Staartriem schuurt !

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

gewoon_mij

Staartriem schuurt !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 14:43

Hoi bokkers ,

Ik heb een klein probleem met mijn verzorgpony, zij heeft een staartriem, maar hij schuurt erg bij haar ,
gister had ze onder haar staart zelfs een wondje ! Het zadel ligt goed nu de staartriem zo strak zit, maar als ik hem losser doe dan hangt het zadel haar in de nek,. Maar zoals de staartriem nu zit krijgt ze wondjes. Wat moet ik nu doen ?

Groetjes
Laatst bijgewerkt door Judje op 11-05-09 18:51, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Code voor schuine letters verwijderd, omdat die alleen zijn om zinnen/zinsdelen extra op te laten vallen.

Mizora

Re: Staartriem schuurt !

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 14:51

Overleggen met de eigenaar of er een goed passend zadel kan komen. Een zadel dat schuift past niet.

gewoon_mij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 14:52

Jha maar het is een shetje he ,
Daar heb je dat heel vaak bij.
Maar jij bent dus van mening dat zadel die schuift te groot is ?

Denise_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 14:56

Ik ben het met Mizora eens. Zadels horen in principe zonder staartriem goed te liggen.

Bij ons op stal staat een shet die exact hetzelfde probleem had. Uiteindelijk heel Nederland afgezocht naar een zadel en nu ligt er een perfect passend, handgemaakt 13 inch zadel op. Niets meer aan de hand.

Een zadel dat schuift past inderdaad niet en is dus inderdaad te groot.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 14:58

Hoeft niet te groot te zijn, kan ook te smal zijn, of gewoon niet goed passend. Maar vaak inderdaad te groot bij een shet.

gewoon_mij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 14:59

Hmm..
Misschien dan toch even overleggen, maar ze heeft echt al jaren dit zadel.

Denise_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 15:05

tjah en blijkbaar past het dan al jaren niet. Als de staartriem wondjes geeft en het zonder staartriem naar voren schuift past het gewoon niet.

Die shet bij ons op stal heeft dus een gloednieuw zadel. Dit is de link http://www.interhippique.com/, voor nog geen €200 heb je een nieuw zadel dat past.

gewoon_mij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 15:08

Ik zal kijken of ze nog een ander passend zadel hebben. :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 15:40

Een zadel kan wel degelijk schuiven terwijl het goed past, zie mijn zadel, dat met een normale, rechte singel naar voren schuift. Dus nu zit er een andere singel aan.

Maar dat is niet de vraag :Y) Sommige paarden moeten wennen aan een staartriem. Als ik jou was zou ik de plekjes op de staartwortel na het rijden insmeren met een verzorgend zalfje tot de huid aan de riem gewend is.

gewoon_mij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 15:41

Ze heeft zeg maar , altijd al een staartriem :P
Dus ik denk niet dat dat het geval is..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 15:46

Aha. En als je er een bontje omheen knutselt? Zodat het wat zachter is voor haar staart?

Denise_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 15:48

Dan blijft het zadel nog steeds te groot. Het zadel ligt dan wellicht wat strakker maar blijft te groot.

gewoon_mij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 15:49

Dat is dan misschien wel oplossing.
Ja maar als er geen ander zadel is ? Watdan ? Ik heb eerlijkgezegt geen geld voor nieuwe zadel,

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 15:50

Denise_84 schreef:
Dan blijft het zadel nog steeds te groot. Het zadel ligt dan wellicht wat strakker maar blijft te groot.

Hoe kom je daar nou bij, heb jij dat zadel soms bekeken en ben jij een gediplomeerd zadelpasser? Oh, toch niet? Juist bij ponies die rond zijn en weinig schoft en veel buik hebben kom je schuivende zadels tegen. Ook als het zadel goed past. Bijvoorbeeld doordat de singel de boel naar voren trekt.

gewoon_mij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 15:52

Laycka die heeft niet echt veel buik ofzo :P
Ze is zelfs beetje te dun, ik ben haar nu aan het bijvoeren ,
maar ze heeft op zich wel normale schoft ,
maar ik zal wl even kijken ,
hoeveel ruimte moet er ook alweer tussen de schoft en de boom zitten ? Minimaal 2 vingers toch ? En het liefste een vuist ?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 15:56

Het lijkt me handiger om gewoon even de zadelpasser te bellen en die de boel te laten controleren. Weet je zeker dat 't goed ligt ;) Of niet, en dan kun je bespreken of er wat met de vulling gedaan kan worden.

