Er past geen zadel op mijn pony, wat nu??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

anne_bento

Er past geen zadel op mijn pony, wat nu??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 08:06

Ik ben ten einde raad..
Een half jaar geleden besloot ik 1 van mijn shets te verkopen en een leuke haflinger ervoor terug te kopen om lekker te kunnen rijden.
Leuke haf gevonden, zou ik ingereden krijgen, dat bleek niet te kloppen, maar haar toch gekocht met het idee zelf lekker aan de gang te gaan. Toen ben ik er vrij snel afgevlogen, is ze kreupel geweest, last van dr lijf/rug, vorst aan de grond, mager, kortom allemaal tegenslagen. In die tussentijd zijn we begonnen met de zadelzoektocht, een half jaar geleden dus al.
Iedere keer zat er weer wat tijd tussen omdat ze weereens iets mankeerde, maar mn zadelmaker is behoorlijk vaak langsgeweest en we hebben zo ontzettend veel zadels erop gehad, en NIETS blijft liggen!!

Vergis je niet door te denken dat ze een typische haflinger rug heeft, dat heeft ze namelijk niet. Ze heeft een schoft, is niet heel breed, zelfs wat smal van voren en niet een heel ronde rug, wel wat bollere ribben en buik.
Er zijn meerdere zadels geweest die zolang ze stilstaat super liggen, helemaal in evenwicht, druk netjes verdeeld aan alle kanten, niet te lang (ze heeft een korte rug waar hooguit 17 inch op past..). Maar zodra ze gaat lopen begint het zadel van achter al omhoog te klappen, en in draf schuift ie naar voren met gevolg dat er teveel druk op de schouders komt en het zadel achter helemaal los ligt.

We hebben alle boommaten enz gehad!! Echt ieder zadel heeft hetzelfde probleem.

We hebben heel veel verschillende zadels geprobeerd, van goedkopere (kentaur) tot kieffer, ideal, noem maar op, maakt allemaal geen verschil.
Ook heb ik al wintecs met verwisselbare bomen gehad, thorowgood, en zelfs boomloos (de dressuur van barefoot.), alles schuift naar voren.
Staartriemen en bontjes wil ik eigenlijk niet aan beginnen omdat dan dus je zadel gewoon niet past en de druk alsnog niet goed verdeeld wordt.

De enige optie die ik nog zie, ik zonder zadel. Maar dat is ook niet echt fijn op een jonge pony die nog doorgereden moet worden.
Ik sta open voor alle tips, maar hou rekening met mijn budget, ik leg niet zo even 2000 euro op tafel voor een zadel, al heb ik het er zeker voor over. Kom asjeblieft ook niet met de "simpele" antwoorden als wintecs enz, dat heb ik allemaal al geprobeerd.

Ik ben eigenlijk op zoek naar iemand die dit al eerder heeft meegemaakt of gehoord heeft en uiteindelijk iets gevonden heeft. Anders zitten er 2 dingen op, zonder zadel of pony weg, maar dat zijn beide bijna geen opties.

Hoop dat iemand mij verder kan helpen want ik weet het niet meer, we hebben zoveel tegenslagen gehad, het gaat eindelijk goed met dr, en toch kunnen we niet verder.. ;(

Nog wat fotos van mijn pony, ze is inmiddels wat voller maar toen ze nog erg mager was speelde het probleem ook al..

http://94.100.113.14/453950001-45400000 ... _NDJk.jpeg

http://94.100.114.193/453950001-4540000 ... _0T1F.jpeg

http://94.100.115.136/371800001-3718500 ... _9rdS.jpeg

Ze lijjkt misschien wat overbouwd maar dat is meer hoe ze staat en de fotos genomen zijn, dat is ze namelijk niet..

