pony met doorgezakte rug, gelpad of bontje?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

xJustMe6

pony met doorgezakte rug, gelpad of bontje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 13:02

Hallo,
toen ik mijn pony kreeg reed ik altijd met een gelpad onder het zadel omdat hij gevoelig is voor drukplekken. (zadel ligt wel helemaal goed)
ondertussen is mijn pony 27 jaar en heeft hij een beetje een doorgezakte rug. Ik vroeg me af of ik door moet rijden met een gelpad of dat ik beter een bontje kan kopen?
Hoop dat iemand hier antwoord op heeft :P

Mizora

Re: pony met doorgezakte rug, gelpad of bontje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 16:14

Bontje heeft sowieso betere drukverdeling dan gelpad. Maar bedenk wel dat het zadel regelmatig aangepast moet worden en zowel een gelpad als een bontje de ligging van het zadel aanpast. Als je besluit om inderdaad voor een bontje te gaan zou ik voor één van mattes gaan of, als je er wat minder geld aan wil uitgeven, één van HH. Maar in ieder geval een echte (dus geen nepbont) en met ruggengraatvrijheid.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 16:17

Als het zadel helemaal goed ligt hoort hij geen drukplekken te krijgen... goede zadelmaker er naar laten kijken dus.
En dan hoeft er verder ook niks onder.
Doorgezakte rug doe je toch niks meer aan, om erger te voorkomen moet je hem goed over de rug rijden, dat hij zijn buikspieren aanspant en zo zijn draagspieren traint.

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 16:50

Het zadel ligt echt helemaal goed. Hy heeft altijd al gehad dat ie snel drukplekken heeft daar is ie gewoon heel erg gevoelig voor...
bedankt voor de tip voor het over de rug rijden ;)

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 16:53

geen bontje en geen gelpad maar een passend zadel

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 16:53

dat heeft ie;)

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 16:59

ik zou toch eens naar het zadel laten kijken hoor. een goed passend zadel geeft geen drukplekken.

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 17:02

hebbe vorige eigenaren ook al gedaan. past helemaal. Hy is gewoon heel erg gevoelig voor drukplekken. ik rijd ook met een gel singel. als ik een gewone singel gebruik krijgt hij ook wondjes en zo.

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 17:07

Een drukking of 'drukplek' is een beschadiging van het weefsel doordat iets te veel knelt of drukt op de huid. Meestal ontstaat het door slecht passend of schurend materiaal, zoals zadels, hoofdstellen, halsters of dekens.
Zadels kunnen drukplekken op en naast de schoft en ruggengraat veroorzaken. Een zadelmaker kan controleren of een zadel goed ligt. Als het gewicht of de bespiering van een paard verandert, kan het nodig zijn om de ligging aan te passen.
Ik wil echt niet vervelend doen ofz, maar je pony kan wat veranderd zijn van bespiering sinds je hem hebt en misschien past het zadel nu toch minder

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 17:08

Als hij 27 is en doorgezakte rug, zou je er dan nog wel op gaan rijden? heeft hij nog wel genoeg vlees op zijn rug? Als hij een holle rug heeft, gaat een zadel gauw bruggen, zou toch maar eerst eens een zadelpasser laten komen, de meeste paarden hebben nl niet een goed passend zadel, ook al denkt men van wel. Maar drukplekken is dus niet goed en kan dus niet met een goed passend zadel.

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 17:12

Hy is een tijdje mager geweest maar nu zeker niet meer. het zadel brugt niet. dat hebben we allemaal laten controleren. Met het rijden is hij ook echt niet moeilijk ofzo.

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 17:13

wanneer heb je het laten controleren dan, want hierboven zeg je dat de vorige eigenaren dat gedaan hebben, en zadel kan echt in korte tijd niet meer goed passen..

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 17:15

wij hebben het ook al laten controleren en ik kijk er zelf ook regelmatig naar.

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 17:18

mjn paard heeft ook een gevoelige huid en krijgt ook gauw plekken, zelfs vd longeersingel... ik rij dan ook met een bontje op aanraden vd dierenarts en zadelmaker. mijn zadel is trouwens wel passend gemaakt met een bontje eronder. ;)
een gelpad verdeeld de druk minder en ademt niet, een bontje is dus beter.

edit: typefouten :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 17:30

tessa_brian schreef:
Hy is een tijdje mager geweest maar nu zeker niet meer. het zadel brugt niet. dat hebben we allemaal laten controleren. Met het rijden is hij ook echt niet moeilijk ofzo.

In dat geval kan jouw zadelmaker het beste adviseren wat je onder je zadel legt.

