Welk bit: paard gooi hoofd in de lucht met buitenrijden

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Pivanti

Welk bit: paard gooi hoofd in de lucht met buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 00:01

Hoi,

Met buitenrijden (in draf en galop) gooit mijn paardje z'n hoofd in de lucht. In stap gaat het wel goed, dan rijd ik ook gewoon met een lange teugel. Hij kijkt graag in het rond, vind alles nog super interessant en kijkt z'n ogen uit. Maar als ik ga draven dan is hij zo over enthousiast zal maar zeggen ;) Hij wil dan graag hard en gooit z'n hoofd en neus erbij helemaal in de lucht waardoor ik weinig te vertellen heb. Ik krijg hem dan ook heel erg moeilijk naar beneden gereden, dat is gewoon geen doen. Heb er al een martingaal om deze heeft niet genoeg effect. Het liefst zou ik gewoon met een lang teugeltje rijden in draf/galop net als in stap maar dat is gewoon nog niet mogelijk (al is galop nu nog helemaal niet aan de orde gezien hij zo doet).
Ik rijd hem nu met een dubbel gebroken trensje en martingaal.
Ik heb vandaag een pessoa enkelgebroken geprobeerd. Een teugel aan de trens en een op het sleufje er onder. In stap gewoon met lange teugel gereden. En een drafje geprobeerd. Toen heb ik beide teugels even lang gepakt en hem aan de teugel gereden ipv met een losse teugel (want dat werkt sowieso niet) En kon hem dan wel beter naar beneden rijden (zodat ik dus gewoon wat te vertellen heb) ook als hij tussendoor een keer z'n hoofd omhoog gooide lukte het beter z'n hoofd weer naar beneden te krijgen zodat ik gewoon wel inwerking heb. Ik moest er opzich nog wel wat moeite voor doen hoor. Maar met alleen een dubbelgebroken trens is t al bijna helemaal niet mogelijk eigenlijk.
Ik had er ook nog overgedacht, tenminste dat werd mij ook aangeraden door stalgenoten om een thiedeman teugel te proberen omdat deze meer inwerking heeft dan een martingaal...

Maar ja ik denk dat met hulpteugels naar beneden dwingen tot gevolg kan hebben dat hij in een gedwongen houding loopt en dan niet over de rug loopt. En met een scherper/ander bit en hem dan aan de teugel kunnen rijden dat hij dan wel beter z'n rug gewoon gebruikt en dit dus beter is dan met een hulpteugel naar beneden dwingen....??

Ik zat even te zoeken op bokt voor info over bitten... en kwam vanalles tegen natuurlijk... pessoabit (enkel of dubbel gebroken..), thiedemanbit, correctiebit, scholingsbit.. met of zonder kinketting enzz..

Wat denken jullie dat goed zou kunnen helpen?

In de bak blijf ik overigens gewoon met een dubbelgebroken trensje rijden. Als las ik ook weer dat een ongebroken bitje stiller in de mond ligt en zachtere inwerking heeft (op de tong die minder gevoelig is ipv de lagen ) dus dat is ook nog iets om over te denken voor in de bak Omdat hij een wat onrustige is met zijn hoofd... als heeft dit ook wel te maken met dat hij gewoon druk is, over enthousiast en alles leuk en interessant vind en alles wilt zien ;)

Vjestagirl

Re: Welk bit: paard gooi hoofd in de lucht met buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 00:07

Ik zou er geen scherper bit in hangen. Je hebt al een pessoa, dat vind ik eigenlijk al een heel erg nood middel...

Wat ik hier aannemelijk vind klinken, is dat een slof nog weleens kan werken. Die kun je los laten hangen als je hem niet nodig hebt, en als je hem eventjes oppakt kun je hem daarna weer loslaten.

En een ongebroken bit ligt niet stiller dan een dubbel gebroken. Neem maar eens een sateprikker. Als je die aan de linkerkant verplaatst, dan beweegt hij aan de rechterkant ook. Nu breek je die prikker in 3 stukjes, en doe je er een stukje kneedgum tussen (oid) als je hem nu beweegt dan beweegt de andere kant al een stuk minder, en bij een bit is dat nog minder omdat de stukken alleen door elkaar en niet aan elkaar zitten.

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 00:10

Ik heb nog geen pessoa hoor. Die had ik even geleend om te proberen. Ik heb zelf alleen een dubbel gebroken trensje.

Maar zal hij zich niet nog sterker maken of zich tegen de slof te verzetten?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 00:19

Een paard zal sowieso nooit goed over de rug lopen al je hem naar beneden trekt met de teugels.
Dat is geen correcte nageeflijkheid en dat zal het dan ook nooit worden.

