Paard kantelt hoofd, ander bit?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

_Margarita_

Paard kantelt hoofd, ander bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 08:55

Tijdens het dressuur rijden kantelt mijn paard regelmatig haar hoofd.
Op dit moment rij ik met een enkelgebroken bit
Afbeelding

Zou een ander bit helpen het kantelen van het hoofd te voorkomen? En zo ja welk bit adviseren jullie?

quadripes

Re: Paard kantelt hoofd, ander bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 08:56

kantelen is geen probleem van het bit, maar omdat de ruiter het paard vastpakt aan een kant. Je werkt te veel terug aan een kant. Ik zou dus eerst aan de basis gaan werken. Ik vind het bit wel erg dik trouwens.

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 08:57

ik zou eerst het gebit laten nakijken. het kan zijn dat er haken zitten waardoor hij/zij zijn hoofd kantelt.

Gra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 08:59

mee eens...gebit evenlaten checken :j

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 09:04

Het gebit is 2 maanden terug na gekeken.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 09:07

gewoon een paar goede lessen nemen van een goede instructeur :) dat is een veel betere investering dan een ander bit

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 09:10

Maar het heeft niets te maken dat de zijkanten van het bit erg dik zijn waardoor de kans groter is dat ze tegen de tanden aan gaan zitten?

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 09:15

ik heb even in je profiel gespiekt: een AV heeft maar een klein mondje, zou een dunner bitje niet veel fijner zijn voor dit paardje? Mijn EV kon ook echt niet zo'n dik bit in, niet dat hij daarvan ging kantelen (want dat is toch echt een probleem van de ruiter) maar hij had wel moeite met zijn mond dicht te doen. Juist bloedpaarden vinden een dunnere trens fijner omdat ze zo'n klein mondje hebben. Ik zou het dus in een dunner, misschien een dubbelgebroken trens zoeken. Ik had zelf een kneveltrens omdat die zo lekker stil ligt in de mond. En als ik zie dat je SGW rijdt, zou dat best ook eens heel fijn kunnen zijn tijdens de cross.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 10:58

Zoals gezegd, kantelen is meestal een rijtechnisch probleem, soms een gebitsprobleem. Als ze pas nog naar de tandarts is geweest, dan zal het dus wrs rijtechnisch zijn. Goede instructie zoeken die je hierbij kan helpen, zoals Kiwiko al aangaf. Bitje is overigens best wel erg dik idd, maar als je paardje hier verder lekker op loopt, zou ik niet meteen naar wat anders zoeken.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 12:38

Ik zou voor een dun dubbelgebroken bustrens gaan. Bijv. de Golden Brass 13mm van HH. Daarnaast zou ik veel lessen en zorgen dat je losse handen houd.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 13:54

Het kantelen van het hoofd is een rijtechnisch probleem, vaak omdat het paard niet rechtgericht is.

Wegbenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 17:55

quadripes schreef:
kantelen is geen probleem van het bit, maar omdat de ruiter het paard vastpakt aan een kant. Je werkt te veel terug aan een kant. Ik zou dus eerst aan de basis gaan werken. Ik vind het bit wel erg dik trouwens.

Sluit ik me bij aan. Je bit is idd nogal dik. Is je paard ook hangerig op je hand?? Want dan kun je misschien met een watertrens gaan rijden. Daarbij kunnen de bit ringen draaien en is kan je paard minder goed hangen.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 20:03

een paard wat het hoofd kantelt is over het algemeen een rijtechnische fout=aanleuningsprobleem. Zoek een goede instructie die je daar bij kan helpen. succes ermee!

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 06:50

Kantelen is idd een rijtechnisch probleem. Gezien jou paardje zou ik er een dubbelgebroken watertrensje inhangen, deze die je nu gebruikt lijkt mij ook aan de dikke kant.

paardje44

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 17:34

is het een paard met arabisch bloed? Die kantelen namelijk vaker hun hoofd, waarom weet ik niet, kantelen is vaak rijtechnisch maar bij deze paarden niet áltijd...

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 12:50

Het kantelen komt inderdaad niet door het bit, maar het is wel een heel erg dik bit voor een paard met een klein mondje. Het door Mizora genoemde bit van Harry's Horse, de Gold Brass, dubbelgebroken bustrens (artikelnummer 4103028) vinden heel veel van dit soort paardjes wel fijn en het is niet heel erg duur.

