Welke beugels bij enkelpijn?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Dani

Welke beugels bij enkelpijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-09 09:17

Ik weet dat hier al meerdere topics over zijn, maar meestal beperkt het zich tot de (hele dure) Sprenger beugels, en ik wil graag weten of er ook nog goedkopere alternatieven zijn.

Gister tijdens een buitenrit had ik wat last van mijn enkels tijdens het rijden. Zodra ik afstapte was dit over. Heb afgelopen zondag ook 2 1/2 uur gereden, toen geen enkel probleem. Maar omdat ik verwacht nog wel vaker lange ritten te maken, wil ik voorkomen dat ik vaker last ga krijgen. Ik heb dus totaal geen last van knie/heup/rug/whatever, de pijn in mijn enkels was ook niet heel erg, alleen een beetje vervelend.

Vandaar dat ik er ook geen vermogen aan uit wil geven, maar als ik met niet al te dure beugels dit op kan lossen, dan graag. Dus heeft iemand toevallig goede ervaringen met iets minder dure beugels?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 09:31

Helaas... Het beste is toch gewoon veel proberen, en ik ben uiteindelijk met een stel pittige beugels (Gaston Mercier) van 129 euro uitgekomen. Maar het is het geld wel absoluut waard :)

Wat bij mij trouwens meer hielp dan vering was een breed voetbed en dus betere ondersteuning. Je zou eens kunnen kijken voor :
- Gaston Mercier (105-135 euro)
- Flexrides. (85-95 euro)
- EZ-rides (al zijn die wel heel erg log) (80-100 euro)
- Elastosteps. (190-240 euro)
- Podium beugels (lijken op gewone beugels, maar net wat breder) (80 euro)

Enkele links waar je kan rondsnuffelen voor ondersteunende / verende beugels :
- http://www.greendistance.nl/
- http://www.equestriannomads.nl/index2.html
- http://www.goedhard.nl/
- http://www.outdoor-riding.com/

Green Distance is van bokker Moragh, daar kan je ook diverse beugels voor een weekje uitproberen tegen kleine vergoeding. Zeer het aanraden waard :j

Ik weet dat er van die Gaston Merciers trouwens ook neppers zijn, die goedkoper zouden moeten zijn. Ik dacht dat dat deze waren : http://www.outdoor-riding.com/shop/cate ... ategory=15 Kosten 42,50 euro. Is ook nog heel goed te doen?

Dani

Re: Welke beugels bij enkelpijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-09 10:31

Uitproberen is misschien wel handig inderdaad.
Ik vind het zo zonde om meer dan 100 euro uit te geven aan beugels, terwijl ik er nou niet bepaald extreem last van heb. Zó rijk ben ik ook weer niet als student, haha. :P

Wat ik me altijd afvraag bij de bredere beugels, zeker met korf - kan je evengoed nog gemakkelijk je hakken uitdrukken? Dat lijkt me veel irritanter als het zo breed is, of juist niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 11:00

Jawel, heb ik iig nooit last van... :+
- http://i193.photobucket.com/albums/z126 ... April2.jpg
- http://i193.photobucket.com/albums/z126 ... pril14.jpg

En het lijkt veel, dat kan ik goed snappen. Maar ik was toen ook student en heb heel veel lopen klooien en proberen. En sinds ik deze heb gaat het stukken beter :) Zie het als een investering in jezelf :) Een cap ben je toch ook algauw rond de 100 euro kwijt? En het proefrijden is even wennen, klopt, maar ff doorzetten en dan vind je gewone beugels irritant als je daarna erop moet :+ Als ik ergens ga rijden neem ik ook altijd mijn eigen beugelriemen / beugels mee :+

Die neppe-GM's zijn toch niet zo duur? Van Outdoor-Riding? (is van bokker Merens trouwens) Voor maar 42,50. Bokker Zwart-Witje heeft die volgens mij ook. Mss kan je haar om ervaringen vragen?

Gewone beugels zitten rond de 20-40 euro zo te zien.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 08:24

Ik heb onderstaande beugels en sinds ik die gebruik, veel minder last van mijn enkels en knieèn.
Afbeelding

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 10:20

Weet je nog hoe duur die waren?

Die neppe GM's zijn inderdaad niet zo erg duur, als iemand daar ervaringen mee heeft hoor ik het ook graag. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 13:47

bij http://www.huppa.nl verkopen ze ook EZ rides voor €40,-. Weet alleen niet of dit echte of immitatie zijn. Ik ga ze eind deze maand in ieder geval wel kopen. Vind het prijsverschilt toch te groot om voor 'echte' te gaan.

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 13:48

ik verkoop de echte sprengers omdat ik GPG beugels gekocht heb.
Mogen weg voor 60 euro.
Dus als iemand intresse heeft PB maar!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 15:08

Ze zijn €49.95.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-09 16:01

Juliette, zou je mij kunnen laten weten hoe die bevallen?

Ik ben alleen bang dat ik dat beweegbare niet lekker vind, dat is dan zo zonde van m'n geld. Maar iedereen is er dus eigenlijk wel positief over?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 18:22

Zal ik doen :D

Suzie1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 18:33

ooit gedacht aan beugels aan gaatje langer maken.
ik merk bij mezelf dat ik weleens pijn bij de enkels krijg als de beugels net te kort zijn.
het is het proberen waard.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 18:37

Ik heb het juist andersom. Heb gewone beugels met een recht beugelstukje. Nadat ik mijn beugelriemen een gaatje langer heb gemaakt en bewust mijn linkerbeen meer naar achter probeer te leggen (lag meer naar voor tov mijn rechterbeen) heb ik last gekregen van mijn enkel. Ik tape hem nu met rijden in. Bij het opstappen belast ik hem al teveel en ik merk dat ik bij aandrijven of iets evenwicht verliezen hem ook teveel belast. Hopen dat de spier/banden weer tot rust komt.