In hoeverre verlies je de controle?

TaanStippel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 08:23

Ik had dit probleem eerst ook, maar heb het rijtechnisch opgelost ipv scherpere bitten oid erin te doen. Had alleen een martingaal maar die was eigelijk niet op maat waardoor-ie alsnog geen nut had.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 08:27

En als je nu met andere paarden gaat buitenrijden? Hoe doet hij dan? Een thiedeman werkt op zich wel prima inderdaad. Zelf zou ik eerder bitloos gaan rijden dan een scherper bit eigenlijk maar ik ken paard in kwestie natuurlijk niet ;)

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 09:32

In het laatste stukje lees ik dat hij ook in de bak wat onrustig is met zijn hoofd.

Ik zou de tandarts eerst even laten komen om problemen met het gebit uit te sluiten.

Ook zou ik kijken of het bit dat je nu gebruikt niet te dik is. Een dikker bit is namelijk niet per definitie zachter dan een dunner bit. Niet ieder paard heeft dezelfde ruimte in de mond.

Als het dit geen van beide is zou ik ook de fysio nog eens langs laten komen. Eventuele pijn of ongemak hoeft niet per se vanuit de mond te komen in dit geval.

Daarna zou ik eens met een instructrice gaan kijken waar het probleem in zou kunnen zitten.

Als dit allemaal niet helpt, dan pas zou ik met hulpteugels e.d. aan de gang gaan.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 11:01

Van alle hulpteugels lijkt mij een martigaal het meest geschikt voor het buitenrijden. Het is de bedoeling lijkt mij van het buitenrijden om allebei ontspannen te rijden. Dus waarom niet alleen wat voorwaarts neerwaarts rijden en niet allerlei scherpe bitten er in te hangen en je paard te dwingen in de aanleuning te gaan waardoor de rug wordt weggedrukt.

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 14:50

fjordnina schreef:
In het laatste stukje lees ik dat hij ook in de bak wat onrustig is met zijn hoofd.

Ik zou de tandarts eerst even laten komen om problemen met het gebit uit te sluiten.

Ook zou ik kijken of het bit dat je nu gebruikt niet te dik is. Een dikker bit is namelijk niet per definitie zachter dan een dunner bit. Niet ieder paard heeft dezelfde ruimte in de mond.

Als het dit geen van beide is zou ik ook de fysio nog eens langs laten komen. Eventuele pijn of ongemak hoeft niet per se vanuit de mond te komen in dit geval.

Daarna zou ik eens met een instructrice gaan kijken waar het probleem in zou kunnen zitten.

Als dit allemaal niet helpt, dan pas zou ik met hulpteugels e.d. aan de gang gaan.

Ja nog wat onrustig in aanleuning in de bak. Dit komt omdat hij bij de vorige eigenaar in een houdinkje is gereden op de binnenteugel en nu moet leren op de buitenteugel te lopen en over de rug ipv in een houdinkje. En daarbij is hij van zich nogal druk/kijkerig dus ja wil alles zien enz ;)

Ik heb geen dik bit hoor.

Tandarts is paar maanden geleden nog geweest en heeft toen haken weggevijld want dit is bij de vorige eigenaar niet gedaan volgens hem dus was inderdaad nodig. Dus dit is nu verder ook prima.

In de bak wilde hij eerder ook nog weleens z'n hoofd eruit gooien in galop. Maar dit was meer een balans kwestie dan expres zijn hoofd in de lucht gooien. Want in de bak op de stal waar ik leste deed hij dit dus niet, en nu de bak eindelijk gesleept is (en dus niet meer zo ongelijk) en nu niet zo modderig is, heeft hij t ook niet meer gedaan.
Maar dit is heel anders dan in het bos. Ik rijd altijd samen met een stalgenoot, nooit alleen. Stap is alles prima, kan ik met een lange teugel rijden. Kijkt hij lekker om zich heen en gooit ook niet z'n hoofd in de lucht. Maar als we dan aandraven gooit hij gelijk z'n hoofd in de lucht met zn neus erbij. En de martingaal werkt alleen als je de teugels op maat hebt, maar hij is dan zo sterk... en de martingaal werkt dan wel wat in, maar nog.. En het is gewoon niet vol te houden heel de tijd te rijden met een knol die n kop er helemaal uit drukt en zich zo sterk maakt en heel hard willen Daarbij heb ik ook nog een blessure aan mn schouders/trek door naar mn arm (vooral links) dus dat is ook gewoon niet doen doen, dat houd ik niet vol. Galop net zo trouwens
Ik weet ook niet goed waarom hij t doet. Hij is volgens mij zo over enthousiast... hij wil zo graag lopen, hard... heeft energie voor 10 (of tenminste doet zo... want is gewoon een doodloper... laat niet zien dat hij moe is, gaat gewoon door...)