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 08:08

en een ander model boomloos? ze zeggen dat die op elk type paard passen? en anders een zadelmaker laten komen met veel modellen om te passen en kijken wat die zegt

wel een heel leuke haf.

anne_bento

Re: Er past geen zadel op mijn pony, wat nu??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 08:11

dat zeggen ze ook weleens over wintecs ;)
maar dat zou inderdaad ook nog een laatste optie zijn. Is het alleen niet zo dat dat dressuur type dan ook had moeten blijven liggen? Ben via bokt bezig met iemand om eventueel haar boomloos te proberen, hoop dat dat doorgaat..

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 08:12

Misschien is het een optie om eerst te gaan longeren zodat de schouders mooi bespierd worden......en het zadel dan hopelijk niet meer naar voren gaat.

Qua zadel optie zou ik het niet weten, je hebt al zoveel geprobeerd.
Heb je al een zadelmaker laten kijken?

Ga anders eerst met een barebackpad rijden...dan heb je tenminste iets...hopelijk kan mooie bespiering iets oplossen.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 08:16

longeren zijn we nu dus al een halfjaar mee bezig (met tussenstops dan).. er is ook al eens een fysio geweest niet lang geleden en afgelopen weekend nog een "masseur" om alles los te maken en die zien ook echt geen probleem, die zien een rug waarbij het helemaal niet moeilijk zou moeten zijn om een zadel te vinden :?

Ik denk inderdaad dat ik aan een barebackpad moet gaan denken.. al heb ik natuurlijk liever iets met beugels, tis een jonge pony die rustig recht lopen nog absoluut niet beheersd dus zie ons al de bak door vliegen :o

merensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 08:18

Ik heb ook een paard gehad waar geen Wintec op paste, dus daar geloof ik ook niet in. Tja, toch een zadle maker denk ik. Indertijd heb ik voor hiervoor genoemde paard een JC zadel op maat laten maken (blijf je onder de 1000,-), oude Kieffer zadels willen ook nog wel eens goed passen.
Laatste tip: staartriem. Bij de wat "stevigere" rassen worden die vaker gebruikt.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 08:20

Niet zelf aankloten maar een zadelpas-service laten komen en als je dat niet vertrouwd laat een zadelmaker komen die zadel op maat maakt. (bv hulsebos)

Sommige zadels kunnen als ware met het paard meegroeien

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 08:20

Merensje: een staartriem kan wel....maar lost het probleem eigenlijk niet op, want het zadel past dan nog steeds niet goed.

Anne_bento: is er nou al een zadelmaker bij geweest, wellicht kan die je wel naar het juiste zadel leiden.

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 08:23

Ik heb ook die problemen gehad.

Heb een tinker, die toen, ook vrij smal was van voren, normale schoft, kort in de rug, en toch ook bol bij de ribben is.

Zadelmaker laten komen, volgens mij wel 50 zadels gepast en daar is toen de kieffer europe uitgekomen. De basis was goed, de kussens heeft hij anders opgevuld. Toen ben ik gaan rijden en werd hij toch breder in de spieren en was het zadel weer net niet goed, weer zadelmaker laten komen en heeft hij weer iets aangepast.

Nu laat ik zadelmaker 1x in het jaar komen.

Ook heb ik mijn passie nu gevonden bij het mennen dus zo heel veel rijd ik ook niet meer, misschien is dat nog optie, mennen :D
Nee, gekheid. Ik zou gewoon een zadel waar de basis van goed is laten aanpassen, en dan regelmatig de zadelmaker laten terug komen.

De kosten vielen bij mij ook nog reuze mee, was het 1e jaar rond de 1000,- kwijt.

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 08:23

misschien een ander merk boomloos proberen, zoals ghost of freeform?

merensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 08:25

Paintlinger schreef:
Merensje: een staartriem kan wel....maar lost het probleem eigenlijk niet op, want het zadel past dan nog steeds niet goed.

