Waarom mexicaanse neusriem?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

Waarom mexicaanse neusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 22:21

Hoi,

na oprommeling van een vriendin haar zadelkast vond ze nog een hoofdstel met een mexicaanse neusriem.

Ze vroeg of ik het wou hebben en heb dus weer maar ja gezegd :+ Als of ik niet genoeg spullen heb liggen :roll:

Maar waar dient zo'n ding nu voor? Ik weet dat het vaak door springruiters wordt gebruikt en dat het voorkomt dat ze de mond opensperren maar ja.

Ik kan enkel terugvinden dat het scherp inwerkt op de neus. Maar waarom gebruikt een mens dat dan?

Ik heb op de wiki en op bokt rondgezocht maar kan niet echt vinden 'waarom' ze het ding hebben uitgevonden?

zorro

Re: Waarom mexicaanse neusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 22:27

Een stipje, ik vroeg me dit namelijk ook al af. Er zijn zoveel mensen die hem voor de sier gebruiken, en ik denk toch echt niet dat dat de bedoeling er van is geweest..

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 23:00

ben hier ook wel nieuwsgierig naar, lees ff mee

inkidinkidoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 08:42

Zover ik weet schrijf je het antwoord al zelf!

een paard wat zijn mond open wil doen, probeert onder het bit uit te komen. Met als gevolg dat je als ruiter minder te vertellen zou hebben. Door de mond dicht te binden, kan het paard dit niet meer doen. Deze neusriem zou door zijn kruislingse werking op het neusbeen direct op één plaats druk geven op het moment dat het paard zijn mond open wil doen. Dus zeg maar automatisch een correctie geven. En dan hoef je de neusriem dus niet zo strak te trekken dat het paard bij wijze geen lucht meer krijgt!

Mijn zus gebruikte deze neusriem tijdens het springen. het paard waar ze op reed stormde na de hindernis teveel door, waardoor ze nooit goed uitkwam voor een volgende hindernis. Ze deed ook haar mond open. Toen ze dit gingen trainen (dus in-uitjes, dressuuroefeningen tussen de hindernissen, halthouden voor en na de hindernis) ging het een heel stuk beter. Maar je kunt moeilijk in een parcours eventjes je paard halt zetten! Zij zijn toen op dit hoofdstel overgestapt en dat gaf net het laatste beetje extra om het paard bij haar te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 09:44

ik heb ook een mexicaanseneusriem voor mijn paard en ik heb hem idd voor de sier. hij zit heel los bij mij dus werkt hij niet in. hij zorgt er alleen voor dat mijn bit iets stabieler blijft liggen (net als een sperriem bij een gecombineerder neusriem) maar verder werkt de neusriem bij mij niet in.

http://i120.photobucket.com/albums/o191 ... 81edit.jpg

zoals op deze foto te zien is kun je zeg maar onder de neusriem door kijken. zo los zit hij bij mij en werkt daardoor dus ook niet in.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 14:03

Anoniem schreef:
ik heb ook een mexicaanseneusriem voor mijn paard en ik heb hem idd voor de sier. hij zit heel los bij mij dus werkt hij niet in. hij zorgt er alleen voor dat mijn bit iets stabieler blijft liggen (net als een sperriem bij een gecombineerder neusriem) maar verder werkt de neusriem bij mij niet in.

Een sperriem is waardeloos voor een stabiele ligging van het bit, die krengen zorgen er alleen voor dat het paard de mond niet open kan doen. Tegen het opensperren van de mond dus. Als je een neusriem zoekt die het bit stabiel houdt kun je beter een lage neusriem gebruiken, dat zijn de beste maarja, de gecombineerde meuk is mode :roll:

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 14:09

Een bit ligt alleen maar onstabieler in de mond met een mexicaanse neusriem hoor! Een lage neusriem is het beste voor een stabiele ligging van het bit, en een sperriem zorgt daar ook voor. Een mexicaanse neusriem werkt daar echt totaal niet voor!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 14:12

Snoekiej, een sperriem draagt NIET bij aan een stabielere ligging van het bit. Ze zijn er alleen om te voorkomen dat het paard z'n mond opendoet.

