[WN] Ik rijd mijn onderbenen kapot, wat nu?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Woody2015

Ik rijd mijn onderbenen kapot, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 07:03

Nu het warmer weer word merk ik dat ik last begin te krijgen van een schurend gevoel aan mijn onderbenen, ze zijn ook rood en ik geloof ook als ik dan langer doorrijd ze kapot zijn.

Ik draag nu een gewone spijkerbroek met een flairpijp, zou het daar aanliggen?

Wat voor tips kunnen jullie geven om dit te voorkomen?

Met lange chaps wil ik niet gaan rijden, dat is me te warm en vind ze ook nogal prijzig, zou een jodpurbroek een optie zijn?

Of zou ik gewoon een spijkerbroek aanmoeten met en iets strakkere pijp?

Paintlinger

Re: Ik rijd mijn onderbenen kapot, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 07:07

Ik zou een andere spijkerbroek proberen inderdaad......wrangler misschien, die hebben de 'dikke dubbele naad' aan de buitenkant van het been.....

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 07:14

En gaat het dan minder snel schuren?
Voorheen had ik er minder last omdat ik toen ook nog minder reed en minder serieus ;)

Nu Wodan 4 jaar is rijd ik ietswat serieuzer en wat langer, en dan merk ik net als gisteren met een klein bosritje dat ik er echt last van kreeg.

Zal eens kijken of hier ergens die Wrangler broeken te krijgen zijn, maar hoe zit dat met die maten?

Ik heb maat 42/44 normaal, hebben die die maat ook?
En welke maat is dat dan bij hun?

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 07:29

Wrangler staat inderdaad bekend als het jeansmerk voor westernrijden maar is wel wat aan de prijs. Die broeken zitten wel heel netjes, zeker voor wedstrijden. Ik heb even voor je gekeken naar mijn Wranglers (de 13nogwat cowboy cut zit lekker) en ik heb daarvan met broekmaat 46 een 38 en een 17 (ter indicatie). De maat verschilt en is dus afhankelijk van waar de broek vandaan komt.
Westernwinkels in Nederland verkopen ze wel (Arthur's, Eurohorse etc.) of je kunt ze bestellen via het net (Rods, Sheplers).

Ik denk dat het al zou schelen als je inderdaad een broek met rechte pijp draagt tijdens het rijden. Wat ook fijn rijdt is een spijkerbroek met wat stretch erin. Ik ben zelf tevreden over de Maverick die ze bij Piet Kerkhof verkopen.

elientje_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 07:30

Misschien moet je gewoon eens een paardrijbroek gaan kopen en dat proberen dat is waarschijnlijk net zo duur als een nieuwe spijkerbroek en dat rijd 100 % beter ook zonder laarzen of chaps. Je hebt al leuke rijbroeken vanaf 25 euro volgens mij.
Is dat een idee? of wil je persee met spijkerbroek rijden. Ik durf je echt ter vertellen dat een rijbroek vele malen prettiger is vooral met lange buiten ritten.

tanya89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 07:36

Ik denk wel dat het komt door de spijkerbroek. Met wat warmer weer rij je misschien meer, zweet het meer waardoor je huid weker is?
Als je normale confectie maat 42/44 is, dan heb je in spijkerbroekenmaat 34/36. (is altijd confectiemaat -8)

mienmien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 07:37

@elientje_89 Een rijbroek zit niet zo heel lekker op een westernzadel.. en kan ook nog eens niet over je laarzen heen....

@Loes's corner Gewoon passen welke maat het beste zit. Zit veel verschil in tussen verschillende modellen. Pas op met een dubbele naad aan de binnenkant.. Heb net een gruelgirl gekocht.. maar niet goed opgelet aan welke kant de naad zit.. Had daarmee hetzelfde probleem. Mijn benen ter hoogt van de knie en net daaronder helemaal open gereden...

