel huid achter het bit, plooit behoorlijk op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 09:13

Hier bij de ruitesportzaak :j

nadie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 09:15

Maar hoe doe je dat dan bij een aansnoerneusriem? Want daar zit al een dunne kinbeschermer aan. Haal je die eraf en doe je de gelonderlegger op die plaats? Dan moet het wel een dikke onderlegger zijn.

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 09:18

De oplossing bij ons was een bustrens ipv een watertrens. Dubbelgebroken hadden wij al, daar kan ik je dus niet in adviseren. Wij hebben trouwens eerst een tijdje zonder sperriempje en met de neusriem een gaatje hoger gereden tot het wondje helemaal was genezen. Ik weet niet of jij je neusriem nog een gaatje hoger kan doen? Een dunnere neusriem zou ook nog een optie kunnen zijn trouwens in geval je met een brede neusriem rijdt, een smallere kan je al snel een gaatje hoger hangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 09:20

nadie schreef:
Maar hoe doe je dat dan bij een aansnoerneusriem? Want daar zit al een dunne kinbeschermer aan. Haal je die eraf en doe je de gelonderlegger op die plaats? Dan moet het wel een dikke onderlegger zijn.

ja :j

nadie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 09:34

eva1969 schreef:
De oplossing bij ons was een bustrens ipv een watertrens. Dubbelgebroken hadden wij al, daar kan ik je dus niet in adviseren. Wij hebben trouwens eerst een tijdje zonder sperriempje en met de neusriem een gaatje hoger gereden tot het wondje helemaal was genezen. Ik weet niet of jij je neusriem nog een gaatje hoger kan doen? Een dunnere neusriem zou ook nog een optie kunnen zijn trouwens in geval je met een brede neusriem rijdt, een smallere kan je al snel een gaatje hoger hangen.

Ik heb gekeken, maar ik durf de neusriem niet nog hoger te hangen, hangt nu krap 2 vinders onder het jukbeen. Het is een vrij smalle, dunne neusriem: Kieffer Betty hoofdstel, dus ook daar zit de oplossing niet ;(

Is er niemand die weet of de positie van de ringen anders is tussen dubbelgebroken en enkelgebroken?

nanoeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 12:36

Neusriem: Bontje kopen !! werkt echt super !!
Bit: bitriemen kopen !! of een beter bitt..

succes !

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 13:29

Wat zijn bitriemen? :=

RedFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 14:07

Ik heb hetzelfde probleem, maar dan met een dubbelgebroken bustrens, dus dat zal de oplossing niet zijn. Heb nu een bontje onder de neusriem en dat kinstukje weggehaald en dan gaat het iets beter. Met mijn andere hoofdstel zonder aansnoerneusriem heeft mijn paard trouwens nergens last van, misschien dat dat een oplossing is.

nadie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 14:21

Lyonesse schreef:

Heb ik ook nog nooit van gehoord?! En het lijkt mij dat ik geen verkeerd bit heb, Sprenger staat volgens mij nog steeds aangeschreven als een goed merk voor een bit.
Laatst bijgewerkt door nadie op 15-06-09 14:26, in het totaal 1 keer bewerkt

nadie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 14:25

RedFlame schreef:
Ik heb hetzelfde probleem, maar dan met een dubbelgebroken bustrens, dus dat zal de oplossing niet zijn. Heb nu een bontje onder de neusriem en dat kinstukje weggehaald en dan gaat het iets beter. Met mijn andere hoofdstel zonder aansnoerneusriem heeft mijn paard trouwens nergens last van, misschien dat dat een oplossing is.

hmm, dan gaat dat dus waarschijnlijk ook niet de oplossing zijn. Het vreemde is dat het maar aan 1 kant is, namelijk de kant waar het ijzeren dingetje zit om de neusriem doorheen te halen. Aan de andere kant zit dan het 'overschot' van de neusriem nog tussen bakstuk en neusriem, daar heeft ze geen last (tot nu toe). Misschien dus idd maar een bontje ertussen proberen zodat de neusriem wat verder van dr huid komt te liggen en dus wat meer ruimte ontstaat?!
Laatst bijgewerkt door nadie op 15-06-09 14:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 14:27

