beugelophanging Barefoot

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

MilouNigel

beugelophanging Barefoot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 10:11

Hallo allemaal,

Ik ben sinds maandag trotse eigenaar van een eigen Barefoot Drytex. Nu heb ik er gister voor het eerst meegereden. Toen ik opstapte vond ik het meteen lekker zitten. We zijn met de groep een buitenrit gaan maken. Dus ik dacht dat het wel een lekker rit zou gaan worden. Toen we aan gingen draven schrok ik me kapot, wat zit dat raar. Mijn benen wiebelen van links naar rechts en van voren naar achter. We gingen allemaal bergen op en af en ik kon niet zeggen dat ik er lekker op zat. Naarmate de rit vorderde ging het steeds een beetje beter en toen kwam de galop. Op mijn kont blijven zitten ging niet dus maar in de verlichte zit, ik had het idee dat mijn paard het niet bepaald prettig vond dus maar weer gaan zitten. Nu ging dit na een paar galopjes ook weer wat beter. Maar in de galop terwijl ik in de verlichte zit zat ging mijn linkerbeen naar achteren en mijn rechterbeen steeds verder naar voren. Ik had de grootste moeite om te blijven zitten. Maar jah ik dacht dit is natuurlijk een kwestie van wennen dus volgende keer weer gewoon proberen. Maar toen ik vanochtend op stond had ik veel pijn aan mijn bovenbenen. En dan precies op twee plekjes aan de achterkant. En wat zie ik twee mooie ronde blauwe plekken. Van de beugelophanging. Daar had ik gisteren tijdens het rijden ook al last van maar niet echt op gelet.
Ik heb trouwens de endurancefenders aan het zadel hangen met de westernbeugels. Zou dit gewoon nog de nieuwigheid zijn van het zadel of toch maar kijken voor engelse beugels en beugelriemen. Ik vind het wel zonde want het staat zo stoer die fenders en die beugels eraan. En heeft er nog iemand tips zodat ik de volgende keer iets steviger in het zadel kom te zitten? Het paard had op den duur zoiets van stop nu maar met wiebelen.

Alle tips en reacties zijn welkom!!

Groetjes Milou

Iris__Bennie

Re: beugelophanging Barefoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 10:14

Oefenen!!

ik heb sinds kort de barefoot Londen, en ik wiebelde ook alle kanten op, galoppeeren was een HEL! En ik kreeg zelfs mega spierpijn in mijn buik! haha ;)
Gewoon veel oefenen en in de galop alleen maar denken aan zitten zitten zitten, dan komt het vanzelf goed!!

Ik had de eerste paar keren ook reuze spierpijn, nu nergens meer last van! T is een heerlijk zadeltje :)

Succes!

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 11:31

Okeej, ik had al van verschillende mensen gelezen dat het best wennen is dus ik ga gewoon flink oefenen. Maar had jij ook last van de beugelophanging? Het zijn intussen 2 flinke blauwe plekken geworden!

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 11:35

Ik had de mazzel van een leren en al 2 jaar oud, dus 'ingereden' zadel.
Ik had precies 200 meter nodig om te wennen en toen maar gelijk een galopje gedaan, het voelde gewoon gelijk goed.

Ik kan me voorstellen dat een nieuw zadel zich toch wat moet vormen.

Succes, komt vast goed!

Wilke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 11:38

Hoi,
Ik heb ook een barefoot zadel (cherokee) maar dit probleem niet meer. Heb er engelse beugelels en riemen aan en dan de gespen ondr aan bij de beugel. Hier door zit je niet op de gesp.
Succes is gewoon ook even wennen. Daarna wil je niet ander smeer

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 11:45

Ik heb idd gezien dat mensen de engelse beugelriemen "ondersteboven" hebben hangen. Maar hoe zit het dan vast?

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 11:46

Bij de fenders kun je ook de gesp naar beneden bevestigen.

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 11:50

Toen ik voor het eerst op een barefoot reed (geleend) toen wiebelde het ook heel erg. Maar zat wel heerlijk.
De gespen van de beugels hingen naar onderen. Het zit gewoon eigenlijk het zelfde. De gesp is naar beneden gedraaid. Of hij is los gedaan en andersom erin gedaan ofzo.
Hoe je dat met fenders moet doen weet ik niet.

