boomloos?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

barbar

boomloos?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 20:00

aangezien mijn paardje door een aantal blesures die hij gehad heeft nu ongeschikt is voor dressuur ga ik nu recreatief met hem rijden.
daarbij zit ik er aan te denken om een boomloos zadeltje te kopen maar ik wil niet meteen honderden euro's uitgeven.
nu staat er op marktplaats een tweekleurig boomloos endurance zadeltje te koop voor weinig.
weten mensen of het wat is en of het met boomloos net zoals bij reguliere zadels goedkoop duurkoop is?
mijn paardje heeft een vrij hoge schoft (niet enorm) en is normaal gesproken een wat steviger paardje maar door het lange stilstaan is de bespiering over de rug zo goed als weg waardoor zijn schoft nu nog hoger lijkt.

shetlandfan

Re: boomloos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 20:19

Ik zou kijken of je niet verschillende zadels uit kan proberen. Van Barefoot weet ik dat je een testzadel kan aanvragen van de verschillende types. Er zullen vast meerdere merken zijn die dit ook hebben. Kun je eerst testen of het wel wat voor je is en welke type je het fijnste vindt voordat je gelijk een zadel aanschaft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 20:31

De vele goedkope immitatie Barefoot's die je op marktplaats ziet zijn niet geschikt voor jou paard. Deze zadels zijn recht aan de onderkant en bieden vaak niet genoeg schoftvrijheid voor hoger dan normaal. Daarnaast zijn deze zadels vaak dusdanig slap dat ze zonder dubbel dikke inlages in de pad de ruggengraat van slanke paarden niet vrij gaan houden.

Als je een beperkt budget hebt wil ik je aanraden voor een goed tweedehands te kijken (bij Barefoot met voorkeur voor VPS) of een Barefoot DryTex aan te schaffen. Die is anatomisch gevormd, met verwisselbare pommel geschikt voor hoge schoft en voorzien van VPS voor het vrijhouden van de ruggengraat. Zadeltje kost 300 euro en voor 50 euro heb je daar een goede pad bij. Bovendien zijn deze zadels over het algemeen behoorlijk waardevast en goed tweedehands te verkopen.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 20:38

kosten die zadels 300euro nieuw?
het zadeltje wat ik bedoelde koste meen ik 165euro.
dan zou de barefoot maar 135euro duurder zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 20:44

:j €300,- voor een kale Barefoot Dry Tex (geen leer maar kunstof).

Daarvoor koop je dan een goed doorontwikkeld product en geen immitatie die toch altijd een paar stappen achter loopt. Ik heb inmiddels mijn derde BF en het zijn gewoon zadels van goede en degelijke kwaliteit die heerlijk zijn voor buitenritten. Daarnaast is eventuele garantie gewoon goed geregeld.

Kijk anders even op http://www.boomloosrijden.nl en dan in de shop.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 21:21

ok, bedankt.
dus ik kan dat zadeltje van marktplaats maar beter uit mijn hoofd zetten?
aangezien die dus compleet is?

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 21:28

Ik ga met Juliette mee.
Goedkope boomloos zadels zijn idd meestal een stuk slapper, en je hebt idd dat dan de ruggengraat niet vrij ligt ook vaak dat je druk plekken krijgt van je beugel ophanging.
Heb je wel eens een boomloos zadel op je paard gehad? En ermee gereden?
Ik raad je echt aan dat het eerst te testen voordat je er 1 koopt.
Mijn paard had namelijk te weinig schoudervrijheid.
Daarnaast rijd het ook anders en voelt het anders voor je paard. Stel dat het niet bevalt heb je een nieuw zadel waar je niks mee kan :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 07:22

barbar schreef:
ok, bedankt.
dus ik kan dat zadeltje van marktplaats maar beter uit mijn hoofd zetten?
aangezien die dus compleet is?

