Iemand tips of ervaring met bepaalde dressuur zadels??? Ik wil een nieuw dressuurzadel kopen. Ik wil er meerdere paarden met kunnen rijden, dus het moet wel een zadel zijn wat op de meeste paarden goed ligt. De paarden die ik rijd (3 stuks) hebben alle een normale rug en een normaal ontwikkelde schoft.
Ik zat zelf te denken aan een passier grand gilbert, maar de euroriding luxor vindt ik ook een erg mooi en fijn zadel. Ik weet van de passier dat deze op vrij veel paarden goed ligt. Maar met de luxor heb ik weinig tot geen ervaring. (heb tijdje een paard gereden die een luxor zadel had. Ik vondt het een fijn zadel om te rijden, maar weet dus niet op dit makkelijk op verschillende paarden past.
Ik heb zelf een vrij onafhankelijke zit, dus mega knie wrongen voor stabielere zit heb ik niet echt nodig. Waar ik wel met zit is dat mijn eigen paard waar het zadel dus het meeste op zal liggen nog veranderd kwa model. (ivm dracht) Ik wil dus geen zadel wat continu opgevuld moet worden omdat het dan weer niet goed ligt. Nou wordt mijn merrie nooit echt zwaar tijdens de dracht dat scheelt mischien.
Ik heb al die tijd op een stubben scandica gereden en deze lag altijd goed. Ik wil alleen geen stubben meer kopen, omdat dat echt een zadel is waar je op zit. Gezien ik nu hogere klasses gaa rijden en veel door moet zitten, wil ik wel een zadel met een beetje diepere zit. (maar niet gedwongen) Dus niet extreem diep en ook geen mega knie wrongen??
Tja wij hebben een Stübben Tristan en vinden 'm juist heel fijn zitten, je zit er echt in maar wel ongedwongen. Past gewoon op erg veel paarden. Daarnaast hebben we nog een Albion, dito fijne zit, niet al te gedwongen zit en past ook op veel paarden.
Silence
Geplaatst: 11-05-09 06:39
Ik heb een Passier Grand Gilbert en dat is echt een top zadel. Hele fijne zit en van top kwaliteit.
Ik heb een Ainsley Pop Vanguard geloof ik. Paste op mijn D-pony, smal gebouwd ponytje, normale schoft. Nu rijd ik ermee op mijn paard, zonder aan te passen. Paard is ruim 1.65, ook smal gebouwd, met een idioot hoge schoft. Sta er nog steeds van te kijken dat dat zadel op beide goed lag/ligt . Heb er ook welleens mee op een ander paard gereden, redelijk vlakke schoft, normaal gebouwd. Daar lag hij ook goed op
Bovendien vind ik het gewoon een onwijs fijn zadel, wil niks anders meer Zit wel redelijk wat kniewrong aan, maar niet dwingend vind ik, het zadel heeft wel een redelijk diepe zit, maar dwingt niet. Hij zit gewoon lekker
Echte A merken zijn voor mij: Sommer, Passier, Stubben(maestro voldoet aan je eisen), schumacher, max benz, WOW, albion, prestige Alle van deze merken hebben een zadel dat aan jou "eisen" voldoet. Euroriding heb ik er bewust niet bijgezet omdat dat leer zo zacht is dat de levensduur niet zo lang is bij echt intensief gebruik, vooral het zitvlak op de naden moet het snel ontgeleden en zal snel loslaten op de naad, idem voor bv hulsebos, ainsley, jaguar.
KN Symphonie zeer fijn zadel past eigenlijk op alle paarden. Zit ook lekker!!! En zien er heel lang goed uit mits je het natuurlijk zelf ook bij houdt. Ook tweedehands zijn ze goed over te kopen
Ik heb een prestige top dressage. Dit zadel heeft geen extreem diepe zit maar wel veel kniewrong. Ik vind het een heel fijn zadel. De luxor heb ik weleens op gereden maar ik geloof dat ik die zit aardig diep vond. De grand gilbert vind ik ook een fijn zadel. Maar mijn prestige vind ik het fijnst
pasdedeux
Geplaatst: 11-05-09 09:21
Wat een goed zadel is voor de ruiter zelf is natuurlijk persoonlijk, maar voor het paard zijn zadels zoals de wow, schumacher, jaguar,prestige, amerigo zadels waar een paard goed los onderblijft. Waarom?
