Een zacht hoofdstel voor een zeer gevoelige huid

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

steinstein

Een zacht hoofdstel voor een zeer gevoelige huid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-09 21:11

Voor mijn paard ben ik weer op zoek naar een nieuw hoofdstel. Mijn paard heeft een zeer gevoeldige huid, Ze heeft nu weer kale plekjes waar de riempjes van het hoofdstel zitten. Heb nu een hoofdstel van kieffer, deze is zacht onderlegt achter de oren en dat zoek ik ook bij het volgende hoofdstel. Zat ook te denken aan een rondgenaaid hoofdstel, misschien dat dat wat is. Wie heeft een een tip.

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 22:38

Heb een schimmel met een zeer gevoelige huid, waar ik een rondgenaaide Dobert en een gewone Dobert voor heb (wel beide Classic). Hiermee weet ik het tot een minimum te beperken, na het rijden was ik het zweet ook van haar hoofd met een spons of met de tuinslang.
Overigens heb ik ook een Passier hoofdstel gehad, hiermee had ze ook weinig last van kale plekken of plekken die opengingen.

steinstein

Re: Een zacht hoofdstel voor een zeer gevoelige huid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 09:34

Vriendin van mij heeft ook een schimmel en heeft dit probleem ook, echter heb ik een gewone bruine met dit probleem. Rondgenaaid dus echt een optie.

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 10:34

Ik heb er ook eentje met een mega gevoelige huid. Ik zweer bij Schumacher hoofdstellen. Super duur, maar heerlijk zacht en zeer sterk. Perfecte pasvorm, helemaal super gewoon!!
Wat ook erg belangrijk is, of je nu een duur of een goedkoop hoofdstel hebt; hoe het goed schoon. Ik maak mijn hoofdstellen bijna dagelijks schoon met een sponsje met zadelzeep. Zo verwijder je meteen het vuil en kan dat dus al niet schuren. Je leer blijft ook zachter.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 17:38

Schumacher! :j

steinstein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 21:03

Dat zal ik ook nog vaker gaan doen dan, het schoonmaken.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 07:19

Passier hoofdstellen zijn ook van heel zacht leer.
Mijn vorige paard had ook snel plekjes van het hoofdstel, maar sinds ik een passier had was het helemaal over...

hoefijzer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 11:14

Ik heb een rondgenaaide cavallo. Nog nooit zo'n soepel hoofdstel mee gemaakt. Ook de rondgenaaide stukken. Ondanks dat het zo gigantisch soepel is is het nog steeds wel erg sterk. De prijs is er helaas ook wel naar.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 11:19

Mijn paard heeft hier ook last van, ik vet het hoofdstel elke week in, want hoe vetter hoe zachter en ik maak elke dag voor en na het rijden zijn hoofd schoon met een babydoekje, dat haalt viezigheid weg wat voor plekjes zou kunnen zorgen en de huid blijft een beetje vettig en glad zodat het weer niet kan schuren op elkaar, verder heb ik over het kopstuk en de neusriem een bontje, die ook geregeld wassen en ik heb latex om zn bit heen zodat het bit niet kan schuren in de mondhoeken, die van mij heeft dit ook zodra het warmer word, in de winter kan alles er weer af. verder heb ik om de singel een bontje en rijd ik spoorloos, zo houd ik hem heel, tenminste zo probeer ik het.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 15:30

Beter schoonmaken en schoonmaken en onderhouden met een ander product kan je probleem ook oplossen/ minder maken.

Ik ben sinds kort van rapide lederdressing over gestapt op piek zachte zeep en passier ledervet en het probleem is meteen een stuk minder.

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 15:45

sjorsie schreef:
Mijn paard heeft hier ook last van, ik vet het hoofdstel elke week in, want hoe vetter hoe zachter en ik maak elke dag voor en na het rijden zijn hoofd schoon met een babydoekje, dat haalt viezigheid weg wat voor plekjes zou kunnen zorgen en de huid blijft een beetje vettig en glad zodat het weer niet kan schuren op elkaar, verder heb ik over het kopstuk en de neusriem een bontje, die ook geregeld wassen en ik heb latex om zn bit heen zodat het bit niet kan schuren in de mondhoeken, die van mij heeft dit ook zodra het warmer word, in de winter kan alles er weer af. verder heb ik om de singel een bontje en rijd ik spoorloos, zo houd ik hem heel, tenminste zo probeer ik het.