Stel dat je een flinke ronde haflinger had gehad (geen tot weinig schoft en een verzonken ruggengraat) dan zou je het nog wel kunnen gokken op een goedkope immitatie. Maar zoals jij de bouw van je paard beschrijft denk ik dat de marktplaats zadels de rug teveel gaan belasten ook voor korte ritjes.

De zadeltjes van marktplaats zijn vaak ook niet compleet, want een boomloos zonder goede pad is onverantwoord om mee te rijden ;) (muv zadels die voorzien zijn van kussens)

Aan de Barefoot kan je trouwens gewoon je eigen dressuur singel en stijgbeugel riemen gebruiken.

Billy12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 09:03

Ik heb met een barefoot look a like de rug van mijn paard bijna verkloot... Het zadel zakte erg snel in, waardoor de voorzijde op de schoft kwam te liggen en schuur/wrijf plekken ging veroorzaken, hierdoor kwam een wondje bovenop de schoft en ging mijn paard steeds slechter lopen.

Ik zou dus zeker niet voor een B merk gaan maar een echte Barefoot. En ook zeker testen of je het wel fijn vind zitten, want je hebt geen steun aan het zadel en het zit heel vlak.
Dus dat is of een kwestie van wennen of je vind het gewoon niet fijn zitten.

Denk er goed over na zou ik zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 10:43

jumpgirl schreef:
Ik heb met een barefoot look a like de rug van mijn paard bijna verkloot...

Ik ga er even vanuit dat je hiermee een immitatie Barefoot bedoelt ;) . Barefoot heeft namelijk een nieuwe zadellijn die Look-like wordt genoemd.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 10:46

als je nou een echte barefoot wilt proberen kan je natuurlijk ook altijd een testzadel aanvragen.
daar weten ze ook een beetje of het zadel zal passen of niet.

Billy12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 10:50

Juliette86 schreef:
jumpgirl schreef:
Ik heb met een barefoot look a like de rug van mijn paard bijna verkloot...

Ik ga er even vanuit dat je hiermee een immitatie Barefoot bedoelt ;) . Barefoot heeft namelijk een nieuwe zadellijn die Look-like wordt genoemd.

oh haha ja ik bedoel een imitatie ;) sorry wist niet dat er een bare foot die naam had :P

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 11:01

Ik heb ook verschillende soorten BF op mijn paard gehad en toch per model ligt het anders! Heb er nu de Arizona op liggen, die zit heerlijk en ligt super!!

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 16:50

ok bedankt, die imitatie gaat hem dus niet worden, jammer.
heeft iemand die barefoot van 299euro?
en zou die op mijn paard passen?

NIV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 17:05

De eigenaresse van onze stal krijgt hem binnekort binnen, dan ga ik hem ook even uitproberen.. Kan het je dan laten weten.

Ik zelf heb een soft balance boomloos zadel en deze is ook erg fijn maar je hebt er zelf niet erg veel steun aan en ik weet niet of het goed ligt op jou paard, ik ben bang van niet.

Succes!

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 18:50

ik hoor het graag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 19:48

NIV schreef:
Ik zelf heb een soft balance boomloos zadel en deze is ook erg fijn maar je hebt er zelf niet erg veel steun aan en ik weet niet of het goed ligt op jou paard, ik ben bang van niet.

Waar baseer je die uitspraak op :? . Heb je het paard van de TS ooit gezien dan? Sterker nog, ik denk dat een softbalance nog beter zal liggen ivm kussens die eronder zitten. Mits de TS geen heel extreem gebouwd paard heeft zal een BF prima liggen.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 19:53

nee ik heb zeker geen extreem gebouwd paard.
wel heb ik wat moeite moeten doen om een goed passend zadel te vinden, en heb een kiefer achen.
dat was zo'n beetje de enige die paste.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 20:09

Heb je uberhaupt wel eens een boomloos/barefoot gepast? (een vraag die je nog steeds niet hebt beantwoord :o)

