Mening JC zadel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

daantje99

Mening JC zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 10:29

Ik zit eraan te denken om een JC zadel te kopen. Volgens de zadelmaker is het een leuke middenklasser....

Zijn hier mensen die ervaring hebben met JC zadels? Bleef het leer mooi? Of waren er nog andere opvallende dingen?

Groetjes !!

Nickytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 10:34

Ik heb een JC Saphir gehad, dressuurzadel. Dit modelletje: http://www.mjruitersport.nl/shop/images/T/JC.JPG
Het is inderdaad een leuk middenklasse zadel. Het leer bleef bij mij even goed als een duurder zadel, het kreeg de gewone
gebruikssporen zeg maar. Verder vond ik het ook echt goed zitten en het paste als gegoten op mijn paard.

1dream

Re: Mening JC zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 10:35

ik heb ook een jc zadel en vind hem erg lekker zitten.
hij paste goed op mijn paardje.

daantje99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 10:37

Ik ben op zoek naar een springzadel van JC. Heb in de winkel al even op zo'n zadel gezeten vond het heel lekker zitten. Maar soms kan het dan wel tegenvallen als het op je paard ligt.

De kniewrongen vond ik vooral heel fijn.

Er komen geen scheuren in het leer? Dat hoor ik dan weleens van mensen met een 'iets minder goed' zadel...

1dream

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 10:40

ik heb hier geen last van en heb de zadel al meer dan twee jaar.
mijn zadel vind ik erg lekker zitten heb wel een dressuur dus pringzadel weet ik niet.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 11:01

Ik heb het mijne 4 jaar, een VZH
Buiten wat doffer wordende kleur zwart op de zweetbladen en het feit dat mijn singelstoten wat lijken te vervilten, prima zadel. Heb het wel na 3 jaar terug laten opvullen.
Foto in profiel.

LovesHerPony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 12:23

De JC's die ik ken zijn fijne zadeltjes, maar ze gaan geen 10 tallen jaren mee. Of dat het pech is of niet hier heeft 1 van de 2 zadeltjes al een gebroken boom (en geen garantie meer). Verder ik vind ik het wel redelijke zadeltjes maar het is gewoon geen zware kwaliteit.

daantje99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 12:25

Een gebroken boom? Hoelang had je je zadel al?

KambiusH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 12:29

Ik heb tijdens het passen van zadels, ook een JC springzadel opgehad.

ik vond het persoonlijk echt géén fijn zadel. je benen liggen niet stil, omdat je weinig wrong hebt, en ze schuiven overal heen.
Ook vind ik het stug, hard leer.

daarentegen is het wel een mooie kwaliteit/prijs verhouding en ziet er mooi uit. Ook lag die prima op mn paard, terwijl die een erg lastige rug heeft.

ik hoop dat je er wat mee kan!

liefs

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 12:33

Heb mijn oude JC Saphyr dik 10 jaar gehad, 2e hands gekocht toen deze 1 jaar oud was.
Heb mijn huidige JC nu al weer 5 jaar en ook dit zadel blijft super.
Leer vertoont amper gebruikssporen en blijft mooi.

daantje99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 12:33

@ KambiusH: Toen ik even op het zadel zat vond ik juist dat ik veel steun had bij mn knieen.. Maar ik denk dat dit heel persoonlijk is. Waarschijnlijk zit het ook heel anders wanneer ik op mn paard zit.

Er zat geloof ik ook nog een blokje/wrong achter je knie.. Tenminste dit was bij het jc zadel waar ik op zat. Had jij dit niet?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 14:38

Dat blokje wat jij bedoelt zit bij mijn zadel onder het zweetblad en kan je simpel er vanaf halen als je dat niet fijn zou vinden, is met klittenband.
Klopt wat je zegt, wat de een fijn vindt hoeft een ander niet fijn te vinden. Daarom is het zo belangrijk dat je proef kunt rijden met het zadel, dan heb je een betere indruk dan dat hij op een bok in de winkel ligt.

daantje99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 15:22

Precies, en soms kan de gang van je paard het ook helemaal veranderen. Bij de ene draf word je het zadel bijna uitgegooid en bij de ander blijf je lekker zitten, daar kan een zadel ook veel aan veranderen.

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 15:26

heb een JC veelzijdigheids zadel, is nu 4 jaar oud.
Heerlijk zadel, zit goed, past goed.
Kwaliteit prima, ben niet zo geweldig met leer *lees, ik onderhoud niet* en dit zadel houd het super vol.
als ik er een lapje overheen haal, of het 1x per jaar invet glimt ie als een spiegeltje.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 16:19

hoi,
Ik kreeg een JC Saphyr bij de aanschaf van mijn paard. Het was een erg lekker zadel maar heb gauw een nieuw zadel gezocht. Paard was namelijk 1,5 jaar gereden met dit zadel met een te krappe boom. Maar het was idd heerlijk zadel, en geen verkleuringen gehad.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 16:28

LovesHerPony schreef:
De JC's die ik ken zijn fijne zadeltjes, maar ze gaan geen 10 tallen jaren mee. Of dat het pech is of niet hier heeft 1 van de 2 zadeltjes al een gebroken boom (en geen garantie meer). Verder ik vind ik het wel redelijke zadeltjes maar het is gewoon geen zware kwaliteit.