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 15:56

Ik zou inderdaad op zoek gaan naar een goed passend zadel,
maar mocht nou blijken dat dit zadel wel goed past...

als je een lap fleece stof neemt (zwart, voor zwart leer bv), daar kun je heel makkelijk hoesjes van maken.
Gewoon er om heen leggen en met naald en draad dicht stikken.

Als je het echt mooi wilt doen stik je het dicht en keer je het hoesje daarna om, dat schuif je om het leer.

gewoon_mij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 15:59

Okee ik kijk wel even,.
Ik zla in elk geval bij de eigenaar vragen of ze nog een ander zadel hebben !

Denise_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 16:00

hestejente schreef:
Denise_84 schreef:

Hoe kom je daar nou bij, heb jij dat zadel soms bekeken en ben jij een gediplomeerd zadelpasser? Oh, toch niet? Juist bij ponies die rond zijn en weinig schoft en veel buik hebben kom je schuivende zadels tegen. Ook als het zadel goed past. Bijvoorbeeld doordat de singel de boel naar voren trekt.

Zo zo, rustig maar hoor! Zoals je hebt kunnen lezen zegt TS zelf dat zonder staartsingel het zadel naar voren schuift, dan is het i.m.o inderdaad niet passend. Ik vind dat schuivende zadels niet passen, jij blijkbaar wel.

Vorige week is de zadelmaker bij ons geweest en die heeft ons alle ins en outs uitgelegd van zadels voor shetlanders. Inderdaad voor kleine ponies met weinig tot geen schoft is het vinden van een passend zadel erg lastig. Echter is het niet onmogelijk.

Ik heb i.m.o. een nuttige tip gegeven dus ik laat het hierbij.

Succes i.i.g. gewoon_mij!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 16:02

Denise_84 schreef:
tjah en blijkbaar past het dan al jaren niet. Als de staartriem wondjes geeft en het zonder staartriem naar voren schuift past het gewoon niet.

Die shet bij ons op stal heeft dus een gloednieuw zadel. Dit is de link http://www.interhippique.com/, voor nog geen €200 heb je een nieuw zadel dat past.

Goh en dan heb je een goed zadel!
Not. Zadelmarktkwaliteit, doe je meer kwaad mee als goed.

gewoon_mij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 16:03

Iedereen ebdankt voor de tips eerst,
en als ik geen zadel kan vinden ,
dan zal ik dat met de singel wel proberen ,
en anders dan word het maar zonder zadel rijden denk ik.
En sparen voor een ander zadel!
Btw,
Laycka heeft een normale schoft ,
dus dat scheelt !

Zarah_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 11:12

Ik rijd op een Friese fokmerrie, en haar lichaam veranderd dus voortdurend. Hierdoor is een zadel dat altijd past eigenlijk onmogelijk voor haar.
Aan het einde van de dracht rijd ik zonder zadel, maar in de periode daartussen heeft ze nog wel (of alweer) een behoorlijke buik, waardoor het zadel naar voren schuift. Met een anatomisch gevormde singel kan ik dit al een beetje opvangen, maar nog niet genoeg.
Toen kreeg ik de tip van mijn instructrice om er een staartriem aan te doen en dit hielp echt enorm! Zadel schoof niet meer naar voren en de merrie liep een stuk fijner. :)
Maar goed, toen kwam ik dus op hetzelfde probleem als jij; de staartriem schuurt. Ik heb toen een bontje gekocht (eigenlijk een bontje voor om een neusriem van een halster o.i.d) en die om het stukje dat onder de staart doorkomt gedaan. En nu is het schuren nagenoeg opgelost. :)

gewoon_mij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 18:08

Oke , dus iemand die er ervaring mee heeft !
Dan zal een bontje wel helpen dan.
Dankjewel !

Prydi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 18:15

ik heb een IJslander waar alles op schuift, heb zelf een zadelhandel en ben msfc. Maar bij dit paard lukt het niet om zonder staartriem te werken, geen schoft, ronde buik en singelgroeve achter de ellenboog. Ik gebruik een bontje van écht lamsvacht en dat gaat prima. Soms moet je zoiets oplossen met een hulpmiddel. Ik kan natuurlijk zo niet beoordelen of het zadel past of niet. Maar bij mij is het wel zo.

gewoon_mij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 18:22

okee.
Maar een andere singel, kan dat ook werken ?
Ik wil zowiezo even een andere singel voor haar hebben, deze is een stoffen en die trekt helemaal bij elkaar zeg maar, ik heb ook een singelbontje en daar gaat die dubbel in zitten.
Heeft iemand nog een advies over een goede singel ?