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 20:11

Ik heb ook een dry tex. Weet niet waar je woont? Anders mag je hem best eens passen.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 21:19

nee ik heb nog nooit een boomloos zadeltje gepast of geprobeerd.
maar ik zit er al tijdje mee in mijn hoofd omdat ik het nu gewoon wat "ontspannener" wil gaan doen omdat dressuur er nu toch niet meer van komt.
en ik wil altijd wat meer weten van dingen voordat ik uberhaubt iets ga bestellen.
maar ik dacht wel dat uit mijn berichtjes was op te maken dat ik echt niets van boomloos af weet.
silence, ik woon in nieuw vennep en mijn paardje staat vanaf volgende week in noordwijkerhoud, ik heb geen idee waar maarheeze ligt.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 22:22

Ik bedoelde het ook niet aanvallend hoor :).
Maar je kan dus (wat vaker al is gezegd) een week lang een boomloos zadel uitproberen.
Het is namelijk écht anders voor zowel voor jou als ruiter maar ook voor je paard.
Daarnaast past een boomloos echt niet altijd.
Het zou zonde zijn als je een zadel koopt en het niet bevalt of niet past.
Op www.boomloosrijden.nl staat heel veel info over barefoot en kan je een testzadel aanvragen :)
Het zadel komt dan jou kant op en na een week stuur je hem door naar de volgende tester. Het kost je maar 12,- aan verzendkosten :)

Daarnaast raad ik je eigenlijk ook aan om het door een zadelmaker te laten nakijken.
Ik dacht dat de mijne super lag en mijn paard liep er in eerste instantie beter mee (alles was beter dan wat erop lag) maar ze had toch te weinig schoudervrijheid en liep zij alles behalve ontspannen.
Verder heb je zelf géén steun aan dit zadel. Als je een Kiefer gewend bent is dit best een omschakeling.
Als je zelf moeilijk je balans kan vinden is het namelijk ook niet ontspannend voor je paard ;)

Het is niet dat ik je wil afschrikken van boomloos hoor!
Ik baal als een stekker dat hij niet paste op mijn paard want ik vond hem heerlijk zitten! :)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 06:18

@succubi: bedoel je met zadelmaker, en boomzadelmaker naar een boomlooszadel laten kijken?
want dat kan misschien wel, maar er zijn ook genoeg zadelmakers die boomloos sowieso af zullen raden.

verder moet je ook zelf voelen of het wat is...(loopt je paard er goed mee, voel jij je er goed bij)
en het is trouwens ook vaak zo dat de overgang boom, boomloos wat moeilijk gaat. omdat je toch meer op je zit bent aangewezen.

overigens heeft een vriendin van me laatst op een barefoot zadel een buitenrit gemaakt.
en zij reed er zo mee weg, maar zij is dan ook gewent zonder zadel te rijden.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 06:53

Das wel erg ver helaas. Maarheeze ligt achter Eindhoven ;)
Als ik jou was zou ik gewoon een testzadel aanvragen.
Hou er wel rekening mee dat een testzadel wel anders is dan een splinternieuwe Barefoot.
Ik heb ook eerst een testzadel gehad en dat had al een mooie ingezakte zitting bijvoorbeeld en was al helemaal gevormd..
Krijg ik mijn eigen dry tex binnen, een zitting die ontzettend hoog boven mijn paardje ligt en nog niet mooi gevormd.
Houd daar dus rekening mee.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 11:11

@Siskeh: Daar heb je idd ook een punt, het is handig om eerst na te vragen aan je zadelmaker hoe hij tegen boomloos zadels kijkt :)
Gelukkig stond de mijne er wel positief tegenover.
En zelf kijken en voelen ben ik geen voorstander van. Marny liep als een trein met het boomloos zadel (dacht ik).
Toen de zadelmaker zei dat ze te weinig schoudervrijheid had en om te testen even een goed boom zadel gaf om in de les mee te testen liep ze toch echt veel ruimer.
Dus als je hem test kijk goed naar de schouder, ligt die helemaal vrij? Zit je niet te ver naar achter? En leg er een wit dekje onder, zo kan je de druk plekken onder het zadel goed zien.