Als het door het gespje komt kun je natuurlijk ook een gewone hoge neusriem proberen ipv aansnoer :)

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 14:29

Lyonesse schreef:

ik denk dat ze bitringen bedoeld, die ringen die je aan het bit hangt die dan naast de mond van je paard komen te zitten.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 14:31

Wat dacht je van een bit met kleinere bitringen? Ik heb dit gedaan met mijn merrie die ook de 'wangen' kapot schuurde. Probleem was meteen opgelost :D

nadie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 14:32

Lyonesse schreef:
Als het door het gespje komt kun je natuurlijk ook een gewone hoge neusriem proberen ipv aansnoer :)

Ja, kan natuurlijk! Alleen zolang ik niet zeker weet dat het echt door het gespje alleen komt kan ik, denk ik, beter eerst een bontje proberen ipv gelijk een andere neusriem aanschaffen. Anders zit ik straks met 2 soorten neusriemen met hetzelfde probleem :)

nadie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 14:32

_San87_ schreef:
Wat dacht je van een bit met kleinere bitringen? Ik heb dit gedaan met mijn merrie die ook de 'wangen' kapot schuurde. Probleem was meteen opgelost :D

Bitringen wil ik niet, mag ik straks niet mee starten, dus is niet de oplossing.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 14:37

Is er niet iemand die je kent waarvan je zo'n neusriem zou mogen lenen? Starten met bontje is volgens mij namelijk ook niet toegestaan, maar dat weet ik niet zeker. Misschien kan iemand hier daar uitsluitsel over geven?

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 14:38

nadie schreef:
_San87_ schreef:

Bitringen wil ik niet, mag ik straks niet mee starten, dus is niet de oplossing.

Ik bedoel geen rubberen bitringen, maar de ringen waaraan je de bakstukken en de teugels vastmaakt. Die zijn in verschillende maten verkrijgbaar ;)

Berendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 14:40

ik heb het ook gehad. Kinbontje hielp niet. Bit ringen ook niet omdat het vel juist klem komt te zitten tussen bit en neusriem en niet tussen de ringen van het bit. Ik heb toen toch de neusriem tot aan het jukbeen omhoog gedaan en toen was het probleem over. Nu hangt de neusriem weer wat lager en gaat het goed.

nadie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 15:02

Ik bedoel geen rubberen bitringen, maar de ringen waaraan je de bakstukken en de teugels vastmaakt. Die zijn in verschillende maten verkrijgbaar ;)[/quote]

hihi, sorry, verkeerd gelezen! Ja, zoiets heb ik aan zitten denken, maar alle bitten die ik tot nu toe gezien heb, hebben van die grote ringen :( Bij een bustrens is de vorm vaak wel ovaler, maar de diameter van de ring is bijna net zo groot als die van mijn watertrens. Of ik zou een pony-bitje moeten kunnen krijgen in 13,5cm, die hebben wel kleine ringen maar ben ik nog niet tegen gekomen...

nadie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 15:04

Sheffie schreef:
ik heb het ook gehad. Kinbontje hielp niet. Bit ringen ook niet omdat het vel juist klem komt te zitten tussen bit en neusriem en niet tussen de ringen van het bit. Ik heb toen toch de neusriem tot aan het jukbeen omhoog gedaan en toen was het probleem over. Nu hangt de neusriem weer wat lager en gaat het goed.

Krijgt ze daar geen last van dan als de neusriem zo hoog hangt? Lijkt mij niet echt comfortabel, die 2-vingerregel zal er niet voor niets zijn.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 15:05

Die tweevingerregel is bull.