Leder olie of leder vet ??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

miekelover

Leder olie of leder vet ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-09 11:27

Wat is nou beter. Je hoofdsel met ledervet te doen of met leder olie,
want mijn spullen hebben een grote schoonmaak beurt nodig.

groetjes anouk

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 12:03

Ik gebruik liever vet dan olie.
Ik heb altijd geleerd dat olie de stiksels sneller aantast.
Zelf gebruik ik altijd eerst zadelzeep en daarna ledercreme dat vind ik fijner intrekken.
Succes met poetsen :D

pmarena

Re: Leder olie of leder vet ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 13:11

Olie of dressing of creme , maar geen vet. Vet is troep.

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 13:11

ik gebruik ook olie :)

amyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 13:13

Olie.
Maar ik gebruik gewoon sla-olie, is veel goedkoper, en werkt even goed :)

Samoria

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 15:03

Olie, werkt goed.

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 15:10

Dit hangt af van hoe de staat van je leer is. Is je leer erg uitgedroogd en hard en wil je het weer soepel maken, kan dat beter met olie omdat je daar alles in kunt onderdompelen. Wel lange tijd laten nadruipen en schoonmaken om nalekken en vieze vlekken te voorkomen.
Is je leer in goede conditie maar gewoon vuil en dof, dan kan je beter een creme of dressing op waterbasis gebruiken.

Zoals al eerder geschreven, tast olie het stiksel sneller aan waardoor dit sneller slijt. Ander groot nadeel is dat olie en water elkaar afstoten.

Leer moet eerst schoongemaakt wordt met een zachte zadelzeep, dit om alle vuiligheid, zweet ed. te verwijderen. Dit doe je met een vochtig sponsje en wat zadelzeep. Dit mag niet teveel schuimen want dat betekent dat er teveel water gebruikt is. Na het schoonmaken, dient het leer bewerkt te worden met een "saddle food" (letterlijk vertaald leervoedsel). Leer is een natuurlijk materiaal en kan daarom het beste van binnenuit gevoed worden. Vet en olie stoten water af en daarom zal vet of olie nooit diep in vochtig gemaakt leer intrekken. Speciale dressing op waterbasis wel en die dringt mbv het vocht in het leer diep door in de vezels waardoor het leer ook echt gevoed wordt waar het nodig is.
Opdrogen moet in openlucht gebeuren, niet in de buurt van warmtebron.

Dus kort gezegd, als je poetst met een zadelzeep, daarna invetten met dressing op waterbasis.
Is je leer stug en hard, eerst in de olie om het leer weer soepel te maken. Daarna laten uitdruipen en alsnog poetsen. Indien nodig nogmaals invetten met dressing voor voeding van het leer.

Wannabe2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 15:16

Vraagje: hoe kom je dan aan zo'n dressing op waterbasis. Ik ken alleen maar vet of olie. Maak je het zelf???

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 15:36

Kun je in iedere ruitershop krijgen, bv van Rapide de Lederdressing. Deze is op waterbasis en kan je dus aanlengen.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 15:36

Ik gebruik altijd olie.

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 16:01

Vet, ben niet anders gewend, dat is dus ook meteen de reden voor de keuze. :D
Is het niet heel slecht om het leer zo onder te dompelen in olie? Lijkt mij nl helemaal niet goed als het leer zich zo vol zuigt met olie. :n
Dan kun je beter iedere keer een klein laagje erop doen totdat het leer weer soepel is. :j

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 16:21

inderdaad onderdompelen lijkt mij ook niet echt goed.
ik gebruik een kwast om het in te oliën :D

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 16:28

Onderdompelen is ook alleen maar van toepassing als het leer erg oud en droog is. Als je het dan wil gaan invetten met een kwast moet je het aanpakken en evt draaien en de kans bestaat dan dat het scheurt of barst. Dit is dan onherstelbaar.
Door het eerst in de olie te laten liggen, krijgt het leer de kans eerst soepel te worden voordat er wat mee gedaan wordt. Is alleen bedoeld als laatste redmiddel en soms helpt deze methode niet eens.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 16:30

Ik zou nooit onderdompelen :n

Nouja even erin en eruit in 1 beweging is nog een optie , maar erin laten liggen zoals men ook wel eens zegt is echt niet verstandig.
Haastige spoed..... ;)

Juist bij heel oud en droog leer moet je het niet in 1 keer in de olie laten weken want dan zuigt het te snel weer vol en gaan de vezels JUIST van elkaar loslaten omdat alles te snel te zacht wordt.