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 14:15

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 14:38

Jouw sperriem zit voor het bit, en niet een stukje over de bitring heen, zoals een neusriem hoort te zitten wil hij het bit stabiliteit geven ;)

Brittje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 15:10

De mexicaanse neusriem is eigenlijk de enige neusriem die ervoor zorgt dat een bit ongehinderd zijn werk kan doen.... samen met de engelse (niet gecombineerde neusriem)

De sperriem is niet bedoelt om te voorkomen dat het paard de mond niet kan openen, maar om het bit stabieler te laten liggen, de ruiter moet voorkomen dat het paard de mond GAAT openen, dmv zijn/haar rijkunsten. Het bovenste gedeelte van de gecombineerde neusriem moet voorkomen dat het paard de mond KAN openen.
De engels gecombineerde neusriem is een mengsel van hanoveraans (laag) en Engelse neuriem (hoog)

Daardoor lijkt het alsof hij pittig inwerkt, maar verbloemd deze neusriem juit NIET de inwerking van de ruiterhand, zoals andere neusriemen dat wel kunnen doen.
De lage neusriem kan ook heel verkeerd inwerken als die onjuist is bevestigd en die neusriem doet zijn werk juist alleen dan wanneer hij juist vast gegespt zit, voordeel van de lage neusriem is dat je de bij een groen/mider ervaren paard de teugels aan neusriem en bi kunt bevestigen zodat je niet alleen aan de mond komt...

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 16:16

Een sperriem is daadwerkelijk bedoeld tegen het opensperren van de mond. Daar is de naam dan ook naar. De foto die Snoekiej zelf laat zien, zit de sperriem niet tegen het bit aan en kan hij dus ook niet stabiliseren. Op minimaal 1 van de 2 foto's met gecomb. neusriem ligt hij bij jou ook niet tegen het bit aan, de ander hoogstwaarschijnlijk ook niet maar daar kan ik door de hoek van de foto het niet daadwerkelijk van zeggen. Wat het wel voorkomt is, als het bit te laag zit, dat het bij lange teugel tegen de voortanden aanstoot. Dan stabiliseerd het wel, maar tuig moet gewoon goed passen en is dus geen goede reden.

TheHorseInn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 17:48

ik heb ook een mexicaanse neusriem,ik gebruik hem werl echt,hij is inderdaad om ervoor te zorgen dat het paard zijn mond niet opendoet

shaddy82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 18:02

hestejente schreef:
Anoniem schreef:

Een sperriem is waardeloos voor een stabiele ligging van het bit, die krengen zorgen er alleen voor dat het paard de mond niet open kan doen. Tegen het opensperren van de mond dus. Als je een neusriem zoekt die het bit stabiel houdt kun je beter een lage neusriem gebruiken, dat zijn de beste maarja, de gecombineerde meuk is mode :roll:

ik ga hier in mee, als je het bit stabiel in de mond wil hebben werkt een lage neusriem echt het beste
een Mexicaan zorgt alleen voor een pittige inwerking als een paard zijn mond opent, zelfde geldt inderdaad
voor de sperriem, heet tenslotte niet voor niets sperriem alleen die werkt een stuk vriendelijker in als
een Mexicaan
gebruik zelf of een lage neusriem of een Engelse neusriem, sloop het lusje voor de sperriem er
altijd als eerste af dan :Y)
En inderdaad is helaas gecombineerd de mode, maar zie tegenwoordig ook weer wat vaker een lage
neusriem voorbij komen

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 18:05

Een Engelse neusriem heeft toch helemaal geen effect op het bit? Een lage neusriem zorgt er trouwens ook voor dat een paard zijn mond niet open kan doen, ook als hij op de normale strakte zit. Als je wil dat je paard zijn mond gewoon open kan doen kun je kiezen voor een Engelse (hoge) neusriem, of zonder neusriem gaan rijden. Laag is het beste als je een stil bit wil, dat is een ding wat zeker is :)

Nightfall

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 20:34

Getver, zo'n mexicaanse neusriem is dus niet aan mij besteed, als ik dat zo lees.