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 18:42

Ik heb arthrose in mijn enkel en ik zweer bij de Flex Ride beugels,veel steun door het brede voetbed.ik wil niet anders meer!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 18:46

http://www.kvall.fr/

Iemand dit al eens geprobeerd? Ik heb ze op de equitana gezien en getest op een bokje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 19:02

@ Anne_GTI : Bokker Carola heeft die als ik me goed herinner.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 20:48

Dat vind ik dan weer niet mooi, het moet er wel uitzien als een gewone stijgbeugel, haha. :P

Suzie: als ik mijn beugels nog langer doe, kom ik er niet meer bij, ze zitten juist op een goede lengte nu, dus dat is het niet. :)

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 20:50

ik had dat ook bij ijzeren
nu heb ik kunstoffen Thorowgood beugels, ik geloof 16,95
en hielp prima, waarschijnlijk doordat die beugels veel lichter zijn.
dus 17 euro is het proberen waard ;)

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 20:51

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 20:55

Heb je al schuine blokjes geprobeerd? Dat hielp bij mij al een heel eind en kost een paar euro ;)

Ook inderdaad beugels een gaatje langer kan helpen. Heb gisteren gesprongen en heb nu ook last van enkels.
Heb zelf de flex beugels van Sprenger, deze bevallen prima, dat wiebelige merk je helemaal niet, vangt alleen de schokken beter op in je gewrichten. Maar dat is inderdaad een iets duurdere oplossing :D

Afbeelding

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 20:59

DaniBanani schreef:
Weet je nog hoe duur die waren?

Die neppe GM's zijn inderdaad niet zo erg duur, als iemand daar ervaringen mee heeft hoor ik het ook graag. :)

*Steekt vinger op*
Ik heb ze, die van Outdoor Riding waarvan Maya het linkje al gaf. Bij mij helpen ze iig in zoverre dat ik veel minder gauw last krijg van mijn knieën bij lange ritten. En ik wilde ook wat veiligheid en daar is die korf erg fijn bij. Ze hebben een erg breed voetbed met een verende laag en het rijdt gewoon echt heel comfortabel. Wel vind ik dat ze mijn been/voetligging niet ten goede komen, en ze zijn wat lomp, dus bij een dressuurles rijd ik liever met gewone beugels. Maar over het algemeen ben ik erg tevreden. Ik rijd dan ook bijna alleen maar buiten.
Ik heb trouwens een keer meegemaakt dat er een kapot was, althans, een van de schroeven was losgegaan. Mijn Super Handige Vader heeft toen een nieuw schroefje aangemeten en toen zat het allemaal weer goed. In mijn profiel is wel een foto te zien van mij op een zwarte pony waarbij ik deze beugels aan het zadel heb hangen, voor als je een plaatje erbij wilt hebben.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 21:03

Dit is wat héél anders, maar ik zag er vandaag iemand mee over een parcours van 1,50 springen, en dat zag er heel patent uit..
www.kvall.fr

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 21:05

Wauw, zoiets heb ik inderdaad nog nooit gezien. Er zit daar dus een extra beugelriem aan de hak van de beugel vast..? Heb je dan niet kans dat je daarin blijft haken als je valt, of zie ik dat verkeerd? En wat is de meerwaarde daarvan (mijn Frans is niet zo goed Y;( )?

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 21:10

ik heb de gpg en de sprenger. Ik heb bij beide geen last meer van mijn knieen en enkels. De sprenger beugels heb ik zeker al een jaaof 8 . Ze zijn duur maar volgens mij kan ik er nog jaren meer vooruit (dan valt de prijs nog mee). Laatst weer een keer met normale beugels gereden en direct last van mijn knieen. Het is tevens ook beter voor je paard zijn rug. De GPG heb ik op het internet voor maar 55 euro gekocht (ik gebuik deze bij het buiterrijden)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 21:24

Zwartwitje schreef:
Wauw, zoiets heb ik inderdaad nog nooit gezien. Er zit daar dus een extra beugelriem aan de hak van de beugel vast..? Heb je dan niet kans dat je daarin blijft haken als je valt, of zie ik dat verkeerd? En wat is de meerwaarde daarvan (mijn Frans is niet zo goed Y;( )?

Nee, dat was ook mijn eerste vraag, maar die riemen zitten vast met een systeem wat gelijk los schiet als je er aan gaat hangen. Een beetje als een veiligheidsbeugel.
De meerwaarde is dat je maximaal gebruik maakt van je hele voet, en dus kort samengevat bij 'actiesporten' een veel stiller been hebt. Dat lijkt inderdaad ook zo als je het ziet.

Op het einde van dit filmpje zie je iemand een paar stevige hindernissen nemen, en ik vind dat er persoonlijk toch wel heel goed uit zien op vlak van stabiliteit van de voet (van de ruiter dus)
http://www.kvall.fr/video.php?page=complet
Laatst bijgewerkt door Ruga op 03-05-09 21:33, in het totaal 1 keer bewerkt