Succes met het vinden van een prettige broek

elientje_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 07:52

maar ze hebben toch van die jopperbroeken die kun je toch over je laarzen doen heb ik wel van gehoord dat die fijn zitten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 08:54

Ja, staat vooral énig zo'n rijbroek :=

Ik zou een goede wrangler proberen. Ik had dit probleem ook maar nu ik gewoon wranglers draag heb ik nergens last van.

bobolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 08:56

gewone mini chaps aan en rijbroek of iets anders zonder dikke naad aan de binnekant

kattekind

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 09:21

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 09:49

Ik heb een nieuw zadel, en ik heb altijd met spijkerbroek gereden, maar merk nu dat als ik met een spijkerbroek rijd met wijde pijpen, dat ik dan ook hele erge schuurplekken krijg (als ik erop zit merk ik niets, totdat ik klaar ben, en dan ook maar aan 1kant). Als ik met rijbroek rijd, heb ik nergens last van!

Dus inderdaad je broek :)

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 10:27

Hmmm, toch maar een enkele andere broeken gaan proberen, hier in de buurt verkopen ze ook Wrangler dus loop maar eens naar binnen.
Ik weet wel dat ik het met een andere spijker van mij niet/minder heb, die is dikker van stof en heeft niet zo'n wijde pijpen.

Ach en rijbroeken heb ik nog zat liggen maar ben juist dolgelukkig dat ik die dingen niet meer aan hoef, een jodpubroek is idd ook nog een optie, maar echt heel leuk vind ik ze niet ;) krijg er echt een giga kont in!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 10:33

Ik begrijp wat je bedoeld, ik heb het alleen met mijn laarzen, die zijn nogal wijd aan de bovenkant en dat schuurt ook flink.
Het ís een beetje warm, maar voor een uurtje wel te doen: kniekousen. Gewoon katoenen sokken (in de winter wat dikkere ;) ) die tot aan je knie komen, waardoor je broek/laarzen dus niet meer kunnen schuren. En als je gewone dunne katoenen neemt dan is dat ook nog wel te doen qua warmte :)

Jophurbroeken zijn leuk, maar dat werkt niet met westernlaarzen ;)

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 12:59

Ik heb het ook met laarzen waarvan de schacht een normale hoogte heeft. Zijn de schachten hoger of lager is er niets aan de hand.

Bonnigje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 13:41

Wat voor laarzen draag je tijdens het rijden?
Misschien dat dat mee speelt.

CZpaint_av

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 17:04

Ik heb ook altijd kniekousen (van Stapp of Harry Horse) aan in mijn laarzen, werkt goed alleen zomers wat warm maar dan doe ik na het rijden gelijk mijn nike's weer aan met gewone sokken...

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 17:53

Hier ook die Stapp kniekousen (zonder ruitjes :P ) zomers en swinters :j Nooit te warm, nooit te koud en geen schuurplekken :D

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 00:16

Het kan ook gewoon aan je rijden!been gebruik liggen.....

CZpaint_av

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 05:51

@SusanW: ja inderdaad die zonder ruitjes..... :D

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-09 06:43

@Pienb, voorheen toen ik nog engels reed :o en dus gewoon met een rijbroek had ik er nooit last van.
Ik merk het ook alleen met het warme weer, dan voel ik het anders eigenlijk niet.

Dus van die rijsokken onder je spijkerbroek aantrekken?
Vind het zelf wel erg warm maar goed als dat al even helpt tot een andere broek :D die heb ik nog zat!

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 07:24

Proberen kan geen kwaad ;) en als je ze toch al in de kast hebt liggen is het nog een goedkope oplossing ook! :D

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 11:26

Ik houd mijn benen gewoon stil hoor Pienb, paard loopt zelf wel buiten.

Ik heb dan geen Stapp sokken, gewone goedkope kniehoge sokken van de Action :') en in de winter dikke hoge fleecesokken. En heb sindsdien geen open geschuurde benen meer, ideaal :j

Desnoods wissel je even van sokken voor en na je rijden als het echt warm is, dan zijn zulke hoge sokken niet echt lekker buiten het zadel :))

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 11:41

Als het warm is kun je ook met blote onderbenen rijden. Gaat bij mij altijd goed. Ik heb dan alleen geen laarzen aan maar gympen met een hak.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-09 20:00

Heb nu 2x met rijsokken gereden en geen last gehad, wel heb ik voor de zekerheid even een andere jeans uit de kast getrokken.
Dus voor nu even is dat een zekere oplossing!