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 12:38

De fenders hingen al aan het zadel toen ik hem kreeg. De engele beugelriemen moeten dus hetzelfde?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 17:01

Heb je een foto van het zadel op je paard....? :)

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 17:02

Nee nog niet. Dan moet de camera achterblijven op de manege als ik naar buiten ga. Zal mam eens mee nemen voor foto's.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 18:54

Ik ben namelijk wel benieuwd hoe het zadel precies op je paard ligt , hoeje er zelf op zit , en vooral ook hoe de fenders bevestigd zitten. Want vaak geeft zo'n plaatje erbij direct een goed vermoeden waar het probleem zit ;)

Ik ken 2 of 3 gevallen van mensen die ondanks dat alles goed zat , tòch last hadden van de beugelophanging. Dat is op zich wel apart , als je ziet dat er hònderden mensen mee rondrijden die hem niet eens voelen , dat er dan toch een enkeling blijkbaar zo gevoelig is dat ze het niet alleen voelen , maar er zelfs ook echt last van krijgen ! Heel apart :)

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-09 11:44

Ik had in eerste instantie de beugels lang, omdat ik normaal graag wat langer zit. Maar dit bleek al heel snel tegen te vallen aangezien de beugelriemen enorm leken uit te rekken. Dus maar korter gedaan. Toen zat ik in draf en galop goed (druk in de beugels) maar in stap veel te kort. Misschien dat het daaraan ligt?

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-09 11:45

Woensdag maak ik er foto's van. Dan neem ik mijn moeder mee als fotograaf.

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 11:48

MilouNigel schreef:
Ik heb idd gezien dat mensen de engelse beugelriemen "ondersteboven" hebben hangen. Maar hoe zit het dan vast?

Je kan bij een ruitershop leren hoesjes kopen die je over de beugelriem schuift en daar doe je het lipje in wat overblijft van de beugelriem. Ik hoop dat het duidelijk is wat ik bedoel.

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-09 15:41

Moet je dan gewoon de beugelriemen door de ring (ophanging) halen en dan gewoon de gesp naar beneden laten? en daar een leertje overschuiven? Gewoon zoals normaal maar dan met de gesp onder?

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 15:49

MilouNigel schreef:
Moet je dan gewoon de beugelriemen door de ring (ophanging) halen en dan gewoon de gesp naar beneden laten? en daar een leertje overschuiven? Gewoon zoals normaal maar dan met de gesp onder?

Juist, dat bedoel ik. De gesp komt dan net boven de beugel te hangen. Bij mijn oude vzh zadel had ik de riemen ook altijd zo hangen, maar ik kon daar geen foto van vinden voorop je dat ziet met het hoesje. ;)

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-09 15:51

okeej, dan ga ik eens kijken voor engelse beugelriemen. Woensdag gaan we weer een buitenrit maken en dan is het wel handiger als ik iets steviger zit. (Veel bergen en afdalingen)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 16:06

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 16:39

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-09 17:31

Ook dit maakt het idd een stukje duidelijker, dan ga ik dat eens proberen...

asje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 16:58

ik heb vandaag weer eens (na eeuwen in de kast te hebben gelegen) op mijn dry tex gereden en op een gegeven moment begon bij mij ook t plekje waar de beugelophanging zit te irriteren op mijn benen. Ik heb de endurance-fenders en beugels en precies waar de fender stopt onder mn seatsaver, waar hij door de ring gaat, irriteert t. Ik kan ze volgens mij niet anders bevestigen, zou dit dan een kwestie van wennen of anders zitten zijn? Wel zonde want verder zit t zadel toch wel super op een langere rit dan mn dressuurzadel met diepe zit...

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-09 19:52

Ik had precies hetzelfde probleem. Op de plaats waardat de beugelriem vast zit. Ik heb sindsdien niet meer met het zadel kunnen rijden dus ik weet niet of dit wennen is ofdat het iets anders is?

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 15:41

Hoe vaak heb je nou gereden met dit zadel als ik vragen mag? En had je eerst een testzadel geprobeerd of niet? :)

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 15:43

Ja, ik heb een testzadel geprobeerd en aan de hand daarvan een eigen zadel overgekocht. Ik was meteen verkocht aan de boomloze zadels. Ik heb alleen niet lang genoeg kunnen rijden om te zien of het gewoon wennen is aan de beugelophanging. Ik vind het heel jammer dat ik het zadel moet verkopen en in de toekomst komt er zeker weten weer een maar momenteel is het niet anders.
Laatst bijgewerkt door MilouNigel op 01-06-09 15:46, in het totaal 1 keer bewerkt