Probleem met sperriem.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Charisma

Probleem met sperriem.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 09:47

Mijn paard krijgt wondjes van zijn sperriem. Ik reed er vroeger nooit mee omdat hij er wondjes van kreeg. Nu omdat hij zijn tong over het bit doet en zijn mond heel fel open doet heb ik hem er toch terug ingedaan, maar hij ligt alweer helemaal open, ondanks mijn poging om er schuimrubbertjes onder te steken.
Nu ben ik in de ruitersport zaak zo kinketting beschermers gaan halen, maar door het veelvuldig schuimen en zweten blijven die niet op hun plaats zitten en ligt hij dus nog open. Ik smeerde er ook vaseline onder maar dan schuift het nog harder. Voor de bovenste neusriem heb ik een neoprene bescherming, maar di is te groot voor de sperriem.
Zou het nuttig zijn om de kinkettingbeschermers (3 stuks) aan mekaar te maken zodat ze niet meer verschuiven? De schuimrubber is te slap, daar duwt de sperriem gewoon door. (heel erg dunne sperriem)
Ook heb ik nog een schapenwollen stuk liggen voor over de hoge neusriem, zou ik die kunnen op maat snijden en die errond maken?
De neusriem er terug af doen en met een tonglepel rijden wil ik niet omwille van gevoelig in de mond en dus freaken op een tonglepel (al geprobeert) en dan doet hij zijn mond ook open.
Ook heeft het niks met mijn hand te maken, heb totaal geen harde hand, paard is superlicht in de mond, maar krijgt nu pijn tijdens het rijden en ik krijg dus ook verzet.
Wat raden jullie me aan? Zijn er nog alternatieven? Of misschien gewoon ander hoofdstel met dikkere sperriem? Of bitloos? Maar kan ik daar nog mee wat zwaarder dressuren (lees appuyementen in galop enz, verzamelen, keertwendigen) en springen?
Ben beetje ten einde raad, als dit niks oplevert, gaat de riem eruit en rij ik maar met een paard met een open mond en een tong over het bit....

Anoniem

Re: Probleem met sperriem.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 09:50

Misschien een ander bit proberen? Omdat hij zijn tong over het bit gooit is het wellicht een teken dat het bit niet lekker zit? Wat voor bit gebruik je nu?

Mijn merrie men ik bijvoorbeeld ook niet met een gewone rechte stang, daar gooit ze altijd de tong overheen. Hang ik er een stang met tongvrijheid in (zo'n boogje) dan heb ik nergens problemen mee.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 09:54

dat je paard plots z'n mond opendoet heeft een reden. Misschien moe je z'n tanden eens laten nakijken of gewoon je bit en gaatje hoger hangen. Ik heb ook een paard gereden die het een periode gedaan heeft, waarom is nog altijd niet geweten.
Misschien helpt een ander bit (dubbel gebroken/iets dikker/...) daarom hoef je nog niet direct een tonglepel te gebruiken of tijdelijk zo'n rubber van bitring naar bitring over de neus zoals je in de rensport soms ziet.
bontjes en andere over de sperriem heeft volgens mij weinig zin, door het schuim, komen er klontertjes op zitten en koekt alles samen wat nog meer wrijving gaat geven

succes met je zoektocht

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 09:58

Ik zou de oorzaak gaan zoeken in plaats van het weg te stoppen.
Hij doet dit als uitting van ongenoegen.
Dat kan jouw hand zijn, dan hoef je niet bere sterk te zijn maar gewoon net dat ietsje te veel voor zijn gevoelige mond.
Dat kan een slecht passend bit zijn, dat kunnen haken op de kiezen zijn, maar het kan zelfs uit zijn rug komen.

De sperriem is hier in ieder geval niet de oplossing.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 10:18

Gebit kunnen we al uitsluiten, word elk half jaar nagekeken, buiten wat tandsteen op de hoektanden nergens last van, DA komt trouwens dit weekend om dat weer weg te doen.
Voor zijn rug is hij pas behandeld, die is gewoon goed.
Qua bit, ik rij met een dikke bustrens, met een gebroken tussenstukje waar hij mee kan draaien (pinchless). Zacht bit dus. Ik rij al 5 jaar met dit bit en hij loopt hier super op, een ander bit krijg ik gegarandeerd verzet op. Hangt ook al zolang op dezelfde plaats en in hetzelfde hoofdstel.
Tja, ik weet het ook niet meer, lichamelijk is het niks, of er moesten nu zaterdag ineens joekels van haken opzitten, maar ik voel er geen in ieder geval.
Tja, ik weet dat ik soms als het nodig is wat harder ben in mijn hand, maar ben helemaal niet streng, hij doet zijn mond ook open in stilstand of in vw-nw.
Nu als de sperriem en de spullen voor die te verzachten de oplossing niet zijn, en het is niks lichamelijks, wat kan het dan nog zijn. Als ik nog zachter moet zijn met men hand, kan ik beter mijn teugels laten doorhangen en gewoon wat rondlopen in de bak, das ook niet wat ik wil.