Wow heeft lucht als basis en is aanpasbaar, schumacher geeft wat meer ruimte bij de schoft en heeft vaak ook een fijn breed tussenkanaal tussen de kussens waardoor de wervels meer vrijheid hebben net als de prestige. Jaguar en amerigo idem maar daar loopt de achterkant iets omhoog waardoor deze ook nogeens korter vallen voor het paard het zadel dus niet te lang is. Euroriding heeft ook wel een breed tussenkanaal maar is snel voorbij de achterste rib wat de lengtebuiging van de lendewervels kan vermoeilijken. Passier is vaak smal bij de schoft en tussen de kussens. Kn heeft de druk meer op de schoft en ook een smaller tussenkanaal. Wil niet zeggen dat er paarden zijn waarbij deze merken niet prima passen.
schnappie
Geplaatst: 11-05-09 16:07
ik rijd nu al een een tijd met KN symphonie en ben daar erg tevreden over. ik heb ook een euroriding luxor gehad en was daar niet echt tevreden over en vond het ook niet echt een zadel wat op veel paarden past... heb het paar maanden gehad en toen weer de deur uit gedaan.
Mijn instructrice heeft een euroriding luxor, en deze ligt op véél paarden goed (ze heeft hem bijvoorbeeld zowel op haar fjord als op haar warmbloed liggen en rijdt er regelmatig ook andere paarden mee)
Kentaur is idd al weer een minder zadel. Ik zou sowieso voor een zadel gaan wat met goed wol of flair gevuld is.
Mijn persoonlijke voorkeur gaat natuurlijk uit naar de wow. Geheel aanpasbaar voor ruiter/paard, verwisselbare boom, korte kussens indien nodig etc..
elmiran
Geplaatst: 13-05-09 20:38
Kentaur is idd minder. Ik heb er toen 2 weken een gehad, maar toch weer terug gebracht . Zelf vind ik KN tot nu toe het fijnste zitten, ook voor het doorzitten.
ik vind Kieffer ook een fijn kwalitatief goed merk,maar je moet er ook lekker op kunnen zitten.
Myca
Geplaatst: 14-05-09 06:08
Als de keus alleen tussen Euroriding Luxor en Passier Grand Gilbert gaat zou ik zonder twijfel voor de Passier gaan.
Die ligt inderdaad op heel veel paarden goed, ook als je later misschien wel een paard met een flinke schoft zal willen rijden. Daarvoor is de Euroriding niet geschikt. Hij zit verder ongedwongen, alleen een beetje hard.
Ik zie dat KN Symfonie ook vaak aangehaald word. Dat vond ik geen fijn zadel, kwalitatief wel heel goed. Maar ik had daarbij zo het gevoel dat ik op het zadel zat i.p.v. op mijn paard.
Tamara_H
Geplaatst: 14-05-09 06:09
Hey,
Ik heb de Passier Grand Gilbert Extra Hier ben ik echt super blij mee! het verschil is dat je langere zweetbladen en langere wrongen hebt. Ik zou dit zadel zo weer kopen.
Super fijne zit, heel fijn leer!
manueeltje84
Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-09 06:35
Nu is het zo dat je niet alleen baar een bepaald zadel moet kijken. Je moet ook kijken wat bij je paard past, maar ook bij de gene die erop moet rijden. Iedereen heeft uiteraard zijn eigen voorkeur.
Ze komen vandaag een zadel passen, Hij neemt mee: Passier Euroriding prestige anatomica en zelfs een kn (nou ben ik hier zelf niet echt stuk van) maar wie weet!