Waar en niet waar; bij sommige paarden glijdt de boel nu eenmaal altijd naar voren. Ik weet er genoeg die standaard met staartriem gereden worden.
Soms is het niet anders. Als een zadelmaker (want waarom is het nu zo moeilijk om een deskundige erbij te halen??) het zadel passend heeft op het paard is het gebruik van een staartriem prima. Je zorgt ervoor dat het zadel op zijn plaats blijft en niet terecht komt op de schouders en daar weer voor problemen gaat zorgen.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 08:26

Een staartriem is een hulpmiddel om een zadel recht te laten liggen en een goed zadel heeft geen hulpmiddel nodig

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 08:27

Lijkt me niet fijn als je zadel op z'n plek gehouden moet worden door iets wat om de staart zit :n
Wat Tita zegt....een goed passend zadel heeft geen hulpmiddelen nodig.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 08:47

Er staat toch echt in mn tekst dat ik al die tijd al met een zadelmaker bezig ben hoor.. :o Ben zeker niet zelf aan het aanklooien! Maar zij weet het ook even niet meer.. ze blijft wel met opties komen, maar iedere keer blijft het weer niet liggen. We zitten nu even op een punt dat we het beide niet meer weten.

Een staartriem wil ik zeker niet!! lijkt mij ook echt alles behalve de oplossing.

Ik denk inderdaad dat we nu maar op boomloos moeten overstappen sowieso. Zal zo mn zadelmaker weer bellen of ze er daar meerdere van kan langsbrengen volgende week om dat te proberen. Het duurt allemaal zo lang! Iedere keer moet alles weer bij de leverancier besteld worden en zijn we weer 1,5 week verder :Z
Zal zo eens even vragen wat ze daarvan vind.

Daarnaast, is het toch niet heel raar als ik alvast mn geld terug vraag van het zadel wat ik een half jaar geleden van dr heb gekocht en zij weer mee terug heeft genomen? :o Dan kan ik via andere wegen verder gaan kijken..

Bedankt in ieder geval voor jullie reacties!!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 08:50

Anne

Ik heb jouw verhaal beter gelezen en ik kan enkel een conclusie trekken dat je ondoordacht een paard hebt gekocht.
Je verteld dat je niet ff 2000 euro kan neerleggen voor een zadel maar als je haar niet wilt verkopen en toch wilt rijden zou ik maar eens heel hard gaan sparen of anders wel een lenig afsluiten.

Nu is een lening afsluiten ook niet echt een goede optie maar voor 1500-2500 euro heb je een zadel die op maat is gemaakt en wel een tijdje mee blijft gaan.

Paard kopen is geen punt maar onderhouden dus blijkbaar wel, en als ik verhalen leest op bokt, vind ik sowieso dat mensen er heel licht overnadenken wat een paard houden betekend.
Je moet alles kunnen aanschaffen wat nodig is voor welzijn van een paard.

Citaat:
Ben zeker niet zelf aan het aanklooien! Maar zij weet het ook even niet meer.. ze blijft wel met opties komen, maar iedere keer blijft het weer niet liggen. We zitten nu even op een punt dat we het beide niet meer weten.

Slechte zadelmaker als ze je inderdaad niet verder kan helpen dan moet ze je doorverwijzen naar collega's die dat wel kunnen.
Waarschijnlijk wilt ze dat niet omdat ze het geld zelf wilt houden.
Laatst bijgewerkt door Tanja op 20-03-09 12:20, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd.

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 08:53

Misschien een andere zadelmaker proberen ? :)
Niet geschoten is altijd mis.

