Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

sjorsie schreef:Mijn paard heeft hier ook last van, ik vet het hoofdstel elke week in, want hoe vetter hoe zachter en ik maak elke dag voor en na het rijden zijn hoofd schoon met een babydoekje, dat haalt viezigheid weg wat voor plekjes zou kunnen zorgen en de huid blijft een beetje vettig en glad zodat het weer niet kan schuren op elkaar, verder heb ik over het kopstuk en de neusriem een bontje, die ook geregeld wassen en ik heb latex om zn bit heen zodat het bit niet kan schuren in de mondhoeken, die van mij heeft dit ook zodra het warmer word, in de winter kan alles er weer af. verder heb ik om de singel een bontje en rijd ik spoorloos, zo houd ik hem heel, tenminste zo probeer ik het.
en de singel vindt hij minder erg.

pol013 schreef:Beter schoonmaken en schoonmaken en onderhouden met een ander product kan je probleem ook oplossen/ minder maken.
Ik ben sinds kort van rapide lederdressing over gestapt op piek zachte zeep en passier ledervet en het probleem is meteen een stuk minder.

sjorsie schreef:Mijn paard heeft hier ook last van, ik vet het hoofdstel elke week in, want hoe vetter hoe zachter en ik maak elke dag voor en na het rijden zijn hoofd schoon met een babydoekje, dat haalt viezigheid weg wat voor plekjes zou kunnen zorgen en de huid blijft een beetje vettig en glad zodat het weer niet kan schuren op elkaar, verder heb ik over het kopstuk en de neusriem een bontje, die ook geregeld wassen en ik heb latex om zn bit heen zodat het bit niet kan schuren in de mondhoeken, die van mij heeft dit ook zodra het warmer word, in de winter kan alles er weer af. verder heb ik om de singel een bontje en rijd ik spoorloos, zo houd ik hem heel, tenminste zo probeer ik het.

, maar wil graag dat het hoofdstel prettig zit.. Dus heb zo'n hoofdstel aangeschaft, die was 120 euro, maar daar doe je dan ook wel heel lang mee, de mijne heb ik nu 2 jaar en daar heb ik in weer en wind mee gereden, ziet er nog tiptop uit
. Ik ga over bruin tuig, dus ga morgen een bruine Schockemöhle halen
. 
Hinke schreef:Het kieffer hoofdstel dat ik heb (2de hands mercedes kieffer) vind ik juist best hard en stug.
Misschien is kieffer ergonomic of kieffer comfort iets voor je? Dyon heeft ook hoofdstellen die zacht onderlegd zijn. Ik zou zelf ook wel een wat zachter hoofdstel willen dus ik ga dit topic ff volgen