Wat is dit voor een stang? :S met foto

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

wendys146

Wat is dit voor een stang? :S met foto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 09:22

Hallo allemaal :D

wie weet wat voor stang dit is?

(ik heb deze door inruil gekregen...ik zou een een D-trens krijgen :D maar dit is duidelijk een stang. )

Afbeelding

Als iemand interesse heeft....hij is te koop. :D
Hij is 12.5 cm.

met vriendelijke groet

aafje87

Re: Wat is dit voor een stang? :S met foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 09:42

zo te zien een thiedemanbit zonder sleuven. Bit heeft een lichter hefboomwerking

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 09:43

wendys146

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 10:22

bedankt! voor de info :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 13:33

Op de foto staat hij ondersteboven ;) Het is een kimblewick, ook wel thiedemannbit, een bit met kleine hefboomwerking en een kinketting tegen het doorklappen. Daardoor is het een vriendelijker bit dan bijv. een pessoabit, ook doordat het een ongebroken mondstuk heeft.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 13:36

Tja eigenlijk is het ook gewoon een ongebroken trens , dus in zoverre ben je niet echt voorgelogen ofzo ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 13:38

Ongebroken trens? Kijk eens naar het oogje voor het bakstuk, dat is hoger dan het mondstuk. Gevolg: hefboomwerkinkje.

wendys146

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 13:51

maar hoe ziet het eruit als een paard hem inheb? :o :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 13:52

Natuurlijk is het geen standaard ongebroken trens , mag toch hopen dat iedereen dat ziet , en dat is hierboven ook al verduidelijkt :P

Maar met het woord "trens" op zich heb je geen zekerheid dat het ook een gebroken bit betreft , zoals de TS wel lijkt te hebben gedacht ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 13:53

TS: Moet je even aan de zijkant kijken, het ziet eruit als een D-trens met daarboven een oogje voor het bakstuk, en onderaan een kinketting.

pmarena: trens is toch wat anders dan een stang? Zoals in "stang- en trensoptoming"?

wendys146

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 13:58

ik heb al een foto gevonden :D
Afbeelding

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 14:09

Dat is 'm, alleen heeft die sleuven waarmee je de mate van hefboomwerking kunt bepalen. Jouw bit heeft een gewone ring, de inwerking is daardoor wat vriendelijker :)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 14:12

Idd verschil is dat de kimblewick van TS geen ogen heeft in de D ring. De hefboomwerking is daarmee zeer gering.

Foto is idd op zijn kop. De langwerpige sleufjes zijn voor de bakstukken.

Het is, ondanks de kinketting, geen stang.
Een stang heeft scharen.
Hij wordt gewoonlijk, ondanks de kinketting, gewoon ingedeeld bij de trensbitten, maar eigenlijk vormt hij een eigen klasse, samen met de pelham, en tegenwoordig nog wat andere bitten (pessoa bv), die wel een hefboomwerking hebben maar waarbij de teugels niet alleen door een ringetje onder aan de schaar kunnen, zoals bij een echte stang.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 14:14

Aha, een sectie met tussenbitten dus :)*

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 14:19

Ja, deze hebben in min of meerder mate zowel de werking van een stang als een trens en zijn vaak zowel met dubbele als enkele teugel te gebruiken, al of niet met een deltastukje (zo'n riempje van het onderste ringetje naar de bovenste).
Persoonlijk ben ik een groot voorstander van dit soort bitten (in bepaalde omstandigheden), maar dat vergt dan wel wat uitleg waar ik nu geen tijd voor heb. Kom ik later op terug.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 14:23

Ik zou het graag willen weten wanner je wat meer tijd hebt Lusitana :) Bedoel je dat deze bitten net dat beetje hefboomwerking hebben dat je soms nodig hebt en dat je bij een heftig paard zo toch genoeg te zeggen hebt om het eigen initiatief binnen de perken te houden, en dat je korter en prettiger kunt inwerken op zulke paarden dan dat je met een gewoon trensje zou kunnen?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:50

