Rijden zonder neusriem wel of niet??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

suuske

Rijden zonder neusriem wel of niet??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 18:08

Hallo,

Mijn pony Suus heeft momenteel een hoofdstel met een gecombineerde neusriem. Hier heb ik haar altijd mee gereden en dit ging ook altijd goed.
Maar aangezien mijn pony een brede bles heeft en een erge gevoelige huid verbrand ze iedere zomer vrij erg. Dus haar hele neus met dikke pijnlijke korsten. Nu smeer ik haar al zo vaak mogelijk in met zonnebrand creme factor 50 waterproof. Maar uiteindelijk verbrand ze als nog haar neus. Als haar neus verbrand is wil ze geen halster of hoofdstel aan. Niet raar natuurlijk want dat doet pijn.
Als ze last heeft van haar neus rij ik haar eigenlijk altijd zonder neusriem. Dit vind ze niet erg en ze reageerd er goed op. Maar sommige mensen zeggen dat dit niet goed is want ze kan weglopen dus niet reageren op het bit. Sommige zeggen dit kan geen kwaad en weer andere zeggen je kan zonder neusriem rijden maar dan moet je zo'n hulpstukje aan de onderkant van bitring naar bitring op deze manier kan het bit ook niet door de mond getrokken worden. Suus laat zich goed rijden zonder neusriem.

Maar wat is waar en wat niet? En hebben jullie nog andere opties? Ander hoofdstel??

Omdat ze zo vaak pijn heeft aan haar neus is ze helemaal panisch geworden voor de neusriem ook als ze geen verbrande neus heeft. Om het hoofdstel aan te doen moet ik eerst een heel gevecht aan gaan eer ik de neusriem dicht heb en of mag dicht doen. Vandaar dit topic kan iemand me helpen?

Een lapje over haar neus is geen optie Suus weet dat als ze het halster over haar oren doet en dit lukt haar op een of andere reden steeds ze het halster uit kan doen.

Groetjes Sandra

Lyonesse

Re: Rijden zonder neusriem wel of niet??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 18:20

Gewoon lekker zonder neusriem rijden hoor :j Zolang jij een mooie stille hand hebt, is er niets aan de hand. Maar mensen hebben wel gelijk over het feit dat ze zonder neusriem makkelijker het bit vast kunnen pakken en dan dus onbestuurbaar kunnen worden. Aan jou om daar heel goed op te letten :)

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 18:22

Ik rij Vibeke ookw eleens zonder, als ze wondjes heeft.
Gewoon goed opletten dat ze het bit niet vast pakt :)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 18:39

Over het algemeen wordt een paard alleen vervelend met het bit als jij de verkeerde hulpen geeft of te grove hulpen, zoals je die vaak ziet. (anders doet het paard zijn mond open, krijg ik vaak te horen als ik vraag waarom de neusriem strak zit). Een kinriem is wel aan te raden, veel gebruikt in de westernwereld, hier rijden ze trouwens voornamelijk zonder neusriem, enkel in de opleerfase.

FairLady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 18:44

is het niet handig om misschien een netje te kopen voor haar neus zodat het niet meer verbrand??

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 18:46

Geen idee of het een optie is, maar een vliegenmasker dat zo over ongeveer het hele hoofd zit, kan dat helpen ?

Lekker zonder neusriem rijden hoor, maar idd goed in de gaten houden dat ze het bit niet vastpakt. Als zij zich goed zonder neusriem laat rijden, wat houdt je tegen ? :D

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 19:00

Ik rij altijd zonder neusriem, een paard kan ook met neusriem het bit vastpakken ;) Kijk ook eens hoeveel western ruiters zonder neusriem rijden, daar is dat standaard.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 19:03

@mable: daarom staat er ook makkelijker.

suuske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 19:57

Een netje of vliegenmasker is geen optie Suus is al vrij gevoelig met alles rond haar hooft en als haar iets irriteerd dan doet ze allemogelijk dingen om het eraf te halen. Dat is het nou juist ik heb erover gedacht een netje te kopen maar ze wordt al gek als ze de hele dag een halster aan moet dit doen ze dan ook steeds af.

Is beter om met een kinriem te rijden en zo ja krijg ik die gewoon in de ruitersportzaken??

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 21:59

Amable schreef:
Ik rij altijd zonder neusriem, een paard kan ook met neusriem het bit vastpakken ;) Kijk ook eens hoeveel western ruiters zonder neusriem rijden, daar is dat standaard.