Vond ze al niet mooi, maar als ze ook nog eens zo heftig inwerken... Nee.. niks voor mij.

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 20:40

Een mexicaanse in voor als je paard vaak de mond open doet, dat dat rondje dan op de neus drukt, dus dat ie niet bijv met zijn mond open gaat lopen.
Heeft niks met het bit te maken

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 20:43

Ik rij ook met een mexicaanse neusriem, paardje deed vaak zijn mond open en met deze neusriem is dat eigenlijk meteen verholpen. Ik rij dan ook alleen met springen met deze neusriem en ik snoer hem ook niet aan wat veel te veel mensen echt te snel doen. Net als een gecombineerde 'aansnoer-neusriem' hoor je niet aan te snoeren, gewoon normaal vast doen helaas zijn er nog veel te veel mensen die alles veel te strak dicht binden..

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 09:58

Als het paard zijn mond opendoet doe je sowieso iets verkeerd. Vaak is het een te ruwe ruiterhand of last van tuig of lichaam.

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 23:52

inkidinkidoe schreef:
Zover ik weet schrijf je het antwoord al zelf!

een paard wat zijn mond open wil doen, probeert onder het bit uit te komen. Met als gevolg dat je als ruiter minder te vertellen zou hebben. Door de mond dicht te binden, kan het paard dit niet meer doen. Deze neusriem zou door zijn kruislingse werking op het neusbeen direct op één plaats druk geven op het moment dat het paard zijn mond open wil doen. Dus zeg maar automatisch een correctie geven. En dan hoef je de neusriem dus niet zo strak te trekken dat het paard bij wijze geen lucht meer krijgt!

Als een paard zijn mond opendoet, doet hij dat niet om onder het bit uit te komen, maar omdat dan de ruiter te hard is met haar hand en het paard dan pijn heeft in zijn mond! Ik heb een keer dit zinnetje gehoort en vind hem wel goed: Jij danst. Je kan niet zo goed dansen en staat steeds op je danspartners tenen. Die zegt steeds au! Wat doe je dan? Ga je dan beter leren dansen? Of tape je ze mond dicht omdat hij dat geen au meer kan zeggen? Dat is hetzelfde als met een neusriem. Ik rijd ook zonder neusriem zodat ik kan zien of ik te hard ben met mijn hand en het dus pijn doet bij mijn pony.

En mexicaanse neusriem heeft ook een beetje een hefboom effect. Als je paard zijn mond opendoet, krijgt ie druk op z'n neus en beenderen. Dat doet pijn en gaat naar beneden met zijn hoofd of moet dus rustiger lopen ect.

inkidinkidoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 06:54

Uhuh... Je kunt ook overdrijven...

Natuurlijk moet jij niet steeds in de mond van een paard gaan zitten trekken. Maar als mijn paard kéér op kéér onder mijn hulpen uitkomt, dan ga ik niet zitten wachten tot hij eens een keertje bedenkt 'ze vraagt het me lief, dus dan zal ik het maar eens doen'... Dan hebben veel paarden zo in de gaten dat ze gewoon kunnen doen en laten waar ze zin in hebben!

vooropgesteld dat ik zelf geen mexicaanse neusriem gebruik of wil gebruiken omdat ik het niet nodig heb en het daarbij ook te krachtig vind werken, vind ik het flauwe wazel dat je bij een paard wat zijn mond open doet gelijk moet roepen: DE RUITER IS TE STRENG!!!

Zelfde als jouw 'dansvoorbeeld': Jij danst. Je bent leider en begeleid je partner in dat dansen. Alleen maakt jouw partner keer op keer de fout om met zijn linkervoet te beginnen in plaats van de rechter. Kun je twee dingen doen: Je laat jouw voet staan zodat je partner er met haar voet tegenaan komt (en zich dus bezeert) of je springt keer op keer opzij zodat je partner er geen last van heeft. Effect lijkt me niet handig als je het tweede doet, want dan leer je je partner alleen maar dat jij toch wel wegspringt als het fout gaat. Doe je het echter volgens de eerste manier en het gaat daarna goed, is het probleem opgelost!

