Welk Bit zou geschikt voor ons kunnen zijn?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

dorieeen

Welk Bit zou geschikt voor ons kunnen zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 20:31

Hallo,

Ik heb best lang nagedacht of ik dit topic zou plaatsen, maar heb toch besloten het wel te doen.
Maar ik heb geen zin dat het een reltopic word, want ik wil ook graag het beste voor m'n pony.

Ik had een vraagje, want ik zie door de bomen het bos niet meer met al die bitten! :Y)
We rijden nu B-Dressuur en ik heb mijn pony nu anderhalf jaar. We hebben ook een tijdje in een springles gezeten,
maar toen wou ze helemaal niet meer naar beneden. Dus heb eerst gezegd dat ik eerst L1 wil zijn, en dat ze gewoon nagevelijk is.
We zitten nu weer in een dressuurles wat wel goed bevalt, maar toch net
dat laatste stukje komt ze er niet door, en ze is onrustig met haar hoofd.
Het kan ook heeeeeeeeeeel goed kunnen dat ik iets verkeerd doe, maar ik weet niet zo goed wat. Ik krijg wel les, ook priveles.
& het is ook niet zo dat ik een heel sterke hand oid heb.
Maar mischien dat jullie bokkers mij kunnen helpen!

Ik rij mijn pony nu op een enkel gebroken watertrensje, maar daar reageerd ze niet zo fijn op.
Namelijk;
Het kost heel veel moeite om los te laten,
En inbuigen/stelling lukt niet goed als ze nagevelijk is.

Vandaag heb ik een dubbelgebroken bustrensje geprobeert, maar dat gaat nog minder...

Eigenlijk kom ik gewoon niet verder want die ontspanning en nagevelijkheid wil helemaal niet komen.

Fototje;
Afbeelding

Arabische

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 20:35

ik ga even meelezen in dit topic.
want ik heb precies hetzelfde probleem :\

Skaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 20:49

Ik heb zelf hele fijne ervaringen met Myler bitjes. Met mijn bit kun je links en rechts enigzins onafhankelijk inwerken en door het kokertje om het gebroken deel van het bit kun je het bit niet zo ver laten scharnieren. Daardoor kun je de tong niet beknellen en kan het bit niet in zijn verhemelte prikken.

Verder zitten er bij mij aan beide kanten drie hele smalle koperen inlegstrookjes die ervoor zorgen dat het bit wat prettiger smaakt. Mijn paard heeft er altijd een heerlijk schuimmondje op..

Als je het interessant kun je op de site kijken, je kunt daar ook een vragenlijst invullen dan krijg je persoonlijk advies welke bitten uitkomst kunnen bieden... Er antwoordde na een week al iemand en het werkte (bij mij) dus perfect. De site is alleen wel in het engels.. http://www.toklat.com/bitting_assistant.php

rakni

Re: Welk Bit zou geschikt voor ons kunnen zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 20:51

ik heb hele goede ervaringen met een leren bit. Mijn pony lijkt deze veel beter aan te nemen en te ontspannen.

dorieeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 20:53

Oke bedankt Skaatje!
@ Rakni; een leren bit?
heb je daar een voorbeeldje van? daar heb ik nog nooit van gehoort,,
mag je daar ook mee starten? :)

odenxia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 21:32

@rakni: bedoel je niet een rubber bit??

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 22:12

Ik denk niet dat het erg aan je bit ligt. Laat haar tanden eens controleren, misschien zitten er haken op haar kiezen. Wat zeggen je instructrices ervan, hebben die geen bitten die je eens mag lenen?

PLUKdeDAG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 22:21

Dit lijkt niet echt aan het bit te liggen. Misschien een idee om je paard onder begeleiding een aantal keer te longeren met dubbel longe of iets anders waarbij ze leert los te laten en een fijne aanleuning leert opzoeken?

