Strada zadels, oplosser voor alle zadelproblemen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sannessep

Strada zadels, oplosser voor alle zadelproblemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-09 19:57

Ik heb pas geleden een dressuurzadel gekocht (na veel zoeken). Hij leek eerst goed te liggen, maar dat doet hij dus niet (zweetplekken zijn niet symetrisch en schuift naar voren). Vandaag terug geweest om met de vulling die a-symetrie eruit te krijgen, is beter geworden, maar zadel schuift nog steeds naar voor.

Dit had ze ook met alle andere zadels die ik heb gehad, dus is niet iets nieuws.. maar wel vervelend. Het zadel lijkt op het oog ook heel goed te liggen en als je met je handen voelt ook evenwijdig en overal de druk te verdelen.. maarja, hij schuift, dus de conclusie is dan dat hij toch ergens niet goed ligt.

Nou ben ik nog steeds aan het kijken naar de verschillende zadels en de verschillende technieken die daarin zitten. Zo kwam ik bij de Strada zadels. Een nieuw consept uit Engeland? Met traagschuimkussens en een flexibele boom. zoals het op de site staat is dit HET zadel voor alle zadelproblemen (schuift niet, blijft altijd goed omdat er geen vulling in zit, houd schouder altijd vrij, lig op perfecte plaats op de rug, ruiter goed in balans en ga zo maar door).

Nou vroeg ik me dus af, wat kosten die dingen? Zijn vast heel erg duur.
En heeft iemand er hier ervaring mee?

Ik kan me haast niet voorstellen dat dat traagschuim kan werken. Ik heb zelf een traagschuim matras en mijn ouders hebben zelfs een echte Tempur-matras.. Het hele effect van dat schuim is dat het TRAAG vormt naar je lichaam! Hoe kan dit dan goed werken op een altijd-bewegende paardenrug? Hoe kan dit schuim zich dan SNEL aanpassen aan die bewegingen?

Het zal beslist werken, omdat zoiets vaak niet zomaar uit de lucht komt vallen en daar over nagedacht is.. maar wat is jullie idee hierover?

Lenneke_

Re: Strada zadels, oplosser voor alle zadelproblemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 20:38

Ik vind traagschuim niet echt wat. Het zit in het zadel waar ik nu tijdelijk mee rij (Podium). Het is keihard en je moet echt eventje flink duwen voordat je er een deukje in krijgt. Dat deukje blijft dan een hele tijd zitten. Dus naar de rug vormen doet het niet echt, aangezien een rug constant beweegt (wat je zelf ook al zegt)

Over je laatste zin, niet alles wordt gemaakt om ook echt te werken, veel dingen worden alleen maar gemaakt omdat er verwacht wordt dat het goed verkoopt. Bedenk er een mooi praatje bij en de consument gelooft het.

harmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 23:36

Strada zadels zijn niet zomaar ontworpen en met een mooi verhaaltje omkleed, omdat iemand er geld mee wilde verdienen.
Strada zadels zijn alweer 16 jaar geleden ontworpen door iemand met een enorm hart voor paarden.
Voordat hij de onwikkelingskosten terug verdiend heeft, zijn we nog 16 jaar verder....

Er zit geen traagschuim in deze zadels, zoals in de matrassen. Wel zit er foam in, maar van een andere samenstelling.
Het is steviger. De kussens hebben een mooi groot draagvlak en gedragen zich zoals vlees, zoals de spier die eronder zit, dus.
Je vinger in een kussen prikken van een Podium zadel en dan wachten tot het terug is in de oorsponkelijke positie, is een zinloze test, tenzij je paard vingerachtige uitsteeksels op zijn rug heeft, die telkens bij elke pas deuken in het materiaal maken en zich daarnaast ook nog verplaatsen!

Het meest innovatieve in Strada zadels is niet zichtbaar en zit erin; de boom.
Gemaakt van o.a. Kevlar en koolstofvezel. Voldoende rigide en meebewegend met je paard.

De Schouders zijn absoluut vrij bij een Strada en het is een kort zadel. Een zeer 'des paards' zadel.
Mijn vier rijpaarden hebben inmiddels van mij allemaal hun eigen Strada zadel gekregen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 09:18

Natuurlijk is dat geen test, gewoon nieuwschierig hoe dat spul aanvoelt.
Maar het blijven keiharde kussens, die je 's winters vooral niet in een koude stal moet bewaren, want dan zijn ze net van beton.

Maar misschien is het foam in die andere zadels wel anders en beter.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 14:40

ik kom prijzen van rond de 1600 pond tegen, niet eens zo idioot duur

Inge_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 19:26

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-09 20:31

Oke dan.