Als je een adresje wilt van een zadelmaker die aan huis je zadel pasmaakt, niet duur is en ook nog is de zadels van Anky doet, pb me maar ;)

@ Tita Nou ik vind die 2000 euro helemaal geen gek bedrag hoor, er zijn zat mensen die het er niet voor neerleggen ! daarbij moet je voor dat geld en ik denk zelfs minder best een goed en passend zadel kunnen vinden :j
Laatst bijgewerkt door melaniepk op 20-03-09 09:01, in het totaal 2 keer bewerkt

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 08:54

Ik heb het idee als ik naar de fotos kijk dat ze een vrij vlakke rug heeft ook, sorry als ik het verkeerd zie, vraag is naar zadels voor barokke paarden die passen dan vaak wel

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 08:55

nee sorry maar daar ben ik het niet met je eens. Ik heb al zo ontzettend veel geld aan die pony uitgegeven!!!
Heb een aantal keer dierenartsen erbij gehad omdat ik vond ze zich raar gedroeg, heb dr 2x laten behandelen door een fysio/ostheopaat, zorg dat alles kwa spullen, voeding, zorg enz in orde is, je kunt echt niet zeggen dat ik niet alles uit de kast trek voor die pony!!!
En als ik een zadel vind van 3000 euro wat past, zul je mij niet horen klagen en koop ik dat zadel, maar ik leg niet even 2000 euro op tafel, en ik denk gerust dat ik daar niet de enige in ben. Tuurlijk kan ik ervoor sparen! maar moet ik dan komend jaar verder niet gaan rijden? Uiteraard heb ik weinig keus als er niks anders te vinden is maar ik probeer alleen maar op deze manier iets anders te vinden, misschien iemand die hiermee ervaring heeft.

Ik vind je reactie echt heel vervelend overkomen, ik doe verdorrie ALLES voor die pony!! Mijn zadelmaker heeft het 1e zadel wat ik van haar kocht ook op maat gemaakt met opvullen en aanpassen, en zo waren er meer zadels die perfect liggen, het blijft alleen niet liggen zodra ze loopt. Ik kan duurder gaan zitten, en heb dat met mijn zadelmaker ook al geprobeerd, om gewoon eens te kijken hoe dat ligt, en dat bleef ook niet liggen!!

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 08:59

Ik zou dan toch overgaan op een andere zadelmaker, wist je dat zadelmaker een vrij beroep is, dus dat iedereen zich zo mag noemen ? gewoon zonder diploma's of ervaring ? dus ook jij.
Ik wil niet zeggen dat jou zadelmaakster niet goed is, maar misschien kan iemand anders je een oplossing bieden en heeft zij net andere kwaliteiten :)

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 09:00

Ik heb de ervaring met verschillende (goede) zadelmakers dat ze wel eens een heel verschillende kijk kunnen hebben, waar de een niet uit komt komt de ander ineens met een pasklare oplossing....
Dus ik zou er gewoon eens een andere zadelmaker bij laten komen.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 09:01

Daar ben ik het mee eens. Ze heeft er zeker verstand van en ik zie zelf ook dat niets blijft liggen wat erop ligt, en dat ze alles probeerd. Maar het kan net dat een andere zadelmaker er een andere kijk op heeft, net andere zadels levert, of er net ervaring mee heeft. Ik denk zelf niet dat een andere zadelmaker me wel verder kan helpen maar het is allicht te proberen natuurlijk. Mocht iemand een goede weten hoor ik het graag

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 09:01

Zadelmaker of zadelpasser?
Daar zit wel degelijk een groot verschil in. Een passer kan je helpen met het uitzoeken van een passend zadel, maar een zadelmaker kan dat passende zadel helemaal perfect passend maken aan jou en je paard.

Je hebt tegenwoordig ook boomloze zadels die bijna niet van gewone zadels zijn te onderscheiden. Weet zo even de naam niet maar met 1 merk mag je zelfs tegenwoordig KNHS wedstrijden starten.