Ja, precies. Ik zie liever mensen zo rijden dat ze bij wijze van spreke met wollen draadjes als teugels kunnen rijden, met zo'n bit, dan dat je moet trekken aan een gewoon bit.
En andersom leren mensen, omdat paarden gewoonlijk vrij direct en heftig reageren op zo'n bit, ook heel voorzichtig met een paardenmond omgaan, wat niet zo lukt als je meteen leert dat je moet trekken om reactie te krijgen.
Daarbij zorgt de kinketting ook nog eens voor een stabiele ligging, en alle hulpen komen heel duidelijk en direct door.
Een ander prettige bijkomstigheid is dat paarden door de hefboomwerking, hoe gering soms ook, niet snel de neiging hebben het hoofd omhoog te brengen- en daardoor de rug weg te drukken, waardoor het paard oncomfortabel wordt, de ruietr wellicht meer gaat bonken, het paard meer gaat spannen en zo wordt het al erger. Zelfs al kan de ruiter wel gewoon blijven zitten, het omhoog brengen van het hoofd heeft veel nadelen:
Het bit werkt niet meer in op de juiste plaats (= minder controle),
de verkeerde hoofd- en hals houding zorgt voor een verkeerde rughouding en als die vaak gebeurd of lang volgehouden wordt, kan dit zelfs voor blijvende problemen zorgen,
de gangen worden over het algemeen nadelig beïnvloed.
Het kan zijn dat een bit met hefboomwerking een paard de neiging geeft te veel op te krullen, dit kan een net zo groot nadeel zijn, dat zeg ik eerlijk.

Maar goed, het is dus in het kort idd zo dat het beter is kort en licht hulpen te geven naar een wat sterker inwerkend bit, dan moeten hangen, trekken, blijven herhalen met een ander bit, want daar wordt geen paard beter van al helemaal niet als het gepaard gata met ene houding aannemen die niet goed is voor ruiter en paard...
In tegenstelling tot wat veel denken, blijft een paard dat op kimblewick of pelham gereden wordt wel gevoelig in de mond.
Je kunt dus bv rustig buitenrijden met een pelham en dressuur met een gewoon bit, op hetzelfde paard zonder dat het een het ander nadelig beïnvloed.
Sterker nog, als je een bepaalde gevoeligheid en licht contact hebt gecreëerd, ervaar je dat vaak later ook aan het gewone bit, omdat je een cirkel van krachtzetten (waardoor het paard weer meer kracht terugzet) doorbroken hebt.

Uiteraard moet je wel een onafhankelijke zit hebben en dus niet aan de teugels moeten hangen om je evenwicht te houden en je handen mee op ene neer nemen bij het lichtrijden bv, maar dat is bij een gewoon bit en zelfs bitloos hoofdstel ook gewoon vervelend voor een paard. Maar bij een bit met hefboomwerking wel extra naar.

Hier leert men vaak al heel snel met stang (en trens, maar niet altijd) rijden, en dat is om hetzelfde doel, om de handen niet te verpesten en de ruiter te leren wat nou echt licht contact is.
Daar gaat wel flink veel tijd aan vooraf dat een ruiter aan de longe de onafhankelijke zit aanleert zonder teugels in de handen. Eerst op een kleed en later op een zadel en dan pas eens met teugels (allemaal nog aan de longe).
In Engeland ziet men ook jong en oud met pelhams en kimblewicks en eigenlijk zie je zelden dat daar aan gesleurd wordt.
Als je leert te rijden met een sterk middel in de mond, leer je evenredig zacht er mee omgaan...

Even toevoegen, het feit dat je veel mensen te erg ziet scheuren aan een stang als ze eenmaal met stang en trens gaan rijden, is vaak juist omdat ze die verfijning dus niet eerder aangeleerd hebben en al gewend zijn aan werken met behoorlijke druk en langdurig of herhaaldelijk hulpen moeten geven en de paarden ook allicht "doof" zijn geworden voor hulpen....

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 21:08

interessant verhaal Lusitana

volgens mij mag je hier niet mee starten he?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 21:47

Nee, je mag er niet mee starten in dressuur. Bij springen weet ik niet, de regels zijn onlangs veranderd, er zijn meer bitten toegestaan oa met kinketting.

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 11:28

Lusitana schreef:
Nee, je mag er niet mee starten in dressuur. Bij springen weet ik niet, de regels zijn onlangs veranderd, er zijn meer bitten toegestaan oa met kinketting.