Purky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 10:23

Hoe komt hij dat hij wondjes krijgt door zijn sperriem? Door zijn mond proberen open te trekken?

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 10:23

Zo te horen zit daar je probleem dus wel, bij je handen.
Laat je teugels maar eens een poos doorhangen en ga maar eens geheel sturen op jou benen en je zit. Overgangen, op jou zit. Dat hij dan met zijn hoofdje in de lucht loopt, niet erg.
Maar ga dat maar eens oefenen, dan zul je merken als jij later je teugels weer op maat gaat houden dat je probleem weg is omdat je hoofdzakelijk je hulpen hebt leren geven zoals het hoort.

TeskeBeitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 10:26

Lage neusriem? Ik rij er nu een poos mee en het bevalt super!
Ziet er wat minder leuk en stoer uit, maar ach.. als het maar helpt.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 10:27

Hoeveel ruimte is er in zijn mond? Is er wel genoeg plaats voor een dikke bustrens die dubbel gebroken is?

Zou ik dat bij onze tinker erinhangen weet ik dat zijn mond opengaat en zijn tong zover mogelijk buitenboord. Vanwege zijn dikke tong, laaghangend verhemelte en korte mondspleet is er gewoonweg geen ruimte om iets diks en gebroken in op te bergen. Hierdoor rij ik nu of bitloos of met een ongebroken dunner bit en dan gaat het wel goed.

Kijk eens kritisch hoe het bit in zijn mond ligt en waar hij zijn tong laat dan.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 10:33

Hij heeft gewoon een supergevoelige huid, ook waar mijn been ligt zijn de haren weg. Het is ook een schimmel, die zouden daar meer last van hebben.
Sorry hoor, maar ik rij al 20j paard en krijg wekelijks 2x priveles, ik kan heus wel met mijn zit en benen sturen! En ik rij al mijn overgangen met mijn zit, niet met men handen.
Nou goed, ieder zijn mening, maar volgens mijn is het gewoon overgevoeligheid van de huid. Ook waar de singel ligt zijn er haren weg, hij is echt overgevoelig. En dat hij met zijn mond open loopt of zijn hoofd in de lucht kan me op zich niet zoveel schelen, wil gewoon niet dat hij wondjes krijgt. Hij moet niet supermooi in het gareel lopen, maar hij moet niet klieren als hij geen zin heeft met zijn tong en zijn mond.
Sommige dagen doet hij het niet, soms wel. Ik zie het als klieren, want hij kan alle oefeningen ook gewoon zonder die heisa met zijn tong. Alleen dat hij wondjes krijgt stoort me en dat wou ik tegengaan, vrees dat de sperriem er dus gewoon uit moet, als ik de reacties zo hoor.
Karuna: Hij heeft plaats genoeg in zijn mond, hij houdt zijn bit ook altijd normaal onder zijn tong, alleen als hij geen zin heeft in een oefening, gooit hij zijn tong erover als protest, als je dan een andere oefening rijd steekt hij ze er gewoon weer onder.
Teskebeitske: ja dat kan, maar dan is het probleem van de wondjes nog niet opgelost. Dat kan hij idd zijn tong er niet meer over en zijn mond niet meer open, maar daar gaat hij ook wondjes van krijgen.

hiboune

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 10:41

ik had ook zo een super gevoelig paardje die ben k bitloos gaan rijden..

nooit meer mond open gehad en wondjes :P

denk dat als ie zo gevoelig is als jij zegt je vanalles om die sperriem kan doen maar t zal blijven schuren..
de huid is daar al zo zacht en kwetsbaar..

waar issie stuk van de sperriem/ zijkanten van de mond?

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 10:42

Die zijn er meer die dat zeggen, maar vervolgens hebben ze wel teveel gewicht in de hand. En verbazend dat ze soms nog Z rijden ook. De juries die die mensen punten geven moeten ze ook ontslaan. Maar dat is een andere discussie :)
Maar met andere woorden, teveel mensen rijden toch met teveel druk van voren. Juist bij de gevoelige paarden komt dat eruit. En kan het dus best zijn dat je er 20 jaar niets van gemerkt hebt, tot je dit paard tegen kwam. :)

Een dunner bit kan zeker ook werken als er te weinig plek is.
En onderzoek heeft uitgewezen dat paarden veel minder plek in de mond hebben dan vaak gedacht wordt.

