Wat is dit voor bit?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Miriam91

Wat is dit voor bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-09 19:24

Ik vond vandaag op stal een bit maar heb zo een nog nooit eerder gezien.
Hij lijkt beetje op deze:
http://www.ruiterhuishelden.nl/upload/1 ... BI27-2.JPG
Maar dan is de stang bij de bitringen nog weer gebogen.

Wie weet wat voor bit dit is? En wat heeft het voor inwerking? Waarom zou je een paard wel met dit bit maar niet met een trensje kunnen rijden?

Caira

Re: Wat is dit voor bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 19:26

Dat is geen stang, dat is een correctiebit, erg fijn voor paarden met een laag verhemelte. Een stang is een bit met een hefboomwerking

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 19:28

Dit is een trens. Het is een africhtingsbit, vooral gebruikt (waar ik het van ken) om paarden die alleen voor de kar hebben gelopen en daar altijd een stang in hebben gehad, om te scholen naar rijpaarden. Meestal is dit het stapje vóor de gebroken trens.

Ook heb ik hem bij een paard gezien dat echt niet met zijn aandacht bij de ruiter had om bij te scholen. Meestal is het een bit dat je tijdelijk gebruikt.

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-09 19:29

Maar wanneer je een paard wat gewend is om te rijden met dit bit, opeens met een dubbelgebroken watertrens rijd? Ik rijd namelijk altijd met een dubbelgebroken watertrens of bustrens.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 19:31

Opeens is het altijd he, je kan moeilijk met 2 bitten tegelijk rijden om te wennen ;)

Misschien eerst een paar keer longeren met een dubbelgebroken bitje. Zodat het paard kan wennen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 19:31

Wat is de reden dat hij dit bit heeft? Ik heb mijn merrie altijd met dit bit (toen ik nog met bit reed) gereden omdat ze een hekel had aan gebroken bitten.

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-09 19:34

Caira schreef:
Wat is de reden dat hij dit bit heeft? Ik heb mijn merrie altijd met dit bit (toen ik nog met bit reed) gereden omdat ze een hekel had aan gebroken bitten.

Dat weet ik dus niet. We hebben vandaag een nieuw paard gekocht met zadel en hoofdstel en hij heeft dit als bit erin hangen. Paard is wel gewend om op het strand te lopen en wordt bij ons alleen in het bos gereden.

Maar omdat ik niet zo van al die poespas bitten hou wil ik graag weten of ik mijn oude vertrouwde watertrensje erin kan doen ;)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 19:36

Ik denk dat bovenstaande bit zachter is dan een watertrensje hoor

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-09 19:38

Caira schreef:

Ook als het een dubbelgebroken watertrens is met plat tussenstukje ? Of een dubbelgebroken bustrens? Van die laatste zeiden ze in de ruitersportzaak namelijk dat dit het lichtste bit was.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 20:08

Jep, dit bit werkt gelijkmatig in op zowel de lagen als de tong. Knijpt absoluut niet. Is trouwens wel een duurder bit.

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-09 20:44

Annemeik schreef:
Dit is een trens. Het is een africhtingsbit, vooral gebruikt (waar ik het van ken) om paarden die alleen voor de kar hebben gelopen en daar altijd een stang in hebben gehad, om te scholen naar rijpaarden. Meestal is dit het stapje vóor de gebroken trens.

Ook heb ik hem bij een paard gezien dat echt niet met zijn aandacht bij de ruiter had om bij te scholen. Meestal is het een bit dat je tijdelijk gebruikt.

Ik ben altijd gewend om paarden (als het mogelijk is) met een zo licht mogelijk bit te rijden. Kan dit bit ook gebruikt worden voor langere termijn?

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 11:14

Miriam91 schreef:

Wie weet wat voor bit dit is?

Goed lezen dames, ze bedoelt niet het bit op het plaatje,maar een bit wat er op lijkt...

Bedoel jij niet een mylerbit? Als ik zo de omschrijving lees.
Zitten er 3 soort "sneetjes" in het bit aan beide zijden?
Is het niet zon bit?:
Afbeelding

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 12:21

Caira schreef:

Dit bit is niet zachter dan een watertrensje, het werkt alleen anders. Het werkt vooral op de lagen in en beweegt weinig in de mond.

Is het idd geen myler bit? Dan is hij alleen wel gebroken. Het bit waar je een plaatje van laat zien is niet gebroken, maar helemaal vast. Een ongebroken bit dus.

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-09 19:17

Revanches schreef:
Miriam91 schreef:

Wie weet wat voor bit dit is?

Goed lezen dames, ze bedoelt niet het bit op het plaatje,maar een bit wat er op lijkt...