Dit had ik ook altijd, totdat ik hem een keer was vergeten dat singelbontje, toen had hij na het rijden een kaal geschuurd plekje, dit heb ik laten genezen en ik denk dat de huid toen is gaan "harden" ofzoiets want daarna nooit meer met bontje hoeven rijden :D en de singel vindt hij minder erg.
tegen schuren in zijn mondhoeken heb ik van die rubberen ringen en dat werkt ook wel goed en ook ik rijd inderdaad spoorloos om alles heel te kunnen houden hahaha, en ook uit overtuiging, ik wil gewoon dat ik mijn paard zonder sporen op mijn kuit kan rijden en wil hem niet meer in zijn western-sporen-tijd teruggooien, dit heeft een poosje afkicken gekost voor hem maar nu gaat het perfect.
Sommige paarden zijn gewoon zo makkelijk stuk en het duurt ook eeuwen voor het weer geneest.
Goed schoon en soepel houden is denk ik inderdaad de truuk (de truck, de truuc, de truc???) , ik weet niet zeker of je daar een ander heel duur hoofdstel voor nodig hebt want als je die niet poetst krijg je hetzelfde probleem vrees ik. succes met hem!!! ;)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 15:50

Ik denk eigenlijk dat je de huid niet steeds met iets vettigs als babydoekjes moet behandelen, dan maak je de huid steeds weker en zachter, en dus meer kans op schuurplekken en doorgaan...

steinstein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 17:21

pol013 schreef:
Beter schoonmaken en schoonmaken en onderhouden met een ander product kan je probleem ook oplossen/ minder maken.

Ik ben sinds kort van rapide lederdressing over gestapt op piek zachte zeep en passier ledervet en het probleem is meteen een stuk minder.

Dat gebruik ik al en heb toch het probleem.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 17:26

Op plekjes die vaker openschuren, zoals bij de singel kun je ook kamferspiritus doen. Halen bij de apotheek en met een doekje op de huis wrijven. (niet overdrijven) De huid wordt hier dikker en steviger van.

steinstein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 17:38

sjorsie schreef:

Mijn paard rijd ik ook met een singelbontje.
Net wat NOUVEL zegt lijkt het me niet slim ook dagelijks te smeren met babydoekjes.

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 17:48

Ik heb een haf met een gevoelig velletje, ik heb hoofdstellen van kieffer.
Ik heb wel altijd een gel kussentje of een bontje onder de gesp van de neusriem(ze heeft hier een litteken).
Ik onderhoud mijn leer ook zeer goed.

Ik heb ook heel erg een halster probleem, het enige halster waar ze tegen kon had ze al toen ik haar kocht en dat is nu stuk

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 22:09

Het kieffer hoofdstel dat ik heb (2de hands mercedes kieffer) vind ik juist best hard en stug.

Misschien is kieffer ergonomic of kieffer comfort iets voor je? Dyon heeft ook hoofdstellen die zacht onderlegd zijn. Ik zou zelf ook wel een wat zachter hoofdstel willen dus ik ga dit topic ff volgen ;)

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 22:14

Ik heb vorige week m'n nieuwe schockemohle hoofdstel binnen gehad, en meen ik heb nog nooit zo'n boterzacht onderlegd hoofdstel gezien! Heel fijn leer, heel zacht, zelfs zonder een invetbeurt :)

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 22:19

Ikheb een oude kieffer en de grand prix Zacht onderlegt ende neusriemgaat over het kopstuk heen.

Wat is de prijsklasse van schockemohle en hoe vallen deze.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 22:20

Schockemohle... Duur!!! Ik had gehoopt dat er wat goedkopere paardvriendelijke hoofdstellen waren. Is het kopstuk ook zacht onderlegd bij de schockemohle?
Heeft niemand hier ervaring met kieffer ergonomic of kieffer comfort?

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 22:22

Bontje misschien?

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 22:22

Ik ben zeer te spreken over Schockemöhle hoofdstellen, echt super!! Zeer zacht onderlegd kopstuk en de neusriem idem.
Mijn paard is ook erg gevoelig.... of ik ben gewoon een trut := , maar wil graag dat het hoofdstel prettig zit.. Dus heb zo'n hoofdstel aangeschaft, die was 120 euro, maar daar doe je dan ook wel heel lang mee, de mijne heb ik nu 2 jaar en daar heb ik in weer en wind mee gereden, ziet er nog tiptop uit :) . Ik ga over bruin tuig, dus ga morgen een bruine Schockemöhle halen :D .

steinstein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 22:23

Hinke schreef:
Het kieffer hoofdstel dat ik heb (2de hands mercedes kieffer) vind ik juist best hard en stug.

Misschien is kieffer ergonomic of kieffer comfort iets voor je? Dyon heeft ook hoofdstellen die zacht onderlegd zijn. Ik zou zelf ook wel een wat zachter hoofdstel willen dus ik ga dit topic ff volgen ;)

Ik heb een Kieffer ergonomic.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 22:23

Ja maargoed, passier is ook duur. En sommige schockemohle hoofdstellen zitten rond dezelfde prijs als kieffers, kieffers zijn ook niet goedkoop meer, en vind 't leer toch vaak tegenvallen!
En ja, het kopstuk is echt superzacht onderlegd! :)

steinstein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 22:25

Wat was je kwijt Roelke? en is deze er ook met een wit onderlegde zeer brede neusriem.

Voor de Kieffer was ik ook €140 kwijt.