inkidinkidoe schreef:Uhuh... Je kunt ook overdrijven...
Natuurlijk moet jij niet steeds in de mond van een paard gaan zitten trekken. Maar als mijn paard kéér op kéér onder mijn hulpen uitkomt, dan ga ik niet zitten wachten tot hij eens een keertje bedenkt 'ze vraagt het me lief, dus dan zal ik het maar eens doen'... Dan hebben veel paarden zo in de gaten dat ze gewoon kunnen doen en laten waar ze zin in hebben!
Als jou paard zijn mond open doet, is het echt 9 van de 10 keer de schuld van de ruiter. Als jij je hoofdstel indoet, gaat je bit toch ook niet alle kanten op als je niet aan de teugels zit? Het bit ligt dan stil. En als jou paard onder jou hulpen uitkomt, los het dan met je benen op, niet met handen. Ik weet dat het moeilijk is. Het is makkelijker gezegt dan gedaan en het is dus ook niet aanvalend bedoeld. Wat ik heb geleerd in de praktijk probeer ik nu een beetje te verwoorden.
vooropgesteld dat ik zelf geen mexicaanse neusriem gebruik of wil gebruiken omdat ik het niet nodig heb en het daarbij ook te krachtig vind werken, vind ik het flauwe wazel dat je bij een paard wat zijn mond open doet gelijk moet roepen: DE RUITER IS TE STRENG!!!
Nou dat is wel zo. Wat ik al zeg bij het voorbeeld hierboven, het paard doet niet voor de lol zomaar even zijn mond open.