Als je paard altijd naar dezelfde kant kantelt is het een ontwijking van de aanleuning aan die kant. Volgens mij zijn vooral paarden met een lenige hals hier erg goed in. Ze onttrekken zich zo aan de aanleuning aan die kant, en je voelt op dat moment niets meer op die teugel, het hoeft dus niet zo te zijn dat jij te strak vastpakt (kan wel, maar hoeft niet altijd). Het probleem zit bij het zwakkere achterbeen aan de kant waar de neus naar toe kantelt, dat wil je paard niet goed onderzetten, dus je paard ontwijkt op deze manier de buiging aan die kant. Met een goede instructeur oefeningen doen om je paard daar te verbeteren en beter recht te richten zal de oplossing zijn.

Veleta_02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 18:40

Mijn paard kantelt zijn hoofd ook af en toe. Mijn instructeur heeft mij gezegd dat ik vooral veel volte's moet blijven rijden, waarbij je de binnenteugel vrijwel geen druk op hebt, en met je binnenbeen en buitenteugel rijd. Veel longeren zou volgens mijn instructeur ook goed helpen om dit probleem op te lossen. Misschien dat het ook voor jou paard helpt?

yvetje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 19:04

mijn paard heeft twee jaar lang gekantelt
ik zou ze tanden na laten kijken. die van mij had echt hele grote haken. en drukt echt in zijn tandvlees.
daarna bijna nooit meer gekantelt. en veel stellingen rijden en op de rechte stukken ook je handen goed bij elkaar houden
heel veel oefenen . met een bit heeft het absoluut niets mee te maken ik zou ook niet van bit veranderen. mijn paard had een ander bit in en ging steeds erger kantelen dus niet doen! en je krijgt het er uit hoor echt waar
nou succes er mee

Showpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 14:00

De meeste dingen zijn al gezegd:
- tanden laten nakijken
- eventueel rijtechnisch probleem
- bit VEEL te dik.

Daarbij kan ik je echt aanraden om even de zoekmachine op bokt te gebruiken en te zoeken op myler bit.
Het bit waar je nu mee rijd ben ik helemaal bij een AV absoluut geen fan van (heb zelf ook een AV). men denkt altijd dat het een zacht bit is (icm hoe dikker, hoe zachter) maar helaas gaat dit niet op.
dan kun je nog beter een dunner dubbelgebroken bit aanschaffen (gezien myler nogal een investering is). op het moment dat je daarbij druk op je teugels neemt zit je tenminste niet met het midden stuk in zn gehemelte te prikken..

succes ermee

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 08:10

_Margarita_ schreef:
Tijdens het dressuur rijden kantelt mijn paard regelmatig haar hoofd.
Op dit moment rij ik met een enkelgebroken bit
Afbeelding

Zou een ander bit helpen het kantelen van het hoofd te voorkomen? En zo ja welk bit adviseren jullie?

Ik weet wel zeker dat jou paard op een ander bit beter loopt! Wat een ongelofelijk dik ding! :D
Een paard heeft helemaal niet veel ruimte in zijn mond. Daarom is het ook een fabel dat een dik bit zachter is dan een dun bit.
Ook knelt een enkelgebroken bit de lagen af en prikt het is zijn gehemelte.
Als ik jou was zou ik een dubbelgebroken bit kopen, max 18 mm dik! Het liefst een bit van sprenger, die zijn ook nog goed gevormd naar de mond van het paard. Het is een grote investering dus je kan misschien eerst zo'n bitje van iemand lenen om het uit te proberen.

Succes!

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 13:55

Ik zou toch echt eerst de tanden na laten kijken. Kantellen doen ze meestal niet voor niks.

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 17:11

haar tanden zijn na gekeken, daarna werd het kantelen niet minder.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 20:27

Als ik zo naar de foto's in je profiel kijk lijkt het mij dat jij je handen vrij snel vastzet. Daar kunnen ze van gaan kantelen, doet die van mij ook, dan zit je ze gewoon teveel in de mond.
Dunner bitje is trouwens geen overbodige luxe denk ik hoor, deze is echt wel heel dik, dan krijgen ze hun smoeltje ook niet lekker dicht ;)

paardfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 21:18

kantelen kan een gebitsprobleem of rijtechnisch probleem zijn, maar kan ook een hals (meestal C0-C2 of kaakprobleem) zijn.
als een paard moeite heeft met nageven of regelmatig kanteld naar een bepaalde zijde dan zie je vaak hier een blokkade.
Bij headshakers blijkt dit ook steeds vaker een oorzaak.

succes

IrisenUledi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 21:23

je zou een knevel bitje kunnen proberen gebruiken ze ook meestal bijv. bij springen bij het hoofd kantelen je zou kunnen uittesten en het is geen dik bitje dus hebt ook iets meer ruimte in zijn mond