Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
Myca schreef:Ik moet eerlijk zeggen dat ik van Westernzadels niet veel verstand heb, maar om het lijf van het paard zou je in ieder geval op de de volgende punten moeten letten:
1. Laat het zadel het lendengebied van je paard vrij? Komt hij niet verder dan de 18e rib (veel Westernzadels zijn te lang)
2. Ligt het zadel in balans?
3. Knelt het zadel niet in schoft- en schoudergebied?
4. Laat het zadel de schoft genoeg vrij?
5. Draagt het zadel overal gelijkmatig als je je hand tussen zadel en paardenrug door haalt?
6. Is er voldoende ruimte voor de wervelkolom (zitten de kussens niet te dicht bij elkaar)?
7. Ligt het zadel recht als je achter het vierkant opgestelde paard staat?
8. Liggen de schouderbladen vrij? (Stop je hand tussen zadel en paard en loop mee)
9. Kleppert het zadel niet in draf/galop?
10. Schuift het zadel in beweging niet?
11. Blijft de ruggengraat vrij van druk in wendingen?
want ik heb ze wel gezien. Maar de meesten niet iig
Dan kan het direct in de prullenbak of als decoratie (over smaak valt niet te twisten). 
Myca schreef:De bars van een westernzadel geven wel iets ruggegraatvrijheid, maar niet veel en zeker bij een paard met een iets opliggende ruggegraat kan dit echt te weinig zijn.Het ging om het principe, dat de wervelkolom ruimte nodig heeft.
En hoe noem je het equivalent van de kussens wel bij een Westernzadel?
Myca schreef:1. Laat het zadel het lendengebied van je paard vrij? Komt hij niet verder dan de 18e rib (veel Westernzadels zijn te lang)
Let op ! De skirts mogen eventueel wel na de 18de rib komen, de bars niet
Dat kun je wel ongeveer zien.
Daar heb je alleen het raden naar, hetzij je X-ray ogen hebt![]()
Kun je ook zien
5. Draagt het zadel overal gelijkmatig als je je hand tussen zadel en paardenrug door haalt?
Vergeet deze. Ten eerste is het niet makkelijk om bij een westernzadel overal onder te voelen, ten tweede geeft dit alleen een indicatie en géén zekerheid. Lees anders dit topic over mannen die "het handje" toepassen : [WN-TR] Positie westernzadel
6. Is er voldoende ruimte voor de wervelkolom (zitten de kussens niet te dicht bij elkaar)?
Kun je bij een westernzadel quasi niet zien. Een beetje als je er onderdoor kijkt. Ik ga ervan uit dat je met "kussens" de "bars" bedoelt![]()
Mee eens.
8. Liggen de schouderbladen vrij? (Stop je hand tussen zadel en paard en loop mee)
Mee eens
mee eens
Niet volledig mee eens. Sommige paarden zijn scheef gebouwd, waardoor een recht zadel toch kan scheef zakken.
Hoe kun je dit zien vraag ik mij af ??
sevke schreef:Ik ben GEEN expert, maar wel een ervaringsdeskundige met niet-passende zadels![]()
Voor hetgeen ik ervan weet :Myca schreef:1. Laat het zadel het lendengebied van je paard vrij? Komt hij niet verder dan de 18e rib (veel Westernzadels zijn te lang)
Let op ! De skirts mogen eventueel wel na de 18de rib komen, de bars niet
Dat kun je wel ongeveer zien.
Daar heb je alleen het raden naar, hetzij je X-ray ogen hebt![]()
Kun je ook zien
Vergeet deze. Ten eerste is het niet makkelijk om bij een westernzadel overal onder te voelen, ten tweede geeft dit alleen een indicatie en géén zekerheid. Lees anders dit topic over mannen die "het handje" toepassen : [WN-TR] Positie westernzadel
Kun je bij een westernzadel quasi niet zien. Een beetje als je er onderdoor kijkt. Ik ga ervan uit dat je met "kussens" de "bars" bedoelt![]()
Mee eens.
Mee eens
mee eens
Niet volledig mee eens. Sommige paarden zijn scheef gebouwd, waardoor een recht zadel toch kan scheef zakken.
Hoe kun je dit zien vraag ik mij af ??