Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
Zadelboer schreef:de singelstooten zitten vast aan de boom, de voorste gaat met een V van de voorkant , naar de achter kant.
de achterste singelstoot gaat van het midden naar achteren.
door de lus aan de voorkant te gebruiken haal je de druk van de achterkant af , de sttot heeft dan alleen druk aan de voorkant .
met de achterste sttot erbij heb je dus ; voor ,midden achter. terwijl dat je normaal ; voor, achter , midden en achter hebt.
de lus die nu vast zit aan de voorkant geeft de voorste singelstoot meer druk. dit wordt in sommige gevallen gedaan om het zadel meer grip te geven en niet naar voren te laten schuiven. het mag niet zo zijn dat het zadel daardoor aan de achterzijde niet meer stabiel ligt.
als deze lus aan de voorzijde vast zit kan hij door het zweetblad naar beneden lopen , maar als je hem uit het zweetblad haalt dan breng je hem meer naar voren , de singelstoot komt dan rechter naar beneden zonder dat het zadel naar de singelgroeve getrokken word.
normaal gesproken bij paarden die buikig zijn .
ik kan me alleen niet voorstellen dat het effect heeft bij een springzadel . die zijn al verder naar voren gebouwd en heeft dus geen enkel nut.
die kleine meneer die dat heeft gedaan zal er wel een reden voor hebben gehad .maar ik zie daar geen enkel voordeel in
sjakie schreef:Is dat dan het verhaal dat het nut heeft voor de hele ronde types met weinig schouder en schoft? Dat het zadel meer grip heeft aan de voorzijde?
Zadelboer schreef:![]()
![]()
en voor de paarden die een bierbuikje hebben waardoor de singelstooten schuin naar voren worden getrokken door de singel
Zadelboer schreef:
de H singel is ontworpen voor een beter stabiliteit van het zadel , voornamelijk bij barokke paarden , friezen en zo
groot voordeel is ook dat de druk niet over de hele singel verdeeld wordt ,maar veel meer bewegingsvrijheid in zijn ribbenkast geeft en de druk op de plaat in het midden komt . dit ligt op het borst been en hindert het paard veel minder.
voor de wow zadels is dat een geschikte singel, ook voor andere merken die een v vormig singelsysteem hebben en is niet geschikt voor zadels die van uit het midden de singelstoten hebben zitten .
hoop dat het duidelijk is
Aimee schreef:Okee, thanks!
En even ter informatie.... Wat is de meerwaarde van zo'n singel?
Zadelboer schreef:die singels zijn handig voor paarden waar de girth-groove ver naar voren ligt.
zadel blijft dan beter op zijn plaats liggen en wordt niet naar voren over de schouder getrokken
Zadelboer schreef:gewoon een kieffer neopreen zonder elastiek , geen imitatie aan laten smeren , kieffer is de beste kwaliteit en heeft hele mooie roestvrijstalen gespen met sterke rolletjes.
blijven je stooten veel langer goed![]()
![]()
komt mijn wow-wiki even precies op tijd 

maargoed dat terzijde.

moonfish13 schreef:Ik heb een cair singel, die doen dit in principe ook.
Die hebben een breed en dik middenstuk met gel en lucht en ik heb het idee dat het echt scheelt.
Onder het dikkere deel is het bezweet, en onder de rest van de singel niet.
Naar mijn idee hetzelfde effect, die van mij heeft ook aan 2 zijdes elastiek en is anatomisch gevormd.
Aimee schreef:Overigens vraag ik me af of de H-singel ook bruikbaar is bij andere zadels dan Wow.
Zadelboer schreef:
de H singel is ontworpen voor een beter stabiliteit van het zadel , voornamelijk bij barokke paarden , friezen en zo
groot voordeel is ook dat de druk niet over de hele singel verdeeld wordt ,maar veel meer bewegingsvrijheid in zijn ribbenkast geeft en de druk op de plaat in het midden komt . dit ligt op het borst been en hindert het paard veel minder.
voor de wow zadels is dat een geschikte singel, ook voor andere merken die een v vormig singelsysteem hebben
en is niet geschikt voor zadels die van uit het midden de singelstoten hebben zitten .
hoop dat het duidelijk is
pmarena schreef:Sjakie : staan die singels van Wow eigenlijk ergens online ?
Zitten best mooie tussen volgens mij

pmarena schreef:Bij zo'n H-singel lijkt mij het risico van knijpende / knellende velletjes en haren tussen de 2 delen groter dan het eventuele voordeel van meer druk op het borstbeen... je blijft toch die riemen over de ribben houden , nu dan alleen over een smallere oppervlakte en dan nog met die rare strepen van druk-geen druk.
Hoe minder randjes en uiteindes er op het paard drukken , hoe fijner dat dat is en hoe minder kans op irritatie , is mijn ervaring.
Vandaar ook dat je bij lange dressuur-singelstoten het beste een zo lang mogelijke singel kunt gebruiken zodat er zo min mogelijk die 2 stoten over de ribben lopen.
Die 2 singelstoten over de ribbenkast kunnen op verschillende manieren irritatie geven , als ze netjes over een zachte , brede singel lopen dan komt die singel op de ribben en daarbij heb je veel minder risico van klemzitten velletjes / haren en randjes die gaan drukken en knijpen.
Het zal heus wel vaak goed gaan hoor met zo'n H-singel , er zijn ongetwijfeld mensen die het een perfect systeem vinden , maar ik zou er nooit aan beginnen omdat het risico imo. veel groter is dan een theoretisch voordeel waar ik niet zo in geloof , daar je gewoon nog steeds die riemen over de ribben hebt lopen
Nu is de Bit ook niet bepaald een hoogstandje van serieuze testen en onderzoeken dus als het daaruit komt dan heeft dat voor mij al helemaal geen waarde.
Staan leuke artikelen in maar de testen zijn echt van een laag niveau over het algemeen en de conclusies zijn dan ook nutteloos omdat het testen niet goed gebeurd.
Nu heb ik dit artikel niet gelezen dus wellicht dat ze het nu anders aangepakt hebben , maar Bit kennende...
Voor een stabielere ligging van je zadel werken geheel elastische singels over het algemeen heel goed.

pmarena schreef:...en waar haal je dat uit mijn stukje
In dit stukje staan duidelijk termen als lijken / kunnen / waarschijnlijk / mijn ervaring en verschillende meningen / ervaringen die verschillende mensen zullen hebben.
Dus ik vind je antwoord niet echt van toepassing op het stukje dat je quote.
Ofwel : je leest zelf blijkbaar niet ?
En je geeft ook geen antwoord op de vraag van de TS of een nuttig antwoord / eigen inzicht over de zaken waar het over gaat , dus wat is het doel van je reactie ?
Alleen maar mij een beetje belachelijk maken omdat ik niet 100% jubelend reageer ? Dat is een beetje flauw en ook niet terecht als je m'n tekst GOED leest
??????