Een half jaar geleden besloot ik 1 van mijn shets te verkopen en een leuke haflinger ervoor terug te kopen om lekker te kunnen rijden.
Leuke haf gevonden, zou ik ingereden krijgen, dat bleek niet te kloppen, maar haar toch gekocht met het idee zelf lekker aan de gang te gaan. Toen ben ik er vrij snel afgevlogen, is ze kreupel geweest, last van dr lijf/rug, vorst aan de grond, mager, kortom allemaal tegenslagen. In die tussentijd zijn we begonnen met de zadelzoektocht, een half jaar geleden dus al.
Iedere keer zat er weer wat tijd tussen omdat ze weereens iets mankeerde, maar mn zadelmaker is behoorlijk vaak langsgeweest en we hebben zo ontzettend veel zadels erop gehad, en NIETS blijft liggen!!
Vergis je niet door te denken dat ze een typische haflinger rug heeft, dat heeft ze namelijk niet. Ze heeft een schoft, is niet heel breed, zelfs wat smal van voren en niet een heel ronde rug, wel wat bollere ribben en buik.
Er zijn meerdere zadels geweest die zolang ze stilstaat super liggen, helemaal in evenwicht, druk netjes verdeeld aan alle kanten, niet te lang (ze heeft een korte rug waar hooguit 17 inch op past..). Maar zodra ze gaat lopen begint het zadel van achter al omhoog te klappen, en in draf schuift ie naar voren met gevolg dat er teveel druk op de schouders komt en het zadel achter helemaal los ligt.
We hebben alle boommaten enz gehad!! Echt ieder zadel heeft hetzelfde probleem.
We hebben heel veel verschillende zadels geprobeerd, van goedkopere (kentaur) tot kieffer, ideal, noem maar op, maakt allemaal geen verschil.
Ook heb ik al wintecs met verwisselbare bomen gehad, thorowgood, en zelfs boomloos (de dressuur van barefoot.), alles schuift naar voren.
Staartriemen en bontjes wil ik eigenlijk niet aan beginnen omdat dan dus je zadel gewoon niet past en de druk alsnog niet goed verdeeld wordt.
De enige optie die ik nog zie, ik zonder zadel. Maar dat is ook niet echt fijn op een jonge pony die nog doorgereden moet worden.
Ik sta open voor alle tips, maar hou rekening met mijn budget, ik leg niet zo even 2000 euro op tafel voor een zadel, al heb ik het er zeker voor over. Kom asjeblieft ook niet met de "simpele" antwoorden als wintecs enz, dat heb ik allemaal al geprobeerd.
Ik ben eigenlijk op zoek naar iemand die dit al eerder heeft meegemaakt of gehoord heeft en uiteindelijk iets gevonden heeft. Anders zitten er 2 dingen op, zonder zadel of pony weg, maar dat zijn beide bijna geen opties.
Hoop dat iemand mij verder kan helpen want ik weet het niet meer, we hebben zoveel tegenslagen gehad, het gaat eindelijk goed met dr, en toch kunnen we niet verder..
Nog wat fotos van mijn pony, ze is inmiddels wat voller maar toen ze nog erg mager was speelde het probleem ook al..
http://94.100.113.14/453950001-45400000 ... _NDJk.jpeg
http://94.100.114.193/453950001-4540000 ... _0T1F.jpeg
http://94.100.115.136/371800001-3718500 ... _9rdS.jpeg
Ze lijjkt misschien wat overbouwd maar dat is meer hoe ze staat en de fotos genomen zijn, dat is ze namelijk niet..