[WN] wat is nu juist het verschil in deze drie soorten zadels?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

sandro

wat is nu juist het verschil in deze drie soorten zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-09 21:36

mijn vraag welk vinden jullie de beste keuzen uit deze drie soorten zadels?( de western versies)

een op maat gemaakt western zadel?

een western specialized saddle?

een western wow zadel?

mijn vraag wat vinden jullie de voor en de nadelen van deze zadels?
Ik wil eindelijk een eens goed passend zadel voor mijn pony. Ik wil er dan ook redelijk geld aan uitgeven maar wil dan natuurlijk ook wel dat het een beetje blijft passen.

groetjes en alvast bedankt

Tanja

Re: wat is nu juist het verschil in deze drie soorten zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 07:15

HAR-->WN-TR

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 09:04

@sandro : heb je voor mij een voorbeeld van een Western WOW ??

sandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 17:44

ja hoor. is wel nog maar drie weken op de markt.
heb hem gezien op equitana.
foto is ook van mij erop.
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 18:10

Ahhhh nu herinner ik me hem, met die vreemde knop :D
Was me even ontschoten dat die van WOW was.

Was hij nu wel 'af', want op de Flanders Horse Expo zat de onderkant er nog niet onder begreep ik.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 18:20

Maar goed even over de verschillen:

een op maat gemaakt western zadel?
De boom wordt op het paard (aan)gepast en de opbouw en tooling zoek je zelf uit samen met de zadelmaker.
Zolang het paard niet van vorm veranderd mag je verwachten dat dit zadel blijft passen.
Het is dus een 'ouderwets' zadel zoals ze al jaren gemaakt worden.

een western specialized saddle?
Ook dit zadel heeft een starre boom, maar onder die boom zitten dikke stukken neopreen die aan het paard zijn rug worden aangepast.
De stukken zitten er met klitteband onder en kunnen dus bij veranderende bouw aangepast worden, of op meerdere paarden gebruikt worden.
Nadeel is dat je wel goed moet weten waar je mee bezig bent als je hier aan gaat zitten. Bij onoordeelkundig gebruik doe je meer kwaad dan goed.

een western wow zadel?
Ik heb begrepen dat het zadel dezelfde bouwwijze heeft als de bekende 'engelse' WOW-zadels. Alleen met een western snit en een knop.
WOW's zijn dus ook aanpasbaar, maar ook hier geldt of je dat wel zelf moet willen doen.
Verder is dit concept nog zo nieuw dat er nog geen westerngebruikers zijn.
Leuk dus om eens een tijdje gratis te testen, maar ik zou niet graag de eerste zijn om er eentje te kopen :D

sandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 20:52

nee je moet het corrector pad ofzo iets er nog onder gebruiken ze zijn er nog niet helemaal uit de knop kan er wel af en er kunnen andere voorbomen in.
ja daar had ik al bang voor met de specialized saddle je moet het zelf elke keer als je paardje veranderd aanpassen en uiteindelijk is het maar 1boom die erin steekt denk niet dat die stukjes kussentjes het altijd gaan kunnen corrigeren.
bij de wow dan had ik gehoord dat je het hele zadel kunt veranderen en met die corrector pad kunt bijstellen als het paard zijn bespiering minder is(meer lucht)
met een handgemaakt zadel is het ook weer een boom weliswaar op de bouw van jou paardje maar als zijn bespiering dan minder is moet je het ook weer laten aanpassen? en het elke keer aanpassen gaat toch niet? en pas je het niet aan dan past het voor die tijd toch niet 100percent? of zie ik het nu helemaal verkeerd?
vind het echt ongeloofelijk moeilijk een keuze te maken en ondertussen heb ik zelfs soms bang om op mijn pony te rijden bang dat ik hem pijn doe met mijn niet 100percent passend zadel of mijn boomloos zadel of zonder zadel.
groetjes

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 22:11

zeker als je ook wel wat geld wilt uitgeven zou ik kiezen voor een gerenomeerd westernmerk.
pullmann, billy cook enz enz

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 07:15

Verdomd ik ben het met Pienb eens :D
Op maat gemaakt zadel is mijn TWEEDE keuze, hoe raar dat misschien ook klinkt.
Nadeel van op maat gemaakt vind ik namelijk mijn eigen comfort. Tuurlijk kun je je zadelmaker heel veel vertellen over wat je prettig vindt en wat niet, maar tóch kun je er niet mee proefrijden zoals je met een standaardzadel wél kunt. En met de keren dat ik nu een zadel heb gekocht heb ik zó veel meer zadels afgewezen omdat ik ze niet lekker vond zitten, de rug/het achterbeen onvoldoende voelde, teveel naar voren werd gedwongen, teveel in stoelzit etc etc dat ik toch wel erg veel waarde hecht aan van te voren goed kunnen proefrijden. MITS het standaardzadel perfect op het paard past natuurlijk.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 08:09

@Sandro: als je nu al een bomloos zadel hebt (en dat ligt goed) dan zou ik de pony daar mee inrijden. Als het goed bevalt kun je het blijven gebruiken en anders kun je rustig sparen en rondkijken voor iets anders.

