Wie heeft ervaring met een Thiedeman

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Emaartje

Wie heeft ervaring met een Thiedeman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-09 09:42

Ik ben van plan om een Thiedeman aan te schaffen nou is mijn vraag kunnen ze dan nog wel ontspannen aan een los teugeltje de hals laten strekken wie weet dat of heeft er ervaring mee? hoor het graag..

zonneglans

Re: Wie heeft ervaring met een Thiedeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 09:43

Ikzelf ben niet zo'n voorstander van de thiedeman. Het paard wordt gedwongen in een bepaalde houding te lopen, waar de ontspanning soms ver te zoeken is. Waarom wil je aan een thiedeman beginnen?

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 09:44

als je zelf geen verstand van hulpteugels heb..zou ik er niet aan beginnen.

DUDIEFOREVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 09:45

Een hulpteugel is letterlijk bedoeld, om het paardenhoofd naar beneden te dwingen.
En met een Thiedeman kunnen ze nog wel lange teugel, maar dan hangen je teugels in een boogje, omdat die thiedeman er dan aan vast zit, waarom wil je een Thiedeman?

Ollie23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 09:49

Ja hoor het paard kan heel goed ontspannen en halsstrekken met een Thiedemann teugel. Het voordeel van een Thiedemann teugel is dat er druk gegeven wordt op het juiste moment en de ontspanning volgt als het paard nageeft. De drukverdeling is dus heel goed bij een Thiedemann teugel. Het woord zegt het al, het is een hulpteugel. Je moet wel weten of je instructie vragen, hoe je de teugel gebruikt. Het is niet zo ingewikkeld.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-09 09:51

Heb zekers wel verstand van hulpteugels en dat is mijn vraag ook niet waarom zus en zo alleen of ze dan nog wel kunnen ontspannen,nou wil hier aan beginnen omdat mijn paard soms erg sterk kan zijn op buitenrit en met een martingaal er soms nog gewoon doorheen trekt

Ollie23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 09:51

DUDIEFOREVER schreef:
Een hulpteugel is letterlijk bedoeld, om het paardenhoofd naar beneden te dwingen.
En met een Thiedeman kunnen ze nog wel lange teugel, maar dan hangen je teugels in een boogje, omdat die thiedeman er dan aan vast zit, waarom wil je een Thiedeman?

Ben ik het niet mee eens Dudieforever. Ik zie een paard liever met een Thiedemann teugel lopen als met een slofteugel. Natuurlijk moet je de Thiedemann teugel niet superstrak vast binden, maar dat geldt voor alle hulpteugels.
Het voordeel van de Thiedemann teugel is dat de druk minder wordt op het moment dat het paard nageeft.

DUDIEFOREVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 09:57

Ollie23 schreef:
DUDIEFOREVER schreef:

Ben ik het niet mee eens Dudieforever. Ik zie een paard liever met een Thiedemann teugel lopen als met een slofteugel. Natuurlijk moet je de Thiedemann teugel niet superstrak vast binden, maar dat geldt voor alle hulpteugels.
Het voordeel van de Thiedemann teugel is dat de druk minder wordt op het moment dat het paard nageeft.

Mij hoor je niet zeggen, dat ik liever een slofteugel zie, dan een thiedeman hoor??

Ollie23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 10:59

Dat weet ik dat je dat niet zegt, maar om maar even een voorbeeld vergelijking te maken in de afdeling hulpteugels.

Specials

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 11:05

Ik heb mijn paard eerst verzorgt toen ik dr kocht en ze werd ALTIJD bereden met of slof of tiedeman.
Ik heb zelf niets met hulpteugels eigenlijk maar als ik hem gebruikte pakte ik een tiedeman.

Op zich als je dr mee op kan gaan een heel handig ding.
Je kan hem ook gewoon op het loste gespje doen en dan word je paard ook een stuk minder 'gedwongen".

Rij je met lange teugel kan je paardje gewoon met zn hooft en hals helemaal strekken hoor.
Persoonlijk vind ik een tiedeman fijner dan een slof, je heb ook minder in je handen.

