Singel met aan 1 kant elastiek... Slecht?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

___Tessa___

Singel met aan 1 kant elastiek... Slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-09 09:20

Hej,
in de laatste editie van bit stond een artikel over singels.
Daarbij stond dat als je een singel had met aan 1 kant elastiek dat dat slecht zou zijn.
Het zou geloof ik ongelijke druk of scheeftrekken van je zadel veroorzaken, zoiets was het.
Dus dat je altijd een singel moest kopen met aan beide uiteinden van de singel elastiek, of helemaal geen elastiek.

Nou rijdt ik op mijn springzadel dus wel met een singel met aan 1 kant elastiek.
Graag zou ik jullie mening en ervaringen hierover horen.

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 09:23

Ik heb een dressuursingel met aan beide kanten elastiek, ik vind het een ramp, het zadel ligt niet op zijn plaats met deze singel. Gelukkig heb ik meerdere singels, want deze gebruik ik niet meer. :\

TaanStippel

Re: Singel met aan 1 kant elastiek... Slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 10:01

Even iets over een singel met aan beide kanten elastiek, het paard was aangesingeld tijdens het opwarmen. De ruiter viel eraf doordat het paard schrok, maar het paard bleef rennnen en door het elastiek begon het zadel te schuiven waardoor het uiteindelijk onder zijn buik hing. Sindsdien ben ik genezen van singels met elastiek.

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-09 10:08

Dat klinkt dus ook niet geweldig, singels met aan beide kanten elastiek.
Ik had tijdens een springwedstrijd ook een singel met springflap van iemand geleend, met aan beide kanten elastiek.
Die moest ik net voor een hindernis ook nog rechtrekken omdat ie scheef lag, da's ook niet echt ideaal als je op een hindernis afrijdt.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 10:29

Met een singel met aan 1 kant elastiek word de druk niet goed verdeeld/onregelmatig verdeeld. Bij een singel met 2 kanten elastiek of geen elastiek is dat aan beide kanten gelijk.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 10:32

Dit heb ik ook ergens gelezen, ik denk als je even zoekt dat je veel kan vinden, was een heel verhaal waar ik niet zoveel van begreep. Wat is eigenlijk het nut van een elastiek in een singel?

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 11:36

fjordjes schreef:
Dit heb ik ook ergens gelezen, ik denk als je even zoekt dat je veel kan vinden, was een heel verhaal waar ik niet zoveel van begreep. Wat is eigenlijk het nut van een elastiek in een singel?

Ik heb ook geen idee!

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-09 11:44

Volgens mij bewegingsvrijheid.

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 11:53

tessii1991 schreef:
Volgens mij bewegingsvrijheid.

Ja zit wat in, maar als het zadel door zo'n singel gaat schuiven dan komt dat de beweging van het paard niet ten goede, toch?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 11:58

Het ligt er ook aan welk merk je neemt met elastiek hoor.
Klinkt mij in de oren als onzin, een zadel wat onder de buik hangt doordat er elastiek in zit. >;)
Ik heb hier een singel met tweezijdig elastiek en dat blijft keurig liggen, en dat op een rond paard wat dus heel vaak schuift.
Het ligt er ook aan welk merk, ik had een hh, dat elastiek rekte veel te veel en dat schoof.
Nu heb ik een wintec en heb ik daar helemaal geen last meer van, dat elastiek is veel stugger.

Eenzijdig is niet goed schijnt, daarom heb ik een andere aangeschaft.
Het lijkt mij heel irritant een singel die niet meegeeft met de ademhaling.

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 12:00

ik heb er ook 1 met aan 1 kant elastiek en heb echt nergens last van,juist met geen elastiek schoof mijn vorige zadel...

levine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 12:01

Makkelijker aansingelen...

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 12:05

Ik heb er ook een met aan 1 kant elastiek. Had ook gelezen dat het het zadel scheef zou trekken, maar ik vind het toch wel prettig.
De elastiek is overigens niet om het aansingelen makkelijker te maken, maar door de elastiek beweegt de singel beter mee met de ademhaling van het paard.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 12:07

Ik heb ook aan 1 kant elastiek. Maar aan de kant waar de elastiek zit singel ik juist niet aan. Dan heb ik het idee dat ik de rek eruit trek en het paard nog niet vrij kan ademen of eens opzetten.
Dat het het zadel scheef trekt, dat kan misschien een beetje, maar eigenlijk geloof ik er niet zo in.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 12:09

Hou op met dat gezeur over is het slecht? Als het slecht is dan gebruik je het toch niet? Ik bedoel, wordt zo moedeloos over die topics van is dit slecht dat slecht? Neem voorbeeld aan bit slecht, bandages slecht, anky pads slecht en nu weer is dit soort singel slecht.

Als het slecht was, werd het niet verkocht.

Enjoy mijn antwoord :)

Nee vind het dus niet slecht

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 12:10

Ik heb met een thorowgood singel gereden met aan 1 kant elastiek, vond het juist heel handig. Nooit last van gehad schreef of schuiven van het zadel.. Je moet natuurlijk wel goed aansingelen :P

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 12:11

Er worden echt wel dingen verkocht die slecht zijn. Als het maar geld in het laadje brengt. :)
Maar ik ben het wel met je eens dat alles tegenwoordig maar slecht is. Daar wordt ik ook wat flauw van.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 12:14

eenitraM schreef:
Hou op met dat gezeur over is het slecht? Als het slecht is dan gebruik je het toch niet? Ik bedoel, wordt zo moedeloos over die topics van is dit slecht dat slecht? Neem voorbeeld aan bit slecht, bandages slecht, anky pads slecht en nu weer is dit soort singel slecht.