@ Alicantino: Heb je ze al lang en waar heb je ze aangeschaft? Bestaan hier ook testzadels van? Zijn ze voor de ruiter even comfortabel als voor het paard?
Ik houd niet van een opgesloten zit, maar een beetje steun van het zadel is toch wel fijn voor dressuur.. (had een Barefoot Cheyenne en vond daar te weinig steun om fatsoenlijk mee te dressuren... voor buitenritten is ie geweldig, maar hij was helaas te lang voor m'n pony, dus toch maar weg gedaan)

Micha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 00:41

Inge_1986 schreef:
Ze hebben hem bij trekkingsaddles en equihof. Bij equihof kost hij 2195 euro. Vind ik toch vrij duur!
http://www.trekkingsaddles.com/exclusive.aspx
http://www.equihof.be/catalog/product_i ... cts_id=275

Hrimnir ijslanderzadels zijn zo ongeveer hetzelfde concept dacht ik:
http://www.icesaddles.com/index_en.php?
En als ik mij niet vergis waren die minder dan 2000 euro.

Ik heb ze nog niet van dichtbij gezien ofzo, maar heb me hier ook al wel eens in verdiept. Ziet er veelbelovend uit, dat wel. *D

We bieden via de importeur (trekkingsaddles.com) deze zadels ook graag aan door juist zijn heel bijzondere boom. Ze worden vanaf mallen van deze boom dan ook aangemeten (voor de klant ook dan goed te zien dat de boom geheel anders is dan een goede klassieke boom).

Als je kijkt op de site aangaande de ijslanderzadels die hier genoemd worden zie je dat deze constructie volgens een klassieke boom is. Dan moet ik hierbij nadrukkelijk stellen dat dit in concept niets op elkaar lijkt (ik wil hier geen afbreuk doen aan dit ijslanderzadel, ken het niet van dichtbij maar heeft op de foto's afgebeeld duidelijk een klassieke boom). Dus dit is niet met elkaar vergelijkbaar!!

De prijs daarentegen is scherp te noemen door alleen al de gebruikte materialen (o.a. Kevlar) in de unieke bomen. Daarbij is het overig gebruikte materiaal ook zeer ovetuigend het neusje van de zalm.

Dus ik zou zeggen (eerlijk niet uit eigen belang :o ) bel Calista (trekkingsaddles.com) rustig eens wat het zadel anders maakt dan andere zadels. Ik durf te wedden dat ze dat graag doet en je een stuk wijzer wordt.

oh ja, er zijn mogelijkheden om de strada's te testen.
Laatst bijgewerkt door Tanja op 29-03-09 11:11, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, gebruik aub de editknop!

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 15:53

Nou, om het nog even compleet te maken... Ik heb volgende week vrijdag, 8 mei, een afspraak bij Trekkingsaddles.com!
Dan kan ik dus kennis maken met het Stradazadel in real life... Ik ben benieuwd!

Ik zal een kort verslagje doen na die tijd in dit topic, voor de mensen die eventueel ook geïnteresseerd zijn in dit mooie zadel.

Tja, het enige wat me tegenstaat is eigenlijk de prijs, maarja, je moet er wat voor over hebben he, paarden :roll: ...... wat een hobby.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 17:58

Als je probleem is dat je zadel schuift: mijne ook. De natuurlijke singelplek van mijn paard ligt verder naar voren dan de singelstoten, dus de singel trekt de boel naar voren. Dat is binnenkort opgelost met een banaansingel ;)

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 09:23

Er is een nog veel inovatiever zadel dat wèl de oplossing is voor alle zadelproblemen: Wow.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 12:08

En toch heb ik ook al weer iemand gesproken die niet te spreken was over WOW. Zal met elk produkt wel zo zijn.
Ik zou het best eens willen proberen hoor zo'n WOW-zadel, maar ze zijn mij gewoon even te duur om de overstap te maken.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 14:19

Er zijn een aantal nieuwe Wow verkopers, die hebben nog erg weinig ervaring met aanmeten van deze zadels. Aangezien het nogal nauw luistert, gaat dit (nog) niet altijd even goed. Daardoor zijn de laatste tijd helaas wat negatievere reacties op het zadel. Jammer, maar dan moeten die mensen maar het geduld opbrengen om even wat langer te wachten totdat Arie Boer tijd voor ze heeft. Want als het zadel écht goed pas gemaakt is, is het absoluut de oplossing en zul je een wereld van verschil merken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 19:04

Aimee schreef:
Er zijn een aantal nieuwe Wow verkopers, die hebben nog erg weinig ervaring met aanmeten van deze zadels. Aangezien het nogal nauw luistert, gaat dit (nog) niet altijd even goed. Daardoor zijn de laatste tijd helaas wat negatievere reacties op het zadel. Jammer, maar dan moeten die mensen maar het geduld opbrengen om even wat langer te wachten totdat Arie Boer tijd voor ze heeft. Want als het zadel écht goed pas gemaakt is, is het absoluut de oplossing en zul je een wereld van verschil merken.