Wel raad ik je aan om zekker niet elke dag met een tiedeman te rijden, Als je dit lang en vaak doen gaat je paard "lopen" en "steun" zoeken op je tiedeman waardoor als je hem dr af haald je paard heel erg zoekende is naar die tiedeman.

Als je meer wilt weten of vragen hem kan je me pb'en.

DUDIEFOREVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 11:05

Ja, oke, ik zie idd ook liever een Thiedeman dan een slof.
Slof maakt me niet veel uit, als je er maar verstand van hebt, en hem goed kan gebruiken!

Specials

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 11:07

DUDIEFOREVER schreef:
Slof maakt me niet veel uit, als je er maar verstand van hebt, en hem goed kan gebruiken!

Zowiezo, Maar denk dat met elke hulpteugel wel is.
K heb zelf altijd het idee, en ik moet eerlijk zeggen ik doe het zelf ook :o , Dat zodra je met een slof rij en je paard loopt dr net niet lekker doorheen dat je sneller geneigt ben om je slof iets strakker te pakken.
Met een tiedeman heb je dit minder en als je dat wel doe kan je hem gewoon altijd nog een gesp losser doen.

DUDIEFOREVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 11:12

Haha, dat heb ik dus ook :P .

Miss__Sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 11:39

Het maakt niet echt uit welke hulpteugel, alhoewel ik geen voorstand ben van een slof.
Maar het gaat erom dat je weet hoe de hulpteugel te gebruiken en er met kan omgaan.
Kan je dat niet of heb je er echt geen ervaring met kan je het beter niet doen en zonder die hulpteugels werken.
Schade ga je jou paard dan echt niet aandoen maar een hulpteugel verkeerd gebruiken is denk ik niet de bedoeling.

Dat is gewoon hoe ik denk over alle hulpteugels.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 11:51

Thiedemannteugel of Thiedemannbit? Alleen "Thiedemann" is een achternaam.

Specials

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 11:53

Margreet schreef:
Thiedemannteugel of Thiedemannbit? Alleen "Thiedemann" is een achternaam.

T gaat over hulpteugels, Dus zal dan ook wel over de tiedemann teugel gaan he ;)

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 11:55

Nou in de openingspost staat daar niks over hoor. Een "los teugeltje" kan net zo goed over een bit gaan.

Ik snap heus wel dat het hier over de teugel gaat, maar als er 2 verschillende dingen zijn, is het wel zo netjes om de juiste term te gebruiken he.

Specials

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 11:57

Emaartje schreef:
Ik ben van plan om een Thiedeman aan te schaffen nou is mijn vraag kunnen ze dan nog wel ontspannen aan een los teugeltje de hals laten strekken wie weet dat of heeft er ervaring mee? hoor het graag..

Denk dat je daar wel uit op kan maken dat het om de teugel gaat, En anders had TS wel eerder gereageerd dat ze een bit bedoelt , toen we het hier over de teugel hadden.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 12:03

Ik heb buiten een tijdje met een thiedemann teugel gereden. Niets mis mee in mijn opinie. Als je paard lekker nageeflijk loopt, hangt bij mij het thiedemann stukje ook lekker los. Aan een lang teugeltje ook geen probleem, dan kan je paard net zo ontspannen als aan een gewone teugel. Alleen als je paard zich even heel sterk maakt, dan werkt 'ie in.

Ik heb er ook veel baat bij gehad omdat ik met de thiedemann mijn paard heb kunnen laten wennen aan het buitenrijden. Heb 'm maar een tijdje nodig gehad, en toen werd het buitenrijden zo gewoon dat ik nu zonder hulpteugels naar buiten kan.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-09 21:13

Anoeska schreef:
Ik heb buiten een tijdje met een thiedemann teugel gereden. Niets mis mee in mijn opinie. Als je paard lekker nageeflijk loopt, hangt bij mij het thiedemann stukje ook lekker los. Aan een lang teugeltje ook geen probleem, dan kan je paard net zo ontspannen als aan een gewone teugel. Alleen als je paard zich even heel sterk maakt, dan werkt 'ie in.

