Een pad die weinig zweet voor een boomloos zadel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

zij

Een pad die weinig zweet voor een boomloos zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 15:46

hoi, ik heb nu een gewoon dekje onder mijn boomloze zadel. dat is deels met schapenvachtje. dit neemt niet echt vocht op, en mijn paard zweet er enorm onder. ook wordt de schapenvacht wat... hoe zeg ik dat... dat gaat wat vervilten als je het niet vaak genoeg borstelt...

bij het vele trainen en zweten vind ik het in ieder geval niet ideaal... weet iemand een geschiktere pad voor mij? waar kan ik zoiets kopen?
Laatst bijgewerkt door Revanches op 14-05-09 10:42, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast op verzoek van TS.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 10:09

laat ik het dan zo vragen: zou een physiopad beter zijn voor mij? wat zweet het minst?

en er staat vaak dat hij niet geschikt is voor gevoelige huidjes. wat moet ik daaronder verstaan? kan je daar evt iets onder leggen daarvoor ofzo?

rommulus

Re: Een pad die weinig zweet voor een boomloos zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 10:14

mijn paard zweet ook enorm ik zou me niet al te druk maken
ik ga binnenkort mijn zadel zooi laten controleren en zal de vraag ook voor mezelf even voor leggen
misschien komt er wat uit waar jij ook wat aan hebt

zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 10:22

o, dat zou heel fijn zijn! heb jij ook een boomloss zadel dan? door wie laat je dat nakijken?

ik heb nogal last van schuurplekjes bij mijn paard steeds. van de winter braken haar haren af aan de achterkant (wel nog onder het zadel) en nu heeft ze een kale plek aan de voorkant (ook nog onder het zadel). deze plek zit maar aan 1 kant en kan ook komen van het zichzelf buiten door jeuk. dat denk ik eerlijk gezegd, maar ik vind dat ze ook ontzettend nat is onder het zadel altijd. je ziet gewoon haar huid zo nat is haar (witte) vacht...

marlonFloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 10:42

ik heb een boomloos zadel en daar kan je speciale zomer pads voor bij kopen zijn el vrij duur geloof 45 euro,

de site:

http://www.boomloosrijden.nl/hitechpadmulti.htm

als je meer er over wilt weten moet je mij maar ff een pb sturen dan geef ik je de site helemaal wel ff

ojaa als je een gewoon dekje onder je boomlooszadel legt dan heeft het boomloze zadel geen nut. dan kan je net zo goed een gewoon zadel gebruiken ;) de pads wie je er onder legt zijn daar namelijk voor gemaakt,

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 11:50

nee ik rij niet meer boomoos is absoluut niet geschikt voor mijn paard (daarom staat mijn zadel ook te koop)
de plekken die jij omschrijft zijn gewoon druk plekken die ten kennen geven dat je zadel niet past en kneld op de plekken waar je die plekken ziet

sil ziwwet zich ook een ongeluk met rijden (die word niet veel natter dan dat ik hem afspuit :P )
ik zal je wel op de hoogte houden

Billy12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 13:06

zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-09 19:35

die haf pads ha dik inderdaad gevonden en contact over opgenomen omdat ik me afvroeg of die nou wel of niet speciaal voor boomloos zijn, maar die vrouw zei dat die juist wel erg zweette...

zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-09 19:37

rommulus schreef:
nee ik rij niet meer boomoos is absoluut niet geschikt voor mijn paard (daarom staat mijn zadel ook te koop)
de plekken die jij omschrijft zijn gewoon druk plekken die ten kennen geven dat je zadel niet past en kneld op de plekken waar je die plekken ziet

sil ziwwet zich ook een ongeluk met rijden (die word niet veel natter dan dat ik hem afspuit :P )
ik zal je wel op de hoogte houden

die plekken die ze nu heeft zijn geen drukplekken. dat zou ik wel herkennen. die andere zou heel misschien kunnen, maar vind ik ook niet heel logisch omdat de huid gewoon heel bleef en ze ook haar vacht behield. alleen de haren braken wat af...

de plekjes die ze nu heeft zal ik morgen (als ik er aan denk) wel even op de foto zetten anders. zitten ook maar aan 1 kant en ziet er raar uit.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 13:34

huid hoeft niet stuk te gaan om druk plekken te geven
dat vacht af breekt zijn begins verschijnselen (laat ik het maar zo noemmen :D )
druk plekken kunnen ook aan 1 kant verschijnen
het nadeel bij een witte is dat je niet ziet dat het haar wit word :D

vanavond gaat ik de boel laten controleren dus je hoord van me ;)

Nicolevdl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 15:54

Ik zou gaan voor een HAF pad, die zijn ook geschikt voor boomloos. Ze zweten wel, alles zweet, maar ze nemen geen zweet op waardoor je niet zo'n smerig dekje krijgt.

Schuurplekken achter het zadel kunnen komen doordat het zadel net iets te lang is. Maar dat is bij boomloos geen probleem.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-09 18:32

Nicolevdl schreef:
Ik zou gaan voor een HAF pad, die zijn ook geschikt voor boomloos. Ze zweten wel, alles zweet, maar ze nemen geen zweet op waardoor je niet zo'n smerig dekje krijgt.