Doe je het geleidelijk dan heb je een betere kans dat het zich nog redelijk hersteld :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 16:33

Maar dan neem ik aan dat jij bedoelt dat je het ondertussen niet op je paard moet gebruiken pmarena? Maar pas als het leer weer in goede staat is zodat het niet scheurt oid tijdens gebruik? Onderdompelen in olie doe ik trouwens wel met nieuwe tuigonderdelen, daar wordt het leer mooi soepel van :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 16:36

Ehm.... :? Tussen wanneer en wanneer zou je het op je paard moeten gebruiken ?

Als het nog volop in de olie zit lijkt het me sowieso niet zo prettig :P

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 16:40

hestejente schreef:
Maar dan neem ik aan dat jij bedoelt dat je het ondertussen niet op je paard moet gebruiken pmarena? Maar pas als het leer weer in goede staat is? Onderdompelen in olie doe ik trouwens wel met nieuwe tuigonderdelen, daar wordt het leer mooi soepel van :)

Ik zou dat dus echt nooit doen. Veels te bang dat mijn mooie nieuwe spullen ver*piept* worden! :\
Ik ben dus echt van het laagjes vetten, is wel wat tijdrovender, maar ach...ben ook altijd heel zuinig op mn spullen. Heb zelf nog een zadel hier liggen dat gevuld is met stro, kun je nagaan hoe oud het is...maar het leer is nog geweldig. :o
Maar als jij het wel durft met je spullen en het gaat goed, scheelt je dat wel tijd. :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 16:43

@ pmarena: Jij had het er toch net over dat je oud, stug leer beter een paar keer achter elkaar kunt oliën of ben ik nou heel :o? ?

@ Iessie: ij zou mijn nieuwe neusriem eens moeten zien :~ Prachtig soepel geworden na een oliebadje!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 16:51

Ja , maar achter elkaar , dan bedoel ik dus letterlijk achter elkaar :)

Ler uit elkaar halen , elk riempje van een laagje olie voorzien en in laten trekken. Als het er in getrokken is , weer een nieuw laagje.

Gewoon thuis op de keukentafel ofzo , je loopt er af en toe eens langs en als je ziet dat het weer helemaal droog is : tijd voor een nieuw laagje :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 17:03

O, zo! Ikke nu snap :j

maritha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 17:08

Ik gebruik voor mijn zadel eerst zadelzeep en dan lederbalsem, en voor mijn hoofdstel zadelzeep en dan olie, heb een gevlochten hoofdstel dus is niet echt makkelijk met een balsem in te vetten.

Toen mijn hoofdstel nieuw was heb ik deze ook ondergedompeld, heeft er niks van geleden, was lekker soepel geworden.

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 17:41

Als ik een nieuw hoofdstel heb gekocht of iets anders van leer, gaat het bij mij is 5 min. (tot dat het uit is gebubbeld) in een bak met lederolie. daarna uitdruipen en afdrogen, en soms nog lederdressing aanbrengen.. maar dit doe ik altijd bij nieuw spul. en het wordt er super mooi en soepel van! echt een behoud voor de levensduur van het spul! De ruitersportzaak adviseerd dit ook

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-09 18:04

ja ik heb paar hoofdstellen die eigenlijk heel de winter niet gebruikt zijn. Ze zijn beetje schimmelachtig uitgeslagen :=
dus het wordt weer lente dus dan zal ik mijn tuig is netjes gaan poetsen
Olie lijkt mij ook fijner dan vet Zal binnenkort eens olie kopen.

hebben jullie dat ook dat je in de winter daar minder zin in heb als in de lente/zomer

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 18:14

miekelover schreef:
ja ik heb paar hoofdstellen die eigenlijk heel de winter niet gebruikt zijn. Ze zijn beetje schimmelachtig uitgeslagen :=

hebben jullie dat ook dat je in de winter daar minder zin in heb als in de lente/zomer

ja ik wel! vooral 's winters om de mentuigen te doen. kun je niet binnen in de warmte doen. dus dan doe je het natuurlijk liever het voorjaar weer. en spul wat je niet gebruikt wordt 's winters vaak schimmelig, dus dan kan je het wel dan doen, maar het zit er zo weer op als je het weer niet gebruikt en op een koude vochtige plaats hangt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 18:16

miekelover schreef:

Schimmel geeft in ieder geval aan dat er nog leven in het leer zit, het is nog te redden! Niet te vochtig weghangen maar ook zeker niet te droog, bij een verwarming oid is echt zo slecht voor harnachement.