Maar je wordt meteen al boos en zegt bij alles nee, bij alle tips van mensen, in plaats het eens uit te proberen en dat is jammer.
Want je wilt zo te lezen niets anders horen dan een oplossing dat jij toch die sperriem aan kunt houden, zonder de oorzaak te achterhalen van het probleem. Zo loop je over nog eens 20 jaar nog tegen problemen aan.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 10:51

Ik wil wel tips en wel luisteren, anders dan plaatste ik dit topic niet. Ik snap wel dat je niet iedereen op zijn woord gelooft over hoe hij rijd, maar ik kan je zeggen ik ben geen sukkel op een paard die alles beter weet, ik heb zeker mijn gebreken, en die ontken ik niet.
Het paard reed vroeger in de les met een dunner bit en daar overreageerd hij altijd op, daarmee dat toen ik hem kocht ik er een dikker heb ingehangen.
Ik zal het zaterdag eens door de DA laten nakijken of hij plaats genoeg heeft, maar denk niet dat het daar aan hangt.
Zoals ik zal zei, ik rij hem al 5j zonder de sperriem en hij heeft het nooit gedaan, en ik ben alleen maar beter gaan rijden, dus zou het straf vinden als ik nu ineens een hardere hand heb en dat hij daardoor verzet geeft.
Ook gooit hij zijn tong alleen over het bit als hij wil tegenwerken in een oefening, terwijl hij die de dag erna wel gewoon loopt zonder te klieren met zijn tong.
Het laatste wat ik wil doen is mijn paard in een positie duwen waarin hij niet gelukkig is of zichzelf pijn doet. Ik zal vragen aan mijn instructrice om extra te letten over hoe ik mijn zit gebruik en mijn handen en dan gaat de sperriem er gewoon af vandaag. Wil mezelf gerust terug onder de loep nemen en het was niet mijn bedoeling om je aan te vallen of haudain over te komen.
Hiboune, hij ligt open, in de kingroeve en net onder zijn onderlip aan het bit, aan 2 kanten.
Kan je met bitloos ook gewoon nog alle dressuur rijden en springen? Bitloos is nieuw voor mij. :-)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 10:51

het feit dat hij zijn tong erover heen doet is niet omdat hij het doet om dwars te liggen maar zo goed als zeker omdat het hem irriteert of zeer doet. Enkele uitzonderingen daar gelaten denken paarden niet na om iets te doen om dwars te liggen maar uit angst, pijn of iets niet snappen. wat voor materiaal gebruik je voor je bit? heb je al eens een ander materiaal geprobeerd of desnoods metaal loos?

Kan best zijn dat er toch net iets te weinig ruimte is, de gebrokenheid van het bit iets te hard knijpt in zijn tong of je toch teveel druk zet met je handen. Onze tinker kon met bv longeren en een te dik of gebroken bit zo op het oog goed lijken te lopen. Tot ik iets meer druk ging geven of bijzetteugels ging vastmaken dan ging langzaam zijn mond open, zijn hoofd ging wat schudden of hij drukte zijn nek tegen zijn borst aan om maar onder de druk en pijn heen te komen. Het heeft best lang geduurt voor we erachter waren wat bij hem de oorzaak was.

Onze tinker is ook supergevoelig in zijn mond en vel maar met het dunnere flexibel rubberen bit wat ik nu rijdt gaat het goed. Als ik bitloos rij doe ik dat met een hackamore omdat het kruislinks systeem bij hem juist irritatie onder zijn kin geeft. Met bitloos kun je alles doen alleen mag je er helaas nog geen wedstrijd mee rijden al zijn ze dat wel aan het veranderen.

hiboune

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 10:56

maak er nou eens geen rel topic van!
ts wil gewoon advies over haar paardje met een overgevoelige huid
ik kan alles bitloos

rij zelfs in een tinkershowteam op een behoorlijk niveau.
springen dressuur bosritten alles kan ;)

ik zou eerst ff de wondjes laten genezen en dan eens kijken met lamswol of je iets kan maken

neopreen is rubber zal ook de huis stuk maken als ie net zoals mijn knollie is!

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 10:58

Je schrijft tegenwerken in een oefening.
Paarden werken niet bewust tegen, doen dit alleen uit ongemak. Het is hun manier om te zeggen, baasje het gaat niet. ;)
De oefening die voor hem bijvoorbeeld voor het moment te zwaar is. Waar hij net te veel moet dragen en er nog niet sterk genoeg voor is. Dat hij net te veel moet buigen, maar er net nog niet lenig genoeg voor is. Aan dat soort dingen kun je dan gaan denken.
Eigenlijk moet je blij zijn dat een paard het zo duidelijk aangeeft. Veel paarden die het niet doen en "ineens" met een blessure staan. Omdat er door gevraagd werd in de oefening.