Verder over die staartriem: bij onze Shet hebben we ook een staartriem nodig. Hij heeft ook een boomloos zadeltje maar door zijn bolle buik, platte rug en weinig schoft zal dit zadeltje zonder staartriem hem halverwege de nek gaan zitten. Buurmeisjes rijden tegenwoordig ook liever zonder zadel dan met zadel op hem :D

Ik weet inderdaad nog wel een goede (hier bij mij in de buurt) maar ik denk niet dat ie helemaal naar Heerhugowaard komt :D

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 09:05

ja daar heb je een punt, het is een zadelpasservice, dus geen zadelmaker. aanpassen en opvullen kan ze wel maar op maat maken niet nee.
Nee denk ook niet dat die helemaal hierheen zal komen.. maar als iemand er 1 weet hier in de buurt.. :)

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 09:05

@tita...wat zeg jij nou????? geen goed zadel kunnen vinden=geen paard moeten aanschaffen????? ..... Ik geloof dat TS zich in allerlei bochten aan het wringen is om juist wel aan het welzijn te denken en dat dat niet 1, 2, 3 lukt is gewoon heel jammer. Wat mij betreft mag je dit soort conclusie pas trekken als een eigenaar de zoektocht naar een zadel opgeeft en gewoon lekker blijft aanmodderen zonder hulp. Maar in dit geval lijkt me dat totaal niet van toepassing.

tips mijnerzijds?? wow zadel?? of ....er is iemand hier op bokt die de mogelijkheid biedt om verschillende boomloze modellen te passen...ben ff naam kwijt...zoek nog wel even. Heeft veel en ook kwalitatief goede keuze. en idd andere zadelpasser zou ook nog idee zijn.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 09:06

anne_bento schreef:
nee sorry maar daar ben ik het niet met je eens. Ik heb al zo ontzettend veel geld aan die pony uitgegeven!!!
Heb een aantal keer dierenartsen erbij gehad omdat ik vond ze zich raar gedroeg, heb dr 2x laten behandelen door een fysio/ostheopaat, zorg dat alles kwa spullen, voeding, zorg enz in orde is, je kunt echt niet zeggen dat ik niet alles uit de kast trek voor die pony!!!
En als ik een zadel vind van 3000 euro wat past, zul je mij niet horen klagen en koop ik dat zadel, maar ik leg niet even 2000 euro op tafel, en ik denk gerust dat ik daar niet de enige in ben. Tuurlijk kan ik ervoor sparen! maar moet ik dan komend jaar verder niet gaan rijden? Uiteraard heb ik weinig keus als er niks anders te vinden is maar ik probeer alleen maar op deze manier iets anders te vinden, misschien iemand die hiermee ervaring heeft.

Ik vind je reactie echt heel vervelend overkomen, ik doe verdorrie ALLES voor die pony!! Mijn zadelmaker heeft het 1e zadel wat ik van haar kocht ook op maat gemaakt met opvullen en aanpassen, en zo waren er meer zadels die perfect liggen, het blijft alleen niet liggen zodra ze loopt. Ik kan duurder gaan zitten, en heb dat met mijn zadelmaker ook al geprobeerd, om gewoon eens te kijken hoe dat ligt, en dat bleef ook niet liggen!!

Als jij mijn reactie vervelend vind, dan lees je dus niet goed.
Een zadel laten maken is niet altijd zo duur en neem een goede erkende zadelmaker zoals hulsebos.
Wie weet je dan een betalinsregeling treffen.
Tot nu toe vind ik dat je juist erg zuinig overkomt ten op zichte van je paard je zoekt een goedkope oplossing, je zegt zelf dat je al aantal zadels hebt geprobeerd en dat helpt niet, dan moet je dat accepteren en een zadel op maat laten maken met alle gevolgen van die dat je paard over 2 jaar meer bespiering heeft of gegroeid is en dan weer een ander zadel nodig heeft.

Overigens ff googlen je vindt zo zadelmaker en ik heb al vaker de naam hulsebos laten vallen en nee ik heb niet zo'n zadel ik heb een titaan 2 van euroriding niks bijzonders maar gelukkig past en ook ik was de dupe dat ik mijn zadel moest vervangen terwijl mijn pony op dat moment 23 was