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 17:45

bedankt voor de tips :P ga het indd aan de zadelmaker of veearts vragen.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 18:35

tessa_brian schreef:
Het zadel ligt echt helemaal goed. Hy heeft altijd al gehad dat ie snel drukplekken heeft daar is ie gewoon heel erg gevoelig voor...
bedankt voor de tip voor het over de rug rijden ;)

als je zadel helemaal goed ligt horen er GEEN drukplekken te komen. Elk paard is wel gevoelig voor drukplekken...! Maar een passend zadel hoort niet te drukken..

wil je toch iets er onder. Doe dan idd een bontje met ruggengraad vrijheid!

een gelpad gaat naar benden zakken en dus knellen op de schoft!

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 19:03

MissDonna schreef:
tessa_brian schreef:

als je zadel helemaal goed ligt horen er GEEN drukplekken te komen. Elk paard is wel gevoelig voor drukplekken...! Maar een passend zadel hoort niet te drukken..

wil je toch iets er onder. Doe dan idd een bontje met ruggengraad vrijheid!

een gelpad gaat naar benden zakken en dus knellen op de schoft!

als het paard een gevoelige huid heeft wel, mijn zadel drukt echt niet en een longeersingel ook niet... ;)
de zadelmaker raadde mij juist een bontje aan zonder ruggegraadvrijheid, omdat de rand vd ruggegraadvrijheid kan schuiven en dan heb je drukverschil....

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 09:27

Zonder ruggengraatvrijheid versmal je de kamer en druk je dus op de ruggenwervels, ook is het dan lastiger in te buigen. (weer door de versmalling van de kamer.) Een goed bontje blijft liggen als het zadel past.

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 09:33

russel schreef:
Als hij 27 is en doorgezakte rug, zou je er dan nog wel op gaan rijden? heeft hij nog wel genoeg vlees op zijn rug? Als hij een holle rug heeft, gaat een zadel gauw bruggen, zou toch maar eerst eens een zadelpasser laten komen, de meeste paarden hebben nl niet een goed passend zadel, ook al denkt men van wel. Maar drukplekken is dus niet goed en kan dus niet met een goed passend zadel.

Uuhm waarom niet?
De mijne is 31 en heeft ook een doorgezakte rug.
Verder past mijn zadel wel goed en word elk jaar nagekeken door een zadelmaker.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 12:09

Als een zadel of iets anders waar veel druk op komt te staan , drukplekken geeft , dan past het dus NIET goed : anders krijg je geen drùkplekken.

Wel kun je schuurplekken krijgen of een andere vorm van irritatie , dat geeft ook witte haren.
Sommige paarden zijn super-gevoelig en krijgen dat al van de vierkantjes die in een dekje gestikt zijn....of van bepaalde materialen waar ze een soort allergie voor hebben.

Ik denk dat je die dingen door elkaar haalt , een echte drukplek komt echt door een niet goed passend zadel maar zo'n witte schuur / irritatieplek kan ook door andere oorzaken ontstaan.

Overigens : als je er een zadelmaker bijhaalt en die zegt dat je zadel goed ligt , dan heb je nog steeds geen zekerheid of dat echt wel zo is. Er lopen veel prutsers rond en zelfs het handjevol zadelmakers (passers) dat wel goed is , kan wel eens een foutje maken....dus wees er nooit 100% zeker van dat je zadel past. Als je paard serieus drukplekken krijgt is dat dus duidelijk : zadel past niet , wat iemand ook zegt.

Bovendien : als dat zadel destijds al paste (het veroorzaakte toch witte plekken blijkbaar...) en de rug is inmiddels een stuk dieper geworden , dan kan het onmogelijk zo zijn dat ditzelfde zadel nog steeds past.

Dus sowieso klopt er ergens iets niet :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 12:26

mariekie schreef:
russel schreef:

Uuhm waarom niet?
De mijne is 31 en heeft ook een doorgezakte rug.
Verder past mijn zadel wel goed en word elk jaar nagekeken door een zadelmaker.

bij mij gaat het om het dier. Een doorgezakte rug lijkt mij nou niet uitnodigend om op te gaan zitten. Dit paard heeft ook nog eens drukplekken, reden genoeg voor mij om het lekker te laten staan.

xNele

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 18:09

Als je er toch mee wilt rijden, zou je er het beste een bontje op leggen.

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 20:11

bij mij gaat het om het dier. Een doorgezakte rug lijkt mij nou niet uitnodigend om op te gaan zitten. Dit paard heeft ook nog eens drukplekken, reden genoeg voor mij om het lekker te laten staan.[/quote]

Hy heeft geen last van zn rug en zo erg is ie ook niet doorgezakt en ik rijd echt nie meer intensief ofzo. Hy heeft op dit moment geen drukplekken, al jaren niet meer. Maar als ik zonder gelpad rijd dan krijgt hij drukplekken ;)

peppalover10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 08:52

Mijn ponyis ook wel wat ouder, hij is 20. Hij heeft geen drukplekken ofzo maar ikzelf heb altijd een gelpad onder mijn zadel. Vind ik zelf een fijner idee.