Met buitenrijden (in draf en galop) gooit mijn paardje z'n hoofd in de lucht. In stap gaat het wel goed, dan rijd ik ook gewoon met een lange teugel. Hij kijkt graag in het rond, vind alles nog super interessant en kijkt z'n ogen uit. Maar als ik ga draven dan is hij zo over enthousiast zal maar zeggen
Hij wil dan graag hard en gooit z'n hoofd en neus erbij helemaal in de lucht waardoor ik weinig te vertellen heb. Ik krijg hem dan ook heel erg moeilijk naar beneden gereden, dat is gewoon geen doen. Heb er al een martingaal om deze heeft niet genoeg effect. Het liefst zou ik gewoon met een lang teugeltje rijden in draf/galop net als in stap maar dat is gewoon nog niet mogelijk (al is galop nu nog helemaal niet aan de orde gezien hij zo doet). Ik rijd hem nu met een dubbel gebroken trensje en martingaal.
Ik heb vandaag een pessoa enkelgebroken geprobeerd. Een teugel aan de trens en een op het sleufje er onder. In stap gewoon met lange teugel gereden. En een drafje geprobeerd. Toen heb ik beide teugels even lang gepakt en hem aan de teugel gereden ipv met een losse teugel (want dat werkt sowieso niet) En kon hem dan wel beter naar beneden rijden (zodat ik dus gewoon wat te vertellen heb) ook als hij tussendoor een keer z'n hoofd omhoog gooide lukte het beter z'n hoofd weer naar beneden te krijgen zodat ik gewoon wel inwerking heb. Ik moest er opzich nog wel wat moeite voor doen hoor. Maar met alleen een dubbelgebroken trens is t al bijna helemaal niet mogelijk eigenlijk.
Ik had er ook nog overgedacht, tenminste dat werd mij ook aangeraden door stalgenoten om een thiedeman teugel te proberen omdat deze meer inwerking heeft dan een martingaal...
Maar ja ik denk dat met hulpteugels naar beneden dwingen tot gevolg kan hebben dat hij in een gedwongen houding loopt en dan niet over de rug loopt. En met een scherper/ander bit en hem dan aan de teugel kunnen rijden dat hij dan wel beter z'n rug gewoon gebruikt en dit dus beter is dan met een hulpteugel naar beneden dwingen....??
Ik zat even te zoeken op bokt voor info over bitten... en kwam vanalles tegen natuurlijk... pessoabit (enkel of dubbel gebroken..), thiedemanbit, correctiebit, scholingsbit.. met of zonder kinketting enzz..
Wat denken jullie dat goed zou kunnen helpen?
In de bak blijf ik overigens gewoon met een dubbelgebroken trensje rijden. Als las ik ook weer dat een ongebroken bitje stiller in de mond ligt en zachtere inwerking heeft (op de tong die minder gevoelig is ipv de lagen ) dus dat is ook nog iets om over te denken voor in de bak Omdat hij een wat onrustige is met zijn hoofd... als heeft dit ook wel te maken met dat hij gewoon druk is, over enthousiast en alles leuk en interessant vind en alles wilt zien