Bedoel jij niet een mylerbit? Als ik zo de omschrijving lees.
Zitten er 3 soort "sneetjes" in het bit aan beide zijden?
Is het niet zon bit?:
Afbeelding

Hij lijkt inderdaad op deze alleen weer wat anders. Inderdaad wel de gebogen stukken bij de bitringen maar dan weer niet dat tussenstukje in het midden. En het is ongebroken. Ik heb er vandaag mee gereden en als je er niet aan zit is het een heel vriendelijk bit maar als je gaat trekken heeft het een heel scherpe inwerking.

Ik ga toch maar over op mijn dubbelgebroken watertrensje

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 19:31

Als je er eerst een keertje mee longeerd kun hij er een beetje aan wennen. Is het een druk paardje in het bos dat ze met zo'n bit reden?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 19:33

Miriam91 schreef:
Hij lijkt inderdaad op deze alleen weer wat anders. Inderdaad wel de gebogen stukken bij de bitringen maar dan weer niet dat tussenstukje in het midden. En het is ongebroken. Ik heb er vandaag mee gereden en als je er niet aan zit is het een heel vriendelijk bit maar als je gaat trekken heeft het een heel scherpe inwerking.

Ik ga toch maar over op mijn dubbelgebroken watertrensje

't is inderdaad een niet zo vriendelijk bit door de grote tongvrijheid. Een grotere tongvrijheid betekent meer druk op de lagen.

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-09 19:38

Longeren is helaas geen optie bij ons. We hebben hem gekocht en bij de oude eigenaar is hij vooral in de bak gereden maar ook over de weg en naar het strand. Ik ga morgen eens proberen met een ander bit

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 19:42

Afbeelding

bedoel je deze?
dat is een scholingsbit. het wordt meestal gebruikt als overgang van trens naar stang en trens... het is een vriendelijker bit dan een korrektiebit, maar heeft nog steeds een redelijke scherpe inwerking, door de hoge tongboog.

edit; je zou anders als vervanging een ongebroken bustrens kunnen proberen...

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-09 19:58

kaatjemuts schreef:
bedoel je deze?
dat is een scholingsbit. het wordt meestal gebruikt als overgang van trens naar stang en trens... het is een vriendelijker bit dan een korrektiebit, maar heeft nog steeds een redelijke scherpe inwerking, door de hoge tongboog.

edit; je zou anders als vervanging een ongebroken bustrens kunnen proberen...

Deze is het inderdaad! Deze is ook nog wat gebogen naar de bitringen toe zodat het om de mondhoeken valt. Dit paard is nog lang niet toe aan de overgang stang en trens dus snap niet helemaal waarom ze dit erin hebben gehangen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 07:20

Scholingsbit is juist vriendelijk hoor, door de hoge tongboog heeft de tong voldoende ruimte zodat het bit zeer gelijkmatig druk legt op zowel tong als lagen zonder de nadelen van een dubbelgebroken bit.

Maar als je wilt wisselen zou ik inderdaad voor een ongebroken bustrens of watertrens gaan.

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 08:37

Mizora schreef:
Scholingsbit is juist vriendelijk hoor, door de hoge tongboog heeft de tong voldoende ruimte zodat het bit zeer gelijkmatig druk legt op zowel tong als lagen zonder de nadelen van een dubbelgebroken bit.

Maar als je wilt wisselen zou ik inderdaad voor een ongebroken bustrens of watertrens gaan.

correct me if i'm wrong, maar mij is altijd geleerd dat, hoe hoger de tongboog hoe scherper t bit.... op de lagen rijden lijkt me nooit echt fijn voor t paard.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 08:41

Dit is niet echt een vriendelijk bit hoor, het drukt behoorlijk op de lagen en heet niet voor niks een CORECTIE bit, het kan een paard die het bit niet aan wil nemen, vastpakt of de tong erover heen legt om onder het werk uit te komen corrigeren. Het is zeker niet geschikt om een paard mee te beleren en heeft een veel scherpere inwerking dan een dubbel of enkel gebroken bus- of watertrens.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 11:59

Dit is een scholingsbit als het goed is, geen correctiebit. Op de lagen rij je met een enkelgebroken bit voornamelijk.

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 12:01

Mizora schreef:
Dit is een scholingsbit als het goed is, geen correctiebit. Op de lagen rij je met een enkelgebroken bit voornamelijk.

ook met een stang met een hoge tongboog (veel meer nog dan een enkelgebroken trens) ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 12:04

Een hoge tongboog is nooit vriendelijk, mag ik weten hoe jullie daar bij komen?