Wat is dit nou weer voor een raar antwoord? Is toch juist goed om dat te vragen als je twijfelt? Dan kom je nog eens ergens achter. En als het slecht was werd het niet verkocht> dat is wel heel naief. Zijn sigaretten zeker ook gezond.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 12:18

eenitraM schreef:

>;)
Er worden zoveel dingen verkocht die slecht zijn, maar men koopt het he?
Zo ook ankypads en bandages ja.
Ankypads mogen ze van mij verbieden.
Bandages, sja voor de 1,5 keer wat eer ruiter er gemiddeld mee rijd, sja ik denk dat het niet zoveel kwaad kan.
Peesbeschermers hetzelfde, bontjes zijn ook slecht, word ook verkocht, dikke pads zijn slecht, word ook verkocht.
En waarom? voor de ''het is zo lekker zacht voor het paard zijn rug'' gedachte van de mens.
Puur commercieel dus, want het verkrapt alleen maar je passende zadel.

De druk word ongelijk op de rug van je paard, dat heb ik zelf gevoeld en dat tast de bespiering én je zadel aan op den duur.
Ik heb er wel een andere singel voor aangeschaft.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 12:22

Ik snap niet hoe je een zadel scheef kan trekken als er aan 1 kant elastiek zit... en als je helemaal geen elastiek hebt, trek je hem dan ook scheef?

Ik heb juist de ervaring, vooral met de anatomisch gevormde singels, met of zonder buikflap, dat die scheef gingen als er beide zijden elastiek zat.... en dat waren dan geen goedkope of B-merk singels...

Ik vind die test altijd zo ruim... wie hebben er wat getest, welke merken, welke zadels, pasten die zadels goed, welke arbeid hebben die paarden verricht, was er evenveel druk op beide beugels... werd er aan beide kanten nagesingeld?

Wij hebben al jaren singels met aan 1 zijde elastiek en eigenlijk nooit iets vreemds meegemaakt of gemerkt...

Als een zadeldekje, van welk merk ook schuift, dan ligt je zadel niet goed...
Het probleem van veel ruitersportartikelen is dat hett verkeerd wordt gebruikt.... een andere neusriem voor de mooi, een bontje omdat het er stoer uitziet, dat zijn niet de redenen waarvoor het op de markt terecht is gekomen.... maar daarvoor wordt het wel door velen gebruikt.
voor alles geldt, voor deskundig gebruik... niet voor de sier/leuke/stoerigheid...

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 12:27

Alane schreef:
Ik heb juist de ervaring, vooral met de anatomisch gevormde singels, met of zonder buikflap, dat die scheef gingen als er beide zijden elastiek zat.... en dat waren dan geen goedkope of B-merk singels...

Het probleem van veel ruitersportartikelen is dat hett verkeerd wordt gebruikt.... een andere neusriem voor de mooi, een bontje omdat het er stoer uitziet, dat zijn niet de redenen waarvoor het op de markt terecht is gekomen.... maar daarvoor wordt het wel door velen gebruikt.
voor alles geldt, voor deskundig gebruik... niet voor de sier/leuke/stoerigheid...

Ik heb een anatomische singel met beide zijdes elastiek en dat gaat absoluut niet scheef liggen..
Met het 2e stukje ben ik het helemaal eens.

amyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 12:31

Heb jaren met een singel gereden met langs 1 kant elastiek, dat ging super, daarna had ik een singel zonder elastiek, ging ook heel goed.
Nu heb ik een springsingel met flap en langs 2 kanten elastiek => gaat nog beter...
Zadel schuift niets,paard mag bokkensprongen maken of de andere kant opgaan,mijn zadel heeft nog geen millimeter verschoven.

Ik denk dat als het zadel schuift/draait/... met een singel,dat er gewoon niet genoeg na gesingeld is.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 12:39

1 kant elastiek schijnt inderdaad met drukverdeling te maken te hebben
Ik heb altijd singels met elastiek aan beide kanten en heb nooit problemen gehad met zadels die onder de buik komen te hangen.

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-09 14:36

sifra01 schreef:
Wat is dit nou weer voor een raar antwoord? Is toch juist goed om dat te vragen als je twijfelt? Dan kom je nog eens ergens achter. En als het slecht was werd het niet verkocht> dat is wel heel naief. Zijn sigaretten zeker ook gezond.

Jij snapt het.

@ Maritine Ik wil niet een nieuwe singel kopen omdat 'Bit' zegt dat het slecht is. Ik wil eerst meer ervaringen horen en over het hoe en waarom. Dus vandaar dit topic. Beetje jammer dat jij het meteen negatief opvat en als 'gezeur' ziet.
Want daar was het helemaal niet voor bedoeld.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 14:50

ik heb van de week een neopreen singel gekocht met aan 1 kant elastiek. Heb hem nog niet gebruikt, dus heb ook geen ervaringen.
Maar in de winkel zei die vrouw dat deze singel juist ideaal is, omdat ze zo nog bewegingsvrijheid hebben (ik weet niet meer precies met welke woorden ze het zei :+)