Alle zadels hebben wel iets, maar geen van alle zijn ze 100%. Dus je moet het beste kiezen voor jouw situatie (paard en rijstijl).

sandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 18:09

Dit is mijn achtste boomloos zadel en dit zadel bevalt mij nog niet 100percent en schuift nog altijd. boomloos is gewoon niets voor mijn pony. we rijden vooral zonder zadel maar dat is ook niet alles blijf ik moeilijk op zitten in rengalop buiten. Ik heb al een groot deel gespaard en daarom ook mijn vraag hier. dat ik een beetje zicht krijg erop en een juiste keuzen kan maken.
een standaard zadel is meestal veel te lang voor mijn pony of zit niet lekker voor mij.maar toch bedankt voor de tip.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 18:11

Wat voor merken/modellen heb je zoals in boomloos gehad dan ??

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 18:28

Sonja schreef:
Verdomd ik ben het met Pienb eens :D
Op maat gemaakt zadel is mijn TWEEDE keuze, hoe raar dat misschien ook klinkt.
Nadeel van op maat gemaakt vind ik namelijk mijn eigen comfort. Tuurlijk kun je je zadelmaker heel veel vertellen over wat je prettig vindt en wat niet, maar tóch kun je er niet mee proefrijden zoals je met een standaardzadel wél kunt. En met de keren dat ik nu een zadel heb gekocht heb ik zó veel meer zadels afgewezen omdat ik ze niet lekker vond zitten, de rug/het achterbeen onvoldoende voelde, teveel naar voren werd gedwongen, teveel in stoelzit etc etc dat ik toch wel erg veel waarde hecht aan van te voren goed kunnen proefrijden. MITS het standaardzadel perfect op het paard past natuurlijk.

wauw.. :o bah, dalijk wordt het nog saai hier :-) haha.
boomloos vind ik helemaal niks, dan kun je det zo goed een dekentje erop leggen....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 18:29

En hoe vaak en op welke merken boomloos heb je al gereden 8-)

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 19:02

zoals hier al duidelijk bekend inmiddels ben ik de ruiter die gaat voor de wedstrijden en de show.
een boomloos is IN MIJN OGEN geen 'echt' westernzadel zoals het VOLGENS MIJ hoort te zijn.
het is mijn ding nu eenmaal niet, daarvoor hoef ik er niet op gereden te hebben.
daarbij kun je mij ook echt niet vertellen dat het zo goed is voor de paardenrug maargoed dat is weer wat anders.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 19:10

Ai ai ai ik voel weer een hopeloze discussie komen.. :+

(ben echte Bob Marshall fan btw)

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 19:12

wauw.. :o bah, dalijk wordt het nog saai hier :-) haha.
boomloos vind ik helemaal niks, dan kun je det zo goed een dekentje erop leggen....[/quote]

haha, moest toch even checken of ik het nog kon :P :+ :+

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 19:14

ha ha ha.. Dat kun je zeker!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 19:42

@PienB; Ik ga je niet overtuigen hoor, dat is zonde van mijn toetsenbord. Zoveel ouderwetse en achterhaalde uitspraken is geen beginnen aan.
Koop jij maar een heel mooi showzadel van een heel duur merk met heel veel zilver en dan hoop ik voor je dat het goed op je paard past.

Jaycee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 20:35

Ik vind boomloze zadels ook maar niks. En nee, ik heb er ook nog nooit mee gereden.
Ze zien er niet echt 'western' uit, ik vind ze echt niet mooi. Dus ik snap Pienb volledig ;)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 20:44

Jaycee, heb jij wel eens een Bob Marshall gezien dan? hoezo niet western eruitzien?

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 21:43

DubbelDun schreef:
@PienB; Ik ga je niet overtuigen hoor, dat is zonde van mijn toetsenbord. Zoveel ouderwetse en achterhaalde uitspraken is geen beginnen aan.
Koop jij maar een heel mooi showzadel van een heel duur merk met heel veel zilver en dan hoop ik voor je dat het goed op je paard past.

:j :j

ownee s h i t , pas niet helemaal in het hokje... want ga toch echt zadel in amerika halen zodat ik het eerst op haar kan passen... (en dus niet alleen voor de prijs)

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 21:48

*valt even binnen*

DubbelDun schreef:
Maar goed even over de verschillen:

een western wow zadel?
Ik heb begrepen dat het zadel dezelfde bouwwijze heeft als de bekende 'engelse' WOW-zadels. Alleen met een western snit en een knop. WOW's zijn dus ook aanpasbaar, maar ook hier geldt of je dat wel zelf moet willen doen.
Verder is dit concept nog zo nieuw dat er nog geen westerngebruikers zijn.
Leuk dus om eens een tijdje gratis te testen, maar ik zou niet graag de eerste zijn om er eentje te kopen :D

Zelf sleutelen lijkt me niet nodig, dit kan je beter door een zadelmaker bekend met het systeem doen. Ik snap de 'maar ook hier geldt of je het wel zelf moet willen doen' opmerking niet helemaal. Groot voordeel is natuurlijk dat deze op vrijwel elk toekomstig/veranderend paard aanpasbaar is. Maar gezien de geplaatste foto van TS is die daar al van op de hoogte :P

Verder heb ik van westernzadels geen verstand, en hou ik me er buiten :+

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 21:59

een soort van lego zadel dus? :+

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 22:01

Ik zou alleen op maat maken als dat voor mjn paard niet anders kon. Maar zelfs op mijn KWPN-ers met hoge schoft is een passend zadel te vinden.

De WOW heb ik bekeken, die is er alleen in een variant voor mannen kennelijk. Mén wat is dat zadel breed en plat.
Geen optie voor mij i.i.g.