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 07:35

een mexicaanse neusriem dient echt niet alleen om de mond toe te sperren.
De voornamelijkste functie is dat hij meer ademvrijheid heeft omdat hij niet over de tanden/kiezen zit.
Daarom word hij ook bij het springen gebruikt ;)

Daarbij werkt hij dikwijls scherp in omdat hij veel te laag gedragen word,
de mexicaan moet een stuk hoger dan waar je normale neusriem zit.
Hoe lager op de neus,hoe gevoeliger de neus..

TheLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 07:54

ik heb zelf ook een mexicaanse neusriem, had hem eerst voor de sier, als tweede hoofdstel, met nog een normale neusriem er bij, maar hij liep er veel beter op, ook al hadden wij hem veel te los zitten. advies van de rijinstructeur gekregen, hij zei dat de neusriem veeeeel strakker moet, en sinds wij dit hebben gedaan loopt het paard veel beter. ik ben er dus niet op tegen, en het werkt hetzelfde in als een engelse gecombineerde neusriem, maar de mexicaanse geeft druk op de neus, terwijl de engelse gecombineerde druk geeft aan de zijkanten van het hoofd, boven het bit, en het sperriempje zorgt ervoor dat de mond niet open kan, het enige wat zorgt voor een stabiele ligging van het bit is een rustige ruiterhand, en bij bijv. een bustrens of d-trens, de ringen aan de zijkant van het bit. ;)

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 10:38

inkidinkidoe schreef:
Uhuh... Je kunt ook overdrijven...

Natuurlijk moet jij niet steeds in de mond van een paard gaan zitten trekken. Maar als mijn paard kéér op kéér onder mijn hulpen uitkomt, dan ga ik niet zitten wachten tot hij eens een keertje bedenkt 'ze vraagt het me lief, dus dan zal ik het maar eens doen'... Dan hebben veel paarden zo in de gaten dat ze gewoon kunnen doen en laten waar ze zin in hebben!
Als jou paard zijn mond open doet, is het echt 9 van de 10 keer de schuld van de ruiter. Als jij je hoofdstel indoet, gaat je bit toch ook niet alle kanten op als je niet aan de teugels zit? Het bit ligt dan stil. En als jou paard onder jou hulpen uitkomt, los het dan met je benen op, niet met handen. Ik weet dat het moeilijk is. Het is makkelijker gezegt dan gedaan en het is dus ook niet aanvalend bedoeld. Wat ik heb geleerd in de praktijk probeer ik nu een beetje te verwoorden.

vooropgesteld dat ik zelf geen mexicaanse neusriem gebruik of wil gebruiken omdat ik het niet nodig heb en het daarbij ook te krachtig vind werken, vind ik het flauwe wazel dat je bij een paard wat zijn mond open doet gelijk moet roepen: DE RUITER IS TE STRENG!!!
Nou dat is wel zo. Wat ik al zeg bij het voorbeeld hierboven, het paard doet niet voor de lol zomaar even zijn mond open.

inkidinkidoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 12:21

Ik vat het niet op als een aanval. Heb geneens een mexicaanse neusriem! Ik weet ook dat je met been en zit het grootste gedeelte van je rijtechnische problemen moet oplossen. Maar in het voorbeeld van mijn zus, dat paard liet zich in een parcours niet op tijd corrigeren enkel en alleen op zit en been. Wel als je een kleine ophouding erbij maakte om het paard na de sprong weer even bij aandacht te krijgen. Alleen deed ze dan de mond open om eronder uit te komen. Daarom de mexicaanse neusriem. Het paard trok daardoor niet meer door na de hindernis, Zus was dus uiteindelijk veel zachter in de handen en paard ook relaxter op de sprong.