Thorowgood of Wintec

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Suzan_bobar

Thorowgood of Wintec

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-09 15:29

Ik ben me aan het verdiepen in allerlei zadels en kwam een Thorowgood zadel tegen.
Deze doen mij denken aan wintec zadels, wat is nu precies het verschil en heeft iemand er ervaringen mee???

In de zoekfunctie kom ik wel wat tegen, maar ik zou graag wat meer ervaringen lezen van iedereen.

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 15:31

Bij een wintec zadel kan je de hele boom verwisselen, bij een thorowgood werkt dat principe met het fish(als ik het goed zeg) systeem, dat lijkt mij helemaal niet handig op de een of andere manier.

Suzan_bobar

Re: Thorowgood of Wintec

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-09 15:34

De hele boom wisselen, je verwisseld toch alleen de voorboom van wintec?? Dat doe je met die gekleurde bomen toch??
Iemand die weet hoe het fish systeem werkt??

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 15:37

Ja dat bedoelde ik ;) anders moet je even googelen op thorowgood

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-09 15:40

Maar ik ben ook erg benieuwd naar ervaringen, zijn er mensen die ook lange ritten met deze zadels rijden?? Zweten ze niet enorm??

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 15:46

Het fish systeem houd in dat je de boom iets breder of iets smaller kan zetten. Het zijn kleine visvormpjes die je aan beide kanten langs de voorboom in je zadel kan schuiven.

Verder heb je idd van Thorowgood zowel verwisselbare bomen als vaste.

Ze zijn in het bruin en zwart te krijgen. De T6 (met ronde lepel) heeft als het goed is een vaste boom, lederlook en is geschikt voor warmbloed paarden. De T4 (vierkante lepel) is gemaakt voor koudbloeden en heeft als ik me niet vergis wel een verwisslebare voorboom, maar pin me er niet op vast.

Verder zijn het lichtgewicht zadels die veel van wintec's weghebben. Ze werken alleen niet met cair.

Volgens mij werken beiden types met verwisselbare wrongen en kunnen bepaalde types ook dusdanig veranderen dat je van een dressuur zadel een springzadel kan maken doormiddel van het verwisselen van een deel van de zweetbladen..

Meer kan ik je niet vertellen, ik heb zelf geen van beiden merken zadels gehad :)

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-09 15:48

Okey, want ik las in een topic uit 2006 dat de Thorowgood een goedkopere versie van Wintec zou zijn. Echter zit er op het moment niet zoveel verschil meer in qua prijs.
Verder las ik dat ook Thorowgood nu met een air systeem werkt.

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 15:56

Dat zou ik niet weten :+ Thorowgood gaan geloof ik vanaf 500? En Wintec vanaf 400? Ik vind wel dat een Thorowgood er net even wat mooier uitziet :j

Maar persoonlijk zou ik voor geen van deze beiden merken kiezen :+ Of een een goede vulling in laten zetten :o

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-09 15:58

Okey, wat zou jij aanbevelen dan??

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 16:00

Een goed Amerk zadel met een goede vulling. Dat hoeft niet nieuw :)

Alle zadels onder teminste de 1000,- aan nieuwprijs hebben gewoon een hele slechte vulling. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 16:15

Bubsj schreef:
Een goed Amerk zadel met een goede vulling. Dat hoeft niet nieuw :)

Alle zadels onder teminste de 1000,- aan nieuwprijs hebben gewoon een hele slechte vulling. :)

Boute uitspraak, Bubs 8-)

Thorowgood is prima, hoor. Absoluut betere pasvorm van wintec, en de vulling is ook prima.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-09 16:17

Wat voor vulling zit erin?? Is deze makkelijk aan te passen (las ergens dat wintec bijv niet op te vullen zou zijn??)
Ik wil gewoon zoveel mogelijk info over verschillende zadels krijgen voordat ik weer een verkeerd zadel heb.

Een tweedehands zadel heb ik ook geen goede ervaringen mee, scheef en andere ellende. Ik zou het liefst weer een western model hebben, maar niets past, drama,.....
Endurance lijkt mij nog het meest geschikt, gezien de afstanden die ik rijdt,....

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 16:20

Heb zowel met een Wintec als een Thorowgood gereden. Vwb zitcomfort vond ik de Thorowgood heel erg fijn, dat fish systeem vind ik echter maar niks, dan is de Wintec met de verwisselbare bomen weer fijner. Vwb pasvorm op die paarden, vond ik de Wintec ook prettiger. De Thorowgood ging voor mijn gevoel wat zweven zeg maar. Lag niet echt stabiel.

oudehinken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 16:21

Ik heb een thorowgood op mijn merie lichen.
Zij is wat breder heeft kwa bouw iets weg van een fries.
Dit zadel past haar perfect.

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 16:57

Suzan_bobar schreef:
Wat voor vulling zit erin?? Is deze makkelijk aan te passen (las ergens dat wintec bijv niet op te vullen zou zijn??)
Ik wil gewoon zoveel mogelijk info over verschillende zadels krijgen voordat ik weer een verkeerd zadel heb.