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 22:22

Kun je haar wel fijn de hand naar beneden laten volgen?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 07:22

Heb je de rug als eens na laten kijken?

dorieeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 08:35

Tandarts gaat ze netjes elk jaar heen! :) maar het is idd wel bijna weer een jaar geleden.
Verder is ze gewoon klinisch goed gekeurd, maar ik zat idd ook al aan de rug te denken. Voorheen heeft ze 10 jaar op een manege gelopen met een liverpoolstang in de mond en een zadel op de rug waarvan ze nu nog witte vlekjes heeft!
Mischien inderdaad de rug een keer laten nakijken...
Weten jullie iemand die dat doet? of gewoon bij een dierenarts?

dorieeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 08:36

O en ja, ze volgt mijn hand wel, maar dan gaat ze wel met het neusje er uit lopen, ze loopt dan bijna met de neus aan de grond. :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 08:51

OMG, een pony op een manege met een liverpoolstang (voor ze van jou was dan he ;) ) Het verbaast me niet dat ze zich dan een beetje vastzet en het bit liever niet opzoekt. Als ze op het dubbelgebroken bitje onrustiger is dan op het enkelgebroken vindt ze dat misschien gewoon raar aanvoelen, heb je al eens een ongebroken trens geprobeerd? Dat zou dan voor haar vertrouwd moeten voelen, en tegelijkertijd kun jij dan toch gewoon met een trensje rijden. En verder klinkt het voor mij alsof ze het vertrouwen in het bit/teugelvoering kwijt is en zich niet goed durft over te geven door ongetwijfeld nare ervaringen op de manege. Ik heb even in je profiel gespiekt en je hebt een superleuke pony, heel veel plezier met haar en ik hoop voor jullie dat het goed komt met de aanleuning.

dorieeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 08:54

Ja echt he zielig! ;( en dan hadden ze hem ook nog in dat laagste gaatje zegmaar!
& dan ook nog een zadel dat verrot zit! ;(
Ja mischien is ze inderdaad het vertrouwen er in kwijt, maar hoe moet ik er voor zorgen dat ze dat weer terug krijgt?
Ja maar ongebroken, dat vind ik ook weer zo... jaa stangerig zegmaar :P

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 09:24

Een bit is pas een stang als er scharen aan zitten, en het een hefboomwerking heeft. Als ze altijd op een ongebroken mondstuk heeft gelopen vind ik het niet vreemd als ze een gebroken bitje nu onrustig vindt aanvoelen. Het klopt wel dat een stang meestal een ongebroken mondstuk heeft, een gebroken bit met scharen lijkt me vreselijk voor een paard :(:) Maar je moet het mondstuk los zien van de hefboomwerking, dat laatste maakt namelijk het verschil tussen een stang en een ongebroken trens :)

En voor de rest denk ik dat je gewoon heel veel geduld met haar moet hebben, en lekker van achter naar voor rijden met een vriendelijke hand. Als je genoeg impuls hebt is het ook makkelijker voor haar om de aanleuning op te zoeken. Als het er bij die manege aan is toe gegaan zoals ik vrees ;( valt het me nog mee dat ze niet standaard de kop omhoog gooit wanneer je rijdt. En natuurlijk ervoor zorgen dat ze je sowieso vertrouwt, dus in de omgang, en dat ze weet dat het goed is als jij er bent :)
Laatst bijgewerkt door Koper op 20-03-09 09:28, in het totaal 1 keer bewerkt

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 09:28

Als ze je hand volgt is erg goed. En neusje eruit is niet slecht.
Op jou foto hoeft je paard ook niet verder achter de loodlijn, hij mag alleen wat losser ogen.

Als hij een recht mondstuk gewend is kan ik me ook voorstellen dat hij enkel gebroken zeker niets vind, maar dubbel ook niet helemaal fijn is. Ik zou ook een ongebroken trens proberen. Deze zijn niet streng, juist niet.Hestejente legt het verschil al goed uit.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 09:30

Een dubbelgebroken bit is nog onrustiger in de mond dan een enkelgebroken :j

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 09:32

Alleen prikt en knijpt dat niet. Dat doet enkelgebroken wel. En daar kunnen veel paarden niet tegen. Ik rij sinds de komst van dubbelgebroken geen een paard meer met enkel gebroken.

dorieeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 09:33

okee, Ja eerder gooide ze de kop ook wel heelmaal omhoog hoor, het gaat nu al veel beter, Maar het kan ook zijn dat een ongebroken bit haar juist terug doet denken aan de manege? en dat ze dat juist helemaal niet meer wil? maar ik ga het in ieder geval proberen! :)
hartstikke bedankt!! +:)+
& een dubbelgebroken bit is idd onrustiger, maar wel zachter toch? of zijn dat fabels? :oo

dorieeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 09:34

maar er zijn zoveel verschillende meningen enzo over bitten,
ja een dik bit is zachter als een dun bit,
ja maar bij een dik bit zit meteen die ruimte tussen de kiezen helemaal vol gepropt met bit, dus dat lijkt me ook niet fijn dus dan is een dun bit lekkerder lijkt mij, maarja het is vast gewoon een kwestie van proberen? :)

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 09:36

Dubbelgebroken is zachter. Al heb je natuurlijk wel persoonlijke voorkeuren bij paarden. Maar ik heb bemerkt dat de paarden die ik de laatste jaren heb gereden allemaal de voorkeur voor ongebrokken of dubbel gebroken hadden. Misschien dat het aan mijn manier van hand gebruik ligt, weet niet of dat ook nog kan en je daarom dat bemerkt bij de paarden?
Dik is zachter, maar het moet inderdaad nog wel passen in de mond. Dus zo dik als het kan is het zachtste. Maar dat kan soms nog vrij dun zijn als er anders geen plek is.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 09:41

Het verschilt per paard welk bit het beste is, ik ben ook erg voor dubbelgebroken maar heb ook een paard gereden dat beter liep op een enkelgebroken bustrens. Een dubbelgebroken bit heeft niet de notenkrakerwerking die een enkelgebroken bit wel heeft en neemt makkelijker de vorm van de mond aan maar het is ook onrustiger omdat het beweeglijker is. Sommige paarden vinden dat fijn, andere juist niet. Er zijn zo veel dingen anders bij jou (passend zadel, vaste ruiter, misschien ook andere omgeving) dan bij de manege dat het denk ik wat terugdenken betreft niet zo heel veel zal uitmaken als ze weer een ongebroken bit krijgt. Maar zoals je zelf al zegt: er is maar één manier om daar achter te komen ;)

dorieeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 09:42

ja inderdaad.
Maar er zijn ook nog heel veel verschillende ongebroken trensjes,
een bustrens licht rustiger als een watertrens toch?
en dan een van rubber of gewoon,
En een met een buiging er in of gewoon helemal recht?
menn, ik ga nu even rijden met het bit van de buurvrouw,
dat is een dubbelgebroken, met een plat,koperen middenstukje,
ik neem wel m'n enkelgebroken mee, voor als het echt niet wil...
Ja ik moet het maar gewoon proberen! ;)

_Pien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 09:44

Als ik jou was zou ik toch gewoon een dubbelgebroken watertrensje proberen en de rug na laten kijken.

Zoals je zelf zegt volgt ze jou hand wel naar beneden, dus moet er toch wel enige vertrouwen zijn in jou hand anders zou ze dat nooit doen. (of je moet daar dwingen/trekken)
Ook is het zo, als je een nieuw bit probeerd kan je nooit gelijk na 1 keer rijden wonderen verwachten. Dit paardje heeft al eens een "hard" bit ingehad dus kan het zo zijn dat zij gewoon langer de tijd nodig heeft om te wennen aan een nieuw bitje.
Geef haar de tijd, ga naar een goede ruitersport zaak en vraag eens vrijblijvend om advies, net als aan je instructrice. Misschien kan je een bitje van haar lenen ofzo.

Verder is er al eerder gezegt dat het probleem best vanuit de rug kan komen omdat het vooral om dat laatste stukje gaat.
Het kan nooit verkeerd zijn om iemand er naar te laten kijken.
Bel eens naar je kliniek/veearts/instructie of hij/zij een goed therapeut, kan adviseren zodat je niet gelijk met de eerste beste zit opgescheept van het internet.

alvast succes en laat maar weten wanneer het weer beter gaat!!

groetjes

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 09:46

Nee, geen rubber bit nemen! Dat kan vreselijk branden in de mond, omdat het stroef is als het niet goed nat is. Dan eerder zo'n happy mouth ding met een smaakje, of eventueel het leren bitje van rakni. Of je pony liever wel of niet een bochtje wil in haar ongebroken bit zul je zelf moeten uitvogelen.