Toen ik mijn eerste paard kocht heb ik er een JC bij gekocht. Na een jaar of 3 is de boom gescheurd. Garantie was geen enkel probleem, ik kreeg een leenzadel van de ruitersportzaak, echt +:)+

Toch vond ik dat je er snel slijtage op zag (ben ook geen gruwelijke poetser en zadel moest elke dag mee in auto, liet hem daar ook vaak in liggen). Heb nu een maatzadel van een wat betere kwaliteit en dan merk je toch echt wel verschil. Als je kunt zou ik voor een kwalitatief beter merk gaan, maar ik kan natuurlijk niet in je portemonnee kijken ;)

daantje99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 17:47

Misschien een domme vraag.. Maar hoe kan het dat de boom scheurt/kapot gaat? Is het zadel dan gevallen of....

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 18:49

Dat zou zomaar kunnen :o geen idee hoe het gebeurd is, niet plotseling in ieder geval. Ik merkte dat het ging piepen en ben er daarom me terug naar ruitersportzaak gegaan.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 20:23

Ik hoorde van de zadelmaker dat een paard de spieren zo enorm kan spannen dat bij een goede bok het kan scheuren.
Zelf nog nooit mee gemaakt gelukkig.
JC zadels hebben een stalen boom die goed te lassen is, tenminste de oude jc van mij wel, dat zij de zadelmaker een keer toen ik het zadel had weg gebracht voor controle en eventueel opvullen. Of dat nu ook nog zo is in de nieuwe types van JC weet ik niet.

ps tegenwoordig wordt het leer op een andere manier gelooid zodat de kwaliteit wel minder is dan vroeger, zeg maar morgen nog een koe in de wei en aan het einde van de week een zadel. Vroeger was dat anders.

daantje99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 23:12

@ meggiemeg: Klopt, het leer is zeker anders dan vroeger. Vroeger moest je volgens mij ook je zadel echt inrijden... het leer moest mooi oud worden. Nu zit het gelijk goed maar komen er veel sneller krassen in. Het leer is nu al van zichzelf soepeler.

Zijn er nog meer vergelijkbare middenklas springzadels? dus andere merken die vergelijkbaar zijn met JC zadels?

Gowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 23:16

ik heb van de zomer 2 veelzijdigheidszadels gehad (nieuwe) met beide ongelijk zittende zweetbladen waardoor je scheef gaat zitten!

daantje99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 23:18

Gowgirl schreef:
ik heb van de zomer 2 veelzijdigheidszadels gehad (nieuwe) met beide ongelijk zittende zweetbladen waardoor je scheef gaat zitten!

Van JC of een ander merk?

Andrea_
Woonplaats: LA Terras Del Sol in het altijd zonnige Belgische San Lanaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 10:49

Ik heb op dit moment een JC DRS Graphiet, dit model is niet meer te krijgen.
Mijn zadel is nu 10 jaar oud, is bezig aan zijn 3e paard, verschillende keren gevallen,2x opgevuld ,wat krassen hier en daar erop , en het heeft wat gerbuikerssporen in het leer, wordt veel gebruik, en ben nog altijd tevreden ermee.
Waar ik heel tevreden over ben met dit zadel is dat het een super zachte zit heeft!
Ik heb 2 à 3 jaar geleden mijn staartbeentje gebroken met het gevolg dat lang zitten niet meer gaat, maar met dit zadel is het goed uit te houden, omdat het een zachte zit heeft.

Een JC zadel is een goede middenklasser en ik vindt dat het zadel niet onder doet aan de goedkopere Kieffer zadels.
Ik ben bezig met een nieuw zadel aan te schaffen, en er zijn al wat de revue gepasseerd, een Kieffer zal het waarschijnlijk niet worden omdat deze nou eenmaal een harde zit hebben (ik zat nl te denken aan een Kieffer Hamburg met verstelbare boom) , en mijn interesse ligt weer bij een JC zadel.

Het is een goed zadel voor een goede prijs.
Wat heb je aan een duur zadel als je verrekt van de pijn aan je kont!!!!

daantje99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 10:58

Het viel mij ook op dat het zadel een super zachte zit heeft. Ik ben van plan om veel bosritten te gaan maken dus dan is een lekker zadel wel een vereiste.

Zijn er verder nog vergelijkbare middenklassers?

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 17:37

Welke regio woon je en wat is je budget ongeveer?