Elk zadel wat gepast wordt, luistert nauw, wow of niet.

Ik vermoed eerder dat de de (eventuele) negativiteit over dit zadel voortkomt uit sommige wat errug enthousiaste gebruikers, men wordt nu eenmaal snel sceptisch als er mensen zijn die beweren dat het de oplossing is.

En er zijn ook gewoon mensen die het echt niet vinden zitten, snap het zelf ook niet, maar ze zijn er echt! ( of schrikken van de beweging die hun paard opeens heeft, en liever de controle houden met een nauw of slechtpassend zadel.....)

Gelukkig hebben Arie en David (Kempsell, dir. FTE) mij alles goed uitgelegd, en heb tot nu toe zeer tevreden klanten met een wow.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 19:44

Ja, elk zadel luistert nauw. Maar juist omdat Wow zoveel mogelijkheden biedt en het paard compleet vrij laat bewegen als het écht goed aangemeten is, valt het bij Wow zo op als het niet goed aangemeten wordt. De inhoud van mijn pb-box is het bewijs dat het aanmeten tegenwoordig niet altijd meer even goed gaat.

Daar komt ook nog negativiteit bij door de typisch Nederlandse bekrompen reactie op (over)enthousiasme. Maar dat Wow dé oplossing is, staat buiten kijf.

Ik denk dat mensen niet zozeer schrikken van de beweging die hun paard ineens heeft. Maar schrikken dat hun conventionele zadel hun paard zo in de weg zat. Mensen voelen dat als een persoonlijke aanval en weren dat eerder af, dan dat ze eens kritisch na gaan denken over hun eigen handelen.
Dát is namelijk bij alles wat bij een paard komt kijken een groot probleem. Goede hoefsmeden, goede zadelmakers, goede instructeurs, goede dierenartsen.... Ze zijn allemaal zeldzaam. Wat nou als je altijd heilig hebt gelooft in de kunde van je .... (vul maar in, hoefsmid, instructeur, zadelmaker)? Diegene blijkt helemaal niet zo kundig te zijn. Had je dus mooi een flinke inschattingsfout gemaakt. Een stukje persoonlijke kritiek wat mensen tegenwoordig niet meer kunnen verdragen en dat komt ook bij Wow om de hoek kijken. Juist bij Wow.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 20:06

Heb je de website van Strada bekeken? www.stradasaddles.co.uk
Of indirect http://www.dressage-saddles-uk.com/dress.htm
Ik heb er persoonlijk geen ervaring mee, maar ik ben wel zeer gecharmeerd van Engelse zadels. Wat betreft Strada zijn de reviews positief. Ruim €1800 voor een Vienna (dressuur) moet je rekenen in Engeland.

Maar los daarvan kan ik me voorstellen dat je graag zadels vergelijkt voordat je tot een keuze komt. Voor wat voor type paard zoek je een zadel? Wat zou het kunnen zijn dat het zo lastig is om een passend zadel te vinden?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 20:37

Geeft Flair ingebouwd in een normaal zadel hetzelfde gevoel als WOW? Dan weet ik wat het is. Ik heb er zelfs over na zitten denken om een dressuurzadel om te laten bouwen, om er Flair in te laten zetten. Ik heb mijn paard 1 keer met een zadel met Flair gereden, merkte eigenlijk geen verschil. Zadel zat gewoon fijn (Zaldi New Kent). Hoe lang zou je moeten rijden om het echt te ervaren of het verschil maakt?

Zijn de kussens van de Strada te vergelijken met de latexkussens zoals je in springzadels vaak ziet?
Ik dacht dat DT-saddlery ook memory foam gebruikt. En ZAldi heeft nu ook een model op de markt gebracht met memory foam.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 21:16

Nee, Flair is slechts één klein onderdeel van Wow. Ook zonder Flair biedt Wow grote voordelen boven conventionele zadels, het gaat dat om de Wow Club versie. Het verschil zit 'm in de vorm van de boom, het ontbreken van kussens over de schouders, de vorm en functie van de kussens en de makkelijk uit te wisselen headplate.

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 08:38

Myca schreef:
Heb je de website van Strada bekeken? http://www.stradasaddles.co.uk
Of indirect http://www.dressage-saddles-uk.com/dress.htm
Ik heb er persoonlijk geen ervaring mee, maar ik ben wel zeer gecharmeerd van Engelse zadels. Wat betreft Strada zijn de reviews positief. Ruim €1800 voor een Vienna (dressuur) moet je rekenen in Engeland.

Maar los daarvan kan ik me voorstellen dat je graag zadels vergelijkt voordat je tot een keuze komt. Voor wat voor type paard zoek je een zadel? Wat zou het kunnen zijn dat het zo lastig is om een passend zadel te vinden?