Ja, en kijk eens naar het verschil in teugelvoering vergeleken met de Engelse rijstijl :roll:

Maar goed. Als je pony goed te rijden is zonder neusriem zou ik dat lekker blijven doen, waarom zou je haar pesten met een neusriem als ze daar zo op reageert? Ik heb zelf wel graag een neusriempje erom omdat het bit dan rustiger ligt maar in jouw geval lijkt me zonder neusriem de beste oplossing. Hoef je ook minder tuig in te vetten :D

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 06:36

Enkel de lage neusriem werkt echt goed om het bit rustiger te laten liggen. De rest van de engelse neusriemen, dus gecombineerd/duits/engels/zweeds/mexicaans, hebben de functie de mond dicht te houden. Niks geen stiller bit.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 12:47

En daarom heb ik dus een lage neusriem ;)

suuske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-09 12:48

Bedankt allemaal voor jullie reacties. Ik heb alleen nog ene vraag een kin riem is dit beter en zoja krijg ik dit gewoon in de ruitersport zaken?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 12:52

Een kinriem helpt natuurlijk wel om te voorkomen dat je het bit door de mond trekt in een noodsituatie. Ik neem aan dat jouw rijstijl niet zo slordig is dat je dat risico loopt wanneer je normaal rijdt. Ik weet niet wat voor bit je hebt? Met bijvoorbeeld een kneveltrens zou je die hele kinriem niet meer nodig hebben omdat je echt wel hele rare dingen moet doen om dát door de mond van je paard te krijgen := kneveltrensje ligt ook veel stabieler dan een water- of bustrens.

suuske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-09 12:57

Ik heb gewoon een enkel gebroken bitje. Afbeelding

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 13:02

Da's een bustrens. Kijk, als je echt hard aan je ene teugel trekt (als in: daar komt een vrachtwagen aan en ik wil er liever toch niet onder) voorkom je met een kinriempje dat je dat bit door de mond van je pony trekt. Als je normaal rijdt zal dat niet zo gauw gebeuren. Dus het kinriempje zou er dan gewoon voor de zekerheid aan zitten. Geen idee of je ze los bij de ruitersportwinkel kunt kopen, wel bij winkels die westernspullen verkopen denk ik :)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 16:24

Ik zou inderdaad of kijken voor een kinriempje, of voor een kneveltrens. Eigenlijk raad ik de laatste aan. Dan heb je namelijk ook nog zijdelingse sturing.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 19:27

Precies, door de knevels kun je net een beetje druk uitoefenen op de zijkant van het hoofd. Daarom heb ik ook zo'n bit aan mijn halsterhoofdstel (zonder lage neusriem) ;)

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 20:15

Of je moet een kinriem aan je huidige bit doen of je kopt een kneveltrens, maar safety first!! Zorg dat je dat bit niet door de mond kan trekken. Verder maakt het geen ene bal uit of jij graag met of zonder neusriem rijdt. Zonder neusriem is trouwens een goede oefening om te zien of je wel echt 'zachte' handen hebt. ;)

amj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 20:18

Ik rij western met m'n pony en rij dus regelmatig zonder neusriem. Wel met kinriempje trouwens.

suuske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-09 12:33

Maar is de werking van een kneveltrens niet sterker dan met een bustrens? Want ze is vrij gevoelig dus als het een zwaarder bit is heb ik er niet veel aan want dan zal ze te heftig reageren

DearDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 12:35

ik rij op een draver zonder neusriem dus ik vind dat jij gewoon zonder neusriem kan rijden hoor!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 16:27

Nee hoor, juist zachter over het algemeen (of je moet een extreem dikke bustrens hebben, want dikker dan 21mm heb ik nog geen kneveltrens gevonden. Maar dat geeft ook niet, vaak kunnen paarden toch niet meer dan 18mm hebben eigenlijk)

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 17:32

Een kneveltrens is een zacht bit (bij zachte handen natuurlijk :o ), je hebt ze in enkelgebroken en dubbelgebroken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 10:21

Kneveltrenzen heb je met precies dezelfde mondstukken als bustrenzen, dus enkel- of dubbelgebroken. Alleen ongebroken heb ik ze nog nooit gezien. De bussen (dus zeg maar het stuk dat je aan de buitenkant kunt zien wanneer je pony het bit in heeft) zien er anders uit, je ziet twee knevels, een soort sprieten naar boven en beneden zeg maar. Die zorgen er juist voor dat je het bit niet door de mond kunt trekken, en daarnaast helpen ze je bij het sturen doordat je wat druk geeft aan de zijkant van het hoofd met zo'n bit. Daardoor hoef je ook minder met het bit te doen. Een kneveltrens is wel ietsjes zwaarder in gewicht dan een butrens, dat komt gewoon doordat het meer metaal is ;)