Ik heb er ook veel baat bij gehad omdat ik met de thiedemann mijn paard heb kunnen laten wennen aan het buitenrijden. Heb 'm maar een tijdje nodig gehad, en toen werd het buitenrijden zo gewoon dat ik nu zonder hulpteugels naar buiten kan.

op welke ringetje maakte jij hem vast?ik heb inmiddels een thiedemanteugel gekocht ;) was in de aanbieding bij ons,heb hem al gebruikt en gaat prima,heb alle ringetjes even gebruikt,maar vind het eerste ringetje toch het fijnst,omdat hij anders gaat leunen op dat ding :Y)

igor001

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 21:26

De werking van een thiederman hangt heel erg af van hoe die gebruikt wordt. Als je er nog niet goed weet wat het doet, laat het dan ook echt buiten wege! Een paard kan met thiederman nog wel nageeflijk lopen, behalve als je deze te strak insteld.

Ben er persoonlijk echt 0,0% fan van, je ziet ze té vaak misbruikt worden, alleen maar om een paardenhoofd naar beneden te trekken.

Realiseer je dat wanneer je een thiederman te strak insteld je de rug van je paard flink verknallen kan! Ik weet dat het algemeen bekend is maar wil het er toch bij zeggen, aangezien het nog té vaak gebeurd.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-09 21:28

igor001 schreef:
De werking van een thiederman hangt heel erg af van hoe die gebruikt wordt. Als je er nog niet goed weet wat het doet, laat het dan ook echt buiten wege! Een paard kan met thiederman nog wel nageeflijk lopen, behalve als je deze te strak insteld.

Ben er persoonlijk echt 0,0% fan van, je ziet ze té vaak misbruikt worden, alleen maar om een paardenhoofd naar beneden te trekken.

Realiseer je dat wanneer je een thiederman te strak insteld je de rug van je paard flink verknallen kan! Ik weet dat het algemeen bekend is maar wil het er toch bij zeggen, aangezien het nog té vaak gebeurd.

daar gebruik ik de thiedeman ook zekers niet voor hoor,om hem nageeflijk te rijden,alleen als hij te sterk wordt dat ik hem meer bij me kan houden,dan moet een thiedeman toch een van de vriendelijkste hulpteugels zijn lijkt mee ;)

igor001

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 21:30

DUDIEFOREVER schreef:

Ik zie persoonlijk liever een slof omdat die niet direct in werking hoeft te zijn, en een Thiederman dat vaak wel is! Een slof kan je tijdens het rijden zo los houden als je zelf wilt, een Thiederman niet.

Een thiederman vind ik persoonlijk ook een beetje voor luie mensen :Y) Hij werkt namelijk (zoals al gezegd) vanzelf in wanneer nodig, een slof moet je zelf in de gaten houden.

Mijn mening trouwens, snap de mensen die het er niet mee eens zijn ook goed :) zie het daarom ook niet als een belediging oid ;)

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 21:35

Het grote nadeel aan een Thiedemannteugel is dat het paard aan de teugel gedwongen wordt, zonder dat de achterhand geactiveerd hoeft te worden. Daardoor is mijn ervaring met deze teugel dat je paarden ziet lopen waarbij de achterhand totaal niet meedoet. Het koppie loopt in de krul, de rest van het paard staat bij wijze van spreken nog op stal.

Mijn vorige paard was in de manegelessen (voor ik hem kreeg) alleen maar op Thiedemann gereden. Het heeft me een dikke 3 maanden gekost om hem weer als 1 geheel te laten lopen. Mijn advies, lekker in de kast laten hangen.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 21:49

en daarom is een slof ook zo gevaarlijk, omdat je er zelf de hand in hebt, het gros van de mensen die ik met slof zie rijden hebben dus de slof strak en de teugel in een boogje, is niet de bedoeling van een hulpteugel lijkt mij.
ik vind een thiedemannteugel een zeer vriendelijke hulpteugel die je haast niet kan misbruiken, natuuerlijk zijn er altijd mensen die dat wel lukt maar dat is bij alles.
ik zeg altijd maar dat een thiedemannteugel een soort combi is van een slof en een martingaal die dus voorkomt dat je paard zich sterk maakt.