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 14:56

martingaal er aan. Mijn paard gaat bij het springen de bossen of met het crossen uit enthousiasme ook wel eens met zijn hoofd gooien richting die van mij. Martingaal helpt hierbij meer dan genoeg :)

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 14:56

Schangah schreef:
Van alle hulpteugels lijkt mij een martigaal het meest geschikt voor het buitenrijden. Het is de bedoeling lijkt mij van het buitenrijden om allebei ontspannen te rijden. Dus waarom niet alleen wat voorwaarts neerwaarts rijden en niet allerlei scherpe bitten er in te hangen en je paard te dwingen in de aanleuning te gaan waardoor de rug wordt weggedrukt.

Ja dat zou ik heel graag willen gewoon alleen wat voorwaarts neerwaarts rijden... als dat mogelijk was... Ik wil ook helemaal niet perse dat mijn paardje in het bos aan de teugel moet lopen, is helemaal niet mijn bedoeling hoor. Want vind ook dat het inderdaad voor beide ontspannen en leuk moet zijn en hij dan gewoon eigenlijk lekker aan een lang teugel mag lopen. Maar ja dat is gewoon onmogelijk op het moment, alleen in stap dus... helaas...

Ik had trouwens niet het idee gisteren toen ik t pessoabitje probeerde dat hij als hij ik heb strenger inhoud en dat met zo'n bitje dan ook meer inwerking heeft en hij naar beneden komt dat hij z'n rug erg wegdrukt ofzo.. volgens mij zet hij aardig z'n achterhand er onder hoor... Hij heeft dan zoveel wil om te lopen, maar als hij z;n hoofd wat meer naar beneden houd ipv helemaal in de lucht te gooien, dan zet hij ook wel beter z'n achterhand erbij volgens mij. Als hij met z'n hoofd in de lucht loopt dan niet, dan drukt hij juist zn rug dus weg...

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 14:56

En als je de teugels nou ook in draf wat langer laat? Wat doettie dan?

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 14:57

randie schreef:
martingaal er aan. Mijn paard gaat bij het springen de bossen of met het crossen uit enthousiasme ook wel eens met zijn hoofd gooien richting die van mij. Martingaal helpt hierbij meer dan genoeg :)

Ik heb er al een martingaal aan, dit helpt niet genoeg, want hij maakt zich gewoon heel sterk dan.. Druk dan gewoon omhoog tegen de martingaal in, onderhals erop... :7

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 14:58

x_Marr schreef:
En als je de teugels nou ook in draf wat langer laat? Wat doettie dan?

Dan gaat hij veel te hard..

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 15:00

Maar hij gaat er niet vandoor? Hoe reageert hij als jij zelf dan langzamer gaat lichrijden?

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 15:03

Rijd je alleen met hem buiten?
Is het dier nog jong?
Hoe lang rijd je al buiten?
Telkens de zelfde route?

allemaal vragen, ik weet het ;)
misschien (doe ik altijd met jonge paarden die ik net buitenrijd) meer dressuur rijden onderweg. Zorgen dat het paard op jou richt, dat de controle bij jou is.
Vraag eens stelling, laat hem eens zakken, pak hem weer op, overgangen...
Klinkt idioot, ik geef het toe ;) maar het helpt wel!

Veel plezier nog :)
Ohh en een ander bit er in hangen, is vaak niet de oplossing. Fout ligt hem aan de combinatie, niet aan 1 partij ;)

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 15:14

Ik heb ook zon paardje, super enthousiast in t bos en op t strand. Ik heb er op een gegeven moment een thiedeman bij gepakt. Werkt voor ons perfect, als zij normaal doet werkt ie niet. Pas als zij dr hoofd omhoog doet en gaat rennen werkt ie in. Ik rij nu niet altijd ermee, alleen als ze zoals nu in t voorjaar weer wat hyper word. Dan gebruik ik m een tijdje en probeer t dan weer zonder. Dat gaat goed. Ik rij overingens met een simpel dubbelgebroken bustrens en hier reageerd ze erg goed op. Ik hoop dat je er wat hebt. Mij heeft t erg geholpen.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 15:15

Bij mijn paard is het zo, hoe meer ik aan de teugel kom, hoe erger hij ertegenin gaat en hoe sneller hij gaat ..
Zodra ik hem wat meer teugel geef ontspant hij weer en komt hij terug in zijn doordrammige tempo, naar een normaal tempo

Misschien werkt het ook wel bij die van jou

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 15:38

x_Marr schreef:
Maar hij gaat er niet vandoor? Hoe reageert hij als jij zelf dan langzamer gaat lichrijden?