Een tweedehands zadel heb ik ook geen goede ervaringen mee, scheef en andere ellende. Ik zou het liefst weer een western model hebben, maar niets past, drama,.....
Endurance lijkt mij nog het meest geschikt, gezien de afstanden die ik rijdt,....

Als je het echt goed wil doen, en geen ander zadel meer wil moeten aanschaffen zou ik voor een wow gaan. Buiten alle voordelen om, zitten ze ook nog eens geweldig. Ik weet zeker dat die zeer geschikt zijn voor lange afstanden :j

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 17:34

Bubsj schreef:
Ze zijn in het bruin en zwart te krijgen. De T6 (met ronde lepel) heeft als het goed is een vaste boom, lederlook en is geschikt voor warmbloed paarden. De T4 (vierkante lepel) is gemaakt voor koudbloeden en heeft als ik me niet vergis wel een verwisslebare voorboom, maar pin me er niet op vast.

dit klopt niet helemaal
Ik heb een t6 gehad, met een vierkante lepel,verwisselbare boom, en speciaal voor de koudbloed. De t6 is een wat luxere uitvoering qua uitstraling. De t6 is er zowel met ronde lepel(warmbloed) en vierkante lepel(koudbloed of cobmodel).

De t6 is lederlook, de t4 is in principe hetzelfde zadel, alleen met een suede look

ik heb zowel de wintec als de thorowgood gehad, de thorowgood was in mijn beleving veel fijner. Zachter, minder stug, was op het oog niet van leer te onderscheiden.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-BOOXETQX-D.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-343PXLVH-D.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-GSBQ7WVJ-D.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-VVKKZFUW-D.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-QJWNYINN-D.jpg

t6 http://www.thorowgood.com/nederlands/t6/index.htm

t4 http://www.thorowgood.com/nederlands/t4 ... /index.htm

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-09 17:43

En hoe heb je kunststof ervaren met het oog op zweten?? Zweet het niet meer dan leer?? (zowel bij ruiter als paard)

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 10:25

Suzan_bobar schreef:

Hoi Suzan,

Ik heb zelf een thorowgood ijslanderzadel gehad, daarvoor al eens een Wintec. Ik vind de thorowgoods echt vele malen beter. De wintec heb ik juist weggedaan vanwege het stugge en het zweterige. Zowel van de zitting als de kussens. De thorowgoods zijn veel soepeler en ik heb ook bij lange ritten geen last gehad van dat het te warm werd.
Wanneer je serieus naar iets passends wil zoeken dan zou ik Helen van Dijk uit Loenen eens vragen. Zij heeft het zadel van Svalur ook passend gemaakt. Toen ze kwam voor de eerste check had ze een thorowgood endurance bij zich. Gelukkig was het niet nodig dat ik wat anders kocht. Helen is eerlijk, heeft alle tijd en geeft gewoon heel prettig advies. Haar site is http://www.happyhorseadvies.nl/
Binnenkort ga ik haar bellen voor de na-check van Svalur's zadel. Na 20 rij-uren komt ze langs om te kijken of de pasvorm nog goed is, en of er eventueel nog vulling bij moet.
Ze heeft overigens alle thorowgoods in haar assortiment, waarvan ze de vulling precies voor jouw paard op maat maakt, maar ook andere merken.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 10:48

hey Annemiek,

Ik heb al contact met haar :d
Ga er begin volgende week langs met Boobs!

Thanks voor de info! Ben benieuwd!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 10:58

thorowgood.
Stukken beter in vergelijking.
Ik heb er zelf een, van zweten totaal geen last.
Qua pasvorm is het hier perfect en ik kan er ook nog eens heel goed op zitten.
Fish gebruik ik eigenlijk niet, ook het V singelsysteem niet en het ligt toch prima op een rond paard.

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 11:55

Ik heb op mijn haflinger ook een thorowgood liggen.(kunstof)
Ik heb iedere geval geen problemen met zweten.
De zadels zijn makkelijk optevullen. Mijn zadel komt bij de mr.Ed in Maasluis vandaan. .http://www.mr-ed.nl/

Sproet97

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 15:39

wintec is wel heel handig mij verzorgpony heeft geen schoft en daar past de breedste boom van wintec in dus ook handig voor de wat bredere paarden.
en ze zijn ook heel makkelijk.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 15:44

Mijn voorkeur gaat ook uit naar de thorowgood, kwalitatief beter dan de wintec en zit/past beter.
Na lange ritten merk ik wel dat je eigen billen warmer worden dan bij een leren zadel maar niet storend.
Daarnaast, door de warmte voegt het zadel zich perfect naar de rug maar laat schoft en ruggengraat wél vrij.

oudehinken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 20:47

thorowgood heeft ook leren zadels sinds vorig jaar.
IK heb een leren thorowgood.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-09 21:32

Aaah dat is goed nieuws OH!!! Dan ga ik daar ook eens ff naar kijken :D Ik denk dat ik een afspraak voor dinsdag ga inplannen om de rug van mijn paard eens te laten checken en te kijken of er een zadel is die kan passen....