Bitloos kan alles, maar op wedstrijden mag het nog niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 10:59

Is het niet zo, omdat jullie nu meer bereikt hebben, en verder in de rijkunstige ontwikkeling zijn, er ook meer van hem gevraagd wordt, er dus ook problemen ontstaan met het dikkere bit? Probeer het anders gewoon nu nog eens met een dunner of ander bit? Het feit dat hij daar 5 jaar op overreageerde geloof ik je gelijk. Maar dat garandeert niet dat hij dat nu weer gaat doen, dat weet je pas als je het daadwerkelijk probeert :)

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 11:02

Tja, het kan dat het bit dan toch te dik is, maar moest hij dan al niet van begin zijn gaan zeuren erover? Ofwel is het omdat de oefeningen nu zwaarder worden. Het is een metalen bit. Nog geen ander bit geprobeert, omdat hij er niet zo leuk op liep.
Dus je raad me dan een dunner rubberen flexibel bit aan? Hij is wel 1.78 groot en weegt zo'n 800kg, echt een krachtpatser dus, hij gaat daar niet doorheen lopen ofzo?
Ja voor bitloos, was ik ook al aant denken aan een hackamore, omdat het kruissysteem idd ook weer waarsch wondjes gaat geven. Tja, wedstrijden is geen prioriteit voor mij.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 11:03

Ook krachtpatsers hou je niet stil met een bit of de hand. Ook die hou je stil met de zit. Geen probleem vertelde je eerder :)

hiboune

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 11:05

dan zou ik gewoon eens een hackamore uit proberen!

of idd eens een dunner bitje en je zal vanzelf merken of ie er doorheen loopt :P

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 11:08

Tja, idd, hij laat zien dat het voor hem niet leuk is, zover was ik al wel, dus gaan we werder met de oplossing zoeken.
Bedankt Hiboune, ik wou idd geen reltopic starten.
Hij is nu 11j, dus wel sterk genoeg, alleen omdat hij zo groot is en een lange rug heeft zijn de oefeningen waarin hij op zijn gat moet gaan zitten moeilijker voor hem. Dat weten we en we doen er oefeningen voor zoals veel overgangen en balkjes draven. Lenig, tja het is een reus, dus een elastiekje is het niet, maar hij doet wat hij kan.
Ging vandaag toch sowieso naar de paardensportwinkel, zal daar eens advies vragen over eventueel een ander bit, of bitloos.
Ja de sperriem gaat er nu sowieso uit tot de wondjes genezen zijn en dan moet ik zien, missch dat de oplossing idd in iets anders ligt dan in de neusriemen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 11:08

Cassano1 schreef:
Dus je raad me dan een dunner rubberen flexibel bit aan? Hij is wel 1.78 groot en weegt zo'n 800kg, echt een krachtpatser dus, hij gaat daar niet doorheen lopen ofzo?
Ja voor bitloos, was ik ook al aant denken aan een hackamore, omdat het kruissysteem idd ook weer waarsch wondjes gaat geven. Tja, wedstrijden is geen prioriteit voor mij.

Nee dat niet. het is toevallig dat ik daar nu mee rijdt omdat mijn bit van eerste keuze niet meer in zijn maat te krijgen is. :o Ik reed tot dit bit met een sprenger kunststof bit met tongvrijheid. maar die gaan maar tot 14,5 cm helaas en ik heb 16,5 cm nodig. En dit bit heeft heel toevallig die maat en past en hij loopt er goed op. Alles wat ik erin hang van metaal of gebroken gaat niet goed. vandaar dus deze oplossing voor onze tinker. Maar dat is per paard verschillend wat goed gaat. Dat is een kwestie van uitproberen en testen.

Onze tinker is ook een bonk van heel wat kilo's en heel veel kracht. Maar als een knollie echt wil dan houdt je ze toch niet bit of geen bit.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 11:12

Kazary: je laat wel echt geen ruimte voor interpretatie e! Ik wil gewoon bedoelen als hij schrikt en vertrekt of ik dan uberhaupt nog iets te zeggen heb in zijn mond. Dat hij op zit moet terugkomen weet ik ook wel. En daar gaat het topic trouwens niet over.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 11:14

Karuna: ja ik vraag vanmiddag advies in de winkel, zien wat hij zegt, hij kent mijn paard, dus zullen zien. En idd als ze weg willen zijn ze toch wel weg. Zelfs de kleintjes :-)

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 11:15

Ik denk dat het topic juist daar wel over gaat :)

Ja natuurlijk heb je dan nog wel wat te zeggen.
Maar juist jou , ja hoe zeg ik dat, aparte manier van opvattingen en omschrijven op meerdere manieren over het groot paard en het willen tegen houden daarvan, geeft mij steeds meer het idee dat ik niet erg ver van het probleem af zit.

Maar ik laat het hierbij. Denk er over. Probeer het eens.