Dat geld alleen voor de pelham, die is toegestaan(incl. evt. slobberriempjes)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 12:03

Voor zover ik weet is ook de pessoa toegestaan, deze valt in hetzelfde type bitten.
Wat de kimblewick betreft, dus waar het om gaat, is erge onduidelijkheid.
Want het voldoet aan de beschrijving van toegstane bitten

Citaat:
Ongebroken, gebroken of dubbel gebroken.
Bitten voorzien van een draaibaar mondstuk, een cilindervormige tussenschakel of een tongboog.

In de regelementen staan wel afbeeldingen van bitten die toegestaan zijn en daar staat geen kimblewick bij, wel een die erg er op lijkt, maar dan gebroken. Er staat verder dat een kinketting is toegstaan. Ik denk dat men bij het opstellen van de regels nooit aan de kimblewick heeft gedacht en ook niet bij het aanpassen, maar ik denk dat men er een hele kluif aan heeft om te bewijzen dat het niet kan. :D
De werking van een bit met oogjes voor de bakstukken boven de ringen, dat wel toegestaan is, is nl hetzelfde, helemaal als daar een kinketting aan mag.
Eigenlijk nog best interessant om dit uit te zoeken.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 12:16

enkele manden geleden reed er bij de ponyspringproef een meisje met zo'n thiedemannbit, met sleuven in de D-ring. teugels waren aan de hoogste sleuf bevestigd, minste hefboomwerking (zoals ook voorgeschreven voor een pessoabit), maar had een opmerking gekregen over de kinketting. Dat zou bij de pony's blijkbaar niet mogen. 't feit dat het meisje begon te huilen dat ze zonder de kinketting haar pony niet kon houden in het parcours doet me wel twijfelen over het lichte contact waar Lusitana het over had.
Maar ja dat brengt ons weer tot een andere discussie, waar mijn mening de volgende is. "Een bit is zo zacht of hard/scherp als de ruiterhand"

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 12:21

Je kunt het anders bekijken. Met kinketting hoeft ze dus niet zo te trekken, zonder komt ze kracht te kort. Dan zie ik ze liever niet trekken. Had het wat uitgemaakt als ze de teugels aan de bitring had gedaan ipv in de sleuf, voor de jury?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 12:42

voor dressuur had ze de sleuven zowieso niet mogen gebruiken, maar het meisje is naar de jurypost geroepen omwille van de aanwezigheid ve kinketting "ze zou er haar pony mee kunnen pijn doen" Moest ze 16+ geweest zijn en met een paard rijden dan was het ok geweest. Reglementen...
Met wat ik kon zien, moest ze met kinketting ook "hard trekken" om de pony onder controle te houden, maar dat is off-topic.

Ik begrijp je uiteenzetting wel hoor, heb er zelf ook even aan gedacht om tijdelijk of tussendoor met een pessoa te gaan rijden, niet omdat mijn paard hard of sterk is in de mond, maar veel gevoeliger is voor druk achter de oren. En zoals je zegt eenmaal het hoofd van je paard te hoog is, dan mag je proberen wat je wil, de boodschap komt niet echt door en schiet je ook niks op

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 12:53

Lusitana schreef:
Voor zover ik weet is ook de pessoa toegestaan, deze valt in hetzelfde type bitten.
Wat de kimblewick betreft, dus waar het om gaat, is erge onduidelijkheid.
Want het voldoet aan de beschrijving van toegstane bitten

Citaat:
Ongebroken, gebroken of dubbel gebroken.
Bitten voorzien van een draaibaar mondstuk, een cilindervormige tussenschakel of een tongboog.

In de regelementen staan wel afbeeldingen van bitten die toegestaan zijn en daar staat geen kimblewick bij, wel een die erg er op lijkt, maar dan gebroken. Er staat verder dat een kinketting is toegstaan. Ik denk dat men bij het opstellen van de regels nooit aan de kimblewick heeft gedacht en ook niet bij het aanpassen, maar ik denk dat men er een hele kluif aan heeft om te bewijzen dat het niet kan. :D
De werking van een bit met oogjes voor de bakstukken boven de ringen, dat wel toegestaan is, is nl hetzelfde, helemaal als daar een kinketting aan mag.
Eigenlijk nog best interessant om dit uit te zoeken.

toch zou ik er niet mee durven te starten. straks wordt je niet toegelaten in de ring. tenslotte zie je iedereen op een simpel trensje