Schuurplekken achter het zadel kunnen komen doordat het zadel net iets te lang is. Maar dat is bij boomloos geen probleem.

wat bedoel je daar mee? dat een boomloos zadel niet te lang kan zijn? dat is natuurlijk onzin...
daarbij kreeg ik toch echt plekken aan de achterkant...

maargoed...

je mag geen mails openbaar zetten he? ik zal zo even samenvatten wat een leverancier van die haf pads zei anders...

foto maken ben ik helaas vergeten. ik hoop dat ik er morgen aan denk...

edit: samengevat zei die vrouw dat haf-pads juist enorm zweten, maar dat ze wel sneller droog waren dan andere pads...

trouwens, die link van die andere dekjes daar staan alleen maar dressuurmodellendekjes... ik heb een westernmodel, dus heb wel een rechthoekige pad nodig...

zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 08:01

hierbij de foto`s van de `schuurplekken`

Afbeelding

Afbeelding

foto`s zijn helaas niet duidelijk vind ik, want het zijn dus hele kleine kale plekjes(2mm?) met daaromheen een randje met kort haar...

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 08:17

Een boomloos zadel zonder drukverdelende pad? :=

Dat is echt niet goed voor de rug van je paard, zo krijg je inderdaad drukplekken en op den duur rugpijn bij je paard. Omdat er in een boomloos zadel geen boom zit die de ruiterdruk over het hele zadel kan verdelen, zal je daar echt een drukverdelende pad voor moeten gebruiken, een gewoon dekje voldoet niet. :)

Je hebt verschillende merken, HAFpads, grandeur en Marylot pads met extra inlage.
Ik denk dat de laatste in jouw geval wel erg fijn is, aangezien het een katoenen zadeldekje is, maar wel met inlages zodat de druk goed verdeeld wordt. :j

zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 11:30

sorry, ik lees nu mijn post en zie dat het er niet goed staat. ik rijd niet met een `gewone` pad, maar met een `gewone pad van barefoot`. dus wel 1 speciaal voor boomloos.

sorry voor de verwarring...

de grandeur heb ik nu. dat is dus deels met wol aan de onderkant en dat bevalt mij dus niet. dat gaat samenkleven en volgens mij is dat hetgeen wat de irritatie veroorzaakt...

Nicolevdl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 10:44

Ik bedoel eigenlijk dat een te lang boomloos zadel veel minder problematisch is dan een te lang boomzadel. Een te lang boomlooszadel kan hooguit gaan schuren (tenzij jij met je kont op de lendenen zit natuurlijk), waar een boomzadel heel pijnlijk kan zijn doordat het helemaal tot de achterkant draagt.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-09 07:34

ik ga voor een nieuw zadel... het schijnt dat de pommel nu toch te smal is geworden, en ik heb de breedste er al in zitten...

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 10:49

De pommel kan je ook vervangen door mousse of zo iets er in te steken, dan is er geen probleem met te smal of te breed. Ik heb dat er ook in zitten bij mijn fjord, en het is geen probleem met verschuiven of zo.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 10:22

de pommel ligt goed als ik hem los op de rug zeg, dus de theorie dat de pommel niet goed zou zijn valt ook af. (gelukkig: geen nieuw zadel nodig om die reden)

ik zag op de site van barefoot wel nog flexibele pommels staan. misschien dat ik dat nog uitprobeer anders.

maar de plekken zitrten ook niet alleen onder de pommel, maar ook op de rand van de overgang tussen wol en geen wol... daar zit ook de rand van de inlages...

zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 10:37

Aria_zz schreef:
De pommel kan je ook vervangen door mousse of zo iets er in te steken, dan is er geen probleem met te smal of te breed. Ik heb dat er ook in zitten bij mijn fjord, en het is geen probleem met verschuiven of zo.

wat is mousse? of bedoel jij hetzelfde als die flexibele ppommel op de site van barefoot? daar schrijven ze namelijk wel dat het zadel dan minder stabiel ligt?

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 10:45

heb je een foto van het zadel op je paard? kunnen we zien of het misschien wat lang is waardoor het dekje schuurt op de lendenen, daar is de rug toch wat beweeglijker

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 11:30

zij schreef:
de pommel ligt goed als ik hem los op de rug zeg, dus de theorie dat de pommel niet goed zou zijn valt ook af. (gelukkig: geen nieuw zadel nodig om die reden)

ik zag op de site van barefoot wel nog flexibele pommels staan. misschien dat ik dat nog uitprobeer anders.

maar de plekken zitrten ook niet alleen onder de pommel, maar ook op de rand van de overgang tussen wol en geen wol... daar zit ook de rand van de inlages...

Op zich komen irritatie-plekjes wel vaker voor onder een dekje dat bestaat uit verschillende materiaal-overgangen.

Sommige paarden krijgen al plekjes van doodsimpele dekjes die doorgestikt zijn , dan zie je die vierkantjes van het stiksel als afdruk in het paard.

Wat dat betreft is een pad met geheel lamsvel onderlegd echt het zachtste. Geen naden / stiksels / materiaalovergangen , lekker zacht en fluffy...
Maar als een huidje zo gevoelig is moet je daarbij ook weer oppassen want als de pad maar een beetje vies wordt en harde stukje krijgt ,
dan kan dat ook weer irritatie geven. En het is behoorlijk warm vind ik zelf.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 20:37

zij schreef:
Aria_zz schreef:

wat is mousse? of bedoel jij hetzelfde als die flexibele ppommel op de site van barefoot? daar schrijven ze namelijk wel dat het zadel dan minder stabiel ligt?

Nee gewoon mousse als uit een matras van vroeger of zetels of zo'n dun zacht matje, in bruin gele kleuren weet je wel.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 20:48

nee, zou niet weten wat je bedoeld eerlijk gezegd. traagschuim? of schuim ofzo?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 21:02

Ik weet wat je bedoelt , dat simpele ouderwetse meestal gelige schuim inderdaad :)

Maar dat is echt niet geschikt hoor voor de meeste boomloosjes , veels te zacht , dat knijp je tot een mm samen ook al is het enkele cm dik....