Tja. Ik heb gewoon al meerdere zadels gehad. Westernzadels, één knelde, ander was eigenlijk wat te lang, dressuurzadels, of ik kon er niet in zitten, of hij schoof naar voren, nu hangt ie naar links... mijn barefoot was ook te lang... ik denk dat ik gewoon altijd pech heb gehad met mijn zadels. Maar deze waren ook geen van allen boven de 800 euro. Behalve één westernzadel, de Crates, die had ik toen nieuw gekocht..

Ik denk omdat ze vrij breed is, korte rug heeft, ietwat doorhangend, redelijk schoft en vooral erg bewegelijk in dr rug. Veel zadels lijken goed te liggen als ze stil staat, maar bij beweging mankeert er altijd wel wat aan. Ze geeft niet snel toe dat ze ergens pijn heeft, ik merk het pas na een paar keer rijden als ze dan uiteindelijk toch niet meer kan en daardoor niet meer los gaat laten in dr rug. Daarom is het ook heel moeilijk om te bepalen of het zadel haar wel of niet bevalt.

Maar goed, ik ben er nu flauw van en zoek dus een fatsoenlijk zadel. Ik ga me toch toespitsen op dressuur en daarbij moet het enorm comfortabel zijn voor de buitenritten. Met deze instelling kwam ik toen op het Strada zadel en na hier wat meer info over verkregen te hebben lijkt dit echt een heel innovatief zadel en kan ik me echt wel vinden in wat ze erover vertellen. Verder nemen ze vrijdag ook Jerremy Rudge zadels mee en nog wat andere dingen geloof ik, dus ik kan van alles wat bekijken. Ik heb ook nog geen definitieve keuze gemaakt, maar wil nu wel een zadel wat wel helemaal goed ligt, waarmee ik gewoon echt jaren vooruit kan (eventueel voor een volgend paard).
Daarbij vind ik het gewoon een erg mooi zadel om te zien! :D

WOW heb ik me nog niet in verdiept... maar als ik dat zo lees, dan zijn de principes wel ongeveer gelijk aan strada hoor, alleen leggen ze het wat anders uit en wijzen ze op verschillende vernieuwingen in de zadels... ik denk dat het beide goeie zadels zouden kunnen zijn.

Eerst deze maar eens bekijken. Misschien bevalt hij wel helemaal niet. Kan ook nog.

edit: ze is een Welsh Cob merrie van 17 jaar. (lees nu pas type paard...)

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 08:56

Wow heeft een compleet andere opbouw dan conventionele zadels, waar ze patent op hebben.... Dus nee, het is niet ongeveer gelijk aan Strada.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 09:01

de duks dressuur hebben het zelfde systeem
alleen om nog beter aan het paard aantepassen
een half lederen+kunststof boom

traagschuim/foam bestaat er in diverse diktes en
kwaliteiten , het idee is het zelfde als je bed maar
de druk per cm2 is geheel anders , het doel ook
veel van de scandinavische zadels hebben een zelfde
systeem ,

de wow is weer een compleet ander concept

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 09:19

Op mijn merrie schuiven alle zadels die ik tot nu toe geprobeerd heb naar voren, met of zonder bananaansingel.

Ik heb een vrij ronde merrie met heel weinig schoft en een rond gevormde buik zoals haar moeder. Ik ben dus erg benieuwd naar jouw ervaringen met dat Strada zadel.

Op dit moment heb ik een ghost (boomloos) en een Free & Easy panelen zadel (UK). Het panelen zadel schuift vrijwel niet en vind ik heel geschikt, maar om te dressuren vind ik het niks. Dat doe ik nu meestal dus maar op een barebackpad (rij toch geen wedstrijden).
De kwaliteit van engelse zadels ben ik wel zeer over te sreken. Mijn F&E saddle is van geweldige kwaliteit leer en zeer degelijk.

Mijn voorkeur gaat uit naar een westernzadel en wil die (als ik genoeg gespaard heb) op maat laten maken.
Maar een flexibele boom heeft mijn voorkeur en als die strada zadels wel goed zouden liggen dan kies ik dat toch eerder.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 09:46

Het concept van de strada is veelbelovend, maar je moet het gewoon proberen. Ik heb de strada getest maar mijn paard vond het helemaal niets (ze is heel erg gevoelig). Op onze stal is er zo ver ik weet wel eentje verkocht waarbij het paard stukken beter ging lopen. Ik heb nu (bij Micha) een JR gekocht (ook een op maat gemaakt zadel). Hierbij heeft mij paard geen problemen.
Het is gewoon zelf proberen of het concept voor je paard werkt. Het is een wel een vlak zadel, dat is mijn JR overigens ook.

TheHorseInn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 10:42

mis moet je een ander zadel kopen of een staartiem eraan doen

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 12:21

Een staartriem is niet de oplossing voor een zadel dat niet goed ligt ;)