Nee gaat er niet vandoor, maar rijd ook achter die stalgenoot dan... Wat hij zal doen als ik met een lange teugel voorop rij en ga draven... Hij zal gewoon steeds harder gaan en gewoon aangaloperen... en z'n hoofd gewoon hoog houding qua houding (niet helemaal weggedrukt,maar gewoon hoog) en ik moet dan wel inhouden met me teugels, maar dan gooit hij z'n hoofd dus nog hoger met zn neus erbij... Langzamer lichtrijden heb ik niet geprobeerd buiten, in de bak werkt dit wel iets inderdaad. Maar denk buiten niet persoonlijk... dan is hij zo druk met andere dingen/indrukken enz.. dat hij daar niet meer op let... denk ik.. kan t uiteraard proberen..

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 17:53

Of juist zelf een keer een flinke rit maken; hoog tempo erin en als hij harder wil dan ZAL hij harder. Maar dan als hij moe is NOG een stukje doorgaan. Heeft bij eentje die ik reed heel goed geholpen; de lol was er snel af ;)

Moet je wel de juiste omgeving voor hebben (lange paden en geen verkeer).

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 21:33

EngeltjeS schreef:
Rijd je alleen met hem buiten?
Is het dier nog jong?
Hoe lang rijd je al buiten?
Telkens de zelfde route?

allemaal vragen, ik weet het ;)
misschien (doe ik altijd met jonge paarden die ik net buitenrijd) meer dressuur rijden onderweg. Zorgen dat het paard op jou richt, dat de controle bij jou is.
Vraag eens stelling, laat hem eens zakken, pak hem weer op, overgangen...
Klinkt idioot, ik geef het toe ;) maar het helpt wel!

Veel plezier nog :)
Ohh en een ander bit er in hangen, is vaak niet de oplossing. Fout ligt hem aan de combinatie, niet aan 1 partij ;)

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 21:35

Siersma schreef:
Ik heb ook zon paardje, super enthousiast in t bos en op t strand. Ik heb er op een gegeven moment een thiedeman bij gepakt. Werkt voor ons perfect, als zij normaal doet werkt ie niet. Pas als zij dr hoofd omhoog doet en gaat rennen werkt ie in. Ik rij nu niet altijd ermee, alleen als ze zoals nu in t voorjaar weer wat hyper word. Dan gebruik ik m een tijdje en probeer t dan weer zonder. Dat gaat goed. Ik rij overingens met een simpel dubbelgebroken bustrens en hier reageerd ze erg goed op. Ik hoop dat je er wat hebt. Mij heeft t erg geholpen.

Ja een thiedeman kan ik ook van iemand lenen, dus zou ik nog kunnen proberen

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 21:36

opisop_shop schreef:
Of juist zelf een keer een flinke rit maken; hoog tempo erin en als hij harder wil dan ZAL hij harder. Maar dan als hij moe is NOG een stukje doorgaan. Heeft bij eentje die ik reed heel goed geholpen; de lol was er snel af ;)

Moet je wel de juiste omgeving voor hebben (lange paden en geen verkeer).

Ja maar het is wel zo´n type dat zich gewoon over de kop loopt... die niet snel lijkt merken dat hij moe is...

Juiste omgeving heb ik wel. Woon aan de veluwe ;)

kadansjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 19:13

Mag ik vragen waarom je het uberhaupt een probleem vindt dat je paard steeds harder gaat?
Hij heeft er blijkbaar gewoon veel plezier in, als jij niet wilt dat hij harder gaat zul je eerst controle moeten hebben over je paard voordat je naar buiten gaat.

Rij technische problemen, waar dit ook onder valt, los je nooit met hulpteugels of andere bitten op, het heet niets voor niets een rij technisch probleem...
Zolang je paard goed op het bit loopt in de bak zou ik er zeker geen andere in hangen, je probleem heeft dan met een andere kwestie te maken..

kadansjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 19:18

En ik weet niet wat voor niveau je nu rijdt maar ik denk B of misschien nog niet eens, om dan nu al te beginnen met een scherper bit en hulpteugels?? Als je eenmaal de stap neemt om een scherper bit te gebruiken is er geen weg meer terug, het zelfde geldt voor hulteugels (wanneer ze niet goed gebruikt worden) en hulpteugels dienen niet om controle over je paard te krijgen, waar wil je dan straks naar grijpen als je in een hogere klasse gaat rijden, dan ben je al door al je scherpe bitten heen..

En daarnaast verlies je ook een groot stuk respect van je paard...